مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

برندگان جایزه یک میلیون ریالی مسابقه غدیر با موضوع مظلمه ناس

من کنت مولاه فهدا علی مولاه

پاسخ‌های صحیح مسابقه: پاسخ صحیح مسابقه: ۱- ج / ۲- الف / ۳- ج / ۴ – ج / ۵- ب / ۶ - د

برندگان
۱- خانم لیلا علسی‌نژاد
۲- خانم زهرا بوداغی
۳- خانم صغری علسی‌نژاد
۴- آقای محمد نوعی
۵- خانم بهاره الله قلی
۶- خانم فاطمه رضایی
۷- خانم راحیل کرامتی
۸- خانم کوثر بهرامی
۹- خانم فاطمه بهرامی
۱۰- خانم معصومه بهرامی قادیکلایی

هفته آینده منتظر اعلام اسامی برندگان یکی دیگر از موضوعات باشید.

برای دریافت جلسات مظلمه ناس، به جلسات 48،49و50 از مبحث معاد (لینک) مراجعه نمایید.

مسابقه

عمومی    دوشنبه 10 آبان 1400

تقویم شیعه؛ دوشنبه ۱۰ آبان، مصادف با ۲۵ ربیع‌الاول

جنگ دومة الجندل
در این روز در سال پنجم هجری قمری در زمان پیامبر(ص) غزوه دومة الجندل اتفاق افتاد. در اراضی دومة الجندل گروهی از اشرار همدست شده و به کاروان‌ها حمله می‌کردند. پیامبر(ص) سباع بن عرفطه غفاری را روز ۲۵ ربیع‌الاول در مدینه به جای خود قرار داد و با هزار رزمجو بیرون آمدند تا به آن نواحی رسیدند. راهزنان چون متوجه آمدن آن حضرت شدند، فرار کردند و مسلمانان اموال آنان را برداشتند و در بیستم ربیع‌الثانی وارد مدینه شدند.

صلح امام حسن(ع)
قراداد امام حسن مجتبی(ع) با معاویه در ۲۵ ربیع‌الاول بوده و بعضی در ۲۶ این ماه نقل کرده‌اند که شامل موارد زیر بود: ۱- به علی(ع) دشنام ندهند. ۲- خون شیعیان محترم و محفوظ بماند و حقوقشان پایمال نگردد. ۳- معاویه یک میلیون درهم بین یتیمان جنگ جمل و صفین تقسیم کند. ۴- امام(ع) معاویه را امیرالمؤمنین نخواند. ۵- معاویه باید بر اساس کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) عمل کند. ۶- معاویه پس از مرگ، خلافت را به دیگری واگذار نکند.
معاویه این شرایط و شرایط دیگر مربوط به حفظ اسلام به‌ویژه شیعیان را پذیرفت و جنگ پایان یافت، اما وی به هیچ یک از شروط این قرارداد عمل ننمود، بلکه خلاف تمام آنها عمل کرد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه جنگ دومة الجندل صلح امام حسن (ع)

عمومی    دوشنبه 10 آبان 1400

اطلاعیه

باسمه تعالی؛ بدین وسیله به اطلاع می‌رساند به علت مسدود شدن حساب مؤسسه میقات‌القرآن در بانک صادرات و به تبع آن عدم کارکرد این حساب و کارت آن، خیّرین محترم می‌توانند تا اطلاع ثانوی مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب: 0115028254007 و یا شماره کارت: 6037998199773929 نزد بانک ملی به نام مدیریت محترم مؤسسه، جناب آقای مرتضی ملاباقر مخملباف (میقات القرآن) واریز نمایند. ان‌شاءالله پس از رفع موانع موجود از سوی وزارت ارشاد و برقراری ارتباط بانکی سابق، مراتب به اطلاع بزرگواران خواهد رسید.

اطلاعیه

عمومی    پنجشنبه 6 آبان 1400

تفرقه بین مسلمانان!

