مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

ولادت امام هادی(ع) مبارک باد

امام هادی(ع): نعمت‌ها را با برخورد درست، باقی نگه دارید و با شکر نعمت‌ها، اسباب فزونی آنها را فراهم آورید. (استفاده درست از نعمت سبب دوام آن و شکر نعمت سبب فزونی آن است) (بحار الانوار، ج۸۸، ص۳۷۰)

ای دوست بیا که وقت شادی آمد / هم عزت و هم نور الهی آمد
بر خلق خدا رحمت حق نازل شد / فرزند تقی، امام هادی آمد

ولادت امام هادی(ع) مبارک باد

ولادت امام هادی (ع)

عمومی    دوشنبه 12 تیر 1402

گزارش تکمیلی در خصوص وجوهات داده شده به مؤسسه میقات‌القرآن در ماه رمضان ۱۴۰۱

در ادامه گزارش قبل به اطلاع می‌رساند در مرحله دوم تحویل وجوهات فدیه و کفاره به نیازمندان که زیر نظر بعضی مراجع عظام صورت گرفت (بخشی از این مبالغ به‌صورت واریزی و بخش عمده‌ آن به‌صورت حضوری به مؤسسه تحویل داده شده بود)، به جمعی از زلزله‌زدگان هرمزگان نفری یک کیسه آرد و در منطقه‌ای که عموم خانه‌ها تخریب و امکان پخت نان با تنور خانگی وجود نداشت، ۵۰ کیسه آرد به یک نانوایی در همان نقطه تحویل داده شد تا با پخت حدود ۱۰۰۰ قرص نان در روز، نان‌ها به مصرف زلزله‌زدگان عزیز برسد.

اطلاعیه

عمومی    پنجشنبه 23 تیر 1401

تقویم شیعه؛ پنجشنبه ۲۳ تیر، مصادف با ۱۴ ذی‌الحجه

بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س)
در سال هفتم هجری قمری در چنین روزی سرزمین فدک به حضرت زهرا(س) بخشیده شد.
در پی نزول آیه ۲۶ سوره اسراء، پیامبر(ص) از جانب خداوند مأمور شد تا سرزمین فدک را به حضرت فاطمه(س) بدهد و آن حضرت نیز چنین کرد. این سرزمین و درآمد حاصل از آن تا زمان درگذشت پیامبر اکرم(ص) در اختیار حضرت زهرا(س) بود، اما پس از رحلت پیامبر(ص) خلفا آن سرزمین و درآمدش را از حضرت زهرا(س) گرفتند و آن حضرت را از حق مسلم خود - که به دستور خداوند به ایشان عطا شده بود - محروم کردند.

🔸 علاقه‌مندان می‌توانند شرح مبسوط این ماجرا را در کتابچه «ماجرای فدک» نوشته واحد تحقیق و پژوهش مؤسسه میقات‌القرآن مطالعه نمایند. (جهت تهیه به واحد کتابخانه شعب مؤسسه مراجعه نمایید)

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه فدک

عمومی    پنجشنبه 23 تیر 1401

اعتماد در دعا

دعا

عکس نگاشت دعا

عمومی    پنجشنبه 23 تیر 1401

شکرگزاری

شکرگزاری

حدیث شکرگزاری

عمومی    یکشنبه 19 تیر 1401

تقویم شیعه؛ یکشنبه ۱۹ تیر، مصادف با ۱۰ ذی‌الحجه

عید قربان
در این روز حجاج بیت‌اللَّه الحرام برای رمی جمرات و قربانی کردن در منا به سر می‌برند.

شهادت عبداللّه محض و جمعی از آل حسن(ع)
در این روز در سال ۱۴۵ هجری قمری جناب عبداللَّه محض بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی(ع) در سن ۵۷ سالگی همراه با جمعی از برادران و پسر عموهای خود در زندان منصور دوانیقی به شهادت رسیدند. زندان آنان به گونه‌ای بود که روز و شب در آن مشخص نبود. برادران عبداللَّه محض حسن و ابراهیم بودند، مادر این دو بزرگوار فاطمه بنت الحسین(ع) بود. فرزندان عموی عبداللَّه محض، یعقوب، اسحاق، ابوالحسن علی العابد، عباس و عبداللَّه بودند که بعضی از این بزرگواران مثل ابراهیم بن حسن زنده دفن شدند. بعضی دیگر هنگامی که داخل خانه بودند سقف را روی آنها خراب کرده و به شهادت رساندند. مرقد آل حسن(ع) در هاشمیه نزدیک بغداد است، که مشهور به قبور سبعه است.

