باسمه تعالی
کلمه مومن همانطور که در لغت گفتهاید به همان معنا ذکر شده است و در قرآن کریم نیز همین معنا را میدهد. لکن کلمه کفار چند معنا در قرآن کریم دارد که یکی از این معانی کافر حربی میباشد یعنی کافری که با شما سر جنگ دارد و به هیچ عنوان شما را رها نمیکند تا اینکه شما را به قتل برساند. با چنین کافرانی باید انسان بسیار باهوش عمل کرده و از خود دفاع نموده و با آنها جنگیده تا بتواند جان سالم به در ببرد. فلذا آنچه که فرمودهاید در قرآن کریم راجع به کفار، با واژه "ال" که بر سر "کفار" درآمده است، از نظر ادبی متوجه میشویم که "اشدا علی الکفار" کفاری هستند که اینها کافران حربی هستند. یعنی میخواهند با مسلمانان بجنگند تا مسلمانان را نابود کنند. با چنین کافرانی البته باید انسان بجنگد و از خود دفاع نماید و با شدیدترین وجهی با آنها برخورد نماید.
باسمه تعالی
اسلام عبارت است از یک دینی که مجموعه مقرراتی را به دنبال دارد که هر کس این دین را بپذیرد باید آن مجموعه قوانین را عمل نمایند تا به او مسلمان گفته شود. لازم به ذکر است که تنها دینی که در حال حاضر در کره خاکی دین الهی نامیده میشود دین اسلام است و ادیان دیگر چون تحریف شدهاند دیگر دین الهی و آسمانی نیستند و نیز این را بدانید که همه پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم –صلوات الله علیهم اجمعین- همگی مسلمان بوده و دین آنها نیز دین اسلام بوده است و نیز تنها دینی که مورد پسند خداوند متعال و رضایت پروردگار میباشد دین اسلام میباشد.
باسمه تعالی
جناب عایشه مستقیماً کسی را به قتل نرسانده بود و نکشته بود که قصاص شود. اگر چنین کرده بود قطعاً حضرت ایشان را قصاص میکرد لکن دست داشتن در توطئه با کشتن فردی توسط فرد دیگر فرق میکند. مطلب بعدی اینکه در مورد پسر حضرت نوح (ع)، خداوند خواست قوم نوح را عذاب کند فرمود همه کفار و کسانی که به حضرت نوح (ع) ایمان نیاوردهاند مشمول عذاب هستند و چون فرزند نوح (ع) ایمان نیاورده بود وی نیز مشمول عذاب شد و معذب گردید. لذا میبینیم که این دو هیچ ارتباطی به همدیگر ندارند.
باسمه تعالی
در هیچ کجای این خطبه و سخنان دیگر آن حضرت مطلبی که دلالت بر موافقت آن حضرت با جنگ خلیفه دوم باشد وجود ندارد. چند نکته را تذکراً برای شما عرض مینماییم:
1- اینکه هرگاه امام معصوم تحت تابعیت غیر معصوم برای اقدام به کاری قرار نمیگیرد. فلذا امیرالمومنین(ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هیچگاه تحت پرچم کسی به هیچ سرزمینی حمله نکرده و جنگ نکردهاند بلکه جنگهای آنان فقط و فقط با فرماندهی خودشان بوده و تعداد آنها و نوع آن نیز در تاریخ کاملاً مشخص شده است. بنابراین جنگ با ایرانیان توسط آن حضرت و یا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضور آنان در کنار خلیفه دوم حرف بیپایهای است که هیچ گونه سند موثق و صحیحی را به دنبال ندارد.
2- اینکه موعظه کردن و نصیحت کردن امرا، حکما و پادشاهان توسط آن حضرات امری معمولی بوده است و نصیحت کردن خلیفه دوم توسط آن حضرت ارتباطی به موافقت آن حضرت با جنگ ندارد.
3- اینکه وقتی خلیفه دوم اقدام به جنگ نموده است و اسرایی گرفته و بقیه کارهای جنگ را انجام داده و جنگ را به اتمام میرساند، آن حضرت به عنوان امر به معروف و نهی از منکر نیز آنها را مخاطب قرار داده و به آنها سفارشاتی میکنند. این گونه سفارشات هیچگونه دلالتی با موافقت آن حضرت با کار آنها ندارد.
باسمه تعالی
خیر. هر کس که این حرف را میزند بداند که هیچ سند تاریخی و علمی ندارد. حضرت هیچگاه در چنین اموری برای اینها مشاور نبود است.
باسمه تعالی
اینها افسانههایی است که فقط به درد ساخت سریالهای افسانه ای که در تلویزیون پخش می شود می خورد و سازندگانشان استعداد خوبی در افسانه سرایی دارند.
