محرم

مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

معرفی کتاب-نوجوان-امام زمان (عج)
معرفی کتاب "دیدار ماه مهربان" (ده ماجرای خواندنی از دیدار با امام زمان(عج))

نویسنده: محسن نعما
ناشر: جمال
تعداد صفحه: ۱۱۲

هر چند حکایت‌های فراوانی در باب دیدار خوبان با امام‌زمان(عج) وجود دارد، ولی این کتاب تنها با ده حکایت از کرامات آن‌ حضرت برای سیراب نمودن نوجوانان شیفته امام‌ زمان(عج) با شربت گوارای داستان‌های کرامت آن امام همام، بازنویسی شده و منتشر گردیده است. در این روزگار که مدعیان خوبی و پاکی و هدایت بسیارند، هیچکس به اندازه پیشوای دوازدهم شیعیان شایستگی پیروی ندارد. امیدواریم «دیدار ماه مهربان» عشق و علاقه نوجوانان به آخرین وصی پیامبر عزیزمان را افزون نموده و با انتخاب این اسوه پاکی و الگوی زندگانی، مسیر سعادت و خوشبختی خودشان را تضمین کنند.

برشی از کتاب:
 ابوالحسین به دعاهای آن‌مرد گوش داد. دید آن‌ مرد به حضرت آدم و همه پیامبران درود می‌فرستد، نام همه امامان را آورد و به تک‌تکشان سلام داد، اما وقتی به اسم امام زمان(عج) رسید نام او را نیاورد و به او سلام نداد. ابوالحسین تعجب کرد. با خودش گفت: شاید این مرد یادش رفته نام امام زمان(عج) را بیاورد، یا او را نمی‌شناسد و یا اصلاً او را قبول ندارد. در این فکرها بود که آن مرد سرش را برگرداند و گفت: ابوالحسین! تو که یک مشکل بزرگ داری، دعای فرج را بخوان تا مشکلت حل شود. ابوالحسین جا خورد! به خودش آمد و...
 
علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن: 
۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷ 
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴ 

معرفی کتاب نوجوان امام زمان (عج)

عمومی    جمعه 5 مرداد

توضیح و راهکاری برای مشارکت خیرین محترم و علاقه‌مندان در امور خیرخواهانه

عزیزانی که مایل به مشارکت مالی در امور خیری چون کمک به محرومان، اهدای نذورات، صدقات یا حتی مشارکت در هزینه‌های جاری موسسه، خرید تجهیزات مورد نیاز و... هستند، می‌توانند مبالغ موردنظر خود را از طریق شماره‌کارت ۶۰۳۷۹۹۸۱۹۹۷۷۳۹۲۹ به حساب موسسه واریز نمایند تا این وجوهات، بدون افتادن در پیچ‌وتاب سیکل‌های اداری و در زمانی کوتاه به دست نیازمندان واقعی و مصارف حقیقی خود برسد و ان‌شاءالله علاوه‌بر گره‌گشایی صورت گرفته، آثار و برکاتشان نیز برای نیکوکاران ارجمند عاید و واصل گردد.

در صورت واریز، لازم است تصویر رسید تراکنش را به همراه عنوان وجه واریزی به آیدی @almiqat_admin در ایتا یا تلگرام ارسال نماییید.

کار خیر نیکوکاری

عمومی    پنجشنبه 4 مرداد

عکس نگاشت-فرهنگ شیعی-عاشورا
استحاله محتوایی، با حفظ ظاهر!

عکس نگاشت فرهنگ شیعی عاشورا

عمومی    چهارشنبه 3 مرداد

حدیث-خشم
خاموش کردن آتش خشم

امیرالمؤمنین(ع): خاموش کردن آتش خشم برای کسی میسر است که از روی حقیقت، دشمن‌های درونی را در دل بمیراند و ضمیر خود را از کینه و بدخواهی دیگران پاک کند.

