مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

سلامت و درمان-عدس
خواص عدس

- ازدیاد کننده شیر 
- ضد کم‌خونی
- دارای ویتامین‌های B ،A و C
- سرشار از فسفر و آهن
- حاوی کلسیم

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۱۹

سلامت و درمان عدس

مقالات    پنجشنبه 24 اسفند

شگفتی های آفرینش-دندان-توحید مفضل
رویش دندان‌ها

امام صادق(ع) بعد از مسئله شیر خوردن نوزاد، در ادامه به رویش دندان‌ها اشاره نموده و می‌فرماید: «آنگاه كه (نوزاد) حركت كرد و محتاج شد به غذایى كه در آن صلابتى باشد تا بدنش محكم شود و اعضايش قوت گيرد، مى‌روياند از براى او دندان‌های آسياى خردكننده تا غذا را بجود و برایش نرم شود و بلعیدن غذا برایش آسان گردد. پيوسته حالش اينگونه است تا آنگاه كه پاى در بلوغ نهد.» (توحید مفضل، ص۴۹)

هر بار که صفحات آفرینش انسان را ورق می‌زنیم و در پیدایش او تفکر و تعمّق می‌کنیم، بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که خلقت انسان، سرشار از تدبیر و مهندسی است! به وضوح می‌بینیم خدای حکیم، چگونه برای لحظه‌لحظه زندگی بشر، تدبیر و برنامه‌ریزی نموده است. آنگاه که به غذا مقوی و هضم و بلع آن نیاز دارد، دندانش می‌دهد. آنگاه که جویدن برایش مقدور نیست، شیر برایش می‌فرستد. و هنگامی هم که در رحم است و قادر به بلع نیست، مجرایی به شکمش گشوده و با خون تغذیه‌اش می‌نماید!

آری، پروردگار مهربان هیچ‌کجا آفریده نحیف خود را معطل و بی‌برنامه رها ننموده است؛ و همه این تدابیر برای آن است که او از رشد و نمو لازم برخوردار شده و چون دارای هیکل و هیبتی شد، مهیای اجرای ماموریت خود در روی کره زمین شود. ماموریتی که احتمالا غیر از خوردن و آشامیدن است... 

شگفتی های آفرینش دندان توحید مفضل

مقالات    یکشنبه 20 اسفند

شگفتی های آفرینش-شیر مادر-توحید مفضل
در جست‌وجوی شیر مادر

امام صادق(ع)، این بار طریقه شیر خوردن نوزاد را برای مفضل مورد اشاره قرار می‌دهد. اینکه نوزاد پس از تولد زبان از دهان بیرون آورده و لب‌ها را در طلب شیر می‌جنباند تا اینکه مادر او را شیر می‌دهد و مادامی كه اعضا و جوارح او نرم و ظریف است، به این شیر تغذیه می‌شود. (توحید مفضل، ص۴۸)

جالب اینجاست، نوزادی که به‌تازگی پا به دنیای بیرون از رحم گذاشته، بدون آنکه تا کنون چیزی خورده باشد و بدون آنکه حتی خوردن و آشامیدن کسی را دیده باشد، به‌خوبی آگاه است که از امروز باید لب و دهان خود را در جست‌وجوی غذا به حرکت درآورد و چون مادر او را شیر داد، باید به‌وسیله مکش غذای خود را دریافت کند!

اینجا سوالی پیش می‌آید که قابل تامل است و امیر مؤمنان علی(ع) نیز در خطبه ۱۶۲ نهج‌البلاغه به آن سوال اشاره نموده و آن سوال این است: چه کسی هنگام گرفتن شیر، مکیدن به او آموخته؟! او از کجا می‌داند در این لحظه باید چنین کند؟!

