مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

ولادت با سعادت حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) مبارک باد

امام صادق(ع): تنها او (مهدی(عج)) است که پس از دوران‌های طولانی بلاخیز و تنگناهای طاقت‌فرسا، غم‌ها و گرفتاری‌ها را از دل شیعیانش برطرف می‌نماید. (الزام الناصب، ص۱۳۸)

حضرت مهدی(عج): هدف و قصد خویش را نسبت به محبت و دوستی ما اهل بیت عصمت و طهارت بر مبنای عمل به سنت و اجرای احکام الهی قرار دهید. پس همانا که موعظه‌ها و سفارشات لازم را نموده‌ام و خداوند نسبت به ما و همه شما گواه می‌باشد. (بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۹)

بر منتظران این خبر خوش برسانید / کامشب شب قدر است همه قدر بدانید
با نور نوشتند به پیشانی خورشید / ماهی که جهان منتظرش بود درخشید

📆 ۱۵ شعبان:

🔹 ولادت حضرت بقیة اللَّه الاعظم(عج)
در سال ۲۵۵ هجری قمری در چنین روزی ولادت آخرین امام بر حق، حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) واقع شده است. نام پدرشان حضرت ابومحمد حسن بن علی(ع) و نام مادرشان حضرت نرجس(س) است. ولادت آن حضرت در شهر سامرا بوده است. برخی از القاب آن حضرت عبارتند از: حجة آل‌محمد، حجة اللَّه، صاحب الزمان، مهدی، قائم.

با توجه به بشارت‌های کتب پیشینیان و همچنین احادیث اسلامی، اشتهار یافته بود که از امام یازدهم فرزندی پدید خواهد آمد که ویران کننده تخت‌ها و فرو افکننده تاج‌ها و پایمال کننده قدرت‌ها است، لذا بنای حکومت وقت بر جلوگیری از ولادت و نابودی این نوزاد بود و با استفاده از جاسوسان بسیار در تلاش برای نیل به این هدف بودند. به همین جهت فشار سیاسی بر امام حسن عسکری(ع) و کنترل آن حضرت برای دسترسی به فرزند گرامیش امام مهدی(ع) بسیار شدید بود. 
بدین سبب بود که احوال حضرت مهدی(ع) چه دورانی که در شکم مادر بزرگوار خود بود و چه پس از تولد، همه و همه از مردم نهان داشته می‌شد و جز چند تن معدود از نزدیکان یا اصحاب خاص امام عسکری(ع) کسی آن حضرت را پس از تولد نمی‌دید.
این پنهان بودن وضع حمل و تولد آن حضرت تا حدی بود که حتی حضرت حکیمه عمه امام عسکری(ع) که شب نیمه شعبان به درخواست آن حضرت به خانه ایشان آمده بود، وقتی از حضرت شنید که به هنگام طلوع فجر فرزند گرامیش به دنیا خواهد آمد، متعجب شد، چرا که کمترین علامتی از بارداری در همسر ایشان به خواست خداوند مشاهده نمی‌شد. به همین خاطر وقتی به آن حضرت از عدم وجود علائم بارداری در حضرت نرجس(س) سخن گفت، امام(ع) تبسمی کرد و در جواب او فرمود: «در هنگام فجر آثار بارداری برایت نمودار خواهد گردید، زیرا مَثَل او مَثَل مادر موسی(ع) است که آثار بارداری در او ظاهر نگردید و کسی تا هنگام ولادتش از آن آگاه نشد. زیرا فرعون در جستجوی موسی(ع) شکم زنان باردار را می‌شکافت و این نظیر موسی(ع) است.» (كمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۴۲۷)
بدین ترتیب، سرانجام خداوند متعال با وجود تمام سعی و تلاش‌های دشمنان، چشم جهان را به نور وجود دوازدهمین وصی پیامبر خاتم(ص) به هنگام طلوع فجر نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری منور نمود.

🔹 وفات علی بن محمد سمری
علی بن محمد سمری آخرین نایب خاص امام عصر(عج) بود که با فوت او غیبت صغری به پایان رسید و غیبت کبری آغاز گردید.

📖 منبع: تقویم شیعه؛ صبح امید، ص۴۷ الی ۵۰ (با تصرف و تلخیص) 

ولادت با سعادت حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجة بن الحسن(عج) مبارک باد

ولادت امام زمان(عج)

عمومی    پنجشنبه 26 اسفند 1400

اطلاعیه مراسم جشن نیمه شعبان (ویژه برادران)

ضمن تبریک سالروز میلاد خجسته حضرت ولی‌عصر(عج)، به اطلاع می‌رساند مراسم جشن نیمه شعبان (ویژه برادران) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در حسینیه شعبه مرکزی مؤسسه میقات‌القرآن برگزار می‌شود.