📖 غررالحکم، ص۲۷۱

حدیث خشم

عمومی    شنبه 30 تیر

مسابقه-علم غیب
اسامی برگزیدگان دهمین مسابقه آنلاین مبحث علم غیب (جلسات ۸۶ تا ۹۵)

نفر اول: خانم فاطمه عباسی، از اعضای سابق شعبه مرکزی (مبلغ ۷۰۰ هزار تومان که بخشی از جایزه نقدی خود را به مؤسسه اهدا نمودند، امتیاز ۲۹ از ۳۰)

نفر دوم: خانم آمنه سلطانی، شرکت‌کننده آزاد از استان البرز (مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، امتیاز ۲۸ از ۳۰)

نفر سوم: آقای سجاد مازندرانی، شرکت‌کننده آزاد از استان مازندران، شهر ساری (مبلغ ۵۰۰ هزار تومان، امتیاز ۲۸ از ۳۰)

نفر چهارم: خانم حنانه صادقی اظهر، شرکت‌کننده آزاد از استان البرز (مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، امتیاز ۲۸ از ۳۰)

نفر پنجم: خانم طاهره رضایی‌راد، شرکت‌کننده آزاد از استان کهگیلویه و بویر احمد (مبلغ ۳۰۰ هزار تومان، امتیاز ۲۷ از ۳۰)

باتوجه به برابر بودن امتیاز سه نفر از شرکت کنندگان که امتیاز ۲۸ را کسب نمودند، نفرات دوم تا چهارم به قید قرعه انتخاب شدند. همچنین چهار نفر از شرکت‌کنندگان به نام آقای وحید کیااحمدی، خانم بتول شیری، خانم نسیم توفیق و خانم طاهره رضایی‌راد به‌طور مشترک امتیاز ۲۷ را کسب نمودند که به قید قرعه خانم طاهره رضایی‌راد به‌عنوان نفر پنجم انتخاب شد.

🌺 ممنون از عزیزانی که در این مسابقه شرکت کردند، برای همه شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

مسابقه علم غیب

عمومی    شنبه 30 تیر

معرفی کتاب-کودک-دعا
معرفی کتاب "خدایا خروس کن مرا!"

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری 
ناشر: جمال
تعداد صفحه: ۲۴

یکی از رایج‌ترین پرسش‌های کودکان درباره‌ی خدا این است که چرا خدا بعضی از دعاهایمان را نمی‌پذیرد و برآورده نمی‌کند. کتاب «خدایا خروس کن مرا» با هدف پاسخگویی به این پرسش نوشته شده است. این اثر قصه گاوی است که چند دعای مستجاب دارد و طی آرزو و دعاهای غلط از خدا می‌خواهد خروس شود. این موضوع تمام ۱۰ دعایش را ضایع می‌کند.

کتاب ماجرای جذابی برای کودکان دارد و نشان می‌دهد دعاهای ما باید هوشیارانه و هدفمند باشد و خردورزی را به همراه داشته باشد. خواندن این کتاب می‌تواند به شکلی ملموس و جذاب کودکان را به جواب پرسش بالا برساند.

برشی از کتاب:
خدا سومین دعای دم‌سیاه را هم پذیرفت و یک شاخ بلند دو متری به او داد. دم‌سیاه خیلی‌خیلی خوشحال شد. حس می‌کرد که زورش خیلی زیادتر شده است. در دلش می‌گفت: به‌به! به‌به چه شاخی! حتی اگر یک شیر به من حمله کند حریفم نمی‌شود. به‌به به‌به !
پدر بزرگ دم‌سیاه که او را دید، تعجب کرد و گفت: نوه عزیزم! عجب شاخ بزرگی داری! تا حالا من اینجور شاخی ندیده بودم! مبارکت باشد.
 
علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن: 
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷ 
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴ 

معرفی کتاب کودک دعا

عمومی    شنبه 30 تیر

عکس نگاشت-امام حسین (ع)-عاشورا
احیای دین، با خون گردن!

عکس نگاشت امام حسین (ع) عاشورا

عمومی    چهارشنبه 27 تیر

حدیث-محرم1403
حدیث محرم

امام حسین(ع) بر برادرش امام حسن(ع) داخل شد و چون او را بدید بگریست. آن حضرت گفت: ای اباعبدالله! از چه گریه می‌کنی؟ گفت: از آنچه با تو می‌کنند. امام حسن(ع) گفت: آنچه بر سر من آید زهری است که بدان کشته می‌شوم و روزی مانند روز تو نیست که ۳۰هزار تن بر تو گرد آیند و همه ادعا کنند از امت جد ما هستند. پس بر کشتن و ریختن خون تو و هتک حرم و اسیر کردن زنان و فرزندان و تاراج بار و بنه تو اجتماع کنند. در این حال لعنت بر بنی‌امیه نازل شود و آسمان خون ببارد و همه چیز بر تو بگرید، حتی وحشیان بیابان‌ها و ماهیان در دریاها.