جالب است؛ پیدایش جنین، نمو آن در رحم مادر، تغذیه او از خون و سپس شیر و طریقه خوردن شیر، همه و همه یکپارچه وجود خالق و هدایتگری را فریاد می‌زنند که گاه همین طفل عاجز و نحیف پس از رشد و بلوغ و جوانی، لب به انکار او می‌گشاید و سوال می‌کند: اگر من خالقی داشته‌ام پس کو نشانه‌های او؟!! و خداوند نیز در آیه ۴ سوره جاثیه، آفرینش همین بنده مغرور را نشانه‌‌ای از نشانه‌های خود معرفی نموده و می‌فرماید: وَفِی خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (و در آفرينش شما، و جنبندگانی كه در سراسر زمين منتشر ساخته، نشانه‌هایی است برای جمعيتی كه اهل يقينند)

شگفتی های آفرینش شیر مادر توحید مفضل

مقالات    شنبه 12 اسفند

سلامت و روان-جرم دندان
جلوگیری از ایجاد جرم دندان

- استفاده از خلال دندان بعداز غذا
- سه بار مسواک زدن در شبانه‌روز (صبح، ظهر، شب)، یک بار با خمیر دندان، یک بار با محلول آب‌نمک یا آب‌سرکه و یک بار با مسواک خالی

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان برخی از مشکلات مربوط به دهان و دندان»

سلامت و روان جرم دندان

مقالات    سه‌شنبه 8 اسفند

شگفتی های آفرینش-شیر مادر
تبدیل غذا از خون به شیر!

چنانچه قبلا بیان شد، تغذیه جنین از مواد غذایی موجود در خون مادر ادامه می‌یابد تا زمانی که بدن نحیف او، آمادگی و مقاومت لازم جهت حضور در دنیای بیرون از رحم را پیدا کند. حال به ادامه فرمایش امام صادق(ع) می‌پردازیم که به تدبیر خداوند متعال برای تغذیه جنین بعد از تولد اشاره می‌نماید:

«چون متولد گشت، همان خونى كه غذايش بود، اينك با رنگ و بويى جز آنچه بود و در شكل غذايى ديگر، از پستان مادر سرازير مى‌شود. اين غذا براى نوزاد سازگارتر از خون است، پس در موقع نیاز به سراغش می‌آید.» (توحید مفضل، ص۴۸)

آری، آنچه از مواد غذایی که تا پیش از تولد نوزاد از طریق خون مادر به بدنش می‌رسیده، اکنون پس از تولد، این بار با رنگی جدید، طعمی خوش و بویی مطبوع برای نوزاد تدارک دیده می‌شود. زیرا مجرایی که نوزاد پیش از این و در شکم مادر از آن تغذیه می‌نمود (بند ناف) اکنون منقطع گردیده است و از این پس دهان او مجرای دریافت مواد غذایی شده است و چون خون ماده‌ای نیست که با این مجرا سازگاری داشته باشد، خداوند حکیم مواد غذایی درون خون را این بار در قالبی جدید به نام «شیر» به مصرف آفریده جدید خود می‌رساند.

و چقدر همه چیز سر جای خود است! در رحم، شیری در کار نیست و پس از تولد هم، خونی. چون اگر این دو جابه‌جا می‌شدند، دیگر هیچ‌یک به کار نمی‌آمدند...

شگفتی های آفرینش شیر مادر

مقالات    شنبه 5 اسفند

سلامت و درمان-تبخال
تبخال

بعضی مواردی که می‌توانند برای برطرف شدن تبخال مثمر ثمر باشند عبارت‌اند از:

- روزی چندبار اشک مو (شیره درخت انگور) به محل تبخال مالیدن، دوره زمانی تبخال را کوتاه می‌کند
ـ شب قبل از خواب پنبه آغشته به سرکه طبیعی سیب را روی محل تبخال گذاشتن
ـ فقط یک بار در هفته اول، خوردن دم‌کرده مورد و نیز گذاشتن آن روی محل تبخال

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان برخی از مشکلات مربوط به دهان و دندان»

سلامت و درمان تبخال

مقالات    دوشنبه 30 بهمن

شگفتی های آفرینش-جنین-تغذیه جنین-توحید مفضل
تغذیه از خون!

