ولادت با سعادت حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) مبارک باد

ولادت امام زمان(عج)


عمومی    پنجشنبه 26 اسفند 1400

ولادت با سعادت حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) مبارک باد

امام صادق(ع): تنها او (مهدی(عج)) است که پس از دوران‌های طولانی بلاخیز و تنگناهای طاقت‌فرسا، غم‌ها و گرفتاری‌ها را از دل شیعیانش برطرف می‌نماید. (الزام الناصب، ص۱۳۸)

حضرت مهدی(عج): هدف و قصد خویش را نسبت به محبت و دوستی ما اهل بیت عصمت و طهارت بر مبنای عمل به سنت و اجرای احکام الهی قرار دهید. پس همانا که موعظه‌ها و سفارشات لازم را نموده‌ام و خداوند نسبت به ما و همه شما گواه می‌باشد. (بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۹)

بر منتظران این خبر خوش برسانید / کامشب شب قدر است همه قدر بدانید
با نور نوشتند به پیشانی خورشید / ماهی که جهان منتظرش بود درخشید

📆 ۱۵ شعبان:

🔹 ولادت حضرت بقیة اللَّه الاعظم(عج)
در سال ۲۵۵ هجری قمری در چنین روزی ولادت آخرین امام بر حق، حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) واقع شده است. نام پدرشان حضرت ابومحمد حسن بن علی(ع) و نام مادرشان حضرت نرجس(س) است. ولادت آن حضرت در شهر سامرا بوده است. برخی از القاب آن حضرت عبارتند از: حجة آل‌محمد، حجة اللَّه، صاحب الزمان، مهدی، قائم.

با توجه به بشارت‌های کتب پیشینیان و همچنین احادیث اسلامی، اشتهار یافته بود که از امام یازدهم فرزندی پدید خواهد آمد که ویران کننده تخت‌ها و فرو افکننده تاج‌ها و پایمال کننده قدرت‌ها است، لذا بنای حکومت وقت بر جلوگیری از ولادت و نابودی این نوزاد بود و با استفاده از جاسوسان بسیار در تلاش برای نیل به این هدف بودند. به همین جهت فشار سیاسی بر امام حسن عسکری(ع) و کنترل آن حضرت برای دسترسی به فرزند گرامیش امام مهدی(ع) بسیار شدید بود. 
بدین سبب بود که احوال حضرت مهدی(ع) چه دورانی که در شکم مادر بزرگوار خود بود و چه پس از تولد، همه و همه از مردم نهان داشته می‌شد و جز چند تن معدود از نزدیکان یا اصحاب خاص امام عسکری(ع) کسی آن حضرت را پس از تولد نمی‌دید.
این پنهان بودن وضع حمل و تولد آن حضرت تا حدی بود که حتی حضرت حکیمه عمه امام عسکری(ع) که شب نیمه شعبان به درخواست آن حضرت به خانه ایشان آمده بود، وقتی از حضرت شنید که به هنگام طلوع فجر فرزند گرامیش به دنیا خواهد آمد، متعجب شد، چرا که کمترین علامتی از بارداری در همسر ایشان به خواست خداوند مشاهده نمی‌شد. به همین خاطر وقتی به آن حضرت از عدم وجود علائم بارداری در حضرت نرجس(س) سخن گفت، امام(ع) تبسمی کرد و در جواب او فرمود: «در هنگام فجر آثار بارداری برایت نمودار خواهد گردید، زیرا مَثَل او مَثَل مادر موسی(ع) است که آثار بارداری در او ظاهر نگردید و کسی تا هنگام ولادتش از آن آگاه نشد. زیرا فرعون در جستجوی موسی(ع) شکم زنان باردار را می‌شکافت و این نظیر موسی(ع) است.» (كمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۴۲۷)
بدین ترتیب، سرانجام خداوند متعال با وجود تمام سعی و تلاش‌های دشمنان، چشم جهان را به نور وجود دوازدهمین وصی پیامبر خاتم(ص) به هنگام طلوع فجر نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری منور نمود.

🔹 وفات علی بن محمد سمری
علی بن محمد سمری آخرین نایب خاص امام عصر(عج) بود که با فوت او غیبت صغری به پایان رسید و غیبت کبری آغاز گردید.

📖 منبع: تقویم شیعه؛ صبح امید، ص۴۷ الی ۵۰ (با تصرف و تلخیص) 

ولادت با سعادت حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) مبارک باد