📖 ترجمه نفس المهموم، ص۵۰

حدیث محرم1403

عمومی    چهارشنبه 27 تیر

ناامیدی-رضای خدا-سیستان
جلسه 50: پیامدهای اجتماعی و سیاسی واقعه عاشورا

چگونه می‌توان بی‌انگیزگی‌های دینی ناشی از ناملایمات سیاسی را درمان کرد؟ / وقتی کار برای رضای خدا باشد، خداوند نتایج آن را از نابودی حفظ می‌کند / خطبه فرزند یزید بر فراز منبر و کناره‌گیری او از خلافت / قیام مردم متدین سیستان، برای خون‌خواهی سیدالشهدا(ع) / آیا مردم سیستان به زور شمشیر اسلام آورده بودند؟ (بررسی مستند جریان اسلام آوردن مردم سیستان)

تاریخ جلسه: 26 تیر 1403

👈 صفحه دانلود 

ناامیدی رضای خدا سیستان

عمومی    چهارشنبه 27 تیر

جلسه 49: مجازات‌ دنیوی قاتلان سیدالشهداء(ع) (2)

تاریخ جلسه: 1403/04/25

👈 صفحه دانلود 

عمومی    دوشنبه 25 تیر

حدیث-محرم1403-گریه
حدیث محرم

عبدالله بن بکیر می‌‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: «حضرت حسین(ع) به گریه‌کنندگانش نظر فرموده و برای آنها طلب آمرزش نموده و از پدر بزرگوارش درخواست استغفار برای ایشان می‌‌نماید و خطاب به کسانی که برایش گریه می‌‌کنند کرده و می‌‌فرماید: ای کسی که گریه می‌‌کنی اگر بدانی خدا چه برایت آماده نموده، مسلماً سرور و شادی تو بیشتر از حزن و اندوهت می‌‌گردد و این حتمی‌ است که حق‌تعالی تمام گناهان و لغزش‌های تو را به‌واسطه این اشکی که ریخته‌ای می‌‌آمرزد.»

📖 ترجمه کامل الزیارات، ص۳۳۴

حدیث محرم1403 گریه

عمومی    دوشنبه 25 تیر

مجازات قاتلان-عمر سعد-ابن زیاد-تربت-زیارت کربلا
جلسه 48: مجازات‌ دنیوی قاتلان سیدالشهداء(ع)

مشاهده آتش میان دربار ابن‌زیاد توسط خود او / جان دادن یکی از قاتلان سیدالشهدا(ع) میان آب و آتش / نابینا شدن یکی از سیاهی‌لشکران عمر سعد / در مجلس معصیت، سیاهی‌لشکر هم نباشیم / ماری که در حفره‌های سر بریده ابن‌زیاد در رفت‌وآمد بود / این زیارت جزء عمر انسان حساب نمی‌شود / تربت اباعبدالله الحسین(ع)، تنها تربت شفابخش / تربت برای چه کسی شفابخش است؟

تاریخ جلسه: 1403/04/24

👈 صفحه دانلود 

مجازات قاتلان عمر سعد ابن زیاد تربت زیارت کربلا

عمومی    یکشنبه 24 تیر

حدیث-محرم1403-گریه
گریه بر حضرت اباعبدالله (ع)

حضرت باقر(ع): هر مؤمنی که به‌خاطر شهادت حضرت حسین(ع) چشمانش اشک ریخته به‌طوری که اشک‌ها بر گونه‌هایش جاری گردد، خداوند منان در بهشت غرفه‌هایی به او عنایت فرماید که وی برای روزگارها در آن سکنا گزیند.

📖 ترجمه کامل الزیارات، ص۳۳۴

حدیث محرم1403 گریه

عمومی    یکشنبه 24 تیر

نیاز مردم به شما نعمت است

امام حسین(ع): اعلموا انّ حوائج الناس اليكم من نعم الله عليكم، فلا تملوا النعم فتتحول الى غيركم (مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۶۹)

بدانيد نيازهای مردم به سوی شما از نعمت‌های خداوند بر شماست. بنابراين، اين نعمت‌ها را از خود دور نسازيد كه [اگر چنين كنيد، نعمت مراجعه مردم به شما، از شما گرفته می‌شود و] به ديگران داده می‌شود. 

