مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

بکّائون-هبوط-بیت الاحزان-حضرت فاطمه (س)-وصیت پیامبر (ص)-زیارت-بیعت-هجوم
مروری بر مصائب وارده بر حضرت صدیقه طاهره(س)

معرفی بکّائون (بسیار گریه کنندگان) تاریخ / هبوط حضرت آدم(ع)، نه اخراج! / بیت‌الاحزان و چشم‌های اشکبار حضرت فاطمه(س) / منزلت حضرت فاطمه(س) نزد پیامبر اکرم(ص) از زبان ام‌المؤمنین عایشه / تنها کسی که پیامبر(ص) دستان او را می‌بوسید! / آخرین وصایای پیامبر اکرم(ص) به انصار درباره حرمت خانه حضرت زهرا(س) / حرمت‌شکنی بزرگ / عبادات و اعمال به یادگار مانده از حضرت زهرا(س) / زیارت حضرت فاطمه(س) از راه دور / دروغی به نام بیعت امیرالمؤمنین(ع) با ابوبکر! / هجوم به خانه وحی و جسارت‌ها ...

👈 صفحه دانلود

بکّائون هبوط بیت الاحزان حضرت فاطمه (س) وصیت پیامبر (ص) زیارت بیعت هجوم

عمومی    یکشنبه 26 آذر 1402

حدیث-شناخت پیامبر-انزال رُسل
لزوم شناخت پیامبران(ع) و اطاعت از آنها

امام رضا(ع): اگر کسی گوید چرا شناخت پیامبران و اعتراف به آنها و اقرار به لزوم اطاعت از آنان بر مردم واجب است؟ در پاسخ گفته می‌شود: چون در وجود مردم و قوای آنان چیزی نیست که با آن مصالحشان را کامل سازند و آفریدگار نیز برتر از آن است که دیده شود. سستی و ناتوانی آنان از ادراک او آشکار است، پس چاره‌ای جز این نیست که میان خداوند و مردم، پیام‌آوری معصوم باشد که اوامر و نواهی و ادب و آموزه‌های او را به ایشان برساند و آنها را از آنچه مایه سود و زیانشان است، آگاه سازد.

📖 عیون اخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۱۰۷، ح۱

حدیث شناخت پیامبر انزال رُسل

عمومی    شنبه 25 آذر 1402

امیر المؤمنین (ع)-وصی پیامبر (ص)-عزوات-حضرت زهرا (س)
اثبات جانشینی و وصایت امیرالمؤمنین(ع) از دیدگاه اهل سنت

سخنران: استاد مرتضی مخملباف
موضوع سخنرانی: اثبات جانشینی و وصایت امیرالمؤمنین(ع) از دیدگاه اهل سنت
معنای لغوی و اصطلاحی واژه «وصی» / تمام پیامبران دارای وصی بوده‌اند / پیامبر(ص) چه زمانی برای نخستین بار امیرالمؤمنین(ع) را وصی خود معرفی نمود؟ / منزلت امیرالمؤمنین(ع) نزد پیامبر اعظم(ص) / چرا رسول اکرم(ص) انذار را از اقوام نزدیک خود شروع نمود؟ / آیا منظور از وصایت امیرالمؤمنین(ع)، وصایت در میراث و امور مالی است؟ / غصب فدک، یعنی زیر پا گذاشتن وصایت امیرالمؤمنین(ع) حتی در امور مادی! / پیامبری که حتی نصف روز شهر را بدون جانشین ترک نمی‌کند، آیا هنگام غیبت ابدی خود، یک امت را بدون جانشین رها می‌کند؟!! / پیامبر خاتم(ص)، بهترین پیامبران و امیرالمؤمنین(ع)، بهترین اوصیا / تناول انگور آسمانی توسط ۳۱۳ رسول و اوصیای آنها / پشت‌گرمی پیامبر اکرم(ص) به وجود امیرالمؤمنین(ع)، مانند پشت‌گرمی حضرت موسی(ع) به حضرت هارون(ع) / جعل حدیث توسط ام‌المؤمنین عایشه برای مردود ساختن وصایت امیرالمؤمنین(ع) / مصائبی چون وقایع تلخ فلسطین، از کجا نشأت گرفته است؟ / هجوم به خانه وحی... / چرا حضرت فاطمه(س) پشت در ایستاد؟

همراه با مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت توسط مداح اهل‌بیت(ع) جناب آقای حاج محسن احدی
شنبه 25 آذر 1402

👈 صفحه دانلود

امیر المؤمنین (ع) وصی پیامبر (ص) عزوات حضرت زهرا (س)

عمومی    شنبه 25 آذر 1402

عکس نگاشت-فدک
فدک، صفحه‌ای دیگر از مظلومیت اهل‌بیت(ع)

علاقه‌مندان برای مطالعه تفصیلی در این خصوص، می‌توانند به جزوه «ماجرای فدک» نوشته واحد تحقیق و پژوهش مؤسسه میقات‌القرآن مراجعه نمایند.

