مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

تقویم شیعه؛ شنبه ۸ مرداد، مصادف با ۱ محرم

امام حسین(ع) در راه کربلا
روز اول محرم، امام حسین(ع) در قصر بنی‌مقاتل نزول اجلال فرمودند و از عبیداللَّه بن حر جعفی دعوت به یاری نمودند، ولی او اجابت نکرد و بعداً پشیمان شد.

ماجرای شعب ابی‌طالب
در پی بالا گرفتن قدرت اسلام پس از بعثت پیامبر(ص)، قریش پیمان‌نامه‌ای نوشتند و طی آن قرار گذاشتند با بنی‌هاشم تکلم نکنند و با آنان هم‌سفره و همنشین نشوند و معامله ننمایند و آنان را به گونه‌ای در فشار قرار دهند که پیامبر(ص) را به قریش تحویل دهند تا آن حضرت را به قتل برسانند. حضرت ابوطالب(ع) بنی‌هاشم را به دره‌ای که منتسب به آن حضرت بود برد و اطراف آن را محکم کرده و برای حفظ جان پیامبر(ص) شبانه روز کمر همّت بست. در مدتی که در شعب بودند بر آن حضرت و مسلمانان بسیار سخت گذشت، تا اینکه پس از دو سال و چند ماه خداوند موریانه‌ای را مأمور کرد و پیمان‌نامه آنان را از بین برد، به‌جز اسماء الهی که در آن بود. حضرت ابوطالب این خبر را به کفار داد و آنان با دیدن چنین معجزه‌ای دست از تصمیم خود برداشتند و بنی‌هاشم به خانه‌های خود بازگشتند.

جنگ ذات الرقاع
در سال چهارم هجرت به تحریک کفار قریش بین مسلمانان و قبائلی که اطراف مدینه زندگی می‌کردند و قصد محاصره مدینه را داشتند جنگی در گرفت و جنگ تا سه روز طول کشید تا شر آنان دفع شد.

اولین جمع‌آوری زکات
در روز اول محرم پیامبر(ص) برای اولین بار مأمورانی را برای جمع‌آوری زکات و صدقات به اطراف مدینه فرستادند.

قیام مردم مدینه بر علیه یزید
در این روز در سال ۶۳ هجری قمری (دو سال بعد از واقعه کربلا) مردم مدینه برای قیام علیه یزید حرکت کردند. قضیه از آنجا آغاز شد که جمعی از اهالی مدینه به رهبری عبداللَّه بن حنظله به شام رفتند و دستگاه یزید و شرابخواری و قماربازی و سگ‌بازی او را دیدند و به مدینه بازگشته و مردم را از وضع فساد دربار اموی آگاه ساختند. با شنیدن این اخبار همگان بر خلع یزید اتفاق نمودند و به سرپرستی عبداللَّه علیه یزید قیام نمودند و افراد اموی ساکن مدینه را بیرون کردند. لشکر شام پس از اطلاع از این قیام به طرف مدینه حرکت کرد و واقعه حرّه پیش آمد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه جنگ ذات الرقاع شعب ابی طالب قیام علیه یزید شعب ابی طالب

عمومی    شنبه 8 مرداد 1401

مراسم عزاداری محرم 1401

🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
به اطلاع محبین و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) می‌رساند، مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت به مدت شش شب از روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۲ لغایت دوشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۷ (شب شام غریبان) از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۱۵ در حسینیه شعبه مرکزی مؤسسه میقات‌القرآن برگزار می‌گردد.

🔹 موضوع سخنرانی: تحلیلی بر تاریخ عاشورا

🔹 سخنران: استاد مرتضی مخملباف

🔹 آدرس پخش زنده: almiqat.com/live یا aparat

محرم

عمومی    شنبه 8 مرداد 1401

محرم

فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران آن حضرت تسلیت باد.