حدیث تفرقه دشمنی

عمومی    یکشنبه 2 آبان 1400

تقویم شیعه؛ یکشنبه ۲ آبان، مصادف با ۱۷ ربیع‌الاول

ولادت پیامبر اکرم(ص)
به اتفاق علمای شیعه، در این روز هنگام فجر روز جمعه در مکه معظمه ولادت با سعادت حضرت سیّد الانبیا محمّد مصطفی(ص) واقع شده است. ولادت آن حضرت با سلطنت انوشیروان مقارن بود و در آن سال اصحاب فیل هلاك شدند. نام آن حضرت محمّد(ص) و کنیه ایشان ابوالقاسم است. نام پدر آن حضرت عبداللَّه، و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است.
معجزات ولادت حضرت: در روز ولادت آن حضرت هر بتی که در هر جای عالم بود به رو در افتاد و چهارده کنگره از ایوان کسری فرو ریخت. دریاچه ساوه که آن را می‌پرستیدند خشک و بدل به نمکزار شد. در وادی ساوه که سال‌ها بود کسی در آن آب ندیده بود آب جاری شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در شب ولادت آن حضرت خاموش شد. علم کاهنان و سحر ساحران باطل گردید و طاق کسری از میان به دو نیم شد.
پیامبر(ص) معجزات بسیاری داشتند که بعضی از آنها عبارتند از: زنده کردن مردگان و بینا کردن کوران و شفا دادن بیماران - سخن گفتن آن حضرت با حیوانات - آگاهی بر همه لغت‌ها و قدرت بر سخن گفتن به همه آنها - ...

ولادت امام صادق(ع)
در ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری ولادت با سعادت امام جعفر صادق(ع) در مدینه منوّره اتفاق افتاده است. نام مبارك آن حضرت جعفر و کنیه شریفش اباعبداللَّه و لقب نورانی حضرت صادق است. پدر بزرگوارش امام محمد باقر(ع) و مادر گرامی آن حضرت جناب امّ‌فروه است که بانویی با ایمان، پرهیزگار و نیکوکار بود. امام صادق(ع) هفت پسر و سه دختر داشتند که عبارتند از امام موسی کاظم(ع)، اسماعیل، عبداللَّه، محمّد دیباج، اسحاق، علی عریضی، عباس، ام فروة، اسماء و فاطمه.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه هفده ربیع

عمومی    یکشنبه 2 آبان 1400

سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد.

امام صادق(ع): به خداوند امید داشته باش، امیدی که تو را بر معصیت و گناه گستاخ نسازد؛ و از او بترس، ترسی که تو را از رحمتش ناامید نکند. (تحف العقول، ص ۳۰۴)

هفده ماه ربیع هست و مدینه غرق نور است / بهر میلاد پیمبر، شهر در شادی و شور است
بیت مولا حضرت باقر، چراغان است زین رو / همزمان از بهر میلادی دگر، غرق سرور است

عمومی    شنبه 1 آبان 1400

تقویم شیعه؛ پنجشنبه ۲۹ مهر، مصادف با ۱۴ ربیع‌الاول

مرگ یزید بن معاویه
در سال ۶۴ هجری قمری در شب چهاردهم ربیع‌الاول یزید بن معاویة بن ابی‌سفیان در سن ۳۷ یا ۳۹ سالگی به درکات جحیم شتافت.
مادر یزید میسون دختر بجدل کلبی است. او شارب الخمر، قمارباز، میمون‌باز، ناکح با محارم، صاحب اشعار کفرآمیز و تارك الصلاة بود. او بود که واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورد و امام حسین(ع) و اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زین‌العابدین(ع) و زینب کبری(س) و دیگر علویات و فاطمیات را با آن وضع در کوچه و بازار به اسارت برد. او بود که خانه خدا را خراب کرد و پرده کعبه را سوزانید! همچنین او بود که در واقعه حرّه در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد. بعد از این ماجرا فرزندانی به هم رسیدند که پدر معینی نداشتند. بعد از آن قتل و غارتی در مدینه شد و حرمت حرم شریف نبوی هتک گردید و مردم را در داخل حرم مطهر کشتند.

مرگ موسی خلیفه عباسی
در این روز و به قولی در ۱۵ یا ۱۸ ربیع‌الاول موسی الهادی فرزند مهدی عباسی به درکات جحیم شتافت و در همان شب هارون خلیفه شد و مأمون نیز به دنیا آمد. او که دستش به خون اولاد امیرالمؤمنین(ع) آلوده بود، یک سال و سه ماه خلافت و ۲۵ یا ۲۶ سال عمر کرد. او به قساوت قلب و قلت رحم و خشونت طبع و شرارت نفس مشهور بود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه مرگ یزید

عمومی    پنجشنبه 29 مهر 1400

تقویم شیعه؛ یکشنبه 17 مهر، مصادف با ۱۲ ربیع‌الاول

ورود پیامبر(ص) به مدینه
در غروب این روز پیامبر اکرم(ص) بعد از هجرت از مکه وارد مدینه طیبه شدند. آن حضرت در قبا نزول اجلال فرمود و منتظر ماند تا امیرالمؤمنین(ع) به ایشان ملحق شد و سپس وارد مدینه شدند.

