پادشاهی بلژیک با حمایت سران اروپا در سال ۱۸۸۵ کنگو را به عنوان مستعمره خود درآورد. هر چند لئوپولد دوم (پادشاه وقت بلژیک) قول داده بود که به خاطر مسیحیت و اروپا، کنگو را تبدیل به کشوری خوشبخت و متمدن کند، اما او در طول مدت حکومت شخصی بر دولت آزاد کُنگُو چنان جنایاتی مرتکب شد که مورخین بعضا او را هیولای کنگو نامیدند. برخی معتقدند دوره استعمار لئوپولد دوم بر کنگو جمعا منجر به قتلعام و مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردمان بومی این کشور شد!
مقالات سهشنبه 2 تیر