میلاد پیامبر و امام صادق (ع)

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی
سوال شما به سه بخش تقسیم میشود;
در جواب بخش اول باید گفت راه حل اینکار بسیار ساده است چرا که خود ائمه طاهرین-سلام الله علیهم اجمعین- فرمودند احادیث باید منطبق با قرآن کریم و عقل باشد و اگر منطبق با قرآن کریم نبود آنرا کنار بگذارید. البته انطباق احادیث با آیات کار افرادی است که کاملا به قرآن احاطه داشته و معانی آن را بخوبی می فهمند. همچنین باید برای درک یک مطلب در بین روایات، همیشه باید به مجموع احادیث و روایات رجوع کنیم والا رجوع به یک حدیث قطعا ما را با مشکل مواجه خواهد کرد(البته احادیث و روایات مربوط به آن موضوع).
اما در مورد مرحوم علامه مجلسی(ره) ایشان تا حدود زیادی خودشان احادیث معتبر از غیر معتبر را در کتاب بحار بدان اشاره نموده اند و کار را ساده کرده اند و آن مقداری هم که باقی بماند و ایشان فرصت نکرده اند به ما معرفی کنند طبق بند اول عمل میکنیم.
در بخش سوم باید بدانید که شیعه در زمان صدر اسلام و از زمان حضور سلمان فارسی(ره) در کنار پیامبر رحمت در بین ایرانیان رواج پیدا کرده است و دلیل آن خود سلمان فارسی(ره) است که یک شیعه ی به تمام معنا بوده است نه اینکه شیعه در زمان صفویه وارد ایران شده باشد. البته در یک زمانهایی با فشارهای زیاد روبرو بوده و در زمانهای دیگری با فشارهای کمتر بلکه آزادی عقیده و بیان روبرو بوده از جمله در زمان صفویه.