پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی

در مورد ربا باید اطلاعات ما در این زمینه کافی باشد. بانک ها همه برنامه هایشان ربوی نیست. ممکن است در تعدادی از مسائل وام دهی این مشکل وجود داشته باشد ولی در اکثر جاها مسائل شرعی مراعات می شود. این را می توانید با مطالعه در مسئله ربا در قرآن و روایات دنبال کنید. اما در مسئله حجاب، مسئله بی حجابی مانند بی نمازی است و باید به عنوان یک منکر بزرگ در جامعه از آن نهی شود. البته در کنار آن باید از منکرات دیگر نیز نهی گردد و فقط به این یک مورد بسنده نشود. در عین حال اگر شما نظری پیرامون این قضیه دارید می توانید نظرات خود را مرقوم نموده و برای بیت رهبری ارسال نمایید. 

باسمه تعالی

اولاً در مسئله ازدواج زن و مرد باید همدیگر را پسندیده و سپس به تفاهم برسند و این مطلب به کس دیگری ارتباط ندارد. ثانیاً نبودن مادر در اوان کودکی در کنار یک فردی باعث عدم تربیت او نمیشود. پیامبر خاتم(ص) در اوان کودکی بدون پدر بزرگ شده و در پنج سالگی مادر خود را از دست داده است و این مطلب در مورد ائمه دیگر بعضاً و بسیاری از بزرگان اتفاق افتاده است. ثالثا شما می توانید با رایزنی‌های مستمر با پدر و مادر خود و بردن آنها پیش فرد متخصص که بتواند آنها را توجیه نماید، آنان را به این کار راضی نمایید. رابعا در این ماه مبارک حتماً اعمال آن را انجام داده و به خصوص لیالی قدر و سپس عرض حاجت نمایید. ان شاء الله خداوند در این مسئله به شما کمک خواهد کرد.

باسمه تعالی

مطلب بسیار واضح است. ما اگر بر کسی لعن و نفرین می کنیم تا زمانی هست که او بر مسیر باطل قرار دارد. حال این باطل ممکن است باطل اعتقادی یا باطل اخلاقی یا باطل سیاسی و یا باطل اجتماعی باشد. وقتی از آن باطل دست برمیدارد طبیعتاً ما نیز وظیفه داریم لعن و نفرین خود را از او برداریم. این یک امر مشخصی است. مثلاً خیلی از افراد وهابی که ما آنها را لعن می کردیم اینها برگشته و شیعه شده اند. در زاهدان، در سیستان و بلوچستان، در شهرهای استان خوزستان و در کشورهای دیگر هم همینطور. مثل جناب آقای تیجانی که کتاب "ثم اهتدیت (آن گاه که هدایت شدم)" را نوشته که از افراد مبلغ وهابی هم بوده که برگشته و شیعه شده است. آن موقعی که مبلغ وهابی بوده ما لعن می کردیم و حال که برگشته و شیعه شده ما ایشان را دعا می کنیم و از خداوند طلب رحمت و موفقیت برای ایشان می کنیم. این مشکلی ندارد. در مسائل سیاسی هم همینطور. هر کشوری تا زمانی که با شما دشمن هست شما او را لعن و نفرین می کنید و هر زمان که دوست شما شد شما برای آن طلب رحمت و غفران می کنید. این از لحاظ علمی و منطقی هیچ مشکلی ندارد. 

باسمه تعالی

 خیر، سند معتبری در این زمینه وجود ندارد.

باسمه تعالی

شما باید چنین کاری را به خداوند متعال واگذار نمایید و برای اینکه بدانید مصلحت شما در انجام آن هست یا نه، اعمال دهگانه (اینجا) را انجام دهید و بدانید اگر مصلحت شما در پاسخگویی مثبت ایشان باشد قطعا چنین کاری حاصل خواهد شد ان شاء الله.

