مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

عکس نگاشت-شیعه
شیعه راستین امام صادق(ع)

عکس نگاشت شیعه

عمومی    چهارشنبه 2 اسفند

مسابقه سخنرانی-میلاد نور
دریافت فایل صوتی مسابقات سخنرانی

مرحله نهایی مسابقات سخنرانی ویژه سی و پنجمین دوره مسابقات قرآنی یادواره میلاد نور ویژه معلمین با موضوع مهدویت

👈 صفحه دانلود

مسابقه سخنرانی میلاد نور

عمومی    دوشنبه 30 بهمن

آیا شغل و حقوق، به‌تنهایی کیفیت زندگی را تغییر خواهند داد؟

چند دوست دوران دانشجویی که پس از فارغ‌التحصیلی، هر یک شغل‌های مختلفی داشتند و در کار و زندگی خود نیز موفق بودند، پس از مدت‌ها با هم به دانشگاه سابقشان رفتند تا با استادشان دیداری تازه کنند.

آن‌ها مشغول صحبت شده بودند و طبق معمول بیشتر حرف‌هایشان هم شکایت از زندگی بود! استادشان حین صحبت آن‌ها قهوه آماده می‌کرد. او قهوه‌جوش را روی میز گذاشت و از دانشجو‌ها خواست که برای خود قهوه بریزند. روی میز لیوان‌های متفاوتی قرار داشت؛ شیشه‌ای، پلاستیکی، چینی، بلور و لیوان‌های دیگر.

وقتی همه دانشجو‌ها قهوه‌هایشان را ریخته بودند و هریک لیوانی در دست داشت، استاد مثل همیشه آرام و بامهربانی گفت: بچه‌ها! ببینید، همه شما لیوان‌های ظریف و زیبا را انتخاب کردید و الان فقط لیوان‌های زمخت و ارزان‌قیمت روی میز مانده‌اند! دانشجو‌ها که از حرف‌های استاد متعجب شده بودند، ساکت ماندند و استاد حرف‌هایش را ادامه داد: در حقیقت چیزی که شما واقعاً می‌خواستید، قهوه بود و نه لیوان. اما لیوان‌های زیبا را انتخاب کردید و در عین حال نگاهتان به لیوان‌های دیگران هم بود. 

زندگی هم مانند قهوه است و شغل، حقوق و جایگاه اجتماعی ظرف آن است. این ظرف‌ها زندگی را تزیین می‌کنند، اما کیفیت آن را تغییر نخواهند داد. البته لیوان‌های متفاوت در علاقه شما به نوشیدن قهوه تأثیر خواهند گذاشت، اما اگر بیشتر توجهتان به لیوان باشد و چیز‌های باارزشی مانند کیفیت قهوه را فراموش کنید و از بوی آن لذت نبرید، معنی واقعی نوشیدن قهوه را هم از دست خواهید داد.

پس از حالا به بعد تلاش کنید نگاهتان را از لیوان بردارید و در حالی که چشم‌هایتان را بسته‌اید، از نوشیدن قهوه لذت ببرید...

پیشنهاد کاربران زندگی

عمومی    یکشنبه 29 بهمن

حدیث-فاش کردن-گفتن
آشکار کردن چیزی پیش از استواری آن

امام جواد(ع): آشکار کردن چیزی پیش از آنکه استوار گردد، موجب تباهی آن است.

📖 بحارالانوار، ج۵۷، ص۱۷

حدیث فاش کردن گفتن

عمومی    شنبه 28 بهمن

معرفی کتاب-کودک-جشن تکلیف
معرفی کتاب "سلام خدا جونم"

کتاب: سلام خدا جونم (نامه‌های صمیمانه دختری نه ساله به خدای مهربان)
نویسنده: فاطمه مسعودی
ناشر: کتابک

این کتاب، نامه‌های صمیمانه دختری نه ساله به خدای مهربان می‌باشد که از 40 روز قبل از جشن تکلیفش با خداوند نامه‌نگاری می‌کند. کتاب «سلام خدا جونم» با زبان محاوره و قلم کودکانه و با طراحی متفاوت برای پاسخگویی به دغدغه‌های دختران در این سن نوشته شده است.