امام صادق(ع) پس از اشاره کلی به نظم و امکانات گرد آمده در عالم توسط خالق هستی، خلقت جنین و تغذیه و تکامل آن در مراحل رشد را به مفضل یادآور شده و می‌فرمایند:

«ابتدا مى‌كنم اى مفضّل به ياد كردن خلقت انسان، پس عبرت‌گير از آن. اول عبرت‌ها تدبيرى است كه حق تعالى در جنين مى‌فرمايد در رحم در حالى كه او محجوب است در سه ظلمت: تاريكى شكم، تاريكى رحم و تاريكى بچه‌دان. در هنگامى كه او را چاره نيست در طلب غذایى و نه در دفع اذيتى و بلایى، و نه در جلب‌ منفعتى، و نه در دفع مضرّتى. پس جارى مى‌شود به سوى او از خون حيض آن مقدار كه غذاى او شود، چنانچه آب غذا مى‌باشد براى نباتات (گیاهان).» (توحید مفضل،  ترجمه علامه مجلسی(ره)، ص۵۸)

وقتی جنینی در رحم مادر پدید می‌آید، یک موجود زنده است و اگرچه هنوز دستگاه و اندام لازم برای خوردن و آشامیدن را ندارد، اما به هر حال او نیز همانند همه موجودات زنده برای ادامه حیات و رشد نیاز به مواد غذایی دارد. اما چگونه می‌توان به او غذا داد؟! او در پس لایه‌های پوست و گوشت مادر خود محبوس است و در اوج ناتوانی است! علاوه‌بر این، نه دندانی برای جویدن دارد و نه دستگاهی برای بلع!

در اینجا تدبیر حکیمانه خالق توانا را می‌بینیم که تمام مواد غذایی مورد نیاز جنین را در این مقطع از زندگی به‌وسیله مایعی سرخ‌رنگ به نام «خون» از مادر به جنین می‌رساند! بی‌آنکه جنین و حتی مادر در جریان فرآیند قرار بگیرند!!

شگفتی های آفرینش جنین تغذیه جنین توحید مفضل

مقالات    شنبه 28 بهمن

سلامت و درمان-دهان-بوی دهان
بوی بد دهان

بعضی علل ایجاد کننده بوی بد دهان:
- وجود دندان‌عقل نیمه نهفته در لثه
ـ فشاردادن دندان‌ها روی هم، که سبب کم‌ترشّحی بُزاق دهان می‌شود
ـ ناراحتی‌های معده
ـ زبانِ شیاردار
- عفونت‌های قارچی
ـ لوزه‌های بزرگ، تورّم لوزه‌ها، عفونت لوزه‌ها، لوزۀ سوم
ـ وجود خِلط زیاد
- بیماری‌های قلبی
ـ بیماری‌های متابولیکی مانند: قندخون بالا، چربی مضرّ خون بالا، اورۀ خون بالا
ـ بیماری یبوست و بواسیر
ـ پیلۀ لثۀ دندان و آبسۀ لثة دندان
ـ عدم خِلالِ دندان یا نَخِ دندان بعد از غذا
ـ عدم مسواک زدن یا مسواک زدن نامرتّب (به‌ویژه قبل از خواب یا در سحرها)
ـ داشتن دندان مصنوعی
ـ کم‌کاری کلیهها، یا نگهداری ادرار
ـ آب نخوردن یا بسیار کم خوردن آب
ـ تَعریق زیاد، یا زیاد صحبت نمودن (مثل اساتید، معلّمان، سخنرانان، قاریان و...)
ـ وجود مشکلات ادراری (برگشت ادرار در اثر عواملی چون عفونت ادراری یا سنگ در مجرا یا تورّم پروستات و التهاب پروستات
- و...

عوامل ضدّ بوی بد دهان:
چای دارچین، سیب، کندر، خرمای خشک بَرنیّ در شب و ناشتا خوردن. همچنین جویدن مغز گردو، جویدن ریحان، جویدن سیب با پوست، هل و کاهو (بدون سُس) به همراه غذا

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان برخی از مشکلات مربوط به دهان و دندان»