باسمه تعالی

از هر کسی که انسان انتقادی دارد یا به صورت شفاهی یا کتبی باید آن را بیان نماید. فقط باید به گونه‌ای باشد که مخاطب اگر در موقعیتی می باشد که دانش آموزان نیز حضور دارند تحقیر نشود لکن بیان انتقاد و نقد کار بسیار مهمی است که اگر این کار انجام شود جامعه بسیار پویا خواهد گردید.

باسمه تعالی

اصولاً فالگیری زمانی که منجر به اعمال غیر شرعی نگردد عملی مباح بوده و هیچ فایده ای نیز ندارد. البته از این نظر که اتلاف وقت هم هست جایز نیست لکن اگر مغایرت با بعضی از مسائل شرعی نماید، فعل آن حرام میباشد. از طرفی دیگر باید دانست که اصولاً فالگیری کاری بیهوده و بدون فایده و از نظر علمی و عقلی و شرعی مردود و باطل می باشد و هیچ کس آن را تایید نمی کند.

باسمه تعالی

می توانید به هر کدام که خواستید مراجعه نمایید:

1- دکتر مریم طباطبایی مطلق (روانپزشک) - بیمارستان روزبه - 55419151

2- دکتر عمران محمد رزاقی (روانپزشک) - بیمارستان روزبه - 55419151

3- دکتر محمد اربابی (مغز و اعصاب) - خیابان شریعتی - 22926520

4- دکتر مازیار شجاعی (مغز و اعصاب) - بیمارستان لقمان حکیم- 55419005

باسمه تعالی

در مواقعی که فتنه به پا می شود و تشخیص حق از باطل نیز مشکل می‌شود، آنچه که بر ما معلوم است این است که دشمنان این مرز و بوم هدفشان تجزیه کشور و پاره پاره کردن آن است و جان و مال این مردم برای آنها هیچ اهمیتی ندارد و لذا بر همه ما و شما واجب است که از هر گونه اظهار نظری که به تفرقه بین مردم بیانجامد خودداری نماییم. بنابراین لازم نیست در محافلی که با هیجانات زیاد بر علیه مسئولین صحبت می‌کنند وارد بحث شوید. سکوت در چنین مواقعی فعلاً بهترین کار است.

باسمه تعالی

ازدواج با هرکسی باید با تحقیق و مشورت اعم از تحقیقات میدانی، محلی و فردی باشد و همچنین باید در چند جلسه حضوراً با شخص مورد نظر صحبت شده تا ببینیم آیا این فرد برای یک زندگی مشترک مناسب می باشند یا خیر. پس بنابراین شما با هر کسی که بخواهید ازدواج کنید چه قاضی باشد، چه روحانی، چه دانشگاهی، چه حوزوی، چه کاسب و امثالهم، باید همواره یک فرمول کلی را در نظر داشته باشید. ما می‌دانیم که هم قاضی خوب داریم هم قاضی بد. هم پزشک خوب داریم هم پزشک بد. هم کاسب خوب داریم هم مکاسب بد و غیره. بنابراین این ما هستیم که با شناخت لازم از طرف مقابل برای ازدواج با او اقدام می نماییم.

باسمه تعالی

اگر شما توانستید به صورت حضوری با افراد موسسه ملاقاتی داشته باشید، بعضی از این افراد مدارکی جمع‌آوری کرده اند که نشان دهنده این است که افرادی خارج از نیروهای انتظامی به سوی مردم شلیک کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز با دستورات از پیش تعیین شده این فتنه را به وجود آورده اند. شما خود را به جای یک مامور انتظامی بگذارید که خانمی به سوی شما هجمه می‌کند، فحاشی می‌کند و شما را تحریک به درگیری می کند. به واقع باید چه کار کرد؟ ما گمانمان این است که شما در همان لحظه اول آن خانم را سر جای خود می نشاندید. لکن بازهم این نیروهای انتظامی تحمل کرده‌اند و این کارها را نکرده اند. به نظر شما در مقابل یک فردی که معلوم نیست به چه صورتی از دنیا رفته است باید دهها نفر کشته شوند و آیا خانواده های کسانی که در این خیابانها کشته شده اند انسان نیستند؟ فقط همان خانم جانش محترم بوده است؟ چه کسی جواب بچه های یتیم این نیروها و مردم عادی را می دهد؟ اگر بناست ما تعصب نداشته باشیم باید در هیچ زمینه ای تعصب نداشته باشیم. 

