بی خواص؛ بیت المال ...
«سعد بن ابى وقّاص» حاكم كوفه شد. او از بيت المال قرض كرد. بعد هم ادا نكرد و نداد. جنجال بزرگى به وجود آمد. اين اوّل حادثه اى بود كه در آن، بين مردم كوفه اختلاف شد؛ به خاطر اين كه يکى از خواص، در دنياطلبى اينطور پيش رفته است و از خود بى اختيارى نشان مى دهد!

روایات    شنبه 3 مهر 1400

بی خواص؛ بیت المال ...

بی خواص

جا دارد ملت اسلام فكر كند كه چرا پنجاه سال بعد از وفات پيغمبر، كار كشور اسلامى به جايى رسيد كه مردم مسلمان در كوفه و كربلا جمع شدند و جگر گوشه ى پيغمبر(ص) را با آن وضع فجيع به خاك و خون كشيدند؟! خوب؛ انسان بايد به فكر فرو رود، كه "چرا چنين شد؟"  از هر طرف حركت مى كنيم، به خواص می رسيم. مجموعه تصویری "بی خواص" به شرح حال خواص صدر اسلام و علل انحراف آ نها با استفاده از بیانات حضرت آیة الله خامنه ای می پردازد  . (khamenei.ir)

بیت المال ...

«سعد بن ابى وقّاص» حاكم كوفه شد. او از بيت المال قرض كرد. در آن وقت، بيت المال دست حاكم نبود. يك نفر را براى حكومت و اداره ى امور مردم مى گذاشتند، يك نفر را هم رئيس دارايى مى گذاشتند كه او مستقيم به خودِ خليفه جواب می داد. در كوفه، حاكم «سعدبن ا بى وقّاص» بود؛ رئيس بيت المال، «عبداللَّه بن مسعود» كه از صحابه ى خيلى بزرگ و عالى مقام محسوب می شد. او از بيت المال مقدارى قرض كرد – حالا چند هزار دينار، نمى دانم – بعد هم ادا نكرد و نداد. «عبداللَّه بن مسعود» آمد مطالبه كرد؛ گفت پول بيت المال را بده. «سعد بن ابى وقّاص» گفت ندارم. بينشان حرف شد؛ بنا كردند با هم جار و جنجال كردن. جناب «هاشم بن عتبة بن ابى وقّاص - «معروف به هاشم مرقال كه از اصحاب اميرالمؤمنین و مرد خيلى بزرگوارى بود - جلو آمد و گفت بد است، شما هر دو از اصحاب پيامبريد، مردم به شما نگاه مى كنند. جنجال نكنيد؛ برويد قضيه را به گونه اى حل كنيد. «عبداللَّه مسعود» كه ديد نشد، بیرون آمد، رفت عدّه اى از مردم را ديد و گفت برويد اين اموال را از داخل خانه اش بیرون بكشيد - معلوم مى شود كه اموال بوده است – به «سعد»  خبر دادند؛ او هم يك عدّه ديگر را فرستاد و گفت برويد و نگذاريد.

به خاطر اين كه «سعدبن ابى وقّاص»، قرض خودش به بيت المال را نمى داد، جنجال بزرگى به وجود آمد. حالا «سعدبن ابى وقّاص» از اصحاب شوراست؛ در شوراى شش نفره، يکى از آنهاست؛ بعد از چند سال، كارش به اين جا رسيد. ابن اثیر مى گويد: اين اوّل حادثه اى بود كه در آن، بين مردم كوفه اختلاف شد؛ به خاطر اين كه يکى از خواص، در دنياطلبى اينطور پيش رفته است و از خود بى اختيارى نشان مى دهد!
خطبه هاى نماز جمعه تهران 18/2/77

سعد بن ابى وقّاص 

  • از صحابه بزرگ پيامبر اکرم (ص) و پيشتازان در اسلام در مکه
  • از مجاهدان بدر و جنگهای صدر اسلام
  • از سرداران قادسيه و نهاوند در فتوحات دوران خليفه دوم
  • از ناقلان حديث در فضيلت اميرالمؤمنين (ع)
  • عضو شورای شش نفره تعیین خليفه پس از مرگ خليفه دوم
  • از معدود صحابه ای که از ابتدا با اميرالمؤمنين (ع) بيعت نکرد
  • قصرها و کاخهای متعددی در کوفه و نقاط مختلف بنا کرد

سعد بن ابی وقاص