سلامت و درمان دهان بوی دهان

مقالات    سه‌شنبه 24 بهمن

شگفتی های آفرینش-توحید مفضل-نوزاد
تولد نوزاد

امام صادق(ع) در ادامه اشاره به تدبیر خداوند در فرآیند تغذیه جنین در رحم مادر، به مفضل بن عمر می‌فرمایند: «و پيوسته اين غذا (مواد غذایی موجود در خون مادر) به او مى‌رسد تا خلتقش تمام مى‌شود و بدنش مستحكم مى‌شود، و پوستش قوت سازگاری با هوا را می‌یابد، و از سردى و گرمى متضرّر نشود، و ديده‌اش تاب ديدن روشنایى به هم رساند. چون چنين شد مادرش را درد زایيدن از جا بر مى‌آورد و او را بى‌تاب مى‌كند تا از او متولد مى‌شود.» (توحید مفضل، ترجمه علامه مجلسی(ره)، ص۵۸)

چنانچه امام صادق(ع) فرمودند، فرآیند تغذیه جنین ادامه می‌یابد تا زمانی که جثه جنین به رشد کافی و آمادگی لازم برای تماس با دنیای بیرون از رحم برسد. در این هنگام مادر که از حال و روز فرزند درون شکم خود و استحکام اعضا و جوارح او خبری ندارد، به لطف دردی که او را پدید می‌آید، باری که نه ماه تمام با خود حمل نموده بر زمین گذاشته و فرزند دلبند خود را با دنیایی که تا نه ماه پیش، اثری از او در آن دنیا نبوده روبه‌رو می‌نماید.

شگفتی های آفرینش توحید مفضل نوزاد

مقالات    دوشنبه 23 بهمن

سلامت و درمان-صدا
مواردی جهت صاف کردن صدا و آواز

- نصف قاشق جای‌خوری کُندُرِ مرغوب خوراکی (اللُّبان) را با نصف قاشق چای‌خوری صَمغِ درخت پسته جنگلی (مصطکی) کوبیدن و خوردن (مناسب برای سخنرانان، مداحان و...)
- انار شیرین همراه با پرده نازک روی دانه‌ها
- دم‌کرده گل ختمی خبّازی (گُل پنیرک)

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان تعدادی از بیماری‌های دستگاه تنفس و...»

سلامت و درمان صدا

مقالات    سه‌شنبه 17 بهمن

سلامت و درمان-گرفتگی صدا
درمان‌های عمومی گرفتگی صدا

گرفتگی صدا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری و گاهی به فضای دهان)، سرماخوردگی شدید، کم‌کاری غده تیروئید و... . بعضی از این موارد ممکن است نیاز به مداوا و مراجعه به پزشک داشته باشند، ولی به‌طور کلی بعضی درمان‌های عمومی برای گرفتگی صدا به شرح زیر است:

- صبحانه یا سحری: شیر تازه گاو، کم‌چرب و مخلوط با عسل گَوَن
- به همراه ناهار و شام و یا به همراه افطاری و سحری: کاهو (بدون سُس) و سبزی شاهتره
- عصرانه یا قبل ‌از شام یا بعد از شام: انار شیرین، یا رب انار شیرین طبیعی
- ناهار یا سحری: خورشت رانِ خروس (بدون پوست) که با روغن زیتون خوراکی درست شده باشد، خورشت سردست گوسفند که با روغن زیتون خوراکی درست شده باشد، یا خورشت ماش (بدون پوست) مخلوط با روغن بادام‌شیرین طبیعی، یا پلو ماش (بدون پوست) مخلوط با روغن بادام شیرین طبیعی
- در بین روز یا عصرانه یا بین افطار تا سحر: الف) با لعاب بِه‌دانه غرغره کنید و قورت دهید، ب) با لعاب اِسفَرزه غرغره کنید و قورت دهید (درمان گلو درد و گرفتگی صدا)
- شب قبل از خواب: آب سیب رسیده شیرین تازه مخلوط با عسل طبیعی گَوَن میل کنید

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان تعدادی از بیماری‌های دستگاه تنفس و...»