مرگ معتصم عباسی
در سال ۲۲۷ هجری قمری در چنین روزی معتصم عباسی در سامرا به هلاکت رسید. سبب مرگش آن شد که حجامت کرد و سپس تب کرد و به همان تب به جهنّم شتافت. از بزرگترین جرایم او به شهادت رساندن امام جواد(ع) است. مدت خلافت او ۸ سال و ۸ ماه بود و و هشتمین خلیفه بنی‌عباس بود. معتصم مردی ظالم بود و از علم و ادب و نوشتن بهره‌ای نداشت. او به سادات خصوصاً بزرگان آنها اذیت‌های بسیاری روا داشت.

مرگ احمد بن حنبل
در این روز در سال ۲۴۱ هجری قمری احمد بن حنبل رئیس فرقه حنبلی‌های اهل سنت در بغداد از دنیا رفت و در همان شهر دفن شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه احمد بن حنبل معتصم عباسی حنبلی

عمومی    یکشنبه 17 مهر 1401

تقویم شیعه؛ جمعه 15 مهر، مصادف با ۱۰ ربیع‌الاول

ازدواج پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)
پیامبر(ص) ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خدیجه کبری(س) ازدواج نمودند. حضرت خدیجه بنت خویلد بن اسد علاوه بر کثرت اموال و املاك و تجارتی که داشت، به عقل و کیاست نیز از زنان قریش مزیّت داشت و در آن زمان او را طاهره، مبارکه، سیده نسوان و ملکه تطحاء می‌گفتند. او از مال خویش و میراثی که به او رسیده بود به صورت مضاربه تجارت می‌نمود و چندی نگذشت که از بزرگان تجّار شد. افراد زیادی مانند عقبة بن ابی‌معیط و ابن ابی‌شهاب که هریک چهارصد کنیز و غلام و خدمتکار داشتند، و ابوجهل و ابوسفیان و دیگر بزرگان عرب آن روز به خواستگاری آن حضرت آمدند، ولی آن حضرت قبول نفرمودند؛ و سرانجام خود حضرت خدیجه(س) پیشنهاد ازدواج به پیامبر(ص) دادند. در کرامت و بزرگواری ایشان همین بس که آن حضرت مادر حضرت صدیقه طاهره(س) امّ‌الائمۀ المعصومین(ع) است.
حضرت خدیجه(س) بیست و چهار سال با پیامبر(ص) زندگی کرد و تا آن حضرت زنده بود پیامبر(ص) همسر دیگری اختیار نفرمود. همچنین حضرت خدیجه(س) جمیع اموال خود را به پیامبر(ص) واگذار کرد.

مرگ مالک بن انس
در این روز در سال ۱۷۹ هجری قمری مالک بن انس اصبحی، رئیس فرقه مالکی از مذاهب اربعه اهل سنّت از دنیا رفت و در بقیع دفن شد.

اولین روز خلافت معاویه
در این روز معاویة ابی‌سفیان در سال ۴۱ هجری قمری خود را به خلافت نشاند و از مردم بیعت گرفت و او اولین خلیفه بنی‌امیّه بعد از عثمان بود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه ازدواج حضرت خدیجه(س)

عمومی    جمعه 15 مهر 1401

مسابقه خلاصه‌گویی مبحث طب

برای شرکت در این مسابقه، شما عزیزان می‌توانید تا پایان روز چهارشنبه هر هفته، صوت آن هفته را استماع نموده و خلاصه و چکیده‌ای از آن را در قالب یک فایل صوتی به آیدی almiqat_admin@ ارسال نمایید.

🎁 هر هفته به بهترین خلاصه‌گویی مبلغ ۵۰ هزار تومان هدیه‌ نقدی تعلق خواهد گرفت؛ همچنین صوت برگزیده در صورت برخورداری از استانداردهای لازم (مثل کیفیت مناسب صوت و...) در کانال‌های مؤسسه با ذکر نام فرد برگزیده منتشر خواهد شد.

