موَحِّد یعنی فرد یکتاپرست/ کُنه ذات خداوند به هيچ عنوان مشخص و تبيين نشده يعنی آشكار برای هيچ موجودی نيست حتی برای پيامبران!/ موحد باید معتقد باشد آفريدگار او از هيچ چيز تركيب نشده است/ موحد بايد معتقد باشد به اينكه پروردگار او بیهمتا است و نظير و شبيهی ندارد و يكتاست/ برای خدا نامهای نیک است، پس به آن (نامها) او را بخوانید/ وقتی كنه ذات پروردگار بر ما آشكار نيست، ما چجوری برويم و پروردگار را بشناسيم؟
🔹 موَحِّد یعنی فرد یکتاپرست .
🔸 موحد در توحيد ذاتی اعتقاد دارد به اينكه خدای او:
کُنه ذاتش به هيچ عنوان مشخص و تبيين نشده يعنی آشكار برای هيچ موجودی نيست حتی برای پيامبران!
بر خلاف مخلوقات که می توانیم بالاخره به کنه ذاتشان پی ببریم.
🔹 بطور مثال شما می خواهی ببینی کنه ذاتِ ماست چیست و از چه چیزی تشکیل شده است؟ می روی در یک آزمايشگاه و آن را مورد تجزيه و تحقيق قرار ميدهی و نهایتا متوجه می شوی که ماست از چه چیزهایی تشکیل شده است.
🔸 سوال اينجا اين است كه آيا کنه ذات پروردگار هم برای كسی مشخص و آشكار است؟ خير به هيچ عنوان حالا دلايلش را عرض میكنيم.
موحد باید معتقد باشد آفريدگار او از هيچ چيز تركيب نشده است. و حتی اینطور هم نیست که شخص دیگری كمک كارش باشد و با او مجموعا یک خدا تشكيل داده باشند، مانند خدای مسیحیها! اصلا اینگونه نيست.
موحد بايد معتقد باشد به اينكه پروردگار او بیهمتا است و نظير و شبيهی ندارد و يكتاست.
🔹 ما گفتیم که كنه ذات پروردگار بر هیچکس آشکار نیست. خب اينجا ما بايد دو دلیل بیاوریم: ۱/عقلی ۲/شرعی
🔸 از نظر عقلی: خوب شما اگر كه كنه ذات پروردگارت را مانند چیزهای دیگر مثل ماست، شير و... توانستی در ذهنت مورد تجزيه و تحليل قرار بدهی و بذاتش پی ببری، آن از نظر ذهنی مخلوق شما شده است! آن وقت دیگر خالق نیست.
🔹 از نظر شرعی: (يعنی راهی كه خود خالق و پروردگار جلوی پای ما گذاشته است)
🔸 خداوند در قرآن، سوره انعام آيه ۱۰۳ میفرماید:
چشمها او را در نمی یابند، و او چشمها را در می یابد، و او بار یک بین آگاه است.
🔹 ببينيد وقتی كه چشم، پروردگار را ببيند، يعني پروردگار شده مخلوق چشم ما!
🔸 امام رضا(ع) درباره همين آيه بعنوان یک مفسر تفسير می كنند: «ميدانيد"چشم ها او را در نمیابند" يعنی چه؟
اين ديدگانی كه در اين آيه خدای تعالی بيان فرموده، اين چشم های ظاهری نيست، حضرت می فرمایند "ابصار" لغتی است كه چند معنا دارد يكی چشم است، يكی هم قلب است. (يعنی دلها، ذات آدم، روح انسان حتی چون قلب هم خودش چند تا معنا دارد يک معنایش روح انسان است) (در اینجا) ابصاری است در دلها، يعنی همان ارواح انسان كه با آن تحقيق می كند.
(پس یعنی روح،قلب یا دل ها او را درک نمی کنند)
🔹 ما نمی توانیم برای خدا اسم بگذاریم، زیرا به کنه ذاتش آشنا نیستیم.
🔸 پس چه کار کنیم؟ اینکار را به خود پروردگار می سپاریم و لذا خودش در قرآن فرموده:
و برای خدا, نامهای نیک است, پس به آن (نامها) اورا بخوانید, وکسانی را که در نامهایش تحریف می کنند, رها کنید, بزودی آنها کیفر آنچه را می کردند, خواهند دهد. سوره اﻷعراف، آیه ۱۸۰
🔹 بقیه اسم های خدا چه؟ پرودگار بقیه اسامی را به پیامبر گفته است تا به ما بگوید. بطور مثال دعایی وجود دارد بنام جوشن کبیر که در آن ۱۰۰۰ نام خداوند ذکر شده است.
🔸 فردی می پرسد وقتی كنه ذات پروردگار بر ما آشكار نيست، ما چجوری برويم و پروردگار را بشناسيم؟ ميگوییم شما از اثر پی به موثر ببر كه او هست و وجود دارد، او صفاتی دارد که با آن او را بشناسی.
🔹 اگر كسی كنه ذات(ترکیبات، اجزاء)ماست را نشناخت دليل بر اين می شود كه هيچ آگاهی نسبت به ماست نداشته باشد؟ ممکن است شما ندانید ماست دقیقا از چه چیزی تشکیل شده باشد، اما آیا نمی دانید که ماست خوراکی ای سرد است یا گرم؟
🔸 ما نميتوانيم كنه ذات پروردگار را درک كنيم ولی از نظر ظاهری میتوانیم او و صفاتش را بشناسيم.