نمایشنامه صوتی کتاب شبهای پیشاور

داستاني كه در اين لوح فشرده در غالب نمايش راديويي تقديم شما مؤمنان جوياي حق و حقيقت مي گردد بر اساس كتاب شب هاي پيشاور ، مشروح مناظرات عالم تواناي شيعه با بزرگان اهل سنت است كه در سال 1345 هجري قمري در شهر پيشاور پاكستان برگزار گرديد. اين كتاب يكي از جامع ترين و در عين حال شيرين ترين كتاب هايي است كه در اين زمينه نوشته شده است. و اما شرح ماجرا:


مقالات    پنجشنبه 8 مرداد 1394

نمایشنامه صوتی کتاب شبهای پیشاور

نمایشنامه صوتی "شبهای پیشاور" 
(برگرفته از کتاب شبهای پیشاور) 

سيد محمد سلطان الواعظين شيرازي

مرحوم سيد محمد سلطان الواعظين شيرازي فرزند سيد علي اكبر اشرف الواعظين از دانشمندان و خطباي مشهور شيعه بود. نسب شريف وي از طريق امام همام حضرت موسي بن جعفر -عليه السلام- به رسول گرامي اسلام –صلي الله عليه و آله وسلم- منتهي مي شود.

وي در ماه ذي القعده ي سال 1314 قمري در تهران متولد شد و در سال 1326 همراه پدر بزرگوارش عازم عتبات عاليات گرديد و از محضر مرحوم حضرات مرندي و شهرستاني كسب فيض نمود. وي در سال1328 قمري به ايران مراجعت كرد. ايشان در طي عمر با بركت خود مسافرت هاي بسياري به عراق، سوريه، فلسطين، اردن، مصر و هندوستان نمود. اودر طول اين سفر ها با طوايف بسياري مانند يهوديان، هندو ها و بهايي ها مناظراتي داشته است. ماجرا از آنجا آغاز شد كه مرحوم سلطان الواعظين در ربيع الاول سال 1345 هجري قمري از طريق هندوستان به قصد زيارت امام هشتم، امام رضا –عليه السلام- عازم ايران مي شود. بر سر راه خود هنگامي كه به كراچي و بمبئي مي رسد جرايد و روزنامه هاي محلي ورود ايشان را گزارش مي دهند. دوستان و آشنايان ايشان را به شهر هاي دهلي، آگره،لاهور، كشمير و كويته دعوت مي كنند. در پي حضور در دهلي مناظره اي با علماي هندو و براهمه در حضور گاندي برگزار مي شود كه در اين مجلس مرحوم سلطان الواعظين با بهره گيري از امداد الهي حقانيت دين مبين اسلام را ثابت مي نمايد. آنگاه به دعوت انجمن اثنی عشريه به رياست سيد علي شاه نبوي مدير هفته نامه ي "دُرّ نجف" عازم شهر سیالکوت مي شود و در اين شهر با استقبال با شكوهي مواجه مي گردد. در 14 رجب 1345 قمري با دعوت جناب محمد سرور خان به پيشاور كه يكي از شهر هاي مرزي پنجاب است عازم مي شود. در پيشاور در حسينيه ي مرحوم عادل بيك رسالدار منبر مي رود كه عده ي بسياري از اهل سنت و شيعه ي مقيم پيشاور در اين جلسات شركت ميكنند.

مستبصرين
عده اي از اكابر برادران شيعي و سنّي و مستبصرين اهل تسنن كه به فيض سعادت تشيع نائل شدند.

در يكي از روز ها پس از اتمام منبر به ايشان خبر مي دهند كه دو نفر از بزرگان و علماي اهل سنّت كابل افغانستان به نام هاي حافظ محمد رشيد و شيخ عبدالسلام تقاضاي ملاقات با ايشان به منظور انجام مناظرات ديني را دارند. مرحوم سلطان الواعظين از اين پيشنهاد استقبال مي نمايد و جلسات مناظره در منزل ميرزا يعقوب علي خان كه از رجال مهم پيشاور است تشكيل مي شود و ده شب به درازا مي كشد. اين جلسات مناظره در حضور حدود دويست نفر از رجال و بزرگان شيعه و اهل سنت و خبرنگاران چهار روزنامه و مجله ي محلي كه گفت وگو هاي طرفين را نوشته و منتشر مي كردند برگزار شد. حالا بشنويد داستان اين مناظره را.
*(جهت دانلود روی لینک کلیک راست کرده و گزینه ...save target as را انتخاب كنيد.