مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

عکس نگاشت-چادر-حجاب
استفاده از چادر با آگاهی

عکس نگاشت چادر حجاب

عمومی    چهارشنبه 1 آذر 1402

حدیث-غذا-انتخاب غذا
انتخاب غذا

امام رضا(ع): بنگر چه چیزی با تو و معده‌ات سازگار است و بدنت از آن نیرو می‌گیرد و آن را گوارا می‌داند، چنین غذایی را انتخاب کن و آن را خوراک خود بدان.

📖 بحارالانوار، ج۶۲، ص۳۱۰

حدیث غذا انتخاب غذا

عمومی    یکشنبه 28 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "این همه هدیه از خداست " (مجموعه ۲۰ جلدی)

نویسنده: مجید محبوبی
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۲۴۰

آشنایی با نعمت‌ها، زندگی را برای کودکان شیرین‌تر می‌کند و باعث افزایش ایمان و علاقه آنان به خدای مهربان می‌شود. شناخت نعمت‌ها و تأمل در آنها، فکر و اندیشه کودکان را رشد می‌دهد و نگاه بچه‌ها به جهان و موجودات گوناگون را دقیق‌تر می‌کند. آشنایی با نعمت‌های خدا راهی برای شناخت بهتر کودکان از خدا می‌باشد و گفت‌وگو درباره نعمت‌های خداوند، یک روش قرآنی برای خداشناسی است و مجموعه «این همه هدیه از خداست»، جهت تحقق همین اهداف برای کودکان آماده شده است.

در کتاب «این همه هدیه از خداست»، از آنجایی‌که در حین داستان برای شخصیت «علی» مشکلی پیش می‌آید و او در پی حل آن مشکل است، این موضوع موجب می‌شود کودک شما نیز در حین شنیدن و یا خواندن داستان، برای حل مشکل علی به فکر فرو رود که این امر باعث می‌شود تفکر خلاق کودک شما نیز رشد کند و همچنین مهارت حل مسئله را یاد بگیرد.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 27 آبان 1402

عکس نگاشت-حجاب
دستاورد رعایت حجاب برای یک بانوی مسلمان

عکس نگاشت حجاب

عمومی    چهارشنبه 24 آبان 1402

حدیث-صله رحم-دید و بازدید
دید و بازدید

پیامبر اکرم(ص): دید و بازدید، بذر محبت را می‌رویاند.

📖 بحارالانوار، ج۷۴، ح۳۵۵

حدیث صله رحم دید و بازدید

عمومی    شنبه 20 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک-جن
نام کتاب "جِنقُلی"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۳۲

از ترس‌های بی‌مورد کودکان، می‌توان به جن اشاره کرد. کودکان این کلمه را می‌شنوند و اطلاعات گوناگونی از آن به دست می‌آورند و لذا نگرانی‌هایی در وجود آنان درباره جن شکل می‌گیرد.

غلام‌رضا حیدری ابهری در کتاب جنقلی از زبان یک جن با مخاطب صحبت می‌کند و به شکلی صحیح به معرفی اجنه می‌پردازد، به‌طوری که ترس و نگرانی در کودکان ایجاد نکند. ضمن اینکه این اطلاعات در معارف دینی ما هم تایید شده و اضطرابی در آنان ایجاد نمی‌کند و ترس کودکان را برطرف می‌کند.

انگیزه نویسنده از تالیف کتاب جنقلی این بود که کودکانی که با مفهوم جن دچار مشکل شده و در منزل دچار ترس و نگرانی می‌شوند، بتوانند خود را از این ترس نجات دهند.

🔹 بخشی از کتاب:  
حالا ببینید این آقای مهندس چه می‌گوید. مثلاً این آقا بیست سال درس خوانده! ببینید چطور دوستانش را بیخودی از ما می‌ترساند! به آنها می‌گوید: «ناخن‌های جن‌ها خیلی دراز است و گاهی از سه متر هم درازتر می‌شود.» عجب!
آقای مهندس! حالِ شما خوب است؟ خدایی نکرده تب ندارید؟ 
نکند مسموم شُده‌اید؟ 
زبانم لال مغزتان آسیبی ندیده است؟
برادر جان! ما جن‌ها مگر ناخن داریم که حالا سه متر باشد یا چهار متر؟! این چه فرمایشی است که می‌فرمایید؟! شما را به خدا جای دیگر این حرف را نگویید. برای شما خوب نیست. مهندس عزیز! شما از کجا کشف کردید که ما جن‌ها ناخن داریم و ناخن‌هایمان هم دراز است؟ ما اگر ناخن هم داشته باشیم، آنرا دراز نمی‌کنیم. ما را با بعضی از آدم‌ها اشتباه نگیرید.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک جن