سلامت و درمان گرفتگی صدا

مقالات    دوشنبه 9 بهمن

شگفتی های آفرینش-خلقت-توحید مفضل
نظم نظام آفرینش، دلیلی روشن بر وجود خالقی یکتا

امام صادق(ع) در ادامه فرمایشات خود به مفضل بن عمر، پس از تصریح بر این که مخلوقات رنگارنگ عالم هستی به جهت مصالح و منافع انسان آفریده شده‌اند، هماهنگی و انتظام مخلوقات با یکدیگر را دلیلی آشکار بر وجود خالقی یکتا دانسته و می‌فرمایند:

شگفتی های آفرینش خلقت توحید مفضل

مقالات    شنبه 7 بهمن

سلامت و درمان-سیب زمینی
خواص سیب زمینی

- سیب زمینی دارای پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. 
- به علت داشتن پتاس برای قلب مفید است.
- به علت داشتن فسفر، مقوی باه (میل جنسی) و مغز می‌باشد.
- دارای مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین B می‌باشد.
- سیب زمینی در اثر پختن مقداری ویتامین C خود را از دست می‎دهد، ولی پخت تنوری آن باعث حفظ این ویتامین می‎شود (جهت حفظ ویتامین C سیب زمینی، بهتر است آن را با پوست پخته و بعد از پخته شدن پوست گرفت).
- قسمت سبز سیب زمینی نباید خورده شود، زیرا سمی بوده و می‌تواند موجب ایجاد قی و اسهال و برافروختگی چهره و تشنج و ضعف شود.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۱۶ تا ۲۱۸

سلامت و درمان سیب زمینی

مقالات    سه‌شنبه 3 بهمن

شگفتی های آفرینش-دنیا-توحید
دنیا، سرایی با تمام امکانات (۲)

امام صادق(ع) در ادامه فرمایش خود -در تشبیه عالم به بنایی که تمام مایحتاج بندگان در آن گردآمده است- به مفضل بن عمر می‌فرمایند:

«آسمان همانند سقفی بلند گردانيده شده، و زمين همانند فرشی گسترانيده شده، و ستارگان همچون چراغ‌هايى درخشان‌اند، و جواهرات همانند ذخایری در آن نهفته شده، و همه چيز در جاى شايسته خود قرار داده شده است، و انسان به منزله كسى است كه اين خانه را به او بخشيده‌اند و آنچه در آن هست به او واگذاشته‌اند، و انواع گیاهان را براى او مقرر داشته‌اند، و انواع حيوانات را به جهت مصالح و منافع او آفريده‌اند.» (توحید مفضل (عربی)، ص۴۷)

حضرت در این فراز، ضمن تشبیه اجزای مختلف عالم به یک خانه، این نکته را به مفضل گوشزد می‌فرمایند که همانگونه که خانه به سقف و چراغ و... نیاز دارد، دنیا نیز از تمام این ملزومات برخوردار است تا بشر برای استقرار در کره خاکی و زندگی در آن با کمبودی مواجه نباشد. در ادامه نیز حضرت تصریح می‌فرماید که این زمین و آسمان و حیوانات و گیاهان، همگی موهبت‌هایی هستند که به «انسان» بخشیده شده‌اند.

در قرآن کریم نیز به این واقعیت اشاره شده است که زمین و آسمان مسخّر انسان گردیده‌اند و پیش‌تر گفتیم «تسخیر»، به معنى فرمانبردارى و خدمت‌گزارى موضوع تسخیر شده نسبت به تسخیر کننده است. حال چقدر این واقعیت تکان‌دهنده است که بفهمیم تمام آنچه در پهنه هستی مشاهده می‌کنیم، آفریده شده تا مستقیم یا غیرمستقیم در خدمت ما باشد!

از خورشید باعظمت گرفته تا کوچک‌ترین حشرات و حیوانات خشکی و دریا، همه هستی پیدا کرده‌اند تا در خدمت موجود دیگری باشند به نام «انسان»! اینجاست که باید از خود سوال کرد، اگر همه اینها برای انسان آفریده شده‌اند، خود انسان برای چه آفریده شده؟؟ آیا برای اینکه همانند سایر جانداران فقط بخورد و بخوابد در پی خوشی‌ها باشد؟ اگر هدف از آفرینش انسان فقط خوش گذشتن به او بود، ما انسان‌ها چه امتیازی به بقیه جانداران داشتیم؟!