امام صادق(ع): نفس کشیدن کسی که به خاطر مظلومیت ما محزون باشد، ذکر و تسبیح است. (امالی شیخ مفید، ص۳۳۸)

ای اشک کجایی که غم از راه رسید / اندوه عظیم و ماتم از راه رسید
یک سال گذشت و باز، یک بار دگر / پلکی زدی و محرم از راه رسید

محرم

محرم

عمومی    سه‌شنبه 27 تیر 1402

حرز

حرز

عکس نگاشت حدیث حرز

عمومی    پنجشنبه 6 مرداد 1401

گزیده‌ای از اعمال روز مباهله

اعمال روز مباهله

اعمال روز مباهله

عمومی    چهارشنبه 21 تیر 1402

روز مباهله گرامی‌باد

 آیه ۶۱ سوره مبارکه آل‌عمران: پس هر که با تو درباره او [عیسی] پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

روز مباهله گرامی‌باد

روز مباهله

عمومی    چهارشنبه 21 تیر 1402

تقویم شیعه؛ جمعه ۳۱ تیر، مصادف با ۲۲ ذی‌الحجه

شهادت میثم تمار

در این روز در سال ۶۰ هجری قمری میثم تمار به دلیل وفاداری به امام حسین(ع) به‌دست ابن زیاد به دار آویخته شد و به شهادت رسید.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه میثم تمار

عمومی    جمعه 31 تیر 1401

شارع مقدس و جادو!

جادو

عکس نگاشت جادو

عمومی    پنجشنبه 30 تیر 1401

ولادت امام موسی کاظم(ع) مبارک باد

امام موسی کاظم(ع): خوشا به حال اصلاح کنندگان بین مردم، که آنان همان مقربان روز قیامت‌اند. (تحف العقول، ص۳۹۳)

بزم ما را باز آمد عالم‌آرایی دگر/ کز قدومش بزم ما گردیده سینایی دگر
قرن‌ها بگذشته از موسی و شرح رود نیل / آمده اینک به فتح نیل، موسایی دگر

ولادت امام موسی کاظم(ع)

عمومی    شنبه 17 تیر 1402

مروری بر عملکرد و دستاوردهای مؤسسه میقات‌القرآن به‌مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد تأسیس

🔹سه شعبه ویژه برادران و سه شعبه ویژه خواهران
🔹 ۱۲ جلسه مرتبط ویژه خواهران و برادران در سطح استان تهران و البرز (یکی از جلسات خواهران در عید غدیر امسال به شعب موسسه اضافه خواهد شد)
🔹 تعداد کادر علمی پرورش یافته شده در کل شعب و جلسات مرتبط مؤسسه: ۴۷۱ نفر (از این تعداد ۳۵۵ نفر در حال تدریس در موسسه می‌باشند)
🔹 تعداد کل دانشجویان شعب و جلسات مرتبط در سال جاری: ۴۰۴۱ نفر
🔹 تعداد کل کلاس‌های برگزار شده با شرایط کرونایی در طول هفته در شعب و جلسات مرتبط: بیش از ۷۰۰ کلاس (با موضوعات تجوید، احکام، ادبیات عرب و اعتقادات اسلامی)
🔹 تعداد کادر اجرایی در کل شعب و جلسات مرتبط: بیش از ۵۵۰ نفر
🔹 برگزاری جلسات سخنرانی روزهای شنبه با موضوعات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و...
🔹 ارائه خدمات واحد مشاوره به مراجعین در قالب مشاوره تربیت فرزند، همسرداری، مسائل اعتقادی و... به‌صورت حضوری و تلفنی
🔹 فعالیت سایت مؤسسه و انتشار اخبار و اطلاعیه‌ها، فایل‌های جلسات، پاسخگویی به سوالات و...
🔹 فعالیت مؤسسه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و در دسترس قرار دادن اخبار و اطلاعیه‌ها، فایل‌های جلسات، کلیپ‌های سخنرانی و...
🔹 برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی
🔹 ارسال محصولات فرهنگی همچون کتاب، سیدی و... به مناطق محروم و متقاضیان در سراسر کشور
🔹 پخش زنده مراسمات و جلسات در کانال آپارت موسسه

سالگرد تاسیس موسسه مروری بر فعالیتها

عمومی    دوشنبه 27 تیر 1401

تقویم شیعه؛ دوشنبه ۲۷ تیر، مصادف با ۱۸ ذی‌الحجه

عید غدیر
در سال دهم هجری قمری در چنین روزی واقعه غدیر خم در بازگشت از حجة‌الوداع به وقوع پیوست و طی سه روز که کاروان ۱۲۰ هزار نفری حجاج در غدیر خم توقف کردند، پیامبر(ص) علی بن ابی‌طالب(ع) و یازده امام بعد از او را به‌عنوان امامان مردم تا روز قیامت معرفی کردند و از همه آن جمعیت بیعت گرفتند. این عید بزرگترین عید در اسلام است که طی آن به دستور الهی اعلان عمومی به وصایت بلافصل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) شده است.