عکس نگاشت فدک

عمومی    چهارشنبه 22 آذر 1402

معرفی کتاب-ادواردو
معرفی کتاب "قصه‌های ادواردو"

قصه‌های ادواردو (قصه مردی ایتالیایی که عاشق امام زمان(عج) شد)
نویسنده: محسن نعماء
ناشر جمال
قطع رقعی کوتاه
تعداد صفحات ۱۵۲

ادواردو یکی از ثروتمندترین مردان جوان ایتالیایی بود. روزی ادواردو مثل بقیه روزها به کتابخانه‌ی دانشگاه رفته بود که ناگهان چشمش خورد به یک کتاب که مقداری هم خاک رویش نشسته بود. جلدش را نگاه کرد. دید با خط انگلیسی نوشته: «ترجمه انگلیسی قرآن کریم».

ادواردو در جهان غرب به دنیا آمد و میان یهودیان متعصب زندگی‌اش را آغاز کرد؛ ولی روح حق‌جو و عنایت پروردگار متعال به وی، او را شیفته اسلام ناب و مکتب علوی نمود و سر انجام درحالیکه از پیروان و دلدادگاه مکتب نورانی اهل‌بیت(ع) بود، به شهادت رسید و به دیدار معبود خود شتافت.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب ادواردو

عمومی    شنبه 18 آذر 1402

حدیث-کمک به مردم
برطرف کردن موانع کار مردم و اصلاح امور آنان

امام صادق(ع): کسی که کاری از کارهای مردم را بر عهده بگیرد و او درب محل کار خود را روی مردم باز کند، پرده‌ها و موانع را کنار بزند و بادقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند است که روز قیامت او را در امان قرار دهد و به بهشت ببرد.

📖 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۴۰

حدیث کمک به مردم

عمومی    شنبه 18 آذر 1402

حدیث-خوردنی-نوشیدنی
خوردنی و نوشیدنی حلال

امام رضا(ع): خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده است مگر آن که در آن منفعت و صلاحی بوده و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام ننموده مگر آنکه در آن ضرر و مرگ و فسادی بوده است. پس هر چیز مفید و مقوی بدن که باعث تقویت آن شود، حلال شده است.

📖 مستدرک الوسائل، ج۱۶، ص۳۳۳

حدیث خوردنی نوشیدنی

عمومی    شنبه 11 آذر 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب 5 جلدی "پیامبر و قصه هایش"

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری
ناشر: جمال
تعداد صفحه: ۱۶۰

مجموعه ۵جلدی پیامبر و قصه هایش در هر جلد ۱۴ حکایت از زندگی رسول خدا(ص) را دربردارد.

این مجموعه چند ویژگی مهم دارد:
- در کنار هر حکایت، بخشی به نام (بیشتر بخوان، بهتر بدان) وجود دارد که مطالب خواندنی و جالبی در آن آمده است.
- دربازنویسی حکایات، نویسنده بیشتر تلاش کرده که جنبه‌های اخلاقی و تربیتی آنها را به خواننده نشان دهد، از این رو خود را در توضیحات اضافی گرفتار نساخته است.
- نویسنده حکایات این مجموعه را از کتاب حکایت‌نامه موضوعی پیامبر اعظم(ص) گزینش کرده است که جامع‌ترین مجموعه مربوط به حکایات زندگی رسول خدا(ص) است، به همین دلیل به گزینش دقیق و قابل قبولی دست یافته است.
- سند تاریخی هر حکایت در کنار آن نوشته شده است.

