تقویم شیعه؛ جمعه 15 مهر، مصادف با ۱۰ ربیع‌الاول

تقویم شیعه ازدواج حضرت خدیجه(س)


عمومی    جمعه 15 مهر 1401

تقویم شیعه؛ جمعه 15 مهر، مصادف با ۱۰ ربیع‌الاول

ازدواج پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)
پیامبر(ص) ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خدیجه کبری(س) ازدواج نمودند. حضرت خدیجه بنت خویلد بن اسد علاوه بر کثرت اموال و املاك و تجارتی که داشت، به عقل و کیاست نیز از زنان قریش مزیّت داشت و در آن زمان او را طاهره، مبارکه، سیده نسوان و ملکه تطحاء می‌گفتند. او از مال خویش و میراثی که به او رسیده بود به صورت مضاربه تجارت می‌نمود و چندی نگذشت که از بزرگان تجّار شد. افراد زیادی مانند عقبة بن ابی‌معیط و ابن ابی‌شهاب که هریک چهارصد کنیز و غلام و خدمتکار داشتند، و ابوجهل و ابوسفیان و دیگر بزرگان عرب آن روز به خواستگاری آن حضرت آمدند، ولی آن حضرت قبول نفرمودند؛ و سرانجام خود حضرت خدیجه(س) پیشنهاد ازدواج به پیامبر(ص) دادند. در کرامت و بزرگواری ایشان همین بس که آن حضرت مادر حضرت صدیقه طاهره(س) امّ‌الائمۀ المعصومین(ع) است.
حضرت خدیجه(س) بیست و چهار سال با پیامبر(ص) زندگی کرد و تا آن حضرت زنده بود پیامبر(ص) همسر دیگری اختیار نفرمود. همچنین حضرت خدیجه(س) جمیع اموال خود را به پیامبر(ص) واگذار کرد.

مرگ مالک بن انس
در این روز در سال ۱۷۹ هجری قمری مالک بن انس اصبحی، رئیس فرقه مالکی از مذاهب اربعه اهل سنّت از دنیا رفت و در بقیع دفن شد.

اولین روز خلافت معاویه
در این روز معاویة ابی‌سفیان در سال ۴۱ هجری قمری خود را به خلافت نشاند و از مردم بیعت گرفت و او اولین خلیفه بنی‌امیّه بعد از عثمان بود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)