عمومی    جمعه 19 آبان 1402

حدیث-سوال پرسیدن-فرج
سوال کردن از چیزهای بی‌فایده

امام زمان(عج): درهای سؤال از چیزهایی را که برای شما مفید نیست ببندید و خود را در مورد چیزهای غیرلازم به زحمت نیندازید و در مورد تعجیل فرج بسیار دعا کنید، زیرا که موجب فرج خواهد شد.

📖 بحارالانوار، ج۵۳، ح۱۸۱

حدیث سوال پرسیدن فرج

عمومی    شنبه 13 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "پول، خدا، بچه‌ها"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۱۶۰

نویسنده این کتاب را در ۷ فصل نوشته که در هر فصل، موضوعات مختلفِ مورد سوال برای بچه‌ها را توضیح داده است و بدون شک کتاب «پول خدا بچه‌ها» یک کتاب مناسب برای آموزش سواد مالی کودکان و تقویت مهارت‌های مرتبط با پول آن‌هاست.

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 13 آبان 1402

عکس نگاشت-چادر-حجاب برتر
چادر، حجاب برتر

عکس نگاشت چادر حجاب برتر

عمومی    چهارشنبه 10 آبان 1402

حق مادر بر فرزند

اما حق مادر بر تو آن است که بدانی او تو را نه ماه حمل کرده است، طوری که هیچکس حاضر نیست این چنین دیگری را حمل کند و به تو شیره جانش را خورانده است، قسمی که هیچکس دیگر حاضر نیست این کار را انجام دهد؛ و با تمام وجود، با گوشش، چشمش، دستش، پایش، مویش، پوست بدنش و جمیع اعضا و جوارحش تو را حمایت و مواظبت نموده است و این کار را از روی شوق و عشق انجام داده و رنج و درد و غم و گرفتاری دوران بارداری را به‌خاطر تو تحمل نموده است تا وقتی که خدای متعال تو را از عالم رحم به عالم خارج انتقال داد.

پس این مادر بود که حاضر بود گرسنه بماند و تو سیر باشی، برهنه بماند و تو لباس داشته باشی، تشنه بماند و تو سیراب باشی، در آفتاب بنشیند تا تو در سایه او آرام استراحت کنی، ناراحتی را تحمل کند تا تو در نعمت و آسایش به زندگی ادامه داده و رشد نمایی و در اثر نوازش او به خواب راحت و استراحت لذیذ دست یابی.

شکم او خانه تو و آغوش او گهواره تو و سینه او سیراب کننده تو و خود او حافظ و نگهدارنده تو بود. سردی و گرمی دنیا را تحمل می‌کرد تا تو در آسایش و ناز و نعمت زندگی کنی.

پس شکرگزار مادر باش به اندازه‌ای که برای تو زحمت کشیده است و نمی‌توانی از او قدردانی نمایی مگر به عنایت و توفیق خداوند متعال.

ارسال شده توسط م.آ

پیشنهاد کاربران مادر فرزند

عمومی    دوشنبه 8 آبان 1402

حدیث-لباس-شهرت
لباس شهرت

امام صادق(ع): نه لباس شهرت بپوش، نه لباسی که تو را بی‌مقدار جلوه دهد.

