چهارشنبه ۱۹ مرداد، مصادف با ۱۲ محرم

تقویم شیعه 12 محرم


عمومی    چهارشنبه 19 مرداد 1401

چهارشنبه ۱۹ مرداد، مصادف با ۱۲ محرم

شهادت امام زین‌العابدین(ع)
در سال ۹۴ هجری قمری امام سجاد(ع) در سن ۵۷ سالگی با زهری که ولید بن عبدالملک یا هشام به آن حضرت دادند به شهادت رسیدند. این در حالی بود که آن حضرت ۳۴ یا ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا در مصائب جانگداز شهادت پدر و برادران و عمو و بستگان و اسارت عمه‌ها و خواهرانش، گریان بود. امام باقر(ع) آن حضرت را تجهیز نمودند و در بقیع کنار قبر عموی مظلومشان حضرت مجتبی(ع) به خاک سپردند. سال شهادت آن حضرت را به‌خاطر کثرت فوت فقها و علما «سنة الفقها» گفته‌اند. در تاریخ شهادت آن حضرت اقوال دیگری نیز وجود دارد.

دفن شهدای کربلا
امروز روز دفن بدن‌های مطهر سیّدالشّهدا(ع) و اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت، توسّط امام سجّاد(ع) به یاری جمعی از بنی‌اسد است.

ورود اهل‌بیت(ع) به کوفه
روز دوازدهم روز ورود اهل‌بیت(ع) با حالت اسارت به کوفه است. در این روز ابن‌زیاد فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون آید و ده‌هزار سوار و پیاده را بر تمام کوچه‌ها و بازارها گمارد تا احدی از شیعیان امیرالمؤمنین(ع) حرکتی نکند. سپس فرمان داد سرهایی را که در کوفه بود برگردانند و در پیش روی اهل‌بیت(ع) حرکت دهند و با هم وارد شهر کرده در کوی و بازار بگردانند.
مردم با دیدن حالت زار ذریه پیامبر(ص) و سرهای بر نیزه شده و بانوان و مخدرات در کجاوه‌های بدون پوشش، صدا به گریه بلند نمودند. زینب کبری، ام‌کلثوم، فاطمه بنت‌الحسین و امام زین‌العابدین -علیهم‌السلام- به ترتیب با جگرهای سوزان و قلوب دردناك ایراد خطبه نمودند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)