ماجرای غدیر چنین بود که چهار یا پنج روز مانده به آخر ذی‌القعده سال ۱۰ هجری قمری، پیامبر(ص) همراه با ۱۲۰هزار نفر از مسلمانان از مدینه برای حج خارج شدند. بعد از انجام اعمال حج، دستور الهی رسید که پیامبر(ص) امر ولایت امیرالمؤمنین(ع) را به مردم تبلیغ نمایند. روز ۱۸ ذی‌الحجه کاروان در هنگام بازگشت از حج به غدیر خم رسید. جبرئیل نازل شد و آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده را آورد که شامل تبلیغ ولایت مولا امیرالمؤمنین(ع) و در امان بودن آن حضرت از شر منافقین بود. هنگام ظهر پیامبر(ص) بعد از نماز جماعت بالای منبری رفت و بعد از بیان کلمات دُرَربار خویش در توحید و صفات کمال حق تعالی و بیان احکامی از حلال و حرام دین خدا، گذشته عرب و زندگی و عقاید آنان و زحماتی که آن حضرت کشیده بود را بیان نمودند؛ سپس فرمودند که بین قرآن و اهل‌بیت(ع) اتصالی ناگسستنی است و آنها از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا روز قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. سپس قدری از فضایل و مناقب امیرالمؤمنین(ع) را بیان فرمودند و درباره امامت و ولایت آن حضرت و اولادشان تا حضرت مهدی(عج) چند بار تاکید کردند. آن گاه فرمودند بر من وحی شده است: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک...» (آیه۶۷ سوره مائده). جبرئیل از جانب خداوند متعال به من امر کرد که در این مکان به هر سفید و سیاهی از هر قبیله ای اعلام کنم که علی بن ابیطالب وصی و جانشین و امام بعد از من است. او بعد از خدا و رسولش ولی و صاحب شما و اولی بر همه شما از خود شماست. در این باره خداوند بر من آیه‌ای نازل نموده است (آن حضرت اشاره به آیه ۵۵ سوره مائده نمودند «انما ولیکم الله...»). فرمایشات حضرت ادامه می‌یابد تا اینکه آن حضرت دست امیرالمؤمنین(ع) را می‌گیرند و بالا می‌برند و می‌فرمایند «...من کنتُ مولاه فهذا علی مولاه...» (هر کس که من مولا و صاحب اختیار او هستم، این علی(ع) مولا و صاحب اختیار اوست). در پایان نیز حضرت فرمودند خبر غدیر را حاضرین به غائبین برسانند. پس از این اتفاق آن حضرت از منبر پایین آمدند و حضار یک به یک با امیرالمؤمنین(ع) بیعت نمودند که سه روز به طول انجامید. بعد از اعلام ولایت در غدیر بود که جبرئیل نازل شد و آیه «الیوم اکملت لکم دینکم...» (آیه ۳ سوره مائده) را آورد.

👈 متن خطبه قدیر

قتل خلیفه سوم
در این روز در سال ۳۴ هجری قمری عثمان بن عفان بعد از محاصره خانه‌اش توسط مسلمین در سن ۸۱ یا ۹۰ سالگی به دست مردی از اهل مصر کشته شد.
در پی بی‌عدالتی‌ها و اقدامات خلیفه سوم در زمان خلافتش، آخرالامر تعداد زیادی از مردم کوفه و مصر و بصره به عنوان اعتراض نزد عثمان آمدند و او چون اوضاع را خطرناک دید، به مردم وعده داد که به درخواست آنها عمل کند و حکام را تعویض و حسن سیره و عدل را پیشه کند، اما هنگامی که معترضین به شهرهای خود باز می‌گشتند پیک مخصوص عثمان را دیدند که از بیراهه می‌رود. او را گرفتند و نامه‌ای را پیدا کردند که از طرف عثمان به والی مصر نوشته شده بود و مضمون آن این بود: «به محض آمدن اینها (معترضین) یکی را بکش و دست دیگری را قطع کن...». آنان که این نامه را دیدند همگی برگشتند و افراد زیادی نیز در مسیر به آنها ملحق شده و همراه آنان به مدینه آمدند و حدود ۵۰ روز خانه او را محاصره کردند، تا اینکه معترضین سرانجام به منزل او ریختند و مردی مصری او را کشت.