تلاوت قرآن کریم، دکلمه‌خوانی، تواشیح، اهدای جوایز برگزیدگان سی و سومین دوره مسابقات قرآنی یادواره میلاد نور (سطح عالی)، سخنرانی شرکت کننده برگزیده مسابقات سخنرانی و مولودی خوانی از جمله برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

شایان ذکر است که این مراسم به‌صورت زنده از طریق نشانی اینترنتی almiqat.com/live پخش خواهد شد.

نیمه شعبان

مراسم میلاد نور

عمومی    پنجشنبه 26 اسفند 1400

خداوند، قدرتی نامتناهی...

خداوند، قدرتی نامتناهی...

قدرت خداوند نامتناهی

عمومی    چهارشنبه 25 اسفند 1400

موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار

موفقیت کسب و کار

عمومی    یکشنبه 22 اسفند 1400

اسامی برگزیدگان مسابقه آنلاین مبحث علم غیب (جلسات ۱ تا ۵)

🔹 نفر اول: سرکار خانم نجفی، از شعبه حضرت ثامن‌الائمه(ع) (مبلغ ۳۰۰ هزار تومان)
🔹 نفر دوم: سرکار خانم جعفری، از شعبه سلمان فارسی(ره) (مبلغ ۲۵۰ هزار تومان)
🔹 نفر سوم: سرکار خانم عباسیان، شرکت کننده آزاد (مبلغ ۲۰۰ هزار تومان)
🔹 نفر چهارم: سرکار خانم صادقی، شرکت کننده آزاد (مبلغ ۱۵۰ هزار تومان)
🔹 نفر پنجم: سرکار خانم شیری، از جلسه حضرت بقیةالله الاعظم(عج) (مبلغ ۱۰۰ هزار تومان)

🌺 ممنون از عزیزانی که در این مسابقه شرکت کردند، برای همه شما عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

مسابقه علم غیب

مسابقه

عمومی    جمعه 20 اسفند 1400

اطلاعیه

باسمه تعالی
ضمن عرض پوزش از شما همراهان عزیز کانال المیقات، متاسفانه با توجه اختلال پیش آمده در ضبط صوت جلسه اخیر مبحث مکارم‌الاخلاق که روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند برگزار شد و از دست رفتن فایل جلسه، ان‌شاءالله سرفصل‌هایی از این بحث هفته آینده توسط جناب استاد مخملباف مجددا مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

مکارم اخلاق

اطلاعیه

عمومی    پنجشنبه 19 اسفند 1400

ولادت امام زین‌العابدین(ع) مبارک باد

امام سجاد(ع): همنشینی با صالحان، انسان را به‌سوی صلاح و خیر می‌کشاند و معاشرت و هم‌صحبت شدن با علما، سبب افزایش عقل است. (بحار الانوار، ج۱، ص۱۴۱)

مژده ای شیعه که باشد شب میلاد امشب / پا نهاده به جهان حضرت سجاد امشب
شهربانو بکند فخر به نسوان جهان / که خدا طرفه گلی ناز به او داد امشب

پنجم شعبان، در این روز در سال ۳۸ هجری قمری حضرت سیّد السّاجدین زین‌العابدین علی بن الحسین(ع) به دنیا آمد.
نام مبارک آن حضرت علی است و مشهورترین القابش زین العابدین و سجاد است. پدرش حضرت اباعبداللَّه الحسین(ع) و مادرش حضرت شهربانو(س) است. آن حضرت در واقعه جانسوز کربلا شاهد شهادت پدر، برادر، عمو و بستگان و اصحاب -علیهم السّلام- بود و همراه با عمه‌اش زینب کبری(س) و دیگر اسرا به کوفه و شام رفت.

ولادت امام زین‌العابدین(ع) مبارک باد

ولادت امام زین‌العابدین(ع)

عمومی    دوشنبه 16 اسفند 1400

گزیده ای از اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان

عمومی    شنبه 21 بهمن

مراسم نیایش

اللّٰهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فِيما مَضَىٰ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِيما بَقِیَ مِنْهُ

مراسم نیایش و استقبال از ماه مبارک رمضان در آخرین شب جمعه ماه شعبان از ساعت ۲ تا ۵ بامداد با رعایت نکات بهداشتی در مدرسه علوم دینیه مهدیه برگزار می‌گردد.