نماز عید امام رضا(ع) در خراسان
در این روز حضرت ثامن الحجج(ع) به خواهش مأمون، در خراسان برای نماز عید تشریف فرما شدند. مأمون با دیدن ازدحام مردم برای شرکت در نماز به امامت حضرت، دستور داد از نیمه راه باز گردند، چرا که ترسید مردم بر علیه او شورش کنند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه عید قربان

عمومی    یکشنبه 19 تیر 1401

گزیده‌ای از اعمال روز عید قربان

گزیده‌ای از اعمال روز عید قربان

اعمال عید قربان

عمومی    چهارشنبه 7 تیر 1402

عید سعید قربان مبارک باد

امیرالمؤمنین(ع): شنیدم رسول خدا(ص) روز عید قربان خطبه می‌خواندند و می‌فرمودند: امروز روز ثج و عج است. ثج، خون قربانی هاست که می‌ریزد. پس نیت هر کس که صادق باشد، اولین قطره خون قربانی او کفاره همه گناهان اوست و عج دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمد در دست اوست، از اینجا هیچ کس برنمی‌گردد مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناهان کبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود تصمیم بر ترک آن ندارد. (کتاب حج و عمره در قرآن و حدیث، ص۳۶۱)

عید قربان است ای یاران گل افشانی کنید / در منای دل وقوف از حج روحانی کنید
تا نیفتاده است جان در پنجه گرگ هوا / گوسفند نفس را گیرید و قربانی کنید

عید قربان

عید قربان

عمومی    چهارشنبه 7 تیر 1402

تقویم شیعه؛ شنبه ۱۸ تیر، مصادف با ۹ ذی‌الحجه

روز عرفه

شهادت حضرت مسلم و هانی
در شب عرفه سال ۶۰ هجری قمری جناب مسلم بن عقیل(ع) به منزل طوعه رفت و در روز عرفه وی را به همراه هانی بن عروه در کوفه به شهادت رساندند.
در غربت و مظلومیت آن حضرت (که داماد امیرالمؤمنین(ع) نیز بود) همین بس که از پشت بام‌ها دسته‌های نی را آتش می‌زدند و بر سر آن حضرت می‌ریختند. همچنین زمانی که چشم ابن زیاد به آن حضرت افتاد زبان به جسارت به امیرالمؤمنین و امام حسین -علیهماالسّلام- و عقیل گشود. در بالای دارالاماره با لب تشنه سر از بدن نازنینش جدا کردند و بدنش را از بالای قصر به پایین انداختند. بعد از شهادت نیز ریسمان به پای مبارکش بسته و پیکر مطهرش را در میان بازار کوفه ‌کشیدند.

روز سد الابواب
در این روز به دستور پیامبر(ص) همه درهای منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر(ص) بسته شد، جز در خانه امیرالمؤمنین(ع) که به دستور الهی آن را نبستند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه حضرت مسلم هانی بن عروه

عمومی    شنبه 18 تیر 1401

راهنمای شرکت در مسابقه مبحث علم غیب

مسابقه

1- پس از انتشار لینک آزمون مسابقه (که ساعت ۱۱ صبح روز جمعه 16 دی در سایت و کانال‌های مؤسسه منتشر خواهد شد) در کامپیوتر، موبایل یا ... روی آن کلیک کنید و با مرورگر دلخواهتان (ترجیحا گوگل کروم) وارد صفحه آزمون شوید.

2- نام، نام خانوادگی و شماره موبایل خود را در بخش‌های مشخص شده وارد نمایید (ثبت این مشخصات الزامیست) و سپس گزینه «Next» یا «بعد» را بزنید.

