پادشاهی بلژیک با حمایت سران اروپا در سال ۱۸۸۵ کنگو را به عنوان مستعمره خود درآورد. هر چند لئوپولد دوم (پادشاه وقت بلژیک) قول داده بود که به خاطر مسیحیت و اروپا، کنگو را تبدیل به کشوری خوشبخت و متمدن کند، اما او در طول مدت حکومت شخصی بر دولت آزاد کُنگُو چنان جنایاتی مرتکب شد که مورخین بعضا او را هیولای کنگو نامیدند. برخی معتقدند دوره استعمار لئوپولد دوم بر کنگو جمعا منجر به قتلعام و مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردمان بومی این کشور شد!
مقالات سهشنبه 2 تیر
در مورد وحشیگریهای بلژیکیها در کنگو داستانهای بسیاری روایت شده است. یکی از این داستانها مربوط به قطع دست کارگران است. مدیران هر کارگری را که نمیتوانست به اندازه کافی کار کند مجازات کرده و دستش را قطع میکردند. بعد از قطع دست بود که کارگر عملا از کار افتاده و از شغلش هم اخراج میشد و بدین ترتیب مجبور بود با فقر و گرسنگی زندگی کند. این فرد گاه نمیتوانست از پس خرج خانواده خود برآید و مجبور میشد برخی از فرزندان خود را به سفیدپوستان بفروشد.
آینده این کودکان بیسرپرست وحشتناکتر بود. بلژیک مدعی بود که این کودکان را در کمپهایی بزرگ میکند تا در آینده آموزش دیده، درس خوانده و بدین ترتیب وارد تمدن جدید شوند. اما آنچه در عمل رخ میداد چیزی دیگر بود. برخی شرکتها که به تازگی شروع به شکار تمساح کرده بودند از کودکان به عنوان طعمه استفاده میکردند. ماموران این کودکان را کنار رودخانه میگذاشتند تا توجه تمساحها را جلب کنند. تمساحهای غول پیکر بعد از توجه به کودکان به سمت او آمده و در تله شکارچیان میافتادند. اگرچه سفیدپوستان تلههای بسیاری سر راه تمساح میگذاشتند، اما در بسیاری از مواقع این تلهها کار نکرده و کودک بیچاره طعمه تمساح میشد...
از دیگر رفتارهای غیرانسانی و نژادپرستانه اروپائیان، راهاندازی باغوحشهای انسانی بود که در آن سیاهپوستان را در قفس یا فضایی شبیه باغوحش به نمایش میگذاشتند! رویدادهای تلخی که امروزه با یک جستوجوی ساده اینترنتی بهراحتی قابل دسترسی است، اما در حافظه بسیاری به فراموشی سپرده شدهاند! / مقالات خبر فوری و باشگاه خبرنگاران جوان (با تصرف و تلخیص)