📖 میزان الحکمه، ح۱۸۰۸۰

حدیث لباس شهرت

عمومی    شنبه 6 آبان 1402

حدیث-کار خیر
بنیان گذاشتن کار نیک

با معرفی سایت و کانال‌های مؤسسه میقات‌القرآن به خانواده، دوستان و...، خود را در بهره‌های معنوی افراد مختلف از آنها سهیم کنیم.
آدرس کانالهای موسسه در ایتا، سروش، تلگرام و سروش : @almiqat

حدیث کار خیر

عمومی    شنبه 6 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "چشم، لطفا، ممنون"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۵۲

ارتباط کلامی درست و مؤدبانه با دیگران، یکی از مهمترین مهارت‌ها در ارتباطات اجتماعی است. انتخاب واژه‌ها و جمله‌های مؤدبانه هنگام گفت‌وگو، کلیدی‌ترین ابزار تعامل سازنده در اجتماع است. موفقیت در معاشرت با مردم جز با استفاده از این واژه‌ها و جمله‌ها به‌دست نمی‌آید. بهترین زمان فراگیری مهارت‌های ارتباطی، به‌ویژه مهارت‌های گفت‌وگوی مؤدبانه، دوران کودکی است. از این رو والدین و مربیان هرگز نباید آموزش این مهارت را به دوران‌های بعدی موکول نمایند.

کتاب «چشم، لطفا، ممنون» فرصتی فراهم آورده تا گوش و چشم و زبان کودکان با عبارات و کلمات مؤدبانه خو بگیرد و این واژه‌ها و جمله‌ها، به‌راحتی در گفت‌وگوهای روزمره‌ی آنان وارد شوند. این کتاب کودکانه به شکل یک سرگرمی و بازی طراحی شده تا کودکان از آن لذت ببرند. فضای فانتزی متن کتاب «چشم، لطفا، ممنون»، این اثر را برای کودکان خواندنی‌تر و جذاب‌تر کرده و به نگاه خیال‌پردازانه‌ی بچه‌ها بسیار نزدیک ساخته است.

برشی از کتاب:
قورقورکی به خانه‌ی پدربزرگش رفت تا به او سر بزند. خانه‌ی پدر بزرگ وسط برکه بود. قورقورکی که پدربزرگ را دید، به او گفت: سلام پدربزرگ، حال شما چطور است؟ پدربزرگ گفت: سلام نوه‌ی عزیزم! خداراشکر. تو چطوری قورقورکی؟...

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    جمعه 5 آبان 1402

عکس نگاشت-زنان-حضور زن در اجتماع
منظور از حضور غیر مفید زن در اجتماع

منظور از حضور غیر مفید زن در اجتماع / حضوری که مورد تایید شارع مقدس نیست

عکس نگاشت زنان حضور زن در اجتماع

عمومی    چهارشنبه 3 آبان 1402

پیشنهاد کاربران-شعر-فلسطین-غزه
قتل عامِ هزارها بیمار (سروده محمد شفائی اردکانی)

از سراپنجه‌های هر صهیون
می‌چکد غزه غزه خون و جنون
کودکانی عطش عطش در خواب
کشته و مادرانشان بی‌تاب
مادرانی که دَر به دَر هستند
آسمان را سپر به خود بستند

غزه غزه، همی چکد افسوس
رخت بر بسته غیرت و ناموس
ای جهانی‌ترینِ جانی‌ها
حامیان ظهور بانی‌ها
از حقوق بشر چه می‌گویید؟
از افول بشر چه می‌جویید؟

شُورِ شورای امنیت، دشنه
نمک و زخم کودکی تشنه
شد وِتو خنجری برای بهار
قتل عامِ هزارها بیمار
تکه‌تکه همی شود انسان
مادری مرده، طفلکی بی‌جان

لعنت حق به هر چه اسرائیل
آن جنایتگرانِ چون قابیل
روزشان تیره، شامشان چون روز
جمله دشمنانشان پیروز
خوار و زار و علیل می‌گردند
در نهایت، ذلیل می‌گردند

حامیانِ سکوت محکومند
صاحبان تفکری شومند
خشم عالم تباهشان سازد
کاخ ظلمت به عدل می‌بازد
لحظه‌لحظه به قدس نزدیکیم
روشنای فضای تاریکیم...