دنیا، سرایی با تمام امکانات (1)

شگفتی های آفرینش دنیا توحید

مقالات    شنبه 30 دی

سلامت و درمان-نان-گندم-جو
نان گندم و نان جو

- جو دارای لیزین نیست و خون را کمتر ترش می‌کند و سبوس آن ماده ضدکلسیم ندارد.

-  سبوس جو، سلولز بیشتری دارد و بعضی یبوست‌ها با خوردن نان جو برطرف می‌شود.

- نان گندم مقداری کلسیم بدن را رسوب می‌کند، لذا خوردن آن برای کسانی که کلسیم زیادی دارند نافع است.

- نان جو به دلیل داشتن ویتامین B و تولید ویتامین B‌، برای حفظ جوانی و جلوگیری از سفید شدن مو مفید است.

- در خوردن نان(گندم و جو) نباید زیاده روی نمود.

- نان جو به دلیل تولید مقدار زیادی ویتامین B، نباید با غذاهایی که دارای ویتامین B هستند (مثل ماست) خورده شود.

📖 اعجاز خوراکی‌ها، صفحات ۲۱۱ تا ۲۱۴

سلامت و درمان نان گندم جو

مقالات    سه‌شنبه 26 دی

شگفتی های آفرینش-توحید مفضل
دنیا، سرایی با تمام امکانات (۱)

«توحید مُفَضَّل» نام کتابی است حاوی فرمایشات امام صادق(ع) درباره بخش‌های گوناگونی از حقایق و شگفتی‌های آفرینش که آن حضرت این حدیث طولانی را طی چند مجلس به یکی از اصحاب برجسته خود به نام مفضل بن عمر بیان فرموده‌اند. در این حدیث شریف، امام صادق(ع) - به‌عنوان یک حجت الهی که علم ماکان و مایکون را از ناحیه خود خالق هستی و به‌صورت علم لدنی اخذ نموده است - به حد ظرفیت مخاطب، به شگفتی‌هایی از نظام آفرینش اشاره نموده که شنیدن آنها بیش از پیش، وجود خالق توانا را برای انسان آشکار می‌سازد.

این فرمایشات حضرت، ضمن استوار نمودن عقاید توحیدی انسان، بسیاری از نعمات الهی را نیز که طی سال‌های زندگی، برای بشر عادی و تکراری شده است، مقابل چشمانش آورده و او را به تامّل وا می‌دارد تا به این طریق، نعماتی که ما همیشه از کنار آنها ساده عبور کرده‌ایم، مورد توجه قرار داده و شکرگزار آنها در پیشگاه آفریدگار مهربان خود باشیم.

حضرت در نخستین بخش‌های این حدیث شریف، به کلیت آفرینش هستی اشاره نموده و آن را خانه‌ای دربردارنده تمامی امکانات مورد نیاز بشر معرفی نموده است. سرآغاز این فراز چنین است:

اى مفضل! اول عبرت‌ها و دليل‌ها بر صانع عالم تعالى شأنه، تهيه و نظام اين عالم است و تأليف اجزای آن و گردآوردن آن بر وجه كمال، زيرا كه اگر تأمل كنى در عالم به فكر خود و تميز كنى (تشخیص دهی) به عقل خود، خواهى يافت اين عالم را مانند سرایى كه بنا كرده‌اند و هر چه بندگان خدا را به آن احتياج است مهيا نموده‌اند... (توحید مفضل (ترجمه علامه مجلسی(ره))، ص۵۵ (با اندکی تصرف برای به‌روز کردن زبان نگارش))

دنیا، سرایی با تمام امکانات (۱)

شگفتی های آفرینش توحید مفضل

مقالات    یکشنبه 24 دی

سلامت و درمان-کدو
خواص کدو

- انواع کدو ادرار را زیاد می‌کند و یرقان (زردی) را برطرف می‌کند و تب‌بر است.
- تخم کدو، مخصوصا پوست سبز رنگ آن ضد کرم کدو است (برخلاف تصور غلطی که در گذشته بود و معتقد بودند که تخم کدو دارای انگل است)
- کدو حلوایی سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می‌کند.
- ماسک کدو حلوایی (کدو را پخته و به‌صورت گرم به مدت نیم ساعت روی صورت بمالید واستراحت کنید) رنگ چهره را باز کرده و صورت را براق و زیبا می‌کند.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۱۵ و ۲۱۶

