اقسام رؤیای انبیاء و معصومین (ع) و انواع رؤیا در انسانهای دیگر و تفاوت رؤیا بین آنها
نحوه دریافت وحی و تفاوت آن بین نبی و رسول
تعریف رؤیاهای صادقه و کاذبه
احادیث شنیدنی درباره نحوه دیدن رؤیا و زمان دیدن آن و سیر روح و نحوه ی کسب اطلاعات توسط روح در هنگام خواب(بسیار شنیدنی و جالب)
تاریخ سخنرانی 09-05-1395
متن خلاصه این جلسه
ابتدا در ادامه جلسه قبل، حدیثی از امام صادق (ع) درباره خواب دیدن مؤمن مطرح شد: «همانا مؤمن در خواب دچار ترس می شود و گناهش آمرزیده می شود و همانا مؤمن بدنش مشکلی پیدا میکند و گناهش آمرزیده میشود.»(توضیح در فایل صوتی)
سپس بحث انواع و اقسام رؤیا مطرح شد:
رؤیا دو نوع است: 1- رؤیای انبیا و معصومین (ع) 2- رؤیای انسان های عادی. این دو با هم فرق دارند. مثال هایی از رؤیای انبیا را می توان در آیاتی چون 43 انفال، 102 تا 106 صافات، 12 یوسف (ع) و ... مشاهده کرد.
اما خود رؤیای انبیا و معصومین (ع) نیز به دو دسته تقسیم می شود: 1- رؤیای خوش (مثل رؤیای فتح مکه توسط پیامبر (ص)) 2- رؤیای ناخوش (مثل رؤیای سر بریدن حضرت اسماعیل (ع) توسط حضرت ابراهیم (ع)). این دسته بندی برای انسان های عادی نیز وجود دارد.
تذکر: لازم نیست رؤیای انبیا و معصومین (ع) تعبیر داشته باشد چرا که رؤیا سیر روح است و می تواند بدون تعبیر باشد. رؤیای انسان های عادی هم می تواند تعبیر داشته یا نداشته باشد. اما بعضی از رؤیا های انبیا (ع) «وحی» است. پس خواب آن ها می تواند برای آن ها حجت، وحی و پیام آور باشد، ولی رؤیای انسان های عادی این طور نیست (مگر در موارد خاصی). (در اینجا توضیحاتی راجع به تفاوت رسول و نبی نیز مطرح شد.)
سپس احادیثی از معصومین (ع) در همین باره مطرح گردید که از آن ها این نتیجه به دست می آمد که رؤیای انبیا و معصومین (ع) برای آن ها می تواند به منزله یک وحی، پیام، بشارت و امثالهم باشد.
در ادامه بیان شد که رؤیای انسان های عادی به دو دسته تقسیم می شود و آن دو دسته رؤیا های «صادقه» و «کاذبه» هستند. (انبیا و معصومین (ع) رؤیای کاذبه ندارند.)
تعریف رؤیای صادقه: آن است که روح انسان پس از خروج از بدن به آسمان صعود کرده و هر چه بالاتر رود خواب مفصل تر بوده و با ارواح دیگر تماس گرفته و گاهی از گذشته و گاهی از حال و گاهی از آینده اطلاعاتی کسب می کند. اینگونه خوابها دارای تعبیر است (و پیرامون آن در آینده صحبت خواهد شد).
تعریف رؤیای کاذبه: رؤیا هایی هستند که در هنگام بازگشت روح انسان از آسمان به وقوع می پیوندند و عواملی چند نیز در آن موثر می باشد مثل پرخوری در شب. این رؤیا تعبیر ندارد.
در ادامه احادیث متعددی که دو تعریف بالا از آن ها استخراج شده بود خوانده شد که این دو تعریف بعلاوه ی حقایقی راجع به روح نیز بیان گردید.
یکی از این احادیث هم به ما می آموزد که با طهارت نخوابیدن (بدون وضو خوابیدن یا خوابیدن در حالی که غسلی بر انسان واجب است) و یاد نکردن خدا هنگام خواب (مثلاً بسم الله نگفتن موقع خواب) مانع از دیدن رؤیای صادقه می شود، مگر آنکه حالتی استثنائی پیش آید.
در آخر هم تذکرات زیر مطرح شد:
1- منشأ رؤیاهای صادقه و کاذبه یکی است و همان خروج روح از بدن می باشد؛ اما برخورد روح با ملائکه یا شیاطین و صعود یا نزول روح، باعث صادقه یا کاذبه بودن رؤیا می شود.
2- رؤیا های صادقه حاصل مواجهه روح انسان با ملائکه، و رؤیا های کاذبه ناشی از مواجهه روح با شیاطین و جنیان است.
3- اگر شب را به سه قسمت تقسیم کنیم، زمان وقوع رؤیا های صادقه عموماً در یک سوم پایانی شب و کاذبه عموماً در ابتدای شب است.
4- اخباری که ملائکه موقع سیر روح در هنگام خواب در اختیار روح قرار می دهند، تمامش درست است ولی اخباری که شیاطین در اختیار روح قرار می دهند بالای نود درصدش کذب محض است و ارزش بررسی و تعبیر و تأویل ندارد. (در اینجا استاد دو نمونه رؤیای صادقه جالب از یک شهید و یک مداح تعریف کردند.)
5- مورد پنجم، عوامل مؤثر در رؤیا های صادقه و کاذبه (مخصوصاً کاذبه) است که در جلسه بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.