🔹 ارسال شده توسط سرکار خانم پریسا زارع

پیشنهاد کاربران شعر فلسطین غزه

عمومی    یکشنبه 30 مهر 1402

علم امام-افزایش علم-علم لدنی-دریافت علم
جلسه 75: نمونه‌هایی از دانش امامان معصوم(ع) و نحوه افزایش علم آنها

استخراج علوم وسیع و عجیبی که در قرآن نهفته است توسط معصومین(ع) / قرآن منتسب به امیرالمؤمنین(ع) همین قرآنی بوده است که در اختیار ماست، اما به همراه شأن نزول، تفسیر و... آیات / اخبار آسمان‌ها و زمین و بهشتیان و دوزخیان برزخی در دست ائمه(ع) / نشانه‌های امام از زبان حضرت کاظم(ع) / امام پاسخ هر سؤالی را می‌داند / ائمه(ع)، پاسخگوی سؤالات ناپرسیده! / قدرت تکلم ائمه(ع) به تمامی زبان‌ها و لهجه‌ها! / تکلم امام کاظم(ع) با زبان فارسی و لهجه مشهدی! / آیا طبق آیه «ربِّ زِدنی عِلماَ»، علم رسول اکرم(ص) دائما رو به افزایش است؟ / برابری علم رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) / افزایش علم رسول اکرم(ص) و ائمه(ع)، حتی پس از مرگ! / علمی که بین ائمه(ع) دست به دست منتقل می‌گردد / طریقه افزایش علم لدنّی ائمه(ع) در آسمان و زمین / تفاوت «رسول»، «نبی» و «مُحَدَّث» / «مُحَدَّث» چه کسی است؟ / حرمت شراب (و بعضی دیگر از گناهان) در شرایع گذشته

👈 صفحه دانلود

علم امام افزایش علم علم لدنی دریافت علم

عمومی    شنبه 18 آذر 1402

حدیث-تصمیم-انجام کار
حدیث

امیرالمؤمنین(ع): تصمیم به انجام دادن کاری که درستی آن برایت روشن نیست، نگیر.

📖 میزان الحکمه، ح 12992

حدیث تصمیم انجام کار

عمومی    شنبه 29 مهر 1402

معرفی کتاب-کودک-توحید
معرفی کتاب "به طور اتفاقی"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۳۲

یکی از بهترین راه‌های خداشناسی، تماشای جهان و تفکر در پدیده‌های رنگارنگ و شگفت‌انگیز آن است. هستی، مالامال از نشانه‌های وجود خداوند و آینه‌ای برای دیدن جمال زیبای اوست. خداناباورران می‌خواهند این راه آشنایی با الله را به روی بندگان او ببندند. آنان بی‌هیچ دلیل و منطقی، جهان را محصول اتفاق می‌شمرند!

کتاب«به‌طور اتفاقی» درباره‌ی همین سخن سست و نادرست است. «به‌طور اتفاقی» با الهام از یکی از احادیث امام صادق(ع) و بیانی طنزآمیز و البته عقلانی و فطری، ادعای اتفاقی بودن جهان را زیر سؤال می‌برد و بطلان آن را برای کودکان آشکار می‌سازد.

بخشی از کتاب:
این ساختمان چهار طبقه‌ی زیبا را می‌بینید؟ می‌خواهید بدانید این ساختمان قشنگ چطور ساخته شده؟ ماجرای آن خیلی عجیب و غریب است. اگر بشنوید حتما شاخ درمی‌آورید. دلتان می‌خواهد ماجرایش را برایتان تعریف کنم؟ ممنونم که موافقید. چهار سال پیش اینجا یک زمین خالی بود. خالی خالی خالی. یک زمین صاف صاف. فقط خاک بود و خاک. یک روز ناگهان بادی وزید و به‌طور اتفاقی تعداد زیادی تیرآهن و ستون آهنی را به این جا آورد …

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک توحید

عمومی    شنبه 29 مهر 1402

عکس نگاشت-زن-اجتماع
حضور زن در اجتماع

آیا اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف است؟

عکس نگاشت زن اجتماع

عمومی    چهارشنبه 26 مهر 1402

حدیث-سخن گفتن-نادان
سخن گفتن با کسی که گفتارت را نمی‌فهمد

امیرالمؤمنین(ع): از سخن گفتن با کسی که گفتارت را نمی‌فهمد بپرهیز که تو را به ستوه می‌آورد.

📖 شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲۰، حکمت۲۸۲

حدیث سخن گفتن نادان

عمومی    یکشنبه 23 مهر 1402

نمایش 7 از 25