آدرس: تهران، میدان شوش، ابتدای خیابان فدائیان اسلام، جنب مسجد مهدیه، پلاک ۱۳۶۳

مناجات

مناجات

عمومی    پنجشنبه 12 اسفند 1400

تقویم شیعه؛ دوشنبه ۹ اسفند، مصادف با ۲۶ رجب

وفات حضرت ابوطالب(ع)
نام ایشان عمران است و پدرش جناب عبدالمطلب و مادرش فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابوطالب با جناب عبداللَّه (پدر پیامبر(ص)) و زبیر بن عبدالمطلب برادر ابوینی بودند (یعنی از طرف پدر و مادر یکی بودند) و سایر اولاد جناب عبدالمطلب با این سه بزرگوار فقط از پدر یکی بودند. امامیه اتفاق دارند بر اسلام و ایمان جناب ابوطالب به پیامبر(ص) و اینکه هیچگاه عبادت بتی نکرده است و امر اسلام و ایمان او در شیعه مشهور است و علمای شیعه کتاب‌ها در ایمان آن بزرگوار تألیف کرده‌اند. اشعار حضرت ابوطالب(ع) در حمایت از پیامبر(ص)، اشعار منسوب به امیرالمؤمنین(ع) هنگام رحلت ابوطالب(ع) و کلمات آن بزرگوار به قریش در مسجد الحرام هنگام سوء قصد قریش نسبت به پیامبر(ص)، کلمات آن حضرت هنگام رحلت و کلمات آن حضرت در طلب یاران همه و همه دلالت دارد بر اینکه وی دارای ایمانی منحصربه‌فرد بوده است. وی سرانجام سه سال قبل از هجرت و در سال ۱۰ بعثت از دنیا رفت. بنابر نقلی سن ایشان به هنگام رحلت ۸۱ سال بوده است.

منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه ابوطالب (ع)

عمومی    دوشنبه 9 اسفند 1400

اعلام نتایج مسابقات میلاد نور سال 1400

نتایج سی و سومین دوره مسابقات قرآنی میلاد نور ویژه بزرگسالان (سال 1400) در رشته های حفظ قرآن کریم، ترتیل و قرائت.

مسابقات میلاد نور

عمومی    شنبه 7 اسفند 1400

اعلام نتایج مسابقات

مسابقات

نتایج سی و سومین دوره مسابقات قرآنی میلاد نور ویژه بزرگسالان (سال 1400) در رشته های حفظ قرآن کریم، ترتیل و قرائت به شرح زیر اعلام می‌گردد:

ادامه مطلب…

مسابقات میلاد نور 1400

عمومی    شنبه 7 اسفند 1400

اطلاعیه توضیح مسأله تقلید مقلدین حضرت آیت‌الله العظمی صافی(ره)

باسمه تعالی؛ با توجه به درگذشت حضرت آیت‌الله العظمی صافی(ره) و اینکه تمام مراجعی که در قید حیات هستند اجازه بقاء بر میت را در مسأله تقلید داده‌اند (و حتی بعضی مثل حضرت آیت‌الله العظمی مکارم بقاء بر میت را در صورتی که اعلم از ایشان تشخیص داده شود و مقلد عمل به فتوای او کرده باشد واجب می‌دانند)، مقلدین آیت‌الله العظمی صافی(ره) اگر به هر یک از مراجع زنده حال حاضر (که اعلم تشخیص داده باشند) رجوع کنند، این اجازه را خواهند داشت که همچنان به تقلید از ایشان ادامه دهند، اما برای استفتاء در خصوص مسائل شرعی مستحدثه (سؤالات و مسائل شرعی جدیدی که برای انسان پیش می‌آید) باید به مرجع زنده‌ای که اعلم تشخیص داده‌اند رجوع کنند و وجوهات شرعی خود را نیز به همین مرجع زنده بپردازند.

آیت الله صافی(ره) باقی بر میت اعلم

عمومی    جمعه 6 اسفند 1400

تقویم شیعه؛ چهارشنبه ۲۷ بهمن اسفند، مصادف با ۱۴ رجب

مرگ معتمد عباسی
در این روز در سال ۲۷۹ هجری قمری، احمد بن متوکل ملقب به معتمد از خلفای بنی‌عباس از دنیا رفت. وی ۲۳ سال خلافت نمود و از بزرگترین جنایات او مسموم کردن حضرت امام حسن عسکری(ع) است.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

