شگفتی های آفرینش-ماهی
ماهیان خاک‌زی!!

ماهی ریه‌دار آفریقایی که نامش Protopterus annectens است، قادر است در زمان خشکسالی شدید خود را در لایه‌ای از آب دهان و الیاف که از دهانش خارج می‌شود، بپیچد و مومیایی کند!

شگفتی های آفرینش ماهی


مقالات    سه‌شنبه 25 مهر 1402

ماهیان خاک‌زی!!

تقریبا قابل باور نیست. ماهی موجودی آبزی است و حیات او متوقف به زندگی در آب است و نمی‌تواند مانند انسان‌ها و بسیاری دیگر از موجودات، در خشکی زندگی کند. حال اگر در این میان کسی به ما بگوید گونه‌ای از ماهی وجود دارد که نه تنها در خشکی، بلکه در دل «خاک» نیز قادر به زنده ماندن است، چه واکنشی نشان خواهیم داد؟!

ماهی ریه‌دار آفریقایی که نامش Protopterus annectens است، قادر است در زمان خشکسالی شدید خود را در لایه‌ای از آب دهان و الیاف که از دهانش خارج می‌شود، بپیچد و مومیایی کند! در این حالت به خواب بسیار عمیقی فرو می‌رود، به‌طوری که احتیاجی به آب و غذا نداشته و می‌تواند تا ۵ سال در همین وضعیت و در دل خاک به زندگی خود ادامه دهد تا دوباره بارندگی شود و آب جریان پیدا کند.

بارها در قرآن کریم خوانده‌ایم خالق هستی «علی کُلِّ شَیءٍ قَدیر» بوده و بر همه چیز تواناست، اما در اثر عادی شدن شگفتی‌های طبیعت پیرامون، گاهی این قدرت لایزال به فراموشی سپرده می‌شود. گویا تبدیل شدن دانه‌ای کوچک به درختی تنومند، زاد ولد موجودات، روییدن میوه‌های رنگین و خوش‌طعم از چوب خشک درختان رویداد ساده‌ای است! اما در میان این شگفتی‌های تکراری و پس از گذشت سالیان دراز از شروع آفرینش، گاه کشف یک موجود جدید، باز هم قدرت لایزال خداوند را برای آدمیان مکشوف می‌سازد و یادآوری می‌کند که هستی خالقی توانا دارد که در همین دنیا و با وجود ارتباطات گسترده در جهان، هنوز شگفتانه‌های زیادی برای رونمایی دارد که ما از آن بی‌خبریم.

در ویدیوی فوق، تصاویری از این موجود شگفت‌انگیز را مشاهده می‌کنید.