تفاوت زندگانی روح با بدن در چیست؟
چه عواملی باعث بیماری روح میشود؟ و سلامت روح در چیست؟
روح چگونه از بدن جدا می شود؟
رویا چگونه بوجود می آید؟
فلسفه اینکه مستحب است، قبل از خوابیدن وضو بگیریم، در بیان حضرت علی علیه السلام چیست؟
خواب دیدن در دنیا برای مومنین چه ویژگی هایی دارد؟
و....
تعریف و تعبیر خوابی واقعی از بزرگان...
پاسخ تمامی سوالات فوق را در سخنرانی جدید استاد مرتضی مخملباف،بشنوید.
تاریخ سخنرانی 02-05-95
متن خلاصه این جلسه
در این جلسه پس از بیان حدیثی از امیر المؤمنین (ع)، در ادامه 5 تذکر جلسات قبل، تذکرات زیر مطرح شد:
- آنچه در بحث خواب و رؤیا مورد نظر ماست، جدا شدن روح های حسیه حیوانیه و ناطقه قدسیه از بدن (البته با اشراف بر بدن) و ماندن روح نامیه نباتیه در بدن هنگام خواب می باشد (البته هنگام مرگ هر سه جدا می شوند). هنگام مرگ هر سه روح و هنگام خواب روح های حیوانیه و قدسیه شروع به سیر در عالم هستی می کنند و این سیر (گردش) روح در زمان خوابِ بدن در عوالم هستی است که یک رؤیا را ایجاد میکنند.
در اینجا دو حدیث از امام صادق (ع) درباره شیوه ارتباط و نحوه اشراف روح نسبت به بدن مطرح شد و این نکته هم بیان گردید که چون همه انسان ها دارای روح و جسمند، فلذا اگر کسی مسلمان هم نباشد با کار کردن روی روح خود می تواند دست به کار های خارق العاده بزند. مثل مرتاض های هندی.
- چون ارواح موقع خواب از بدن گرفته می شوند و ممکن است به جسم برنگردند (مرگ)، پس بهتر است انسان با طهارت بخوابد (یعنی با وضو بخوابد یا اگر بر انسان غسلی واجب است، قبل خواب انجام دهد).
در اینجا احادیثی راجع به اهمیت و فضیلت این مسئله خوانده شد.
- اگر انسان شیعه باشد، هنگام خواب روحش مثل دیگران از بدن خارج می شود ولی سیر روحش فرق می کند. مثلاً طبق احادیثی که اینجا خوانده شد، این روح با تشریفات خاصی به بدن می گردد و ملائکه آن را همراهی می کنند و... .
- رؤیا در ابتدای خلقت وجود نداشته و حسب حدیثی از امام رضا (ع) علت خلق شدن رؤیا اتفاقی بوده که در زمان یکی از پیامبران افتاده است. این پیامبر هنگامی که مردم را به پرستش و اطاعت خداوند دعوت می کرد، مردم می گفتند حاصل این اطاعت چه خواهد بود؟ و وقتی او می فرمود در صورت اطاعت وارد بهشت و در غیر این صورت وارد جهنم خواهید شد، آن ها نمی پذیرفتند و می گفتند بدن ما پس از مرگ می پوسد و از بین می رود و نمی تواند وارد بهشت و جهنم شود. در اینجا بود که خداوند رؤیا را آفرید و وقتی آن ها برای اولین بار خواب دیدند و به آن پیامبر چیز هایی که در خواب دیده بودند گفتند؛ آن پیامبر به همان رؤیا ها استناد کرد و فرمود که این رؤیا ها را خداوند برای شما قرار داد تا بدانید همانطور که در خواب دیدید، پس از مرگ هم روح زنده است و می تواند (از نعمات بهشت بهره مند گردد یا) در عذاب دوزخ معذب شود.
نتایج این حدیث: 1- رؤیا از ابتدا وجود نداشته و بعداً خلق شده 2- رؤیا اثبات می کند روح، عالم برزخ، زندگی پس از مرگ و از بین نرفتن اعمال را.
- خاصیت ویژه رؤیا برای «مؤمنان»:
1- در حدیثی از رسول اکرم (ص)، حضرت در پاسخ به کسی که درباره آیه 64 سوره یونس سؤال کرده بود و معنای بشارت در دنیا را پرسیده بود، می فرمایند: «بشارت در زندگی دنیا رؤیای نیکو است که مؤمن میبیند و به وسیلة آن در دنیایش بشارت داده میشود. بشارت در آخرت، بشارت مؤمن در هنگام مرگ است که به او گفته میشود: خداوند تعالی گناهان تو و هر که تو را به سوی قبر حمل کرده است آمرزیده.» (در اینجا خواب جالبی از محدث نوری (ره) بیان گردید.)
2- امام صادق (ع): «هنگامی که بنده گرفتار معصیتی باشد و خداوند خیر او را اراده کرده باشد در خواب رؤیایی به او نشان میدهد که او را بترساند که به واسطه آن از معصیت دست کشد.»