عنوان جلد اول: مثل دانه‌های شانه
عنوان جلد دوم: نبرد گوسفندان
عنوان جلد سوم: بعد از سه روز گرسنگی
عنوان جلد چهارم: این که شوخی نیست
عنوان جلد پنجم: ثروتمند مغرور

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 11 آذر 1402

عکس نگاشت-شهادت حضرت زهرا (س)
پاسخی به منکرین شهادت صدیقه طاهره(س)

عکس نگاشت شهادت حضرت زهرا (س)

عمومی    چهارشنبه 8 آذر 1402

حدیث-دنیا-شکر نعمت
بی‌رغبتی به دنیا

پیامبر اکرم(ص): بی‌رغبتی به دنیا عبارت است از کوتاه کردن آرزو و به‌جا آوردن شکر هر نعمتی و پرهیز از هرآنچه خداوند حرام کرده است.

📖 تحف العقول، ح۵۸

حدیث دنیا شکر نعمت

عمومی    شنبه 4 آذر 1402

معرفی کتاب-کودک-شیطان
معرفی کتاب "خاطرات شیطان"

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری
ناشر: جمال
تعداد صفحه: ۸۴

وقتی فرزندانمان راجع به شیطان از ما سوال می‌کنند، چه جوابی داریم که به آنها بدهیم؟

در کتاب خاطرات شیطان، فرزند شما متوجه می‌شود که شیطان همواره در کمین اوست تا او را از کارهای خوب و خیر منصرف کند و خلاصه شیطان سعی می‌کند تا با پیمودن راه نادرست و خلاف، همیشه خوشحال شود.

این کتاب با دارا بودن داستان‌های جذاب می‌تواند برای فرزندتان مفید باشد و همواره در زندگی خود تلاش کند تا پیرو دستورات خداوند باشد، نه شیطان.

شیطان برای فریب ما آدم‌ها شگردهای زیادی دارد. هرچه ما با این شگردها بیشتر آشنا شویم، کمتر در دام شیطان خواهیم افتاد. در قرآن کریم و سخنان اهل‌بیت(ع) به مهم‌ترین شگردهای شیطانی اشاره شده است.

کتاب«خاطرات شیطان» با الهام از متون دینی، به بیان بخشی از این نیرنگ‌ها و فریب‌کاری‌های ابلیس پرداخته است.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک شیطان

عمومی    شنبه 4 آذر 1402

گزارش-شعبه سلمان (ره)
گزارشی از حضور مدیر مؤسسه و مسئول شعبه مرکزی کانون آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن در شعبه حضرت سلمان فارسی(ره) و جلسه با معلمین و کادرهای اجرایی

روز جمعه سوم آذر ماه، همزمان با چهاردهمین سالگرد ارتحال مرحوم حاج علی جعفری(ره) معلم فقید و بااخلاص و مسئول سابق شعبه سلمان فارسی(ره)، جلسه دیدار و گفت‌وگو با معلمین، کارآموزان و کادرهای اجرایی شعبه سلمان فارسی(ره) با حضور جناب استاد مخملباف مدیر محترم مؤسسه و جناب آقای رضایی‌پور مسئول ارجمند شعبه مرکزی در محل شعبه سلمان فارسی(ره) برگزار گردید.

گزارش شعبه سلمان (ره)

عمومی    شنبه 4 آذر 1402

عکس نگاشت-چادر-حجاب
استفاده از چادر با آگاهی

عکس نگاشت چادر حجاب

عمومی    چهارشنبه 1 آذر 1402

حدیث-غذا-انتخاب غذا
انتخاب غذا

امام رضا(ع): بنگر چه چیزی با تو و معده‌ات سازگار است و بدنت از آن نیرو می‌گیرد و آن را گوارا می‌داند، چنین غذایی را انتخاب کن و آن را خوراک خود بدان.

📖 بحارالانوار، ج۶۲، ص۳۱۰

حدیث غذا انتخاب غذا

عمومی    یکشنبه 28 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "این همه هدیه از خداست " (مجموعه ۲۰ جلدی)

نویسنده: مجید محبوبی
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۲۴۰

آشنایی با نعمت‌ها، زندگی را برای کودکان شیرین‌تر می‌کند و باعث افزایش ایمان و علاقه آنان به خدای مهربان می‌شود. شناخت نعمت‌ها و تأمل در آنها، فکر و اندیشه کودکان را رشد می‌دهد و نگاه بچه‌ها به جهان و موجودات گوناگون را دقیق‌تر می‌کند. آشنایی با نعمت‌های خدا راهی برای شناخت بهتر کودکان از خدا می‌باشد و گفت‌وگو درباره نعمت‌های خداوند، یک روش قرآنی برای خداشناسی است و مجموعه «این همه هدیه از خداست»، جهت تحقق همین اهداف برای کودکان آماده شده است.

