مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

منافق

حدیث منافق

حدیث منافق

عمومی    یکشنبه 23 مرداد 1401

دقت در گفتار

دقت در گفتار

دقت در گفتار عکس نگاشت

عمومی    چهارشنبه 19 مرداد 1401

چهارشنبه ۱۹ مرداد، مصادف با ۱۲ محرم

شهادت امام زین‌العابدین(ع)
در سال ۹۴ هجری قمری امام سجاد(ع) در سن ۵۷ سالگی با زهری که ولید بن عبدالملک یا هشام به آن حضرت دادند به شهادت رسیدند. این در حالی بود که آن حضرت ۳۴ یا ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا در مصائب جانگداز شهادت پدر و برادران و عمو و بستگان و اسارت عمه‌ها و خواهرانش، گریان بود. امام باقر(ع) آن حضرت را تجهیز نمودند و در بقیع کنار قبر عموی مظلومشان حضرت مجتبی(ع) به خاک سپردند. سال شهادت آن حضرت را به‌خاطر کثرت فوت فقها و علما «سنة الفقها» گفته‌اند. در تاریخ شهادت آن حضرت اقوال دیگری نیز وجود دارد.

دفن شهدای کربلا
امروز روز دفن بدن‌های مطهر سیّدالشّهدا(ع) و اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت، توسّط امام سجّاد(ع) به یاری جمعی از بنی‌اسد است.

ورود اهل‌بیت(ع) به کوفه
روز دوازدهم روز ورود اهل‌بیت(ع) با حالت اسارت به کوفه است. در این روز ابن‌زیاد فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون آید و ده‌هزار سوار و پیاده را بر تمام کوچه‌ها و بازارها گمارد تا احدی از شیعیان امیرالمؤمنین(ع) حرکتی نکند. سپس فرمان داد سرهایی را که در کوفه بود برگردانند و در پیش روی اهل‌بیت(ع) حرکت دهند و با هم وارد شهر کرده در کوی و بازار بگردانند.
مردم با دیدن حالت زار ذریه پیامبر(ص) و سرهای بر نیزه شده و بانوان و مخدرات در کجاوه‌های بدون پوشش، صدا به گریه بلند نمودند. زینب کبری، ام‌کلثوم، فاطمه بنت‌الحسین و امام زین‌العابدین -علیهم‌السلام- به ترتیب با جگرهای سوزان و قلوب دردناك ایراد خطبه نمودند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه 12 محرم

عمومی    چهارشنبه 19 مرداد 1401

سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع) تسلیت باد

امام سجاد(ع): سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشت زبان از بدگویی و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهایی کردن که برای آخرت و دنیایش مفید باشد و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۴۰)

آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت / آخری نیست بر این گریه بی‌پایانت
آب می‌بینی و طفل و گل و سقا و جوان / بیشتر می‌شود انگار غم پنهانت
زهر هر چند که یک روز به دادت آمد / تو چهل سال به لب آمده هر شب جانت

سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع)

شهادت امام زین‌العابدین(ع)

عمومی    سه‌شنبه 18 مرداد 1401

امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد، مصادف با ۱۱ محرم

حرکت کاروان اسرا از کربلا
عمر سعد ملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند و بر کشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاك سپرد. وقتی روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر(ص) را بر شتران بی‌جهاز سوار کردند و حضرت زین‌العابدین(ع) را نیز با غل جامعه (که دست‌ها را به گردن می‌بست) بر شتر سوار کردند. هنگامی که آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارك امام حسین(ع) افتاد، لطمه‌ها بر صورت زدند و صدای شیون و زاری بلند شد.

تشکیل مجلس ابن‌زیاد
روز یازدهم عمر سعد به کوفه آمد. ابن‌زیاد اذن عمومی داد تا مردم در مجلس حاضر شوند. سپس رأس مطهر امام حسین(ع) را نزد او گذاشتند و او نگاه می‌کرد و تبسّم می‌نمود و با چوبی که در دست داشت به سر مبارک حضرت جسارت می‌نمود.