خلافت ظاهری امیرالمؤمنین(ع)
در روز قتل عثمان در سال ۳۴ هجری قمری، مردم با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه غدیرخم

عمومی    دوشنبه 27 تیر 1401

عید سعید غدیر خم مبارک باد

پیامبر اکرم(ص): ولایت علی بن ابیطالب(ع)، ولایت خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پیروی کردن او واجب الهی است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند، جنگ با او جنگ با خدا و صلح با او صلح با خدای متعال است. (امالی صدوق، ص۳۲)

در عید غدیر خم بسی مسرورم / از نور جمال مرتضی مسحورم
امید که در حشر، به ذکر صلوات / با حب علی، خدا کند محشورم

عید سعید غدیر خم مبارک باد

عید غدیر

عمومی    پنجشنبه 15 تیر 1402

گزیده‌ای از اعمال روز عید غدیر

همانطور که در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است، جزء اعمال این روز بزرگ، شاد نمودن دل شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و توسعه دادن بر اهل و عیال می‌باشد. لذا شایسته است با دادن هدایایی به اعضای خانواده مثل پدر و مادر، همسر، فرزندان و...، تبریک تلفنی و پیامکی به دوستان و آشنایان و سایر اعمال، این روز شریف را گرامی‌داشته و از فضایل آن خود را بهره‌مند نماییم.

گزیده‌ای از اعمال روز عید غدیر

اعمال عید غدیر

عمومی    پنجشنبه 15 تیر 1402

مروری بر تاریخچه مؤسسه میقات‌القرآن، به مناسبت پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس

در استمرار جلسات قرآنی مرحوم حاج ميرزا حسن مصدقی(ره) و مرحوم سيـد حسن عطّار(ره) كه از سال ۱۳۱۴ ه.ش عهده‌دار اداره جلسات آموزش قرآن، درس عروة‌الوثقی و تعليم احاديث برای ساكنان بازارچه‌های غلامعلی، عصار، محله‌ نو و صابون‌پزخانه تهران بودند، در سال ۱۳۴۵ ه.ش اين وظيفه بـه مرحوم استاد حاج محمود مخملباف محول شد.
به كارگيری روش‌های جديد در امر آموزش كلام‌الله مجيد همراه با تأسيس شعب جديد با عنوان «كانون آموزش قرآن و تجويد» باعث شد تا اين جلسات روزبه‌روز شكوفا شده و شاگردان زيادی در آن تحصيل نمايند.
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، اقدام به تأسیس شعبه جدیدی در محله امیریه، کوچه بوستان به مدیریت استاد مرتضی مخملباف شد. با تأسیس این شعبه که مزین به نام مقدس «حضرت ولی عصر(عج)» شده بود، دوره‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، تجوید (در کلیه سطوح)، احکام عملیه و تربیت معلم قرآن کریم ویژه برادران و خواهران برقرار گردید و به مرور زمان دوره‌های اعتقادات اسلامی و ادبیات عرب نیز به این دوره‌ها افزوده شد.
در ادامه نظر به استقبال عمومی از دوره‌های مذکور در این مؤسسه آموزشی، نسبت به تأسیس شعب حضرت ثامن‌الائمه(ع) در خزانه بخارایی و سلمان فارسی(ره) در میانجاده کرج (مسجد سلمان فارسی(ره)) ویژه برادران و پس از آن ویژه خواهران اقدام شد و پس از آن با همیاری و کمک جمعی از خیّرین و نیکوکاران اقدام به خرید و ساخت ساختمان مرکزی مؤسسه شد که طی مراسمی با شکوه همزمان با سالگرد تأسیس کانون و خجسته سالروز عید سعید غدیر خم نسبت به بهره‌برداری از این مرکز قرآنی در سال ۱۳۸۱ اقدام به عمل آمد. در حال حاضر علاوه بر جلسات مذکور بالغ بر ۱۲ جلسه دیگر (با نظارت این مرکز) در امر آموزش علوم اسلامی مشغول به فعالیت می‌باشند.