🔹 قوانین و نکات مربوط به مسابقه: - حداکثر مدت زمان در نظر گرفته شده برای صوت ارسالی ۴ دقیقه می‌باشد. - در صوت ارسالی ابتدا عنوان مبحث (بحثی پیرامون طب سنتی و طب جدید)، سپس شماره جلسه و پس از آن خلاصه بحث را مطرح نمایید. - نیازی به معرفی خود در فایل صوتی نیست و صرفا نام و شماره تلفن همراه خود را به‌صورت متن و همراه با صوت خود ارسال نمایید. - شرکت در این مسابقه برای عموم علاقه‌مندان آزاد می‌باشد.

مسابقه خلاصه گویی

عمومی    یکشنبه 25 مهر 1400

تقویم شیعه؛ پنجشنبه1۴ مهر، مصادف با ۹ ربیع‌الاول

آغاز امامت حضرت ولی عصر(ع)
امروز روز آغاز امامت حضرت صاحب‌الامر(ع) و غیبت صغرای آن حضرت پس از شهادت امام عسکری(ع) است. این روز اولین روز امامت و خلافت آخرین خلیفه و حجّت بر حق و منجی عالم بشریّت حضرت بقیةاللَّه الاعظم(عج) در سال ۲۶۰ هجری قمری است.

قتل خلفه دوم
در آخر شب نهم ربیع‌الاول سال ۲۳ هجری قمری عمر بن الخطاب از دنیا رفته است و قول اهل سنّت روز ۲۶ ذی‌الحجه است. عمر بن خطاب به دست ابولؤلؤ که نامش فیروز و غلام مغیرة بن شعبه بود، چند ضربه خنجر خورد که منجر به مرگ او شد. او مدت ده سال و شش ماه خلافت کرد.
عمر هنگام مرگ امر خلافت را به شورا واگذار کرد و ابوطلحه انصاری را طلبید و به او گفت: بعد از مرگ من با پنجاه نفر از انصار با شمشیرهای کشیده شش نفر را در خانه عایشه حاضر کنید: علی بن ابی‌طالب(ع)، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابی‌وقاص و عبدالرحمن بن عوف. آنگاه سه روز آنها را مهلت دهید و بعد از آن اگر چهار یا پنج نفر بر نظری متفق شدند و دو یا یک نفر مخالف آنان بودند، مخالفان را به قتل برسانید؛ و اگر سه نفر نظری داشتند و سه نفر نظر دیگری داشتند، آن طرف که عبدالرحمن بن عوف در اوست مقدم بدارید و سه نفر دیگر را گردن بزنید؛ و اگر بعد از سه روز بر امری اتفاق نکردند، هر شش نفر را گردن بزنید! بعد از مرگ عمر شورا در خانه عایشه تشکیل شد و زبیر بن عوام پسر صفیه حق خود را به پسر دایی خود امیرالمؤمنین(ع) بخشید! طلحة بن عبیداللَّه هم حق خود را به عثمان بخشید! سعد بن ابی‌وقاص هم حق خود را به عبدالرحمن بن عوف بخشید. عبدالرحمن به مسجد آمد و در جمع اصحاب به امیرالمؤمنین(ع) عرض کرد: من بیعت می‌کنم با شما به این شرط که عمل کنی به کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) و روش ابوبکر و عمر! ولی امیرالمؤمنین(ع) حاضر به پیروی از روش ابوبکر و عمر نشد، لذا عبدالرحمن این کلمات را به عثمان گفت و عثمان قبول کرد. سپس عبدالرحمن با عثمان بیعت کرد و دیگران هم بیعت کردند، غیر از بنی‌هاشم و جمعی از بزرگان صحابه مثل عمار یاسر و مقداد بن اسود که بیعت نکردند.
اینکه در کتب تاریخ با عبارت‌های مختلف ذکر شده که عمر بن خطاب حسب وصیت ابوبکر به خلافت مسلمین نصب شده جای چند سؤال دارد: ۱- آیا وصیت ابوبکر نافذ است و وصیت حضرت خاتم الانبیا(ص) در غدیر و غیر غدیر نافذ نیست؟! ۲- آیا پیامبر(ص) در هنگام رحلت نفرمود کاغذ و قلم بیاورید تا بگویم و نوشته شود مطلبی که بعد از من اختلاف نکنید؟ چرا نسبت هذیان به آن  حضرت دادند و کاغذ و قلم نیاوردند، حال آنکه خداوند در قرآن می‌فرماید هرچه آن حضرت می‌فرمایند وحی است نه از نزد خود (آیات ۳و۴ سوره نجم)؟! چطور برای ابوبکر کاغذ و قلم آوردند و کسی اعتراض نکرد؟ جالب اینکه او بیهوش می‌شد و به هوش می‌آمد و بعد از بسم اللَّه عثمان از طرف خودش نوشت خلیفه بعد از ابوبکر عمر است و ابوبکر مخالفتی نکرد؟

