تاريخ سخنراني: 20-08-1396
بیان فضائل امیرالمؤمنین (ع) از جانب خداوند به پیامبر اکرم (ص) در معراج
]ابتدا درباره مکالمه خصوصی پیامبر (ص) با خداوند این نکته بیان شد که خداوند برای سخن گفتن با پیامبر (ص) صوت را خلق می کرده است.[
محتوای مکالمات خصوصی خداوند با پیامبر (ص) در معراج سه دسته است: 1- مکالماتی کاملاً خصوصی بین خداوند و پیامبر (ص) که آن حضرت جز جانشینانش آن ها را به هیچ کس نگفته است 2- مکالماتی که خصوصی نبوده اند ولی در طول زمان به هر طریق از بین رفته اند و به دست ما نرسیده اند 3- مکالماتی که خصوصی نبوده اند و به دست ما هم رسیده اند.
حال می خواهیم آن مقدار از این مکالمات که درباره فضائل امیر المؤمنین (ع) و ائمه معصومین (ع) بوده را بررسی کنیم:
آیه 45 سوره زخرف: «وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِنْ دُونِ الرَّحْمَنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ» - «ای پیغمبر (ص)! از رسولانی که قبل از تو فرستادیم بپرس آیا غیر از خداوند رحمان معبود هایی برای پرستش آن ها قرار دادیم؟»
این آیه از آیاتی است که شب معراج بر پیامبر (ص) نازل شده است و معراج را اثبات می کند. از این آیه می فهمیم:
1- اینکه مسیحیان امروزه معتقد به تثلیث هستند و می گویند تثلیث با توحید واقعی تمام انبیا منافاتی ندارد، بر اساس این آیه باطل بودنش ثابت می شود. چرا که خداوند در آیه بیان می دارد که ما چنین دستوری به عیسی بن مریم (ع) ندادیم. پس پدر، پسر و روح القدس را مسیحیان از خودشان درآورده اند.
2- یهود و سایر ادیان، اگر مثل مسیحیت خلاف توحید واقعی عمل کنند شدیداً مؤاخذه خواهند شد و حق چنین کاری را ندارند.
3- خداوند به رسول اکرم (ص) دستور داده از همه پیامبران قبلی سؤالی بپرسد. اما چگونه؟ مگر آن ها در زمان پیامبر (ص) حاضر بودند که حضرت بخواهد از آن ها سؤال کند؟ خداوند که هیچ گاه تکلیف ما لا یُطاق نمیکند.
4- می فهمیم اگر خداوند چنین دستوری به حضرت داده، حتماً عمل به آن برای حضرت مقدور بوده و حضرت هم انجام داده است. برای پاسخ این سؤال که پیامبر (ص) کی و کجا این سؤال را از پیامبران پیشین پرسیده، به سراغ روایات می رویم.
]در اینجا چندین روایت از شیعه و سنی خوانده شد که بیان می داشت پیامبر (ص) این سؤال را در شب معراج از پیامبران پرسیده است و آن ها نیز در جواب گفته اند: ما مبعوث شدیم بر شهادت به وحدانیت خداوند و اقرار به نبوت تو و ولایت علی بن ابی طالب (ع).[
نتیجه: از تمام پیامبران ابتدا اقرار گرفته شده که خودتان، اوصیایتان و امتتان باید اقرار کنید به یگانگی خداوند، رسالت پیامبر خاتم (ص) و جانشینی علی بن ابی طالب (ع) بعد آن حضرت.
]پس از این بخش، قسمتی از مکالمات خصوصی خداوند با پیامبر (ص) در معراج که حاوی مطالب اخلاقی بود خوانده شد. مطالبی درباره چگونگی قبض روح شدن اهل آخرت و اهمیت ورع و پرهیزگاری.[