باسمه تعالی
در مورد لیلة الرغائب و اعمال آن اگرچه اختلافی وجود دارد لکن اگر شما در ماه رجب هر مقدار که بتوانید بیشتر ذکر خداوند را بگویید و نماز مستحبی بخوانید و استغفار کنید قطعاً فضیلت بسیار زیادی نصیب شما خواهد شد و دستاوردهای مثبتی در پایان ماه برای شما خواهد داشت. فلذا اگر چنانچه مشخص شود که چنین عملی به نام لیلة الرغائب وجود نداشته است و شما به دستور بعضی از علما که آن را صحیح دانستهاند انجام دادهاید، قطعاً مشمول دستاوردهای آن نیز خواهید شد و از این نظر مواخذه نخواهید شد چرا که طبق دستور بعضی از علما انجام دادهاید.
باسمه تعالی
نیازی نیست که دختران و مادران ائمه(ع) معصومه باشند، لکن طبق احادیث متواتر و متعدد اهلسنت و شیعه و نیز آیات قرآن کریم از جمله «آیه تطهیر» در سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳، حضرت صدیقه طاهره(س) معصومه هستند. از جمله کتبی که در رابطه با اثبات معصومه بودن آن حضرت میتوانید به آن مراجعه کنید، کتاب «فاطمة الزهرا» نوشته علامه امینی(ره) میباشد. همچنین ذیل آیه تطهیر در تفسیر المیزان میتوانید برای اثبات آن مراجعه نمایید.
باسمه تعالی
مسئلهای که شما بیان کردهاید در مواضع مختلف متفاوت است و باید دید شخص چه خوابی را در چه موقعیتی دیده است آنگاه بتوان راجع به آن توضیحات لازم را ارائه داد. در مورد خود انسان نیز هرگاه انسان در خواب خودش را ببیند منظور روح اوست. آنگاه باید دید چه کاری انجام میدهد تا بتوان آن را تعبیر کرد.
باسمه تعالی
هوش مصنوعی و امثالهم از مکشوفات بشری است و چیزی است که در علم خداوند پیشاپیش گذشته است و در واقع خالق همه اینها خود پروردگار متعال است. زمانی که این مطلب خوب فهمیده شود آنگاه این نتیجه حاصل میگردد که فهم قرآن فقط در دست کسانی است که از آغاز خلقت خداوند متعال آنها را به چنین کاری ماموریت داده است و آنان عبارتند از پیامبر اکرم(ص) و دوازده امام (ع) و اگر بنا بود غیر از این باشد هیچگاه در کتاب آسمانی خود قرآن کریم که معجزه باقیه است این مطلب را بیان نمیفرمود. چرا که اگر غیر از این بود آنگاه در علم خداوند نقصان به وجود میآمد. چون چیزی را فرموده است لکن بعداً نقض شده است و این مطلب به تمام مواردی که فقط و فقط در انحصار خداوند متعال است سرایت پیدا میکند. پس هیچگاه هوش مصنوعی که یک مخلوق پروردگار است نمیتواند بر علیه خالق خود کاری انجام دهد.
باسمه تعالی
هر کار نیکی که شما انجام میدهید اگر به نیت پروردگار باشد، دارای پاداش و فضیلت است لکن این فضیلتها و پاداشها زمانی محاسبه خواهند شد و زمانی بالا خواهند رفت و زمانی مورد قبول واقع خواهند شد که شما نماز خود را به جای آورید. در غیر این صورت اگرچه همه آنها کارهای نیک و خوبی هستند اما تا زمانی که نماز خوانده نشود پذیرفته نخواهند شد. در این زمینه حدیث پیامبر(ص) قابل دقت است که میفرمایند: " أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا - اوّلين چيزى كه بنده را به خاطرش محاسبه مىكنند نماز است؛اگر نمازش پذيرفته شود،اعمال ديگرش نيز پذيرفته مىشود و اگر نمازش ردّ شود،ساير اعمالش نيز ردّ خواهد شد. فلاح السائل جلد۱ صفحه۱۲۷".
باسمه تعالی
اگر افرادی که سوال میکنند حتماً به دنبال پاسخ هستند و شما یقین دارید که آنها میخواهند به پاسخ سوالات خود برسند، میتوانید خودتان حضوراً در موسسه حاضر شده و در جلسهای با مدیریت محترم موسسه جناب استاد مخملباف ابن گونه سوالات را مطرح کرده و پاسخهای لازم را دریافت و به آنها منتقل نمایید و اگر چنانچه افرادی هستند که فقط برای آزار و اذیت، اشکال گیریها و بهانهگیریها اینگونه سوالات را مطرح میکنند، بهترین راه برای شما این است که کاملاً سکوت نموده و به هیچ وجه به آنها جوابی ندهید.
باسمه تعالی
سوال شما چون قدری مفصل میباشد امکان پاسخ دادن از طریق سایت وجود ندارد. اگر در تهران هستید با مراجعه حضوری پاسخ آن را دریافت کنید و اگر در شهرستان هستید با تماس تلفنی میتوانید پاسخ لازم را بگیرید.
سوال شما در جلسه این هفته مکارم الاخلاق پاسخ داده شد که می تواند به فایل صوتی آن رجوع نمایید. (اینجا)
باسمه تعالی
به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.