حرکت اهل‌بیت امام حسین(ع) به سوی کوفه
عصر روز یازدهم اهل‌بیت(ع) را با حالت اسارت به کوفه بردند. نزدیک غروب حرکت کردند و شبانه به کوفه رسیدند. لذا آن بزرگواران داغدار و مصیبت‌زده را تا صبح پشت دروازه‌های کوفه نگه داشتند. هنگام صبح عمر سعد ملعون از کوفه خارج شد و بسان فرماندهی که از فتوحات خویش خوشحال است همراه اسرا وارد کوفه شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه یازدهم محرم

عمومی    سه‌شنبه 18 مرداد 1401

دوشنبه ۱۷ مرداد، مصادف با ۱۰ محرم

🔹 واقعه عاشورا
در این روز در سال ۶۱ هجری قمری که روز شنبه یا دوشنبه بوده، آقا و مولایمان حضرت اباعبداللَّه الحسین(ع) در سن ۵۸ سالگی (و یا ۵۶ و یا ۵۷ سالگی) بعد از نماز ظهر، مظلومانه و با حالت تشنگی و گرسنگی در زمین کربلا به شهادت رسیدند.
این روز روزی است که شهادت اهل‌بیت و اصحاب امام حسین(ع) در آن به وقوع پیوسته است. در این روز حضرت قمر بنی‌هاشم(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت قاسم بن الحسن(ع)، حضرت عبدالله بن الحسن(ع) و یاران باوفای حضرت سیدالشهدا(ع) از جمله حبیب بن مظاهر اسدی کوفی، مسلم بن عوسجه، حر بن یزید ریاحی و... به شهادت رسیدند.
از جمله دیگر وقایع این روز خونین عبارتند از: غارت اموال از خیام امام حسین(ع)، فرار زنان و کودکان در بیابان‌ها بعد از شهادت آقا و سرورشان اباعبداللَّه(ع)، غارت کردن لباس و زره و... از بدن مطهر شهدای کربلا، جدا شدن سرهای مطهر امام حسین(ع) و اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت، به آتش کشیدن خیمه‌های فرزندان رسول خدا(ص)، شهادت دختران کوچک در کنار خیمه‌ها و...
عصر عاشورا نیز رأس مطهر و نورانی امام حسین(ع) را توسط خولی بن یزید اصبحی ملعون و حمید بن مسلم ازدی به کوفه فرستادند و در این شب سر مطهر آن حضرت در تنور منزل خولی قرار داشت.

🔹 قتل ابن‌زیاد
ابن‌زیاد در روز عاشورای سال ۶۷ هجری قمری، به فرمان مختار کشته شد. حصین بن نمیر و جمعی از قاتلان امام حسین(ع) نیز همراه ابن‌زیاد به قتل رسیدند.

🔹 وفات امّ‌سلمه
در این روز در سال ۶۲ یا ۶۳ هجری قمری، ام‌سلمه همسر گرامی پیامبر(ص) از دنیا رحلت فرمود. نام او هند، پدرش ابی‌امیّه و مادرش عاتکه دختر عبدالمطلب بود. شوهر اول او پسر خاله‌اش ابوسلمة بن عبدالاسد بن مغیره بود که مدتی پس از بازگشت از حبشه بر اثر زخمی که در جنگ احد بر او وارد شده بود شهید شد و مدتی بعد ام‌سلمه به ازدواج پیامبر(ص) درآمد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه دهم محرم

عمومی    دوشنبه 17 مرداد 1401

انا لله و انا الیه راجعون

سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان تسلیت باد.

◾️ امام رضا(ع): هر کس که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می‌دهد. (بحار الانوار، ج۴۴، ص۲۸۴)

◾️ امام حسین(ع): مرگ با عزت، برتر از زندگی با ذلت است. (بحار الانوار، ج۴۴، ص۱۹۲)

ای که دل‌ها همه از داغ غمت غمگین است / وی که از خون تو صحرای بلا، رنگین است
نرود یاد لب تشنه‌ات از خاطره‌ها / هر که را می‌نگرم از غم تو، غمگین است

