مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "فرار زنبورک"

نویسنده: رقیه محمودی
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۳۶

کتاب فرار زنبورک قصه‌ی زنبور کوچولوی بازیگوشی است که از کندو و دوستانش خسته شده و تصمیم می‌گیرد تنهایی برای خودش زندگی کند. او می‌خواهد چیزهای جدید و تازه ای را تجربه کند و در این راه اتفاقات جذابی برایش می‌افتد. او از این تجربه‌ها متوجه می‌شود دوستانش همیشه خوبی او را می‌خواستند و زندگی به‌تنهایی ممکن نیست.

بخشی از کتاب:
نزدیک صبح خسته و کوفته، روی یک گل خوابید. اما سر و صداهای دور و برش نگذاشت زیاد بخوابد. صداهایی به گوشش رسید و از خواب پرید. چشم‌هایش را مالید. با دیدن دشت بزرگ پر از گل فریاد کشید: آخ جون! آزاد شدم! از این به بعد می‌خوام تنهایی زندگی کنم. خودم عسل درست کنم. بدون اینکه کسی به من دستور بده! ...

چه نیکوست کتاب خواندن با صدای بلند برای کودکان را از سنین خیلی پایین شروع کنیم. آنها بیش از آنچه که تصور می‌کنیم پیرامون خود را درک و آنچه می‌شنوند را پردازش می‌کنند.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 15 مهر 1402

پرسش و پاسخ-عصمت حضرت زهرا (س)
پرسش و پاسخ سایت

❓پرسش:
آيا حضرت فاطمه(س) معصوم است؟ به چه دليل؟ اگر اینطور است، آيا ديگر زنان و دختران ائمه(ع) هم معصوم‌اند؟

✍️ پاسخ:
باسمه تعالی؛ نیازی نیست که دختران و مادران ائمه(ع) معصومه باشند، لکن طبق احادیث متواتر و متعدد اهل‌سنت و شیعه و نیز آیات قرآن کریم از جمله «آیه تطهیر» در سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳، حضرت صدیقه طاهره(س) معصومه هستند. از جمله کتبی که در رابطه با اثبات معصومه بودن آن حضرت می‌توانید به آن مراجعه کنید، کتاب «فاطمة الزهرا» نوشته علامه امینی(ره) می‌باشد. همچنین ذیل آیه تطهیر در تفسیر المیزان می‌توانید برای اثبات آن مراجعه نمایید.

👈 ارسال سوال جدید

پرسش و پاسخ عصمت حضرت زهرا (س)

عمومی    پنجشنبه 23 آذر 1402

عکس نگاشت-تقوا
تقوای امیرالمومنین(ع)، الگویی برای ما

عکس نگاشت تقوا

عمومی    چهارشنبه 12 مهر 1402

حدیث-استغفار-طلب روزی-معیشت
حدیث هفته

 پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بعضی از گناهان به‌وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی‌شوند. سوال شد: یا رسول الله پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود: جدیت و تلاش در طلب معیشت.

📖 مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۱۳

حدیث استغفار طلب روزی معیشت

عمومی    شنبه 8 مهر 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "بهترین هم‌بازی"

نام کتاب: بهترین هم‌بازی (۱۰ حکایت از مهربانی‌های پیامبر اکرم(ص) به کودکان)

نویسنده: محسن نعماء
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۹۶

پیامبر(ص) کودکان را بسیار دوست داشت و همواره همه را به مهربانی با آنان سفارش می‌کرد. گاهی خودش نیز با آنان هم‌بازی می‌شد. کتاب «بهترین هم‌بازی» حاوی ۱۰ داستان کوتاه با عنوان‌های «بهترین روز دنیا»، «بابای دخترها»، «درخت خرما» و... است که ده جلوه از مهربانی‌های پیامبر(ص) با کودکان را به نمایش گذاشته است. ده صحنه‌ی واقعی از زندگانی پیامبر(ص) که برای همه‌ی انسان‌های روی زمین الگویی نیکو و قابل پیروی است.

