تقویم شیعه؛ پنجشنبه ۱۶ دی، مصادف با ۳ جمادی الثانی

شهادت حضرت فاطمه (س) قبر مخفی حضرت محسن (ع)


عمومی    پنجشنبه 16 دی 1400

تقویم شیعه؛ پنجشنبه ۱۶ دی، مصادف با ۳ جمادی الثانی

شهادت حضرت زهرا(س)
در چنین روزی شهادت حضرت سیدة‌النساء، فاطمه زهرا(س) به وقوع پیوسته است.
بعد از شهادت و دفن پیامبر(ص) سه بار به منزل امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) هجوم آوردند و در هر بار به طریقی جسارت به اهل‌بیت(ع) کردند. در یکی از این دفعات، که درب منزل آن حضرت را آتش زدند و به‌زور وارد منزل شدند، حضرت صدیقه(س) پشت در بود. با اینکه می‌دانستند آن حضرت پشت در است، با لگد و فشار در را باز کردند و میخِ در سینه آن مخدره را آزرد و محسن(ع) سقط شد و پهلوی آن حضرت شکست. آن حضرت بیهوش به زمین افتاد و حضرت مولی‌الموحدین(ع) را با سر و پای برهنه و دست بسته به طرف مسجد بردند و...
پس از وقوع این فجایع رفته رفته بر شدت جراحات حضرت افزوده شد و آن حضرت در حالی که در بستر بیماری به‌سر می‌برد و واپسین روزهای عمر شریفش را سپری می‌نمود، به امیرالمؤمنین(ع) وصیت نمود که شبانه غسل و کفن و دفن شود و قبر شریفش مخفی بماند و خلیفه اول و دوم در تشییع و نمازش حاضر نشوند.
بدن مطهر آن حضرت شبانه غسل داده شد و هنگام غسل، امیرالمؤمنین(ع) و حسنین(ع) و زینبین(س) و فضه و اسماء بنت عمیس حاضر بودند. سپس عده‌ای از گل‌های سرسبد اصحاب امیرالمؤمنین(ع) از جمله سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و... حاضر شدند و بدن را دفن کردند. در بقیع چهل قبر ترتیب دادند و بر آنها مقداری آب ریختند و بدین ترتیب قبر شریف آن حضرت ناشناس باقی ماند.
مدت عمر آن مخدره مظلومه ۱۸ سال و ۶۰ روز یا ۹۰ روز است و سال شهادت یازدهم هجری است.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)