قتل عمر بن سعد
عمر بن سعد فرمانده ظالم لشکر یزید در این روز به دست مختار ثقفی به درك واصل شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه قتل خلیفه دوم آغاز امامت

عمومی    پنجشنبه 14 مهر 1401

مسابقه خلاصه‌گویی؛ جلسه سی و هشتم مبحث طب

برنده مسابقه خلاصه‌گویی جلسه سی و هشتم مبحث «بحثی پیرامون طب سنتی و طب جدید» سرکار خانم کرامتی

🎁 هر هفته به بهترین خلاصه‌گویی مبلغ ۵۰ هزار تومان هدیه‌ نقدی تعلق خواهد گرفت؛ همچنین صوت برگزیده در صورت برخورداری از استانداردهای لازم (مثل کیفیت مناسب صوت و...) در کانال‌های مؤسسه منتشر خواهد شد.

مسابقه

عمومی    جمعه 23 مهر 1400

تقویم شیعه؛ چهارشنبه ۱۳ مهر، مصادف با ۸ ربیع‌الاول

شهادت امام عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری در سن ۲۸ سالگی به دست معتمد عباسی به شهادت رسید. معتمد به عباسیین سفارش می‌کرد که بر آن حضرت تنگ بگیرند. معتمد چندین مرتبه امام عسکری(ع) را حبس کرد. آن حضرت ۲۲ ساله بودند که پدرشان امام هادی(ع) به شهادت رسیدند، مدت امامت آن حضرت شش سال بود.
وقتی مردم سامرا با خبر شدند، همه بازارها بسته شد و مردم کنار منزل آن حضرت جمع شدند. وزرا و اتباع خلیفه و بنی‌هاشم و علویات داخل منزل بودند. در سامرا صدای شیون و گریه از هر سو به گوش می‌رسید و قیامتی بر پا شده بود. امام زمان(ع) آن حضرت را غسل دادند و بعد از کفن آن حضرت بر ایشان نماز خواندند و آن حضرت را نزد قبر حضرت هادی(ع) دفن نمودند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

شهادت امام حسن عسکری (ع)

عمومی    چهارشنبه 13 مهر 1401

برنامه دهگانه

اگر کسی بخواهد بصورت دائمی از ادعیه ای استفاده کند که تقریباً حاجت خواستن و رفع و دفع گرفتاری‌ها و مواردی از این دست را به همراه داشته باشد، می تواند از برنامه هفتگی که از دل مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین به دست آمده استفاده کند.

برنامه دهگانه هفتگی

برنامه هفتگی دعا مفاتیح

عمومی    سه‌شنبه 17 مرداد 1402

تقویم شیعه؛ یکشنبه ۱۰ مهر، مصادف با ۵ ربیع‌الاول

وفات حضرت سکینه(س)
حضرت سکینه(س) دختر امام حسین(ع) ۵۶ سال پس از واقعه کربلا در شب پنجم ربیع‌الاول سال ۱۱۷ هجری قمری در مدینه وفات کرد. مادر ایشان حضرت رباب(س) است که با هم در واقعه کربلا حضور داشتند و همراه با اسرا به کوفه و شام رفتند. بر جنازه آن حضرت امام سجاد(ع) و به قولی یحیی بن حسن(ع) و به قولی محمد بن عبداللَّه نماز خواندند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه حضرت سکینه (س)

عمومی    یکشنبه 10 مهر 1401

معرفی کتاب حقایقی پیرامون دعا و توسل

یکی از آیات قرآن کریم با موضوع دعا، آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِيبٌ...) می‌باشد که در این آیه‌ زیبا پروردگار مهربان هفت مرتبه بندگان را به سوی خویش می‌خواند. حال بخشی از توضیحات کتاب راجع‌به این آیه شریفه را با هم مرور می‌کنیم:

صفحه‌ی ۲۸:
این خواندن پروردگار به سوی خودش بسیار جالب و مهم است. مثال: برای گرفتن یک وقت ملاقات از یک وزیر بایستی مراحل اداری بسیاری طی شود تا بتوان به حضور وزیر رسید و با او ملاقات کرد، در صورتی که شخص وزیر خود مخلوق است و با مرگ از دنیا می‌رود. حال دقت کنید خداوند چقدر به بندگانش لطف دارد و مهربان است که با این صفاتی که داراست، مانند: فَعّال ما یَشاء (هر کاری بخواهد انجام می‌دهد)، یَحْکُمُ ما یُرید (هر حکمی بخواهد می‌دهد)، اَعْدَلُ العادِلین (نهایت عدالت ورزیدن)، اَحْکَمُ الحاکِمین (بهترین حکم کنندگان)، غِیاثَ المُستَغیثین (دادرس هر درمانده)، مُجیبَ دَعوَةِ المُضطرّین (اجابت کننده بیچارگان)، اَکْرَمُ الاَکْرَمین (بهترین گرامی دارندگان)، اَجْوَدُ الاَجْوَدین (آقای آقایان)، خَیرُ الغافِرین (بهترین آمرزندگان)، اَمانَ الخائِفین (پناه ترسایان)، دَلیلُ المُتَحَیِّرین (راهنمای سرگردانان)، قاضیَ الحاجات (برآورنده حاجات)،... و متصف به هر صفت برتر به حد نامتناهی است، در این آیه ۷ مرتبه فرموده است: خودم جواب می‌دهم - به من اعتماد کنید - حرف مرا قبول کنید. به بندگانی که حیات و مماتشان به دست خداست، این همه نظر لطف و مرحمت دارد. این کار جز از خدای تعالی بر نمی‌آید.

🔸علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به واحد کتابخانه شعب مؤسسه مراجعه نمایند.

کتاب حقایقی پیرامون دعا

دعا کتاب استجابت

عمومی    دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

معرفی مبحث سخنرانی: تصوف

سخنران: دکتر حسین فریدونی / تعداد جلسات: ۱۸ جلسه 

عناوین جلسات: 
تصوف چیست و چه معنایی دارد؟، ریشه‌های تصوف، شریعت، طریقت و حقیقت، وحدت وجود و موجود، مرید و مراد، عقل و عشق، ذکر در مجامع اهل‌ تصوف، نظر ائمه‌ هدی(ع) درباره صوفیه، سَماع یا سِماع، خانقاه چیست و از کجا آمده؟، صلح کل بودن، فرقه‌های تصوف در ایران، بررسی فرقه اهل‌ حق (۳جلسه)، بررسی فرقه گنابادی (۳جلسه)

تصوف طریقت سما خانقاه فرقه اهل حق گنابادی

عمومی    یکشنبه 18 مهر 1400

خواندن دعای سِمات در ساعات آخر روز جمعه

این دعا معروف به دعای شبوّر (دعای عطا و بخشش) است که خواندن آن در ساعات آخر روز جمعه مستحب است و پوشیده نباشد که این دعا از دعاهای مشهور است و بیشتر علمای گذشته بر خواندن این دعا مواظبت داشتند. در «مصباح» شیخ طوسی و «جمال الاسبوع» سید ابن طاووس و کتاب‌های کفعمی به سندهای معتبر از جناب محمّد بن عثمان عمروی(رضوان الله علیه) که از نوّاب حضرت صاحب الامر(علیه‌السلام) بود، از حضرت باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده است. علاّمه مجلسی این دعا را همراه با شرح در کتاب «بحار» ذکر کرده است.
[ادامه مطلب…]