برشی از کتاب:
فهمیدم تنها تاریخ تولد هر دختری فقط آن روزی نیست که به دنیا می‌آید. فهمیدم خدای مهربان یک روز دیگری را هم به‌عنوان روز تولد ما انتخاب کرده. همان روزی که رازهای بزرگی را به ما می‌گویند. مثلا این راز که هر دختری هدیه‌ای است از طرف خداوند، یا اینکه خداوند چقدر ما را زیبا آفریده است، یا اینکه ما ملکه‌هایی هستیم که بر قلب پدر و مادرمان حکومت می‌کنیم. اما من امروز یک راز بزرگتر را فهمیدم و این راز این بود: «خدا من را با تمام زیبایی‌ام برای خودش می‌خواهد، به همین دلیل هاله‌ای از نور را برایم آفرید و نامش را حیا گذاشت و حیا بر تن زمینی من حجاب نام گرفت».

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک جشن تکلیف

عمومی    شنبه 28 بهمن

عکس نگاشت-فقر-تنگدستی-آبرو
دستت را جلوی هر کسی دراز نکن

عکس نگاشت فقر تنگدستی آبرو

عمومی    چهارشنبه 25 بهمن

حدیث-فرمانروایی
هدف از فرمانروایی

حدیث فرمانروایی

عمومی    دوشنبه 23 بهمن

معرفی کتاب-کودک-پیامبر (ص)
معرفی کتاب "بابای بچه‌ها"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری 
تعداد صفحات: ۳۲
ناشر: نشر جمال

قرآن کریم، پیامبر(ص) را به عنوان الگویی همیشگی بشریت معرفی کرده است. در فرآیند تربیت، ارائه یک الگوی جامع اهمیت ویژه‌ای دارد. برای آن که کودکان ما راه و روش پیامبر(ص) را الگوی زندگی خویش قرار دعند، در آغاز باید به آن بزرگوار دلبستگی و علاقه پیدا کنند.

کتاب بابای بچه‌ها با هدف تعمیق محبت کودکان مسلمان به پیامبر اکرم(ص) تهیه شده است.

حضرت محمّد(ص) كودكان را خیلی دوست داشت. به بچّه‌ها سلام می‌داد، با آنها بازی می‌كرد، آن ها را می‌بوسید و به آنها احترام می‌گذاشت و همیشه ازبقیه‌ی مسلمانان نیز می‌خواست كه با بچّه‌ها مهربان باشند و آنان را دوست بدارند. پیامبر(ص) برای بچّه‌ها، مثل یك پدر مهربان بود.

در كتاب بابای بچّه‌ها، چهارده حكایت از مهربانی‌های پیامبر(ص) با كودكان را خواهید خواند.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک پیامبر (ص)

عمومی    دوشنبه 23 بهمن

عکس نگاشت-ناامیدی
ناامید نشو

عکس نگاشت ناامیدی

عمومی    دوشنبه 23 بهمن

نرم افزار-المیقات
نسخه دوم نرم‌افزار المیقات منتشر شد

‏‏نرم‌افزار اندرویدی المیقات جهت دسترسی به آرشیو سخنرانی‌ها و بخش پرسش و پاسخ سایت موسسه (بصورت آفلاین و با قابلیت بروزشدن) با امکان ارسال سوال و دریافت پاسخ.

👈 دانلود برنامه

نرم افزار المیقات

عمومی    سه‌شنبه 14 فروردین

پیشنهاد کاربران-معلم
خطیر بودن جایگاه معلم

ضرب‌المثلی انگليسی که خطیر بودن جایگاه معلم در جامعه را یادآور می‌شود:

اشتباه پزشک، زير خاک دفن می‌شود.
اشتباه مهندس، روی خاک سقوط می‌كند.
اما اشتباه يک معلم، روی خاک راه می‌رود و جهانی را به نابودی می‌كشاند.

ارسال شده توسط جناب آقای علی شهبازی

پیشنهاد کاربران معلم

عمومی    یکشنبه 15 بهمن

معرفی کتاب-نوجوان-پیامبر (ص)-سیره
معرفی کتاب "حکایت‌نامه پیامبر(ص)"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری 
تعداد صفحات: ۹۰۰صفحه
ناشر: جمال
مناسب نوجوانان و بزرگسالان

کتاب «حکایت‌نامه پیامبر(ص)» بیش از ‌۸۰۰ موضوع از جنبه‌های مختلف زندگانی پیامبر(ص) را گردآورده است و در قالب حکایت‌های مختلف، سبک زندگی اسلامی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

خیلی از افراد برای داشتن سبک زندگی سالم و اسلامی، به دنبال مصادیق سبک زندگی اسلامی می‌گردند. کتاب حکایت‌نامه پیامبر(ص) شامل مصادیق متعدد و مختلفی از زندگی ایشان است (حتی آداب غذا خوردن و...) که می‌تواند الگو و راهنمای خوبی برای ما در زندگی باشد. از همین رو از خواندن مطالب جذاب این کتاب خسته نخواهید شد.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب نوجوان پیامبر (ص) سیره

عمومی    یکشنبه 15 بهمن

حدیث-آموزش اسلام-احادیث اسلام
آموزش احادیث اسلامی

امام صادق(ع): احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این فریضه تربیتی تسریع نمایید، پیش از آن که مخالفان گمراه بر شما پیشی گیرند.