باسمه تعالی

ظاهرا جنابعالی سخن ما را درست متوجه نشده اید. عرض ما این بود که در اغتشاشات و آشوب‌ها طبق فرمایش معصومین -سلام الله علیهم اجمعین- نباید به صورت فیزیکی حضور داشت بلکه باید نهادهای قانونی با آشوبگران و امثالهم برخورد نمایند. چون ممکن است با حضور مردم در آشوب‌ها، حق و باطل به هم آمیخته و خروجی آن کشته های فراوان و مجروحین بسیار باشد. اما در مورد تقویت تجمعات منظور این بود که اگر ما احساس کنیم دین ما در خطر قرار گرفته و معاندین و منافقین برای براندازی نمادهای دینی وارد صحنه شده‌اند و ما می‌توانیم با تجمعاتی که به درگیری منجر نشود نمایش قدرتی داشته باشیم که اسلام و تشیع تقویت شود، در چنین موقعیتی بر همه ما واجب است که این کار را انجام دهیم. حال ممکن است این تجمع در خیابان، حسینیه، مسجد یا امثالهم باشد.

اما در مورد اختلاس، رانت خواری، دزدی، ظلم و فساد، اگر ما هم نگوییم شما خودتان می دانید که هم ما و هم شما باید با این امور صددرصد مخالف باشیم. یکی از نقاط ضعف بزرگ نظام این است که فساد، مخصوصاً فساد مالی، در بعضی از قسمتها نهادینه شده است و بدنه نظام متاسفانه آلوده به این گونه فسادها گشته است و این را ما و شما می دانیم. اما مقابله کردن با این مسائل باید از طریق فضای مجازی، سخنرانی و اعتراض‌های آرام باشد و به درگیری منجر نگردد. چرا که اگر اینگونه شود افراد بی گناهی در این وسط کشته خواهند شد و مسلماً هیچ یک از مفسدین و رانت خواران در بین این کشته ها نخواهد بود. سوال ما این است که در حال حاضر جواب خون هایی که در فتنه اخیر ریخته شد، مخصوصا از بین مامورین و بعضی از مردم عادی را چه کسی می دهد؟ لذا باید دقت کنیم اعتراضات تا جایی پیش برود که خون از دماغ کسی نیاید. باز هم در پایان به شما و همه دوستان می گوییم که ما موافق اعمالی که مفسدین در داخل نظام انجام میدهند به هیچ وجه نبوده و نیستیم و واقعاً پست و سمتی نداریم که بتوانیم برای مقابله با اینها کاری انجام دهیم و دائماً اعتراضات خود را در سخنرانی های خود بیان کرده و خواهیم کرد. از خداوند بزرگ می خواهیم که این کشور را و این مردم را از شر افراد فاسد حفظ فرماید و ایران عزیز و شیعیان آن را سربلند گرداند.

باسمه تعالی

بعضی از دوستان به واسطه حوادثی که در مملکت پیش می‌آید، موسسه و مسئولین موسسه را خطاب قرار داده و آنچه که به ذهنشان می‌رسد را به ما می‌گویند. لکن ما یک موسسه قرآنی هستیم که خوشبختانه با هیچ یک از نهادها و ارگان ها ارتباطی نداریم فلذا خواهشمندیم مطالبی که مطرح می‌کنید یا سوالاتی پیرامون مسائل اعتقادی و اخلاقی و امثالهم باشد و یا انتقادهایی که درباره موسسه یا اشخاص مسئول در این موسسه دارید، در غیر اینصورت انتقادها به مسئولین کشوری باید مکتوب یا شفاهاً به خود آنها بازگو شود و ما در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی نداریم. فقط مجبوریم که این گونه مطالب را شنیده و سکوت نماییم. 