دعای سمات

دعای سمات شبّور بخشش دعا

عمومی    چهارشنبه 18 خرداد 1401

لیلة المبیت-مسموم-هجوم
تقویم شیعه؛ یکشنبه 26 شهریور، مصادف با ۱ ربیع‌الاول

دفن بدن مطهر پیامبر اسلام(ص)
در نیمه شب اول ربیع‌الاول بدن مطهر خاتم الانبیا(ص) را امیرالمؤمنین(ع) دفن فرمودند. مصیبت و فاجعه رحلت پیامبر(ص) از یک طرف و بی‌احترامی به آن حضرت و توجه نداشتن مردم به غسل و کفن و دفن حضرت از طرف دیگر، داغ‌هایی بود که بر دل مبارك امیرالمؤمنین(ع) سنگینی می‌کرد. شیخ مفید می‌فرماید: «اکثر مردم در دفن پیامبر(ص) حاضر نشدند و نماز بر آن حضرت نخواندند، چراکه بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود.»
باید از آنان که بر سر غصب خلافت همه چیز را فراموش کرده بودند، پرسید: آیا سقیفه در حضور پیامبر(ص) و به سفارش ایشان بود یا غدیر؟ آیا برای تشکیل شورای سقیفه دستوری از طرف خداوند آمده بود یا درباره غدیر؟ آیا در سقیفه از اکثر بلاد مسلمین حضور داشتند یا در غدیر؟

هجوم به خانه وحی
در این روز اولین هجوم به خانه امیرالمؤمنین(ع) صورت گرفت. امیرالمؤمنین(ع) در شب چهارشنبه که اول ربیع‌الاول بود، بدن مبارك پیامبر اکرم(ص) را دفن فرمود. در این ایام سه بار به منزل امیرالمؤمنین(ع) هجوم آوردند: بار اول در روز اول ربیع بود که برای بیعت آمدند و حضرت خارج نشد. پس از آن امیرالمؤمنین(ع) شب‌ها صدیقه طاهره و حسنین -علیهم السّلام- را بر در منازل اصحاب می‌بردند و طلب یاری می‌نمودند. بار دوم هفت روز بعد از دفن پیامبر(ص) بود که زبیر و عده‌ای دیگر در منزل امیرالمؤمنین(ع) جمع شده بودند؛ و بار سوم که به منزل حضرت هجوم آوردند، پس از آتش زدن درب منزل و مجروح ساختن صدیقه طاهره(س) و کشتن حضرت محسن(ع)، امیرالمؤمنین(ع) را با دست بسته بیرون بردند.

هجرت پیامبر اکرم(ص)
پیامبر(ص) ۱۳ سال پس از بعثت به مدینه طیّبه هجرت فرمود.

لیلة المبیت
در شب اول این ماه پیامبر(ص) از شر کفار از مکه به مدینه هجرت کردند. در آن شب امیرالمؤمنین(ع) جان‌نثاری فرموده به‌جای رسول گرامی اسلام(ص) در بستر ایشان خوابیدند، چراکه کفار قریش قصد کشتن شبانه حضرت در خانه خود را داشتند. به مناسبت این فداکاری بزرگ آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره نازل گردید: «و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد و خدا نسبت به بندگان مهربان است»

مسمومیت امام عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) در اثر زهر مسموم شد و بیماری حضرت آغاز گردید. همچنین بنابر قولی شهادت آن حضرت در سال ۲۶۰ هجری قمری در چنین روزی بوده است.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

لیلة المبیت مسموم هجوم

عمومی    شنبه 25 شهریور 1402

امام رضا (ع)-30 صفر-شهادت
سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) تسلیت باد

 امام رضا(ع): هرگاه سختی به شما رسید، به‌واسطه ما از خدا کمک بجویید. (تفسیر العیاشی، ج۲، ص۱۷۶)

👈 دانلود سخنرانی با موضوع "نقش امام رضا (ع) در پيشرفت تشيّع"

👈 دانلود سخنرانی با موضوع “امام رضا(ع) و چالش‌های مخالفین و معاندین در زمان امامت”

تاریخ ولادت، القاب و خصوصیات امام رضا(ع) / چگونگی به قدرت رسیدن مأمون / چالش‌های پیش روی مأمون در زمان حکومت / تحت‌نظر گرفتن ائمه(ع) توسط خلفای بنی‌عباس / ورود امام رضا(ع) به مرو (خراسان) / پیشنهاد تحویل خلافت به امام رضا(ع) توسط مأمون!! / شروط امام رضا(ع) برای پذیرش ولایتعهدی / مأمون عباسی، چالشی بزرگ برای امام رضا(ع) / گروه واقفیه چه کسانی بودند؟ / یونس بن عبدالرحمن، یک شیعه واقعی / اهمیت ترویج کلام اهل بیت(ع) / عبرت گرفتن از واقفیه 
 

شهادت امام رضا (ع)

امام رضا (ع) 30 صفر شهادت

عمومی    شنبه 25 شهریور 1402