پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی

آرزوی مرگ کردن اگر منجر به خودکشی شود جایز نیست چرا که انسان برای اینکه خودکشی کند خلق نشده است و هدف از خلقت انسان توسط خداوند، شناختن پروردگار که در نتیجه به فیض رسیدن خود انسان است می باشد و نه چیز دیگر.

باسمه تعالی

در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. هدف از خلقت انسان در جایی، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.

اگر خداوند متعال انسان را کامل می آفرید، باید مستقیم او را به بهشت می فرستاد و دیگر آمدن انسان‌ها به کره خاکی و شرکت در امتحانات الهی معنا نداشت. خداوند متعال چون قدرتش نامتناهی است و همچنین صفات کمالیه دیگر او به همین صورت است، برای انجام کارها نیاز به هیچ کس ندارد. لکن چون مسبب الاسباب است، اراده ی حکیمانه اش بر این تعلق گرفته که کارهای عالم را با اسباب و وسایل به نتیجه برساند و لذا اگر می بینید کارها با ملائکه یا امثالهم انجام می‌شود، نه از ضعف قدرت پروردگار بلکه بنا بر اراده حکیمانه و مسبب الاسباب بودنش به این گونه انجام می گردد.

باسمه تعالی

به این سوال می توان با دو رویکرد پاسخ داد: 1- عقلی، 2- شرعی: اگر چه می توان با ابزار عقل و تفکر به جوابهایی رسید اما مطمئنا بسیاری از زوایای پاسخ از دید عقل مخفی خواهد ماند، لذا بنا به دلایل بسیاری بهتر این است که با ابزار شرع(آیات و روایات) که دلایل عقلی را هم در بر میگیرد به این سوال پاسخ دهیم. در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. در جایی هدف از خلقت، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.

رجوع کنید به مبحث توحید (لینک).

باسمه تعالی

به این سوال می توان با دو رویکرد پاسخ داد: 1- عقلی، 2- شرعی: اگر چه می توان با ابزار عقل و تفکر به جوابهایی رسید اما مطمئنا بسیاری از زوایای پاسخ از دید عقل مخفی خواهد ماند، لذا بنا به دلایل بسیاری بهتر این است که با ابزار شرع(آیات و روایات) که دلایل عقلی را هم در بر میگیرد به این سوال پاسخ دهیم. در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. در جایی هدف از خلقت، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.

باسمه تعالی
 زیاد سربه‌سر پسرتان نگذارید. هرچه می‌توانید از او کمتر ایراد بگیرید. بر مسائل عبادی مانند نماز و غیره به او فشار نیاورید و در مورد اشکالات او می‌توانید ایشان را به سی‌دی‌های توحید ارجاع دهید. در آن سی‌دی‌ها تقریباً تمام اشکالات ایشان مرحله به مرحله پاسخ داده شده است. اگر نتیجه نگرفتید سعی کنید ایشان را به دفتر مرکزی بیاورید تا در آنجا حضور اشکالات خود را مطرح کرده تا پاسخ را دریافت نمایید.

به این سوال می توان با دو رویکرد پاسخ داد: 1- عقلی، 2- شرعی: اگر چه می توان با ابزار عقل و تفکر به جوابهایی رسید اما مطمئنا بسیاری از زوایای پاسخ از دید عقل مخفی خواهد ماند، لذا بنا به دلایل بسیاری بهتر این است که با ابزار شرع(آیات و روایات) که دلایل عقلی را هم در بر میگیرد به این سوال پاسخ دهیم. در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. در جایی هدف از خلقت، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.