باسمه تعالی

فرمایش شما کاملا صحیح است و باید همه ما به مسئولین تذکر بدهیم و موارد این چنینی را به صورت مکتوب به دفتر رهبری ارسال نماییم تا ان‌شاءالله موثر واقع شود.

باسمه تعالی

روزی ۴۰۰ مرتبه استغفار کنید و 300 مرتبه صلوات بفرستید. شب های جمعه دعای کمیل را با وضو و رو به قبله بخوانید. حتماً بین نماز مغرب و عشا نماز غفیله فراموش نشود. دعای روزهای هفته و زیارات هفته را هر روز صبح اول وقت بخوانید. آیت الکرسی و سوره‌های ناس و فلق هر روز خوانده شود.

باسمه تعالی

1- این خواهر محترمه باید دقت می‌کردند که قبل از ازدواج تحقیقات و مشورت های خود را کامل انجام میدادند. در حال حاضر باید با صرف وقت و حوصله و تدبیر لازم در مواقعی که همسر حال خوشی دارد با او صحبت نموده و علت این افعال را از او جویا شد.
2- اعمال دهگانه (لینک) را به مدت ۵۰ روز به نیت همسر انجام دهند. ان شاءالله یک تحولی در ایشان ایجاد می‌شود. بعد از ۱۵ روز از انجام، گزارش کار خود را برای ما ارسال نمایید.

باسمه تعالی

اولاً ما به سخنان اهل منبر و اهل خطابه کاری نداریم. ما باید دنبال دستورات و اوامر پروردگار متعال، پیامبر گرامی و عترت آن حضرت (ص) باشیم. ثانیاً باز هم تکرار می کنیم، اگر ایستگاه های صلواتی باعث بسته شدن راه ها بشوند و موانعی ایجاد کنند که باعث مردم آزاری شود، این فعل حرام بوده و جایز نیست. ثالثاً گاهی دولت اسلامی در مکان‌های خاصی برای تعظیم شعائر الهی تصمیم می گیرد راهپیمایی برگزار نماید. در این گونه مواقع اگر با اطلاع قبلی و مدیریت صحیح انجام شده و مردم نیز نارضایتی نداشته باشند، چنین کاری می تواند تاثیر مثبت داشته باشد و در غیر این صورت چنین برنامه‌هایی نیز مطلوب نخواهد بود. رابعاً برنامه راهپیمایی دیروز اگرچه با اطلاع قبلی و برنامه‌ریزی‌هایی همراه بود لکن در بعضی از مکان ها نیز با توجه به هجوم کرونا و ورود به پیک هفتم آن، ازدحام جمعیت از نظر ستاد کرونا به هیچ وجه مطلوب نبود و ان شاءالله خداوند خودش این مورد را ختم به خیر کند و باعث شیوع این بیماری نگردد. 

باسمه تعالی

چنین اشخاصی حتما باید به دکتر تغذیه مراجعه کرده و خانواده نیز صد درصد با دکتر تغذیه همکاری کنند. اگر بخشی از این شرایط ناقص باشد به نتیجه نخواهد رسید.

باسمه تعالی

با تشکر از صحبت های شما. به عرض شما میرسانیم که جناب آقای استاد مخملباف به هیچ وجه بنا ندارند مسائل اعتقادی را با مسائل سیاسی مخلوط نمایند. ایشان معتقدند که اعتراضات سیاسی باید به صورت مکتوب و امثال آن به مسئولینی که مخاطب هستند ارسال شود.

نمایش 2 از 5