تقویم شیعه؛ بیست و یکم ماه مبارک رمضان

تقویم شیعه 21 رمضان


عمومی    چهارشنبه 23 فروردین 1402

تقویم شیعه؛ بیست و یکم ماه مبارک رمضان

شهادت امیرالمؤمنین(ع)

امام المتقین أمیرالمؤمنین(ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان مقارن طلوع فجر به شهادت رسید، در حالی که از سن مبارك حضرتش ۶۳ سال گذشته بود.
در بیستم ماه رمضان اثرات سم در پاهای مبارك امیرالمؤمنین(ع) ظاهر شد و پاهای مبارك ورم کرد. شب بیست و یکم اثر زهر بر بدن مبارك حضرت بسیار شد. حضرت فرزندان و اهل بیت خود را جمع کرد و با آنها وداع نمود و وصیتهای خود را فرمود. حضرت پس از بیان وصایای خود به فرزندان، دستوراتی در مورد غسل، کفن، نماز و محل دفن به امام مجتبی(ع) فرمودند و با امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) کلماتی از کربلا فرمودند.
بعد از وداع با همگان، دست و پای مبارك را به طرف قبله کشیدند و چشمان مبارك را بستند و بهشت را به قدوم خویش مبارك فرمودند. صدای شیون و گریه از خانه آن حضرت بلند شد. اهل کوفه با خبر شدند و صدای شیون و ناله از تمامی شهر برخواست. سپس مشغول غسل آن حضرت شدند. بعد از غسل و کفن، امام حسن و امام حسین –علیهماالسّلام- تابوت حضرت را بردند و در قبری که سال‌ها پیش حضرت نوح(ع) برای امیر مؤمنان حفر نموده بود بدن مطهر آن حضرت را دفن نمودند و حسب وصیّت آن حضرت، قبر مطهرش را مخفی نمودند تا در زمان هارون بر همگان معلوم شد.
فرزندان آن حضرت از همسران مختلف ۲۸ دختر و پسرند. ۵ نفر آنها اولاد حضرت صدیقه طاهره(س) هستند که عبارتند از امام حسن، امام حسین، زینب کبری، امّ کلثوم و حضرت محسن -علیهم‌السّلام- که در دوران حمل در شش ماهگی در ماجرای هجوم به خانه امیرالمؤمنین(ع) به شهادت رسید. حضرت عباس(ع)، جعفر، عثمان و عبداللَّه که در کربلا به شهادت رسیدند نیز مادرشان امّ‌البنین است و بقیه اولاد حضرت نیز از همسران دیگر هستند.

بیعت با امام مجتبی(ع)

در این روز پس از شهادت امیرالمؤمنین(ع) با امام حسن(ع) بیعت کردند.

قتل ابن ملجم

ابن ملجم در همین روز با یک ضربت شمشیر کشته شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

اللهم العن قتلة امیرالمومنین