پیشنهاد کاربران حدیث نعمت

عمومی    یکشنبه 24 تیر

کیفر گناه-عقوبت-قطع رحم-ستم-مجازات
جلسه 47: دگرگونی در اشیاء بعد از واقعه عاشورا

گناهانی که علاوه‌بر کیفر اخروی، مجازات و کیفر دنیوی هم دارند / آزار پدر و مادر تبعات دارد / نوع و زمان مجازات را خداوند تعیین می‌کند / پیامد منفی قطع‌رحم / ستم به کسی که جز خدا کسی را ندارد / مجازات‌های دنیوی قاتلان اباعبدالله(ع) / سرنوشت اموال و اجناس به غارت رفته امام حسین(ع) و بازماندگان / بیماری‌های عجیبی که دامن‌گیر قاتلان شهدای کربلا شد / سراغ گناه نرویم، مخصوصا گناهان بی‌لذت و زودکیفر / درست زندگی کنیم

تاریخ سخنرانی ۱۴۰۳/۴/۲۳

👈 صفحه دانلود 

کیفر گناه عقوبت قطع رحم ستم مجازات

عمومی    شنبه 23 تیر

حدیث-محرم1403-شیعه
شیعه

امام علی(ع): خداوند برای ما شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری می‌کنند، با خوشحالی ما خوشحال می‌شوند و در اندوه و غم ما محزون می‌گردند.

📖 بحار الانوار، ج۶۵، ص۱۸

حدیث محرم1403 شیعه

عمومی    شنبه 23 تیر

حدیث-غفلت-نعمت-گناه
دریافت نعمت هنگام گناه!

امام صادق: همانا چون خداوند خوبی بنده‌ای را بخواهد و آن بنده گناهی مرتکب شود، خدا او را کیفری می‌دهد و استغفار را به یاد او می‌اندازد؛ و چون برای بنده‌ای بدی بخواهد و او گناهی کند، خدا دنبالش نعمتی به او می‌دهد تا استغفار را از یاد او ببرد و به آن حال ادامه دهد؛ و این است گفتار خدای عزوجل: «به تدریج و آهسته آنها را غافل کردیم از راهی که ندانند (اعراف/۱۸۲)». یعنی غفلت آنها به سبب دادن نعمت هنگام ارتکاب گناهان است.

📖 اصول کافی، ج۴، ص۱۸۸

حدیث غفلت نعمت گناه

عمومی    شنبه 23 تیر

جن-حیوانات-بدترین جنبنده-مقتل
جلسه 46: چگونگی گریه جنیان و حیوانات بر حضرت اباعبدالحسین (ع)

خصوصیات جنیان و تمایز آنان با انسان‌ها / آیا می‌شود جن را دید یا صدایش را شنید؟ / روایات شیعه و سنی در خصوص نوحه‌سرایی و گریه جنیان بر شهادت حضرت اباعبدالله(ع) / آیا حیوانات نیز گریه می‌کنند؟ / روایات سوگواری حیوانات (از جمله کبوتر راعی و جغد) در عزای امام حسین(ع) / همه عالم سوگوار سیدالشهدا(ع)، به جز عده‌ای انسان‌نما! / وقتی انسان پست‌تر از حیوان می‌شود! / آیا این ادعای عجیب که امام حسین(ع) را شیعیان یا محبین حضرت به شهادت رسانده‌اند، صحت دارد؟!

تاریخ سخنرانی: جمعه 22 تیر 1403

👈 صفحه دانلود 

جن حیوانات بدترین جنبنده مقتل

عمومی    جمعه 22 تیر

حدیث-محرم1403
حدیث محرم

ابی عَماره مُنشد می‌گوید: هرگز در هیچ روزی نام حسین‌بن‌علی(ع) نزد ابی‌عبدالله صادق(ع) برده نشد که آن روز آن حضرت خندان دیده شود تا شب، و آن حضرت می‌گفت «الحُسَینُ عَبْرَةُ کُلِّ مُؤمِنٍ»؛ یعنی حسین(ع) سبب ریزش اشک هر مؤمنی است.

📖 ترجمه نفس‌المهموم، ص۳۶

حدیث محرم1403

عمومی    پنجشنبه 21 تیر

حدیث-محرم1403
حدیث محرم

امام رضا(ع): هر کس مصیبت ما را به یاد آورد و برای آنچه با ما کرده‌اند بگرید، با ما باشد در درجه ما روز قیامت، و هر کس مصیبت ما را به یاد دیگران آورد و خود نگرید و بگریاند، چشم او نگرید روزی که همه چشم‌ها می‌گریند، و هرکس بنشیند در مجلسی که امر ما در آنجا احیا می‌شود، دل او نمیرد روزی که همه دلها می‌میرد.

📖 ترجمه نفس‌المهموم، ص۳۵

حدیث محرم1403

عمومی    پنجشنبه 21 تیر

نمایش 1 از 28