عمومی    چهارشنبه 27 بهمن 1400

تعریف شیعه

تعریف شیعه

تعریف شیعه

عمومی    چهارشنبه 27 بهمن 1400

تقویم شیعه؛ سه‌شنبه ۲۶ بهمن، مصادف با ۱۳ رجب

ولادت امیرالمؤمنین(ع)
حضرت امیرالمؤمنین(ع) علی بن ابی طالب اولین امام مؤمنین و خلیفة اللَّه بلافصل بعد از رسول‌اللَّه(ص) در روز جمعه ۱۳ رجب در بیت‌اللَّه الحرام، داخل کعبه معظمه به دنیا آمد. پدر والامقام ایشان حضرت ابوطالب(ع) و مادر آن حضرت فاطمه بنت اسد(س) است.
مشهورترین القاب آن حضرت أمیرالمؤمنین و مشهورترین کنیه‌های آن حضرت ابوالحسن است.  
حضرت فاطمه بنت اسد در این روز در مسجدالحرام حضور داشت و هنگامی که زمان وضع حمل او نزدیک شد، ناگهان حاضرین در مسجد الحرام دیدند که دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد(س) داخل شد. مردم هر چه کردند قفل در را باز کنند ممکن نشد، و دانستند که حکمت خداوند در کار است.
حضرت فاطمه بنت اسد(س) سه روز در خانه کعبه به‌سر برد و در این سه روز در هر محفلی سخن از ولادت این مولود مبارك و استثنائی بود. باز نشدن قفل در کعبه، شکافته شدن دیوار کعبه در روز و دیدن آن توسّط کفار، این مطلب را به‌صورت یک مسأله عمومی در آورده بود، تا اینکه سرانجام صبح روز چهارم در مقابل دیدگان به انتظار نشسته، ناگهان دیوار کعبه از مکان قبلی شکاف برداشت و فاطمه بنت اسد(س) با فرزند عزیزش از آنجا خارج شدند. مردم همه نگاه می‌کردند و قبل از سؤال کسی، فاطمه بنت اسد(س) از بعضی وقایع داخل خانه خبر داد و از عظمت آن مولود و غذاهای بهشتی و اینکه نام این حضرت به ندای آسمانی علی(ع) است به مردم گفت.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه 13 رجب

عمومی    سه‌شنبه 26 بهمن 1400

میلاد امام جواد (ع)
میلاد حضرت امام محمد تقی جوادالائمه(ع) مبارک باد

امام جواد(ع): مؤمن در هر حال نیازمند سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت می‌کند. (بحارالانوار، ج۷۲، ص۶۵)

امام جواد(ع): ملاقات و دیدار با دوستان و برادران (خوب) سبب صفای دل و نورانیت آن می‌گردد و موجب شکوفایی عقل و درایت خواهد گشت، گرچه در مدت زمانی کوتاه انجام پذیرد. (بحار الانوار، ج۷۱، ص۳۵۳)

خوش باش که قلب شیعه شاد است امشب / کار همه بر وفق مراد است امشب
درهای بهشت آرزو باز شده است / چون شام ولادت جواد است امشب

میلاد امام جواد (ع)

عمومی    یکشنبه 1 بهمن

لیلة الرغائب-ماه رجب
اولین شب جمعه ماه رجب «لیلة الرغائب»

اولین شب جمعه ماه رجب را «لیلة الرغائب» می‌نامند. یکی از اعمال بافضیلت این شب، نمازی است که از رسول خدا(ص) ذکر شده است که کیفیت آن بدین قرار است:

روز پنجشنبه اول ماه رجب را روزه می‌داری. چون شب جمعه شد، ما بین نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز به جا می‌آوری كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می‌شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید می‌خوانی. وقتی از نماز فارغ شدی، هفتاد مرتبه می‌گویی: اَللّهُمَّ صَلِّ علی محمّدٍ  النَّبیِّ الاُمّیِّ و علی آلِه پس از آن به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: سُبُّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائكةِ والرّوحِ پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار می‌گویی: رَبِّ اغْفِرْ وَارحَم و تَجاوَزْ عَمّا تَعلَمُ اِنَّكَ اَنتَ العَلیُّ الاَعظَم سپس دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گویی: سُبُّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائكةِ والرّوحِ سپس حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد.

📖 منبع: مفاتیح الجنان

لیلة الرغائب ماه رجب

عمومی    چهارشنبه 27 دی

ولادت امام محمد باقر(ع) مبارک باد

امام باقر(ع): افزایش نعمت از جانب خداوند قطع نمی‌شود، مگر اینکه شکر از جانب بندگان قطع گردد. (بحار الانوار، ج۶۸، ص۵۴)

نزاید مادر گیتی ز بهر خدمت مردم / به جود و بخشش و لطف و سخای حضرت باقر
به ذرات جهان یکسر بود او هادی و رهبر / که جان عالمی گردد، فدای حضرت باقر

ولادت امام باقر (ع)

ولادت امام باقر (ع)

عمومی    یکشنبه 2 بهمن 1401

کتاب «نیم‌نگاهی به زندگی پر برکت مرحوم استاد شیخ حسین نیکوصفت(ره)»

دانلود کتاب…

استاد علامه شیخ حسین نیکوصفت (ره)

کتاب علامه نیکوصفت (ره)

عمومی    دوشنبه 11 بهمن 1400