مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

خمس منفعت کسب

خمس منفعت کسب چیست و در چه صورت به انسان تعلق می گیرد

احکام خمس

تصویری    سه‌شنبه 2 آبان 1402

ورع و تقوا

معیار ورع و تقوا در اسلام، ظواهر و القاب نیست / معیار فقط «عمل» است

از مبحث «شرح دعای مکارم‌الاخلاق»

مکارم الاخلاق ورع تقوا عمل

تصویری    دوشنبه 1 آبان 1402

فضیلت زیارت

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

از مبحث «شرح دعای مکارم‌الاخلاق»

مکارم الاخلاق ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع)

تصویری    جمعه 28 مهر 1402

تناسخ

آیا مسئله تناسخ واقعیت دارد و روح انسان‌ها در طول سالیان از جسمی به جسم دیگر منتقل می‌شود؟

شبهات تناسخ

تصویری    چهارشنبه 26 مهر 1402

خمس و سال خمسی

حضرت آیت‌الله سیستانی:

مسأله ۵۶۳ رساله: فرد شاغل مانند تاجر، کاسب، صنعتگر، کارمند، کشاورز، معلّم، کارگر، پس از گذشت یک سال از «شروع به کسب و کار»، سال خمسی وی فرا می‌رسد و باید خمس آنچه را که از مخارج سالش زیاد می‌آید بپردازد، هرچند درآمد روز گذشته باشد؛ به این معنا که سر سال، باید خمس هر مالی را که موجود بوده و در مؤونه (هزینه‌ها و مخارج) صرف نشده بپردازد. بنابراین، ابتدای سال خمسی برای شاغلین، «اولین روز شروع کسب و کار» است و افراد شاغل نمی‌توانند برای هر منفعت و سود کسبشان، سال جداگانه‌ای در نظر بگیرند؛ البتّه کسانی که چند شغل دارند، ‌حکم مربوط به آنان در مسألۀ «۵۶۵» ذکر می‌شود.

استفتاء از معظم‌له:
پرسش: من کاسبم سال‌هاست کار می‌کنم ولی تابه حال خمس‌ام را حساب نکردم. سال خمسی من کی است؟ چه چیزهایی باید هر سال حساب کنم؟ خمس سال‌های قبل که تابه حال پرداخت نکردم چی؟ اگر یادم نباشد که مازاد سرمایه من در سال‌های قبل چه مقدار بوده چه کار کنم؟ آیا بر وسایل شخصی (غیر از سرمایه کار) مانند ماشین، فرش، لباس، یا خانه شخصی که می‌خریم خمس تعلق می‌گیرد؟
پاسخ: اولین روز شروع به کار، سر سال شما است و هر سال در آن روز باید خمس آنچه را باقى مانده است بپردازید، چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه‌اى که باقى مانده و همچنین اثاث و لباس و مانند آن، اگر در سال اول خرید از آن استفاده نشده باشد. و نسبت به سال‌هاى گذشته که خمس نداده‌اید باید همین محاسبه را انجام دهید چـون آنچه سر سال بـاقى مى‌مانده و بدون پرداخت خمس مصرف نموده‌اید خمس آن در ذمه شما باقى است. و اگر مقدار خمسى که به ذمه است مشکوک بود، نسبت به مقدار معلوم باید بپردازید هر چند تدریجا و نسبت به مقدار مشکوک بنا بر احتیاط واجب باید با وکیل مرجع مصالحه کنید. به این صورت که اگر احتمال وجوب خمس در مبلغى ۵۰% باشد نصف خمس آن مبلغ را بپردازید. و اما خانه و اثاث و ماشین و سایر وسایل زندگى را اگر با درآمد سال خریده و استفاده نموده‌اید خمس ندارد.

آموزش احکام خمس سال خمسی

تصویری    سه‌شنبه 25 مهر 1402

دوستی با اهل بیت(ع) و لعن دشمنانشان

فضیلت دوستی با اهل‌بیت(ع) و لعن و برائت‌جویی از دشمنانشان

از مبحث «شرح دعای مکارم‌الاخلاق»

مکارم الاخلاق دوستی اهل بیت(ع) برائت از دشمنان لعن

تصویری    دوشنبه 24 مهر 1402

فساد اقتصادی بدتر از فحشا است

توضیح آیه 41 سوره مبارکه روم “ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ…”

بخشی از جلسه 67 مبحث علم غیب با موضوع “گرفتاری‌هایی که برای انسان پیش می‌آید و راهکار مقابله با آنها”

📝سرفصلها این جلسه: حوادث و ابتلائاتی که برای انسان پیش می‌آید از سه حال خارج نیست / وقتی غفلت‌ها،‌ تنبلی‌ها و رها کردن‌های روح کار دست انسان می‌دهند / چگونه از روح خود مراقبت کنیم؟ / مثال‌هایی از قرآن کریم درباره گرفتاری درست کردن انسان برای خود / فساد اقتصادی، آسیب‌زننده‌تر از فحشا / آیا راهی برای جبران مصیبت‌هایی که انسان برای خود درست کرده وجود دارد؟ / گاه انسان در ۱۸ سالگی کاری می‌کند و در ۶۰ سالگی تاوانش را می‌دهد! / آیا برای انفاق باید داروندار خود را بخشید؟! / مثال قذافی در جلسه قبل برای دفاع از دیکتاتور نبود، بلکه... / منتقدانی که امروز امتحان پس می‌دهند

👈 صفحه دانلود

حوادث تنبلی روح فساد اقتصادی انفاق

تصویری    دوشنبه 24 مهر 1402

ازدواج

چرا بعضی دختران در سنین پایین ازدواج می‌کنند، اما بعضی علی‌رغم میل باطنی، موفق به ازدواج نمی‌شوند؟ آیا این با عدالت خداوند سازگار است؟ مگر خداوند نفرموده که موجودات را جفت‌جفت آفریده، پس چرا بعضی دختران با وجود سن بالا ازدواج نکرده‌اند؟

شبهات ازدواج

تصویری    پنجشنبه 20 مهر 1402

جنگ‌های خلفا

آیا امیرالمؤمنین و حسنین -علیهم‌السلام- در جنگ‌های خلفا شرکت داشتند؟

شبهات جنگ های خلفا حسنین(ع)

تصویری    چهارشنبه 19 مهر 1402

نمایش 9 از 11