باسمهتعالی
1- برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم؛ فرض کنید شما بهترین استاد فیزیک را در دنیا می شناسید و ایشان را دعوت می نمایید که به یک تخته سنگی فیزیک تدریس نماید. در اینجا هر چه استاد فیزیک تلاش کند، نمی تواند به آن تخته سنگ چیزی بیاموزد. آیا این از ضعف استاد فیزیک می باشد؟ مسلماً خیر. بلکه ضعف در عدم فراگیری تخته سنگ می باشد. یعنی آن تخته سنگ به هیچ عنوان ظرفیت فراگیری را ندارد و این را محال عقلی گویند.
2-محالات بر دو نوع تقسیم میشوند. 1- محال ذاتی یا عقلی که عبارت است از جمع نقیضین یا اجماع ضدّین و مثال آن این است که در آن واحد جسمی در حرارت 100 درجه بالای صفر و 100 درجه زیر صفر باشد. که این محال عقلی یا ذات است و معجزات پیامبران محال عقلی و یا ذاتی نیستند. 2- نوع دوم محال عادی است و آن عبارت است از کاری که وجود یافتن آن عادتاً محال است اما امتناع عقلی ندارد. مانند طلا شدن سنگ، اژدها شدن چوب و امثال این کارها. فلذا معجزات محال عادی هستند. پس نتیجه این که قدرت پروردگار متعال بر محالات عقلی یا ذاتی تعلق نمیگیرد، چرا که آن متعلق ها ظرفیت تعلق گرفتن را ندارند، نه اینکه نقصی در قدرت پروردگار باشد .