3- در ادامه سؤالات یک به یک به شما نمایش داده خواهند شد. پس از انتخاب پاسخ مورد نظر، گزینه «Next» یا «بعد» را بزنید تا سوال بعد نمایش داده شود. برای بازگشت به سوال قبل و اصلاح پاسخ هم می‌توانید گزینه «Back» یا «قبل» را بزنید.

4- وقتی پاسخ همه سوالات داده شد، حتما روی گزینه «Submit» یا «ارائه» که در پایان آخرین سوال نمایش داده خواهد شد کلیک کنید (قبل از اتمام فرصت آزمون) تا پاسخ‌های شما ثبت و ارسال شود (در غیر این صورت نمره‌ای به شما تعلق نخواهد گرفت).

🔺 تذکر ۱: پس از اتمام ساعت آزمون (ساعت ۱۱:30) امکان ثبت و ارسال پاسخ‌ها وجود نخواهد داشت، لذا لطفا زمان خود را مدیریت نموده و قبل از اتمام فرصت پاسخ‌های خود را با زدن گزینه «Submit» یا «ارائه» ارسال کنید.

🔺 تذکر ۲: اگر سوالی را پاسخ ندهید سوال بعد به شما نمایش داده نخواهد شد، لذا با توجه به اینکه این آزمون «نمره منفی ندارد»، اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانستید، به‌صورت تصادفی هم که شده یکی از گزینه‌های پاسخ را حتما انتخاب کنید.

مسابقه علم غیب

عمومی    جمعه 16 دی 1401

شهادت امام محمد باقر(ع) تسلیت باد

امام باقر(ع): خود را در دنیا چنان منزل ده که گویی ساعتی در آن منزل داری و سپس از آن کوچ می‌کنی. (بحار الانوار، ج۷۵، ص۱۶۵)

توضیح حدیث: در دنیا آنچنان زندگی کن که گویی هر لحظه میدانی مرگ به سراغ تو خواهد آمد و دیگر در این دنیا نخواهی بود. به عبارت دیگر انسان باید در هر لحظه از زندگی خود منتظر مرگ باشد و اگر چنین باشد هیچگاه دنیا را وسیله تعلقات خود قرار نمی‌دهد، بلکه از دنیا به آن مقدار برمی‌گیرد که او را برای آخرت یاری رساند.

خسته در بند غمم بال و پرم می‌سوزد / نفسم با جگر شعله‌ورم می‌سوزد
با دلم زهر چه کرده است خدا می‌داند / جگرم نه که ز پا تا به سرم می‌سوزد

شهادت امام محمد باقر(ع) تسلیت باد

شهادت امام محمد باقر(ع)

عمومی    یکشنبه 4 تیر 1402

تقویم شیعه؛ چهارشنبه ۱۵ تیر، مصادف با ۶ ذی‌الحجه

مرگ منصور دوانیقی
در این روز در سال ۱۵۸ هجری قمری منصور دوانیقی در سفر حج به هلاکت رسید و در حجون دفن شد. او مردی خون‌ریز بود و عداوت و ظلم تمام نسبت به آل‌ابوطالب داشت. از آن بزرگواران افراد زیادی را کشت و بزرگترین جنایت منصور به شهادت رساندن امام صادق(ع) بود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه منصور دوانیقی

عمومی    چهارشنبه 15 تیر 1401

روز عرفه

امام صادق(ع): هر چه می‌خواهی برای خود دعا بخوان و (در دعا کردن) بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و در خواست است. (تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۸۲)

عرفه معرفت یار به دلدار بود / عرفه جلوه‌گه دیده بیدار بود
عرفه راز و نیاز است به درگاه وجود / عرفه گریه عشق است به هنگام سجود