سلامت و درمان کدو

مقالات    سه‌شنبه 19 دی

شگفتی های آفرینش-جنین
تغذیه در رحم مادر

زمانی که جنین در رحم مادر شکل می‌گیرد، نه‌تنها کمترین ارتباط و تماسی با جهان پیرامون خود ندارد، حتی از هیچ اندام و دستگاهی برای خوردن و آشامیدن نیز برخوردار نیست! اما از آنجا که همین موجود نصفه و نیمه نیز بنده خداست و برای رشد و نموّ خود نیاز به جذب مواد غذایی دارد، آفریدگار مهربان، در همان رحم و زیر لایه‌های پوست و گوشت بدن مادر، مسئولیت رازقیت خود را برای جنین به نحو احسن به انجام رسانده و از طریق «خون مادر»، آنچه از مواد غذایی مورد نیاز بدن جنین است در اختیارش می‌گذارد.

جنین از این مرحمت پروردگار در حالی برخوردار می‌شود که هیچ درخواستی از خالق خود برای آن نکرده است! و اصلا نمی‌داند غذا چیست که بخواهد درخواستش کند...

شگفتی های آفرینش جنین

مقالات    سه‌شنبه 19 دی

سلامت و درمان-سماق
بعضی خواص سماق

- یکی از منابع مهم ویتامین C می باشد.
- خون را قلیایی می‌کند و سموم بدن را خارج می‌سازد.

سماق را نمی‌توان به غذاها و مواد آهن‌دار زد، زیرا در غذا موجب سیاه شدن رنگ غذا و در مواد آهن‌دار موجب رسوب آهن می‌شود.

📖 منبع:  اعجاز خوراکی‌ها، ص ۲۰۵ و ۲۰۶

سلامت و درمان سماق

مقالات    جمعه 15 دی

شگفتی های آفرینش-زمین
قرآن و کروی بودن زمین

در قرآن مجید آیاتى وجود دارد که تنها با مسئله کرویّت زمین، انطباق و توجیه پیدا می‌کند، از جمله:

وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ اْلأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَکْنا فیها (اعراف/۱۳۷): «به آن جمعیتى که تضعیف شده بودند (و به‌صورت اسیران و بردگان در دست ظالمى زندگى می‌کردند) مشرق‌ها و مغرب‌هاى پر برکت زمین را به ارث دادیم (آنها را وارث ستمگران ساختیم)»

در این آیه که پیروزى بنى‌اسرائیل را بر فرعونیان بازگو می‌کند، سخن از «مشرق‌ها» و «مغرب‌ها» به میان آمده است و این تعبیر تنها با کرویت زمین می‌سازد، زیرا روى فرض مسطح بودن، یک مشرق و مغرب بیشتر وجود نخواهد داشت، اما روى فرض کرویت، هر نقطه‌اى از زمین براى نقاط شرقى‌تر «مغرب» است و براى نقاط غربى‌تر «مشرق» مى‌باشد.

مثلا تهران براى ساکنان مشهد مغرب است و براى ساکنان همدان و کرمانشاه مشرق و به این ترتیب به تعداد نقاط روى زمین مشرق و مغرب داریم و کلمه «مشارق» و «مغارب» با درنظر گرفتن کرویت زمین کاملا صحیح خواهد بود.

اگرچه پیش از ظهور اسلام نیز بعضی دانشمندان نظریه کروی بودن زمین را مطرح کرده بودند، اما خبر دادن پیامبری امّی (ناخوانده و نانوشته) از این ویژگی کره خاکی در کتاب آسمانی آیین خود و بر اساس وحی الهی، آن هم در دورانی که مردم بیابان‌نیشن حجاز از نسیم علم و دانش آن اعصار بهره چندانی نبرده بودند، نکته قابل تاملی است که نباید به‌سادگی از آن عبور کرد.

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۹۸ (با تصرف و تلخیص)

شگفتی های آفرینش زمین

مقالات    شنبه 9 دی 1402

نمایش 1 از 4