گزارش-شعبه سلمان (ره)
گزارشی از حضور مدیر مؤسسه و مسئول شعبه مرکزی کانون آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن در شعبه حضرت سلمان فارسی(ره) و جلسه با معلمین و کادرهای اجرایی

روز جمعه سوم آذر ماه، همزمان با چهاردهمین سالگرد ارتحال مرحوم حاج علی جعفری(ره) معلم فقید و بااخلاص و مسئول سابق شعبه سلمان فارسی(ره)، جلسه دیدار و گفت‌وگو با معلمین، کارآموزان و کادرهای اجرایی شعبه سلمان فارسی(ره) با حضور جناب استاد مخملباف مدیر محترم مؤسسه و جناب آقای رضایی‌پور مسئول ارجمند شعبه مرکزی در محل شعبه سلمان فارسی(ره) برگزار گردید.

گزارش شعبه سلمان (ره)


عمومی    شنبه 4 آذر 1402

گزارشی از حضور مدیر مؤسسه و مسئول شعبه مرکزی کانون آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن در شعبه حضرت سلمان فارسی(ره) و جلسه با معلمین و کادرهای اجرایی

این نشست با ارائه گزارشاتی از فعالیت‌ها و عملکرد‌های شعبه سلمان فارسی(ره) توسط جناب آقای رسول عطاپور، مسئول محترم شعبه آغاز گردید و پس از این بخش، جناب استاد مخملباف به سخنرانی کوتاهی درباره ابعادی از شخصیت مرحوم حاج علی جعفری(ره) پرداختند.

استاد مخملباف در بخشی از سخنان خود با اشاره به حدیث «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء» (علم، نوری است که خداوند آن را به قلب هر کس که بخواهد می‌افکند)، مرحوم جعفری را یکی از مصادیق این حدیث شریف عنوان کرده و فرمودند: برای آنکه انسان مشمول این «من یشاء» باشد، باید از خصوصیاتی برخوردار باشد تا خداوند به او عنایت نموده و پرتوی از نور علم را به قلب او بتاباند. این خصوصیات در مرحوم جعفری مشهود بود و به همین سبب توفیق نورانیت به چنین علمی را کسب نمود. به‌گونه‌ای که فاصله علمی ایشان در قیاس با بعضی مدعیان علم و دانش که از علم، تنها به پاره‌ای از ظواهر آن دست یافته و از محتوای درونی آن بی‌بهره بودند، به‌خوبی عیان بود.

ایشان در همین راستا «اخلاص» را نخستین خصیصه مرحوم جعفری دانسته و گفتند: اخلاص یعنی «پاکیزه نمودن عمل» و آن خصیصه‌ای است که در روایات بسیار به آن سفارش شده و آن مرحوم نیز با همین اخلاص - حتی با وجود بیماری سختی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد - دست از تلاش و کوشش و همچنین ساخت‌وساز ساختمان این بنای مقدس برنمی‌داشت و به برکت همین اخلاص این ساختمان بنا گردید.

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن در ادامه به دیگر خصوصیات آن مرحوم اشاره کرد و گفت: نظم، پیگیری، برخورداری از همت بلند و در پی دانش بودن (دانشی که نور به همراه خود داشته باشد) از ویژگی‌های دیگر آن مرحوم بود که باعث شد سرانجام خداوند او را منور به نور علم نماید.

ایشان در ادامه به خصوصیت مهم دیگری از آن مرحوم اشاره کرده و افزودند: ویژگی مهم دیگری که آقای جعفری داشت، «ادعا نداشتن» ایشان بود. جالب اینکه اصولا هر عملی که انسان ادعایی در آن ندارد و پرونده‌ای روی آن باز نمی‌کند، اتفاقا همان عمل در بزنگاهی چون قبر مجسّم شده و به یاری او خواهد آمد.

استاد مخملباف در ادامه به اهمیت برنامه‌ریزی برای رشد و تربیت معنوی جوانان و نوجوانان پرداخته و تاکید کردند: هرچه می‌توانید برای جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی کنید، چراکه اوضاع فعلی جامعه اوضاع روبه‌راهی نیست و هرچه این قشر انس بیشتری با قرآن و فضاهایی چون مسجد داشته باشند، از آفاتی چون بی‌حجابی، بی‌نمازی، بداخلاقی و... مصون‌تر خواهند بود.

ایشان همچنین به اهمیت «در پی دانش بودن» پرداخته و تاکید کردند: وقتی ائمه(ع) در فرمایشاتشان صراحتا می‌گویند ما همواره در پی کسب دانش و افزایش آن هستیم و هر هفته به آن می‌افزاییم، ما نباید توقع داشته باشیم بسنده کردن‌مان به کسوت معلمی برای ما کفایت کند!! مگر ما از معصومین(ع) برتریم؟! ما هر روز باید در پی کسب دانش باشیم.

پاسخگویی به سوالات معلمین، اقامه نماز جماعت، صرف ناهار و حضور جمعی از معلمین و آشنایان بر سر مزار مرحوم حاج علی جعفری(ره) بخش‌های بعدی این برنامه بود.