📖 اصول کافی، ج۶، ص۴۷

حدیث آموزش اسلام احادیث اسلام

عمومی    یکشنبه 15 بهمن

دهه فجر
فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ایران گرامی باد

دهه فجر

عمومی    پنجشنبه 12 بهمن

عکس نگاشت-اسلام-دین الهی
اسلام، تنها دین الهی

عکس نگاشت اسلام دین الهی

عمومی    چهارشنبه 11 بهمن

معرفی کتاب-نوجوان-قرآن
معرفی کتاب "برایم از قرآن بگو"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری 
ناشر: جمال

کتاب «برایم از قرآن بگو» شامل پاسخ به ۱۱۴ پرسش در موضوعات مختلف از عموم نوجوانان در سراسر ايران می‎باشد که در قالب ۴۰ نامه مطرح شده‌ است.

- دسته‌ای از سوالات مربوط به مسائل قرآنی است، مانند: ترتیب نزول قرآن و نگارش قرآن و...
- دسته دیگری از سوالات به مفاهیم قرآنی پرداخته‌ است، مانند: پرسش‌هایی در رابطه با خداوند و جهان پس از مرگ
- دسته سوم هم سوالاتی است که جواب آنها در قرآن وجود دارد. مانند: پرسش از فرار از خانه و اختیار انسان و...
- در پایان کتاب نیز بخشی تحت‌عنوان خودآزمایی قرار دارد و ۳۰ سوال از کتاب طرح شده است تا خواننده نوجوان بتواند خود را محک زده، متوجه شود تا چه مقدار مطالب کتاب را به حافظه خود سپرده است.

🔹برشی از کتاب:
در ادامه همین بخش از نامه‌ات نیز نوشته بودی: «قبل از مرگ پدربزرگم به زیارت امام رضا(ع) رفتم و نامه‌ای به ضریح انداختم و در آن برای پدربزرگم دعا کردم که حالش خوب بشود؛ ولی اثری نداشت. چرا امام رضا برای من کاری نکرد؟» در پاسخ به این پرسشت باید بگویم که…

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب نوجوان قرآن

عمومی    شنبه 7 بهمن

عکس نگاشت-حجاب-فطرت
فطری بودن حجاب

عکس نگاشت حجاب فطرت

عمومی    شنبه 7 بهمن

تسلیت
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت جانسوز خانم فاطمه زهرا سعیدی، فرزند خردسال جناب آقای سعید سعیدی از دانشجویان و اعضای محترم موسسه را از طرف مدیریت و اعضای موسسه میقات‌القرآن تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای بازماندگان و خانواده محترم آن درگذشته صبر جمیل، و برای آن مرحومه رحمت الهی را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.

تسلیت

عمومی    پنجشنبه 12 بهمن

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "بازی، کودک، تربیت"

نویسنده: علیرضا افشاری‌مقدم 
ناشر: جمال

کتاب «بازی، کودک، تربیت» شامل ۵۱ بازی و مسابقه متنوع و جذاب در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، تربیتی، اخلاقی، معارف عمومی دینی و آداب خوردن و آشامیدن برای آموزش معارف دینی به کودکان و نوجوانان می‌باشد.

بازی‌ها بیش از هر پدیده‌ی دیگری با ذائقه کودکان سازگار هستند. اگر از بازی‌ها برای انتقال نکات آموزشی و تربیتی به کودک استفاده کنید، قطعا با استقبال او مواجه خواهید شد و اثرگذاری آن هم به مراتب بیشتر از سایر روش‌های آموزشی خواهد بود.

کتاب «بازی، کودک، تربیت» را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟ 

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 30 دی

حدیث-پرسش
پرسیدن

امیرالمؤمنین(ع): هرگاه پرسشی کردی، برای دانا شدن بپرس و به‌منظور درمانده کردن سوال نکن، زیرا شخص نادانی که در پی آموختن باشد همچون عالم است و عالمی که در بیراهه قدم بنهد مانند جاهل است.

📖 غررالحکم، ح۷۴۱۴

حدیث پرسش

عمومی    شنبه 30 دی

نمایش 4 از 25