عاشورا

عاشورا

عمومی    یکشنبه 16 مرداد 1401

باقیمانده عمر

حدیث

حدیث عکس نگاشت باقیمانده عمر

عمومی    یکشنبه 16 مرداد 1401

امروز یکشنبه ۱۶ مرداد، مصادف با ۹ محرم

آمدن امان‌نامه برای فرزندان امّ‌البنین(س)
در این روز شمر ملعون برای حضرت عبّاس(ع) و برادرانش امان‌نامه آورد. آن لعین خود را نزدیک خیام با جلالت حضرت اباعبداللَّه(ع) رسانید و صدا زد: «أین بنو اختنا؟» (پسران خواهر ما کجایند؟)، ولی آن بزرگواران جواب ندادند. سپس به فرموده امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) جوابش را داد و فرمود: چه می‌گویی؟ شمر گفت: من از جانب امیر برای شما امان‌نامه آورده‌ام. شما خود را به‌خاطر حسین(ع) به کشتن ندهید. حضرت عبّاس(ع) با صدای بلند فرمود: لعنت خدا بر تو و بر امیر تو (و بر امان تو) باد. ما را امان می‌دهید در حالیکه پسر رسول خدا را امان نباشد؟!

درخواست تأخیر جنگ از سوی امام حسین(ع)
در عصر تاسوعا امام حسین(ع) برای به تعویق انداختن جنگ به برادرش عبّاس(ع) فرمود تا یک شب دیگر از دشمن مهلت بگیرد. آنها در ابتدا قبول نکردند، ولی بعد قبول نمودند که شبی را صبر کنند.

آمدن لشکر تازه‌نفس به کربلا
در این روز لشکر مجهزی به دستور ابن‌زیاد از کوفه وارد کربلا شد و شمر نامه ابن‌زیاد را آورد.

سخنان امام حسین(ع) با اهل‌بیت و اصحابشان
در این شب امام حسین(ع) اصحاب و اهل‌بیت خود را جمع نمودند و کلماتی را به آنان فرمودند. خلاصه کلمات حضرت این بود که من بیعت خود را از شما برداشتم و شما را به اختیار خود گذاشتم تا به هرجا که می‌خواهید کوچ کنید. پس از فرمایشات حضرت، اهل‌بیت و اصحاب کلماتی در وفاداری و جان‌نثاری خود نسبت به آن حضرت ابراز داشتند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه نهم محرم

عمومی    یکشنبه 16 مرداد 1401

یاد امام حسین(ع)

ابوهارون مکفوف می‌گوید: حضرت صادق(ع) در ضمن حدیثی طولانی فرمودند: «کسی که یادی از حضرت حسین بن علی(ع) نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشک خارج شود، اجرا او بر خداست و حق تعالی به کمتر از بهشت برای او راضی نیست

📖 ترجمه کامل الزیارات، ص۳۲۴

محرم

حدیث محرم

عمومی    جمعه 14 مرداد 1401

گریه بر مصیبت ما

امام رضا(ع): هر کس مصیبت ما را به یاد آورد و برای آنچه با ما کرده‌اند بگرید، با ما باشد در درجه ما روز قیامت، و هر کس مصیبت ما را به یاد دیگران آورد و خود نگرید و بگریاند، چشم او نگرید روزی که همه چشم‌ها می‌گریند، و هرکس بنشیند در مجلسی که امر ما در آنجا احیا می‌شود، دل او نمیرد روزی که همه دلها می‌میرد.

📖 ترجمه نفس‌المهموم، ص۳۵

محرم

محرم حدیث محرم

عمومی    پنجشنبه 29 تیر 1402

واقعه کربلا، ثمره اوج گرفتن انحرافات دینی!

کربلا عکس نگاشت

عمومی    جمعه 14 مرداد 1401

امروز جمعه ۱۴ مرداد، مصادف با ۷ محرم

ملاقات امام حسین(ع) با ابن سعد
در شب هفتم امام حسین(ع) با عمر سعد ملعون ملاقات و گفت‌وگو کردند. خولی بن یزید اصبحی چون عداوت شدیدی با امام داشت، ماجرا را به ابن‌زیاد گزارش داد و آن ملعون نامه‌ای برای عمر سعد نوشت و او را از این ملاقات‌ها بر حذر داشت و دستور منع آب را صادر کرد.