بخشی از کتاب:
پیامبر(ص) حمد و سوره خواند و به رکوع رفت. بعد هم به سجده رفت. حسین(ع) که تا الآن آرام و ساکت نشسته بود، ناگهان بر پشت پیامبر(ص) سوار شد. من کمی خنده‌ام گرفت. من تا آخر نماز، به سجده‌های پیامبر(ص) دقت کردم. توی تمام سجده‌ها این اتفاق تکرار شد.
پدرم که کنارم بود، دستش را روی سرم کشید و گفت: «مالک جان می‌بینی چه پیامبری داریم؟ او با مهربانی‌اش همه‌ی مردم را به‌خوبی‌ها دعوت می‌کند

زندگی مدرن آنقدر شیوه‌های زیادی را برای سرگرم شدن به ما ارائه می‌کند که شاید کتاب خواندن برای بسیاری از کودکان بیش از اینکه یک سرگرمی به نظر برسد، کاری زحمت‌آور جلوه می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود آنها به این درک شگفت‌انگیز نرسند که خواندن یک کتاب خوب می‌تواند کاری بسیار لذت‌بخش‌ باشد!

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 8 مهر 1402

شب جمعه-دعا
دعای «یا دائم الفضل علی البریة»

یکی از اعمال شبهای جمعه خواندن ده مرتبه دعای فوق می‌باشد.

شب جمعه دعا

عمومی    پنجشنبه 30 فروردین

پرسش و پاسخ-امامت امام زمان (عج)
پرسش و پاسخ سایت

❓پرسش:
آیا صحیح است که از شام غریبان امام حسن عسکری( ع)، مردم به یکدیگر امامت امام زمان( عج) را تبریک می‌گویند؟

✍️ پاسخ:
باسمه تعالی؛ این اعمالی که مردم انجام می‌دهند هیچکدام در بدنه شارع مقدس وجود ندارد. بلکه چیزهایی هستند که خود مردم آنها را از پیش خود درآورده و جنبه شرعی به آن داده‌اند. مثلاً ما چیزی به نام سوم امام، هشتم امام و امثال اینها را نداریم، لکن مردم از خود درآورده و سپس برای آن آیین‌نامه‌ای نیز می‌نویسند.
اما در مورد مسئله‌ای که گفته‌اید مسلماً بعد از شهادت امام عسکری(ع)، آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) می‌باشد و تفاوت این قضیه با شهادت ائمه دیگر در این است که امام بعدی در اینجا زنده‌اند و چون زنده‌اند و هم اکنون حاضر و ناظر هستند، لذا شیعیان ضمن عزاداری برای شهادت امام عسکری(ع) در صبح روز شهادت، در بعد از ظهر آن روز به مناسبت آغاز امامت امامی که زنده است به یکدیگر تبریک می‌گویند و این مشکلی ندارد.

👈 ارسال سوال جدید

پرسش و پاسخ امامت امام زمان (عج)

عمومی    پنجشنبه 6 مهر 1402

علم غیب-پیشگویی امام-جعده-عایشه
جلسه 87: نمونه‌هایی از علم‌غیب امام حسن(ع)

خبردادن‌های امام حسن مجتبی(ع) از مغیبات / خبر دادن حضرت از تولد پسری که از شیعیان می‌شود / جزئیات شهادت امام حسین(ع) از زبان برادر / پیشگویی امام حسن(ع) درباره شهادت و قاتل خود / چرا امام مجتبی(ع) همسرش جُعده - که قاتل او بود - را از خانه بیرون نکرد؟ / خبر دادن امام مجتبی(ع) از شوق و شادمانی عایشه در مدینه برای شهادت امیرالمؤمنین(ع) / آیا امام مجتبی(ع) قصد داشت کنار پیکر رسول خدا(ص) به خاک سپرده شود؟ / اطلاع دقیق امام حسن(ع) حتی از نیت سهو و عمد مخاطب! / معرفی قاتل خلیفه سوم / خبر دادن از نیت‌های خائنانه کوفیانی که به‌ظاهر قصد بیعت و قیام علیه دشمنان حضرت را داشتند

تاریخ جلسه 25 فروردین 1403

👈 صفحه دانلود 

علم غیب پیشگویی امام جعده عایشه

عمومی    یکشنبه 26 فروردین

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "هفتاد پیامک از پیامبر اکرم(ص)"

نویسنده: غلام رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۱۵۲

سخنان پیامبر اسلام(ص) سرشار از نکاتی است که در زندگی روزمره هر انسانی کارگشا است. از این رو آشنایی با احادیث ایشان باید در برنامه زندگی ما جای داشته باشد. در این میان آشنا کردن کودکان با احادیث آن بزرگوار نیاز به ظرافت و تلاش بیشتری دارد.