میقات القرآن

تاریخچه

عمومی    چهارشنبه 14 تیر 1402

گزارشی از حضور جناب استاد مخملباف و هیئت همراه در شعبه سلمان فارسی(ره) و جلسه با اعضای شعبه

میقات القرآن

ادامه مطلب …

گزارش بازدید شعبه حضرت سلمان (ره)

عمومی    شنبه 25 تیر 1401

گزارشی از حضور جناب استاد مخملباف و هیئت همراه در شعبه سلمان فارسی(ره) و جلسه با اعضای شعبه

روز جمعه ۲٤ تیر استاد مرتضی مخملباف مدیر مؤسسه میقات‌القرآن به همراه جناب آقای زرگران معاون آموزشی و جناب آقای نوروزی دبیر هیأت علمی مؤسسه در شعبه سلمان فارسی(ره) حاضر شده و دیداری صمیمانه با معلمین، کادرهای اجرایی و جمعی از دانشجویان داشتند.

این جلسه که در روز میلاد امام علی النقی(ع) برگزار شد با تلاوت از آیات قرآن کریم آغاز گردید و در ادامه جناب استاد مخملباف بحثی در خصوص آن امام همام ایراد نمودند.

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن با بیان برش‌هایی از زندگانی آمیخته با رنج امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در طول سال‌های حیات مبارک خویش هیچگاه در رفاه و آسایش به سر نبرده‌اند و تمام فعالیت‌های تبلیغی خود را در همان شرایط دشوار به انجام رسانده‌اند.

وی افزود: با توجه به این منش و عملکرد ائمه طاهرین(ع) باید به آنان تأسی نمود و هیچگاه نباید منتظر بود تا همه ملزومات معیشت و رفاه زندگی تامین شود تا آن وقت به تبلیغ و ترویج معارف دینی بپردازیم.

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن با اشاره به بعضی ناکامی‌های مشهود کشور در مسائلی از جمله حجاب که نشان از نمایشی بودن بسیاری از مجموعه‌های مرتبط دارد، گفت: باید پیوسته از اعمال، اقدامات و واژگان نمایشی و بی‌حاصل پرهیز نمود و به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) که حسب آیه شریفه «رب زدنی علما» پیوسته در طلب دانش بودند، هر روز در پی علم و دانش باشیم، اما دانشی که اولا نمایشی نباشد، ثانیا از سرچشمه‌های واقعی معرفت یعنی قرآن و اهل بیت(ع) گرفته شده باشد و ثالثا استمرار داشته باشد.

در ادامه حضار به بیان سوالات، پیشنهادات و انتقاداتی که از عملکرد مؤسسه در بعضی بخش‌ها داشتند پرداختند و استاد مخملباف پاسخگوی سوالات آنان بود.

پاسخ به سؤالات حاضرین در خصوص فعالیت‌های معاونت آموزشی مؤسسه، بخش بعدی این برنامه بود که جناب آقای زرگران پاسخگوی این سری از سؤالات بود.

وی با قبول بعضی سختگیری‌ها در گزینش و تایید مدرسین برای تکیه بر کرسی تدریس در مؤسسه خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت علوم اسلامی، به‌ویژه علم عقاید که با معتقدات انسان سر و کار دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است، امکان هرگونه مسامحه در پذیرش مدرسین چنین علومی وجود ندارد و مدرس باید حتما صلاحیت علمی لازم را داشته باشد، وگرنه خسارات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

پایان‌بخش قسمت عمومی این دیدار نیز سخنان مدیر مؤسسه با کادرهای اجرایی شعبه بود که محوریت این سخنان هدف قرار دادن رضای خداوند متعال در کلیه امور اجرایی بود.

استاد مخملباف با اشاره به این نکته که انسان در کاری که برای رضای خدا انجام می‌دهد، نباید انتظار تقدیر و تشکر و هدیه از دیگران داشته باشد، گفت: عموم مردم افراد تشکر کننده‌ای نیستند و اگر هم بنا داشته باشند از کسی تشکر کنند، نخواهند توانست حق لطفی که به آنها شده است را ادا کنند، لذا از ابتدا باید قید هر گونه توقعی از مردم را زد و صرفا رضای خدای تعالی را در امور محور قرار داد که این طرز فکر منجر به آسایش خاطر و راحتی انسان نیز خواهد شد.

نشست خصوصی با مسئولین شعبه، بخش پایانی این دیدار بود.