عرفه

عرفه

عمومی    سه‌شنبه 6 تیر 1402

تقویم شیعه؛ سه‌شنبه ۱۴ تیر، مصادف با ۵ ذی‌الحجه

جنگ سویق
در این ماه در سال ۲ هجری قمری غزوه سویق به وقوع پیوست. ابوسفیان که نذر کرده بود انتقام شکست جنگ بدر را بگیرد، همراه دویست نفر به عریض (از نواحی مدینه) رفتند و دو خانه و چندین نخل را آتش زدند و دو نفر از بزرگان انصار را در آنجا کشتند تا او به نذر خود عمل کرده باشد. چون خبر به پیامبر(ص) رسید ابولبابه را در مدینه گذاشته، همراه با دویست نفر از مهاجرین و انصار و به سوی عریض حرکت کردند. ابوسفیان چون با خبر شد که پیامبر(ص) با عجله به آنجا می‌آید، به لشکر خود دستور داد تا کیسه‌های سویق (نوعی آرد) را که برای آذوقه با خود آورده بودند ریخته و سبکبار فرار کنند. مسلمانان وقتی رسیدند آنان گریخته بودند. لذا کیسه‌ها سویق را برداشته مراجعت نمودند. به همین دلیل این غزوه را «ذات السویق» گویند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه جنگ سویق

عمومی    سه‌شنبه 14 تیر 1401

گزارشی از وجوهات واریز شده به حساب مؤسسه در ماه رمضان ۱۴۰۱

به اطلاع می‌رساند مجموع وجوهات فطریه واریز شده به شماره کارت معرفی شده توسط مؤسسه، به مبلغ ۱۲,۸۲۰,۰۰۰ تومان رسید که این مبلغ بین ۱۵۰ نفر از مستمندان تحت پوشش مؤسسه در شهرک‌های اطراف تهران توزیع گردید.
مبالغ فدیه و کفاره نیز در مجموع به رقم ۱۴,۵۶۵,۰۰۰ تومان رسید که با این مبلغ کیسه‌های آرد (هر یک به قیمت ۴۱۰ هزار تومان) تهیه و در چند روستای استان خوزستان بین فقرا توزیع گردید تا در منازل و با تنور خانگی خود نان بپزند.

گزارش

عمومی    سه‌شنبه 14 تیر 1401

اطلاعیه ثبت‌نام

ثبت نام کلاس‌های عربی و اعتقادات شعبه مرکزی (واحد خواهران)
زمان: ۱۴ الی ۲۱ تیر از ساعت 2 الی 6 بعد از ظهر

شرایط و مدارک ثبت نام:
1- شرط سنی حداقل 15 و حداکثر 40 سال

2- همراه داشتن مدرک تحصیلی

3- همراه داشتن کپی شناسنامه

4- یک قطعه عکس 4 ˟ 3

ثبت نام

عمومی    یکشنبه 12 تیر 1401

نماز دو رکعتی دهه اول ماه ذی‌الحجه

نماز دو رکعتی دهه اول ماه ذی‌الحجه

نماز دو رکعتی دهه اول ماه ذی‌الحجه

عمومی    دوشنبه 29 خرداد 1402

سالروز نورانی‌ترین پیوند هستی مبارک باد

امام صادق(ع): هر کس از ترس فقر ازدواج نکند، نسبت به لطف خداوند، بدگمان شده است. چرا که خداوند می‌فرماید: «اگر آنان فقیر باشند، خداوند از لطف و کرم خود، بی‌نیازشان می‌کند». (من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۵۱)

مظهر احسان و جود خالق یکتا، علی است / نوربخش ماه و خورشید جهان‌آرا، علی است
در میان کل مردان ز ابتدا تا انتها / در مقام همسری، زیبنده‌ی زهرا، علی است

سالروز نورانی‌ترین پیوند هستی مبارک باد

روز ازدواج

عمومی    دوشنبه 29 خرداد 1402

شهادت حضرت جوادالائمه(ع) تسلیت باد

امام جواد(ع): فرا رسیدن مرگ انسان‌ها به جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی. همچنین حیات و زندگی به‌وسیله نیکی و احسان به دیگران، بیشتر و بهتر است از عمر بی‌نتیجه. (بحار الانوار، ج۷، ص۸۳)

در سوگ جواد، آسمان می‌گرید / در ماتم آن سرو جوان می‌گرید
ای شیعه ز دیده اشک خون‌بار ببار / چون حضرت صاحب الزمان می‌گرید

شهادت حضرت جوادالائمه(ع) تسلیت باد۵

شهادت حضرت جوادالائمه(ع)

عمومی    یکشنبه 28 خرداد 1402

عُجب

عجب

عکس نگاشت عجب مبحث دعا

عمومی    چهارشنبه 8 تیر 1401