سخنرانی

نقش اعداد و تأثیر آن در ادعیه قرآنی و روایی و تعریف اسم اعظم

مبحث دعا
79 نقش اعداد و تأثیر آن در ادعیه قرآنی و روایی و تعریف اسم اعظم
مبحث دعا
  • مروری بر مطالب این جلسه:

    موضوعات مطرح شده در سخنرانی این هفته:
           
    منظور از اینکه در کتاب های دعا آمده که فلان دعا را هفت یا ده یا... بار خوانده شود چیست؟ و آیا این مطلب صحیح است؟
    آیا اعداد مقدس هستند؟
    حکمت خواندن ادعیه به تعداد چهل،  هفت، دوازده و.... چیست؟
    راه و درمان قساوت قلب و رفع زنگار از آن و بطور کل درمان روح چیست؟
    آیا چله نشینی مبنای شرعی دارد و از نظر شارع مقدس صحیح است؟ مثلاً خواندن زيارت عاشورا چهل بار، یا رفتن به جمکران چهل بار و....

    تعریف اسم اعظم چیست؟ و حقیقتِ اسم اعظم کدام است؟  
    عظیم ترین و بزرگترین نام خداوند متعال کدام است؟
    و....

    پاسخ تمامی سوالات فوق را در سخنرانی جدید استاد مرتضی مخملباف ( آخرین جلسه مبحث دعا)  بهمراه توصیه های شنیدنی استاد در پایان بحث ،بشنوید.

    تاریخ سخنرانی: 15-03-95

     

     

    خلاصه جلسه 79 دعا (جلسه آخر) – نقش اعداد و تأثیر آن در ادعیه قرآنی و روایی و تعریف اسم اعظم

    ابتدا این سؤال مطرح شد که اینکه بعضی جاها توصیه شده مثلاً فلان دعا را 7 بار، 5 بار، 40 بار (یا 40 روز) و... انجام دهید، چه دلیل و تأثیری دارد؟

    پاسخ:

    1- اگر گفته می شد یک بار بخوانید، باز این سؤال مطرح بود و ممکن بود بعضی بگویند چرا فقط یک بار؟ فلذا این سؤال برای عدد 1 هم پیش می آمد. پس خود «اعداد» تقدسی ندارند و برای تقدس اعداد نه آیه داریم و نه روایت.

    2- چون بندگان با یک بار و دو بار گفتن یک مطلب تمرکز لازم را به دست نمی آورند و این مانع از رسیدن به نتیجه خواهد شد.

    3- ما از دو جزء روح و جسم تشکیل شده ایم. اگر هر کدام بیمار شود باید به طبیب آن مراجعه و دستور او را مو به مو اجرا کنیم تا بهبود یابیم. طبیب جسم پزشک و طبیب روح خداوند، پیامبر (ص) و ائمه (ع) اند. فلذا این حضرات اگر تشخیص می دهند فلان ذکر را در سجده باید 7 بار گفت، علت آن است که طبیب روح اند و می دانند نسخه لازم چیست و ما هم باید اطاعت کنیم.

    4- گاهی اوقات ما به نام تعدادی از ائمه (ع) عددی را انتخاب کرده و بنابر آن عدد نذر کرده یا عملی عبادی انجام می دهیم. مثلاً به نام 5 تن (ع) یا 14 معصوم (ع) و... . توجه شود که این ها را ما می سازیم نه شارع و این ایرادی ندارد، البته تا زمانی که به شارع نسبت داده نشود.

     

    سؤال: آیا چلّه نشینی ها مثل 40 روز زیارت عاشورا خواندن و... مبنای شرعی دارد؟

    پاسخ: خیر، اما اگر بزرگ و عالمی به شما گفت: «40 روز فلان چیز را بخوان. من خوانده ام نتیجه گرفته ام، دیگران هم همینطور و تو هم ان شاء الله نتیجه می گیری»، شما هم می توانید انجام بدهید ولی نباید آن را به شارع ببندید.

    در ضمن قرآن هم از اعداد استفاده کرده ولی این دلیل بر تقدس آن ها نمی باشد.

     

    اما «اسم اعظم»:

    ابتدا از کتاب المیزان علامه طباطبایی (ره) دیدگاه خرافی مردم راجع به اسم اعظم و پس از آن حقیقت این مطلب بیان گردید.

    حقیقت اسم اعظم صرفاً بر زبان جاری کردن یک لفظ نیست، بلکه اسم اعظم یک «اذن و اجازه» است که خداوند باید به بنده ای بدهد تا او بتواند در تکوین و هستی تصرف کند.

     

    - اما این اذن از کجا به دست می آید؟

    خداوند فرموده «اَنا مُطیعٌ لِمَن اَطاعَنی» یعنی: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. فلذا اگر انسان 100% مطیع باشد، کافی است اراده کند تا خاک را به طلا تبدیل کند!

     

    - لفظ اسم اعظم چیست؟

    اگرچه بیان شد اسم اعظم یک لفظ ظاهری نیست، ولی ما 1001 اسم خداوند را در اختیار داریم (در دعای جوشن کبیر) که عظیم ترین آن ها لفظ جلاله «الله» است که مستجمع تمام صفات کمال است به حد لایتناهی. فلذا کسی که این اذن را دارد، کافی است یک بار یا الله بگوید تا آنچه که می خواهد به وقوع بپیوندد.

     

    جمع بندی بحث دعا:

    1- در این 79 جلسه فقط ادعیه بیان شد نه زیارات.

    2- بعضی زیارات در پایانشان دعایی دارند که اگر می خواهید زیارتتان قبول شود حتماً آن دعا ها را بخوانید. مثل دعایی که بعد از زیارت امام رضا (ع) آمده است.

    3- از میان ادعیه به جهت کمی وقت ما فقط مشهورترین ها مثل دعای کمیل و... را مطرح کردیم و دعا هایی چون عشرات، صباح و... را نگفتیم.

    4- قنوت های نماز ها بهترین جای اجابت دعاست و نباید از آن ها سرسری گذشت. (در اینجا چند دعا برای قنوت پیشنهاد شد)

    5- از ادعیه مربوط به مناسبت های خاص نباید غافل بود مخصوصاً ادعیه مربوط به ماه های رجب، شعبان و رمضان.

    6- تعقیبات نماز ها را حتماً بخوانید، شده یک بار در عمر!

    7- دسته بندی بهتر مفاتیح، کتاب «مفاتیح نوین» است که می توان به آن هم رجوع کرد.

    در پایان هم استاد خواسته خود را به صورت این پیشنهاد ارائه دادند که:

    «بیایید این کمپین را راه بیندازیم و با هم عهد ببندیم که در طول عمرمان فقط یک بار هم که شده کتاب مفاتیح الجنان را از ابتدا تا انتها فقط بخوانیم. (نمی گوییم اعمالش را هم انجام دهیم، فقط بخوانیم. خواستیم هم انجام دهیم.)»