در کتاب «این همه هدیه از خداست»، از آنجایی‌که در حین داستان برای شخصیت «علی» مشکلی پیش می‌آید و او در پی حل آن مشکل است، این موضوع موجب می‌شود کودک شما نیز در حین شنیدن و یا خواندن داستان، برای حل مشکل علی به فکر فرو رود که این امر باعث می‌شود تفکر خلاق کودک شما نیز رشد کند و همچنین مهارت حل مسئله را یاد بگیرد.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 27 آبان 1402

عکس نگاشت-حجاب
دستاورد رعایت حجاب برای یک بانوی مسلمان

عکس نگاشت حجاب

عمومی    چهارشنبه 24 آبان 1402

حدیث-صله رحم-دید و بازدید
دید و بازدید

پیامبر اکرم(ص): دید و بازدید، بذر محبت را می‌رویاند.

📖 بحارالانوار، ج۷۴، ح۳۵۵

حدیث صله رحم دید و بازدید

عمومی    شنبه 20 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک-جن
نام کتاب "جِنقُلی"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۳۲

از ترس‌های بی‌مورد کودکان، می‌توان به جن اشاره کرد. کودکان این کلمه را می‌شنوند و اطلاعات گوناگونی از آن به دست می‌آورند و لذا نگرانی‌هایی در وجود آنان درباره جن شکل می‌گیرد.

غلام‌رضا حیدری ابهری در کتاب جنقلی از زبان یک جن با مخاطب صحبت می‌کند و به شکلی صحیح به معرفی اجنه می‌پردازد، به‌طوری که ترس و نگرانی در کودکان ایجاد نکند. ضمن اینکه این اطلاعات در معارف دینی ما هم تایید شده و اضطرابی در آنان ایجاد نمی‌کند و ترس کودکان را برطرف می‌کند.

انگیزه نویسنده از تالیف کتاب جنقلی این بود که کودکانی که با مفهوم جن دچار مشکل شده و در منزل دچار ترس و نگرانی می‌شوند، بتوانند خود را از این ترس نجات دهند.

🔹 بخشی از کتاب:  
حالا ببینید این آقای مهندس چه می‌گوید. مثلاً این آقا بیست سال درس خوانده! ببینید چطور دوستانش را بیخودی از ما می‌ترساند! به آنها می‌گوید: «ناخن‌های جن‌ها خیلی دراز است و گاهی از سه متر هم درازتر می‌شود.» عجب!
آقای مهندس! حالِ شما خوب است؟ خدایی نکرده تب ندارید؟ 
نکند مسموم شُده‌اید؟ 
زبانم لال مغزتان آسیبی ندیده است؟
برادر جان! ما جن‌ها مگر ناخن داریم که حالا سه متر باشد یا چهار متر؟! این چه فرمایشی است که می‌فرمایید؟! شما را به خدا جای دیگر این حرف را نگویید. برای شما خوب نیست. مهندس عزیز! شما از کجا کشف کردید که ما جن‌ها ناخن داریم و ناخن‌هایمان هم دراز است؟ ما اگر ناخن هم داشته باشیم، آنرا دراز نمی‌کنیم. ما را با بعضی از آدم‌ها اشتباه نگیرید.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک جن

عمومی    جمعه 19 آبان 1402

حدیث-سوال پرسیدن-فرج
سوال کردن از چیزهای بی‌فایده

امام زمان(عج): درهای سؤال از چیزهایی را که برای شما مفید نیست ببندید و خود را در مورد چیزهای غیرلازم به زحمت نیندازید و در مورد تعجیل فرج بسیار دعا کنید، زیرا که موجب فرج خواهد شد.

📖 بحارالانوار، ج۵۳، ح۱۸۱

حدیث سوال پرسیدن فرج

عمومی    شنبه 13 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "پول، خدا، بچه‌ها"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۱۶۰

نویسنده این کتاب را در ۷ فصل نوشته که در هر فصل، موضوعات مختلفِ مورد سوال برای بچه‌ها را توضیح داده است و بدون شک کتاب «پول خدا بچه‌ها» یک کتاب مناسب برای آموزش سواد مالی کودکان و تقویت مهارت‌های مرتبط با پول آن‌هاست.

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 13 آبان 1402

نمایش 6 از 25