منع آب از امام حسین(ع)
در این روز آب را بر اهل‌بیت سیّد الشّهدا(ع) بستند، چراکه نامه ابن زیاد بدین مضمون رسید که نگذارید حتّی یک قطره آب هم به آنها برسد. عمرو بن حجاج زبیدی با چهار هزار تیرانداز مأمور منع آب فرات شدند که به هیچ وجه آبی به خیمه‌گاه پسر پیامبر(ص) برده نشود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه هفتم محرم

عمومی    جمعه 14 مرداد 1401

پنجشنبه ۱۳ مرداد، مصادف با ۶ محرم

یاری طلبیدن حبیب بن مظاهر از بنی‌اسد
در شب ششم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین(ع) برای آوردن یاور و کمک، به قبیله بنی‌اسد رفت. اسدیان پذیرفتند و حرکت کردند، ولی جاسوسان به عمر سعد خبر دادند و او عده‌ای را فرستاد تا مانع آنها شوند. لذا درگیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی‌اسد شهید و زخمی و بقیه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و جریان را عرض کرد.

اولین محاصره فرات در کربلا
به نقلی در این روز عمر سعد، شبث بن ربعی خبیث را همراه سه هزار مرد سفاك با کوبیدن طبل و دهل کنار فرات فرستاد که اطراف آن را به محاصره در آوردند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه ششم محرم

عمومی    پنجشنبه 13 مرداد 1401

مبحث تحلیلی بر تاریخ عاشورا

👈 دریافت فایل های صوتی مبحث :"حلیلی بر تاریخ عاشورا"

تحلیلی بر تاریخ عاشورا

تحلیلی بر تاریخ عاشورا

عمومی    سه‌شنبه 11 مرداد 1401

سه‌شنبه ۱۱ مرداد، مصادف با ۴ محرم

فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین(ع)
در این روز از سال ۶۱ هجری قمری، ابن‌زیاد با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین(ع) تحریص کرد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه محرم شریح قاضی

عمومی    سه‌شنبه 11 مرداد 1401

تقویم شیعه؛ دوشنبه ۱۰ مرداد، مصادف با ۳ محرم

نامه امام حسین(ع) برای اهل کوفه
در این روز امام حسین(ع) برای بزرگان کوفه نامه‌ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهّر صیداوی دادند که به کوفه برساند. مأمورین در بین راه قیس را گرفتند و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن‌زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.

ورود عمر بن سعد به کربلا
در این روز عمر بن سعد با شش هزار یا نه هزار سوار برای قتل پسر پیامبر(ص) وارد کربلا شد و در مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه برافراخت.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه سوم محرم

عمومی    دوشنبه 10 مرداد 1401

ماه محرم

 ابراهیم بن ابی محمود می‌گوید: امام رضا(ع) فرمودند: «محرم ماهی است که مردم جاهلیت جنگ را در آن حرام می‌دانستند. خون ما در آن ماه حلال شمرده شد و فرزندان و زنان ما اسیر شدند و آتش در خیام ما افروخته گشت و هرچه در آنها بود به تاراج رفت و حرمت رسول خدا(ص) را درباره ما مراعات نکردند. روز کشته شدن حسین(ع) چشمان ما را آزرده کرد و اشک‌های ما را روان ساخت. عزیز ما در زمین کربلا خوار شد و اندوه و بلا نصیب ما گشت تا روز معین، پس گریه‌کنندگان باید بر حسین(ع) گریه کنند، برای اینکه گریه بر او گناهان بزرگ را می‌ریزد.
آنگاه فرمودند: چون ماه محرم می‌شد پدرم را خندان نمی‌دیدند و اندوه بر وی غالب بود تا ۱۰ روز می‌گذشت و چون روز دهم می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه او بود و می‌گفت: این روزی است که حسین(ع) در آن روز کشته شد.

📖 ترجمه نفس‌المهموم، ص۳۸

محرم

حدیث محرم ماه محرم

عمومی    سه‌شنبه 27 تیر 1402

دعا در هنگام سلامتی و آسایش

دعا

دعا حوایج

عمومی    یکشنبه 9 مرداد 1401

تقویم شیعه؛ یکشنبه 9 مرداد، مصادف با 2 محرم

ورود امام حسین(ع) به کربلا
در این روز در سال ۶۱ هجری قمری حضرت اباعبداللَّه الحسین(ع) با اهل‌بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه محرم

عمومی    یکشنبه 9 مرداد 1401