میقات القرآن

گزارش بازدید

عمومی    شنبه 25 تیر 1401

اطلاعیه مراسم جشن عید غدیر و پنجاه و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه میقات‌القرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در حدیثی قدسی می‌فرماید: ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) دژ محکم و حصار نفوذ ناپذیر من است و هر کس در آن وارد شود از آتش دوزخ من در امان است. (معانی الاخبار، ج۱، ص۳۷۱)

پیشاپیش با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع)، به اطلاع می‌رساند مراسم جشن عید غدیر و گردهمایی خانواده بزرگ کانون آموزش قرآن و تجوید (میقات‌القرآن) به‌مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد تأسیس این مؤسسه قرآنی، با حضور خواهران و برادران از معلمین، دانشجویان، کادرهای اجرایی و عموم علاقه‌مندان به شرکت در این جشن بزرگ، روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۷ از ساعت ۹ تا ۱۲ در حسینیه شعبه مرکزی مؤسسه میقات‌القرآن برگزار می‌شود.
تلاوت آیاتی از قرآن کریم، تواشیح و سرود، سخنرانی، مداحی، مسابقه حضار و عقد اخوت بخش‌هایی از این مراسم معنوی خواهد بود.

مراسم به‌صورت زنده از طریق لینک زیر در دسترس می‌باشد:
almiqat.com/live

اطلاعیه مراسم جشن عید غدیر و پنجاه و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه میقات‌القرآن

جشن غدیر

عمومی    جمعه 24 تیر 1401

ولادت امام هادی(ع) مبارک باد

امام هادی(ع): نعمت‌ها را با برخورد درست، باقی نگه دارید و با شکر نعمت‌ها، اسباب فزونی آنها را فراهم آورید. (استفاده درست از نعمت سبب دوام آن و شکر نعمت سبب فزونی آن است) (بحار الانوار، ج۸۸، ص۳۷۰)

ای دوست بیا که وقت شادی آمد / هم عزت و هم نور الهی آمد
بر خلق خدا رحمت حق نازل شد / فرزند تقی، امام هادی آمد

ولادت امام هادی(ع) مبارک باد

ولادت امام هادی (ع)

عمومی    دوشنبه 12 تیر 1402

گزارش تکمیلی در خصوص وجوهات داده شده به مؤسسه میقات‌القرآن در ماه رمضان ۱۴۰۱

در ادامه گزارش قبل به اطلاع می‌رساند در مرحله دوم تحویل وجوهات فدیه و کفاره به نیازمندان که زیر نظر بعضی مراجع عظام صورت گرفت (بخشی از این مبالغ به‌صورت واریزی و بخش عمده‌ آن به‌صورت حضوری به مؤسسه تحویل داده شده بود)، به جمعی از زلزله‌زدگان هرمزگان نفری یک کیسه آرد و در منطقه‌ای که عموم خانه‌ها تخریب و امکان پخت نان با تنور خانگی وجود نداشت، ۵۰ کیسه آرد به یک نانوایی در همان نقطه تحویل داده شد تا با پخت حدود ۱۰۰۰ قرص نان در روز، نان‌ها به مصرف زلزله‌زدگان عزیز برسد.

اطلاعیه

عمومی    پنجشنبه 23 تیر 1401

تقویم شیعه؛ پنجشنبه ۲۳ تیر، مصادف با ۱۴ ذی‌الحجه

بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س)
در سال هفتم هجری قمری در چنین روزی سرزمین فدک به حضرت زهرا(س) بخشیده شد.
در پی نزول آیه ۲۶ سوره اسراء، پیامبر(ص) از جانب خداوند مأمور شد تا سرزمین فدک را به حضرت فاطمه(س) بدهد و آن حضرت نیز چنین کرد. این سرزمین و درآمد حاصل از آن تا زمان درگذشت پیامبر اکرم(ص) در اختیار حضرت زهرا(س) بود، اما پس از رحلت پیامبر(ص) خلفا آن سرزمین و درآمدش را از حضرت زهرا(س) گرفتند و آن حضرت را از حق مسلم خود - که به دستور خداوند به ایشان عطا شده بود - محروم کردند.

🔸 علاقه‌مندان می‌توانند شرح مبسوط این ماجرا را در کتابچه «ماجرای فدک» نوشته واحد تحقیق و پژوهش مؤسسه میقات‌القرآن مطالعه نمایند. (جهت تهیه به واحد کتابخانه شعب مؤسسه مراجعه نمایید)

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه فدک

عمومی    پنجشنبه 23 تیر 1401