موسسه میقات القرآن (تاسیس 1345) با تشکیل جلسات قرآنی متعدد و منسجم در موضوعات تجوید قرآن کریم، احکام عملیه، عقاید و ادبیات عرب پذیرای برادران و خواهران علاقمند به قرآن کریم به صورت کاملا رایگان می باشد که امروزه یکی از بزرگترین مراکز آموزشی کشور به شمار می آید. العربیة

محرم

خواب ها چگونه تعبیر می شوند؟

مبحث رؤیا
7 خواب ها چگونه تعبیر می شوند؟

[سرفصل این جلسه فعلاً موجود نیست]

مبحث رؤیا
  • خلاصه ی این جلسه:

    تاریخ سخنرانی 30-05-1395

     

    رؤیا – خلاصه جلسه 7 – مورخ 30 مرداد 95 – خواب ها چگونه تعبیر می شوند؟

     

    محتوای این جلسه در قالب چند تذکر بیان شد که ذیلاً به بیان آن ها می پردازیم:

     

    1- خواب هایی که انسان می بیند می تواند دارای تعبیر و هم تأویل باشد. خواب های دارای تأویل مختص معصومین (ع) و خواب های دارای تعبیر ویژه انسان های عادی است (اصطلاحاً) و برای تعبیر خواب هم می توان به معبّر مراجعه کرد.

     

    2- علم تأویل علمی الهی است و خداوند هرکه را بخواهد از آن آگاه می کند، اما علم تعبیر اکتسابی است یعنی از راه تحصیل و تلاش می توان آن را فرا گرفت. البته هرچه تقوا و صفای دل انسان بیشتر باشد بهتر می تواند خواب را تعبیر نماید. (در این جا به آیه 6 سوره یوسف (ع) هم اشاره شد.)

     

    3- هر تأویلی تعبیر هم هست ولی هر تعبیری تأویل نیست. چراکه گفتیم تأویل یک خواب در حقیقت بیان واقعی و صددرصد آن در خارج یعنی در بیداری است و اگر معصومی تأویل خواب ما را بگوید، صددرصد آنچه بگوید خواهد شد، اما تعبیر ممکن است گاهی به حقیقت منجر شود و گاهی نشود. یا مثلاً 90 درصد محقق شود.

     

    4- در قرآن کریم از تأویل خواب به «تأویل الاحادیث» نیز نام برده شده است.

     

    5- تعبیر خواب بر دو قسم است:

    1. خواب های دارای تأویل که تأویلشان را هیچ کس جز خدا و معصومین (ع) که خداوند علم تأویل را به آن ها داده است نمی داند. همانطور که آیه 7 سوره آل عمران فرموده است. نکته قابل توجه اینجاست که «اینگونه خواب ها به گونه ای هستند که ظاهرشان به هیچ وجه با آنچه که باید اتفاق بیفتد تناسبی ندارد.» مثل خواب عزیز مصر که ظاهرش با آنچه رخ داد (7 سال خشکسالی بعد از 7 سال پر باران) تناسبی نداشت. در اینجا 3 مثال قرآنی نیز زده شد.
    2. خواب هایی که دارای تعبیرند را با قدری تفکر، آموزش دیدن، داشتن یک علاقه ذاتی و خلاصه از راه اکتساب و در کنار هم قرار دادن مصادیق خواب و تطبیق آنها با خارج می‌توان تعبیر نمود. در اینجا سه نمونه برای تعبیر خواب و چگونگی تطبیق دادن مطرح شد.)
       

    6- خواب حجیّت ندارد یعنی نمی توان به خواب استناد و بر اساس آن حکمی صادر کرد مگر آنکه: 1) انسان خواب را مستمراً ببیند. 2) وقتی سراغ معبر رفت، تعبیرش درست در بیاید.

    در همین باره دو داستان جالب از شیخ بهائی (ره) و خادم حرم حضرت رقیه (س) بیان شد.

    اگر خواب حجیت داشت، هر روز هر کسی چیزی می گفت و چیزی از اصول و فروع دین باقی نمی ماند.

     

    7- خواب زنان چپ نیست و مثل خواب مردان است اما چون گاهی خانم ها مایلند توجه دیگران را جلب نمایند، در قالب خواب چیز هایی را تعریف می کنند در حالیکه چنین چیزی ندیده اند.

     

    8- درباره اینکه ملائکه و اجنه نیز خواب و رؤیا دارند یا نه در کتاب «دار السلام» نوشته مرحوم محدث نوری صحبت شده که علاقه مندان خودشان می توانند رجوع کنند.

     

    9- اینکه عموم مردم به جای واژه «رؤیا» از «خواب دیدن» استفاده می کنند، یک غلط مصطلح است.

     

    10- نباید رؤیا را برای هر کسی تعریف کرد. بلکه باید برای کسی تعریف کنیم که نسبت به ما غرض شخصی نداشته باشد و معبری هم که انسان به آن رجوع می کند باید معتبر باشد. قرآن کریم نیز این مطلب را بیان فرموده است: «یا بُنَیَّ لاتَقْصُصْ رُؤْیاکَ عَلی اِخْوَتِکَ»

     

    11- مورد آخر این جلسه هم حدیثی بود از امام صادق (ع) برای رفع خواب‌ های پریشان و آشفته و اینکه مبادا تعبیری بد داشته باشند.

تهران- میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی،خیابان شهید جوادیان (قلمستان)، پلاک 167
55370517- 55390144
55394972
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است