این کتاب، مجموعه هفتاد درس اخلاقی از پیامبر اکرم(ص)  است که برای کودکان و نوجوانان به‌صورت داستان‌پردازی‌های کوتاه، بیان شده است. متن‌های کتاب به گونه‌ای است که گویا کودکان صدای مهربانانه‌ی پیامبر(ص) را از نزدیک می‌شنوند و پیام‌های سازنده‌ی آن بزرگوار را در ظرف زندگی امروزین خود می‌یابند.

از مزیت‌های مطالعه این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- با مبانی اخلاقی بیشتر آشنا می‌شوند 
- با سخنان و بینش پیامبر اکرم(ص) آشنا خواهند شد
- خواننده می‌تواند احادیث را با مضامین روز مطابقت بدهد
- همه ماجراها مناسب سن کودکان بوده و از تنوع محتوایی برخوردار است
- استفاده از نقاشی‌های رنگارنگ، یکنواختی متن را کم کرده و نظر خواننده را جلب می‌کند

🔹 این نکته که کودک شما می‌تواند به‌تنهایی کتاب بخواند به این معنی نیست که باید مطالعه کردن با او را کنار بگذارید. مطالعه کردن با فرزند می‌تواند آثار مثبتی با خود به همراه داشته باشد، بنابراین چه نیکوست که این امر به شکل یک عادت، استمرار داشته باشد.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    جمعه 31 شهریور 1402

هفته دفاع مقدس گرامی‌باد

مقام معظم رهبری: دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دینداری، آرمان‌خواهی، ایثار و از خودگذشتگی، ایستادگی و پایداری و مقاومت و مظهر تدبیر و حکمت است.

دفاع مقدس

دفاع مقدس

عمومی    جمعه 31 شهریور 1402

عکس نگاشت-دوستی با جنس مخالف-دوست
ممنوعیت دوستی با جنس مخالف در قرآن کریم

عکس نگاشت دوستی با جنس مخالف دوست

عمومی    چهارشنبه 29 شهریور 1402

مراسم-عزاداری
دانلود سخنرانی مراسم شهادت امام رضا(ع)

سخنران: استاد مرتضی مخملباف
موضوع سخنرانی: امام رضا(ع)، الگوی امروز ما در برخورد با چالش‌های اخلاقی و اجتماعی

👈 صفحه دانلود 

سرفصلها: فقر و ستم حاکم بر جامعه در زمان حکومت عباسی، به‌ویژه دوران هارون‌الرشید، امین و مامون / چرا مامون تصمیم گرفت امام رضا(ع) را هر طور شده به طوس بیاورد؟ / اگر امام رضا(ع) می‌دانست انگور مامون مسموم است، چرا از آن تناول نمود؟ / چرا دشمنان در طول تاریخ اینقدر می‌کوشیدند تا دست مردم از دامان ائمه(ع) کوتاه شود؟ / معصومین(ع)، الگوهای الهی / چه امر به معروف و نهی از منکری واجب است؟ / آیا تحت هر شرایط و در هر موقعیتی باید امر به معروف و نهی از منکر نمود؟! / سکوتی که محبت می‌آورد! / در گله‌مندی و درددل‌های همسر، فرزند و...، گوشی شنوا داشته باشیم / اگر دیدیم کسی دست از حجاب و نماز و... برداشت، دستپاچه نشویم / اگر فرزند کم سن و سالمان اصرار به خریدن موبایل دارد، با او چه برخوردی کنیم؟ / با خانواده، دائما در گفت‌وگو و ارتباط باشیم / رفاقت با فرزند / وقتی مردم راست و چپ را انتخاب می‌کنند، تو اهل‌بیت(ع) را انتخاب کن / وقتی حال مخاطبمان ناخوش است، رفتار مناسب چیست؟

مراسم عزاداری

عمومی    شنبه 25 شهریور 1402

پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ سایت

❓پرسش:
آیا این حدیث صحت دارد که هر فرد شیعه در روز باید ۶۰ آیه قران بخواند؟

✍️ پاسخ:
باسمه تعالی؛ نه‌تنها بر شیعیان، بلکه بر هر مسلمانی اخلاقا واجب است هر روز تعدادی از آیات قرآن را تلاوت نمایند و از لسان امام صادق(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: سزاوار است که هر مؤمنی قبل از خواب حداقل ۵۰ آیه از قرآن کریم را تلاوت نموده و سپس بخوابد. لکن در همه‌جا واجب، وجوب فقهی نیست، بلکه امر ارشادی می‌باشد، یعنی بسیار خوب است که این کار انجام پذیرد.

👈 ارسال سوال جدید

پرسش و پاسخ

عمومی    یکشنبه 24 دی

مناجات
مراسم نیایش و مناجات شب‌های جمعه

مراسم نیایش و مناجات شب‌های جمعه از ساعت ۱:۳۰ بامداد تا اذان صبح در مدرسه علوم دینیه مهدیه با حضور خواهران و برادران برگزار می‌گردد.

آدرس: تهران، میدان شوش، ابتدای خیابان فدائیان اسلام، جنب مسجد مهدیه، پلاک ۱۳۶۳

مناجات

عمومی    پنجشنبه 6 مهر 1402

مهلت-مدارا-عمر
توضیح عبارت «وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِكَ فِی أَيَّامِ الْمُهْلَةِ»

تفاوت مهلت در امور دنیوی و اخروی / معنای «مهلت» / صفتی پسندیده به نام «مدارا» / مدارای خداوند با بندگان چگونه است؟ / علت مدارای خداوند متعال با بنده گناهکاری که - حتی به قصد انکار وجود خدا - از او طلب عذاب می‌کند، چیست؟ / بنده را از سیطره حکومت خداوند، راه فراری نیست... / مهلت عمر

تاریخ جلسه: سه‌شنبه 28 فروردین 1403

👈 صفحه دانلود

مهلت مدارا عمر

عمومی    چهارشنبه 29 فروردین

ثبت‌نام کلاس‌های تجوید و احکام شعبه مرکزی (واحد خواهران)

اطلاعیه

🔹 زمان مراجعه جهت ثبت‌نام: 
 - پنجشنبه ۱۴۰۲/۶/۹، ساعت ۱۰ صبح الی ۲ بعد از ظهر

🔹 شرایط و مدارک ثبت‌نام:
- شرط سنی ۹ تا ۱۴ سال برای نونهالان و ۱۵ تا ۴۵ سال برای بزرگسالان
- همراه داشتن مدرک تحصیلی 
- همراه داشتن کپی شناسنامه 
- دو قطعه عکس ۴×۳

ثبت نام

عمومی    چهارشنبه 8 شهریور 1402

چند نکته دوستانه درباره اربعین (برای کسانی که عزم سفر دارند)

- بین آنچه موکب‌های کوچک عراقی تقدیم شما می‌کنند با آنچه در موکب‌های پر زرق و برق ایرانی‌ها توزیع می‌شود، فرقی قائل نشوید. متاسفانه حضور پر رنگ برخی موکب‌های ایرانی آن هم با آن همه زرق وبرق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی‌ها را به چالش کشیده است. سعی کنید در موکب‌های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکنی داشته باشید. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک امت واحده هستیم.

- کمک کنید هزینه‌‌های دولت عراق برای جمع‌آوری زباله و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود.

- غذایی بگیرید که مطمن هستید صد در صد دوست دارید و  می‌خورید. بعضی‌ها غذا را می‌گیرند، بعد می‌بینند دوست ندارند، می‌اندازند در سطل زباله! این کار نه‌تنها اسراف، بلکه بی‌احترامی به کسانی است که زحمت تهیه آن را کشیده‌اند.

- بدانید که عراقی‌ها موظف به خدمت رایگان به شما نیستند! پس هرجا هزینه‌ای داشت پرداخت کنید. مثلا کرایه ماشین!

- اگر در منزلی اسکان یافتید، خیال نکنید که میزبان تا هر وقت که شما بخواهید، تمایل دارد و می‌تواند از شما پذیرایی کند!

- احترام زائران امام حسین(ع) را فراموش نکنیم.

🔹 ارسال شده توسط خانم یا آقای دهخدا

اربعین

عمومی    یکشنبه 5 شهریور 1402

پاداش کار

حدیث کار

حدیث پاداش کار رنج زحمت کار

عمومی    یکشنبه 5 شهریور 1402

عکس نگاشت-حجاب-ازدواج
حجاب و مسئله ازدواج

عکس نگاشت حجاب ازدواج

عمومی    سه‌شنبه 21 شهریور 1402

چرا امام حسین(ع) رهسپار کوفه شد؟

عکس نگاشت امام حسین (ع) محرم کوفه

عمومی    چهارشنبه 25 مرداد 1402

نمایش 8 از 25