مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا(ره) را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال مغفرت و علو درجات ایشان را مسألت می‌نماییم.

عمومی    سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401

تقویم شیعه؛ دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، مصادف با ۱۴ شوال

مرگ عبدالملک مروان

در سال ۸۶ هجری قمری عبدالملک بن مروان در دمشق به هلاکت رسید. وی ۲۱ سال و ۶ ماه خلافت کرد. او پیش از سلطنت پیوسته به مسجد می‌رفت و تلاوت قرآن می‌نمود، اما وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را بست و گفت: «هذا فراق بینی و بینک» یعنی «این آغاز جدایی بین من و توست». وی سرانجام در اثر ابتلا به بیماری سختی مرد. از بزرگترین جنایات او به شهادت رساندن امام زین العابدین(ع) و مسلط کردن حجاج ثقفی بر شیعیان امیرالمؤمنین(ع) بود.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تعریف شیعه مروان

عمومی    دوشنبه 26 اردیبهشت 1401

آثار مثبت بیماری

آثار مثبت بیماری

بیمار دعا اثرات بیماری

عمومی    یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

تقویم شیعه، شنبه 9 اردیبهشت، مصادف با ۸ شوال:

ویرانی قبور ائمه بقیع(ع)
در این روز در سال ۱۳۴۴ هجری قمری، قبور ائمه بقیع(ع) و نیز قبر حضرت حمزه(ع) در احد به دست وهابیون تخریب شد. آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه معصومین(ع)، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از: قبر مطهّر فاطمه بنت اسد(س) مادر امیر المؤمنین(ع)، قبر مطهّر حضرت امّ البنین(س)، قبر ابراهیم پسر پیامبر(ص)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق(ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر(ص)، قبور شهدای زمان پیامبر(ص) و...

جنگ حمراء الاسد
در این روز در سال ۳ هجری قمری جنگ حمراء الاسد اتفاق افتاد. «حمراء الاسد» نام مکانی در اطراف مدینه است. بعد از جنگ احد (بنابر قولی که جنگ احد را در هفتم شوال نقل کرده است) و آمدن مسلمانان به مدینه، پیامبر(ص) برای آنکه مبادا قریش مراجعت کنند و به مدینه حمله نمایند، امر نمود تا بلال ندا دهد: امر خداوند متعال است که باید آنان که در احد حاضر بوده‌اند و جراحت دیده‌اند به تعقیب دشمن بروند. اصحاب کار معالجه را رها کردند و لباس رزم پوشیدند. امیرالمؤمنین(ع) هم با اینکه جراحات زیادی برداشته بود، لباس رزم پوشید و رسول خدا(ص) پرچم را به آن حضرت داد و مسلمین حرکت کردند. بعد از تعقیب و تاخت بر کفار، مسلمانان سه روز در حمراء الاسد ماندند و آنگاه به مدینه مراجعت کردند.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه شوال

عمومی    شنبه 9 اردیبهشت 1402

ثبت نام-برادران
اطلاعیه ثبت نام کلاسهای تجوید و احکام (شعبه مرکزی-برادران)

🔹 تاریخ ثبت‌نام: 1403/1/28 الی 1403/2/31
🔹 روزهای:  شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه
🔹 ساعت حضور: 17 الی 20

شرایط و مدارک ثبت‌نام:
- همراه داشتن کپی شناسنامه
- دو قطعه عکس ٤×۳

🔹 آدرس: میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی،خیابان شهید جوادیان (قلمستان)، پلاک 167

🔹 تلفن:  55370517- 55390144

ثبت نام برادران

عمومی    سه‌شنبه 28 فروردین

حفظ اخلاق و ایمان

توصیه به جوانان

حدیث ایمان اخلاق علم

عمومی    دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

تقویم شیعه؛ چهارشنبه 6 اردیبهشت، مصادف با ۵ شوال

ورود حضرت مسلم(ع) به کوفه

در سال ۶۰ هجری قمری در چنین روزی حضرت مسلم(ع) در پی دعوت مردم کوفه از امام حسین(ع) به‌عنوان نماینده آن حضرت وارد کوفه شد و مردم کوفه به خدمتش شتافتند و نامه امام حسین(ع) را استماع کردند و هجده هزار نفر با آن حضرت بیعت کردند. در پی این رویداد جناب مسلم نامه‌ای به امام حسین(ع) نوشت و بیعت کوفیان را اطلاع داد و تشریف فرمایی آن حضرت را به کوفه خواستار شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه مسلم شوال

عمومی    چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402

در دعا بخل نورزیم

دعا

حدیث دعا بخل

عمومی    پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

تقویم شیعه؛ دوشنبه 4 اردیبهشت، مصادف با ۳ شوال

قتل متوکل
در سال ۲۴۷ هجری قمری، متوکل خلیفه عباسی به دستور فرزندش به قتل رسید. مدت خلافت او ۱۴ سال و ده ماه و بود و ۴۱ سال عمر کرد. وی عمرو بن فرج را والی مدینه و مکه کرد و او به مردم دستور داده بود که کسی به آل ابی‌طالب احسان نکند و اگر کسی کوچکترین احسانی کند سخت عقوبت خواهد شد. متوکل همیشه و در همه جا امیرالمؤمنین(ع) را به بدی یاد می‌کرد و به آن حضرت جسارت می‌کرد. متوکل بارها دست به تخریب قبر مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) زد. وی در راه زیارت آن حضرت دست قطع می‌کرد و زوار را می‌کشت.
سرانجام پسرش منتصر در شب چهارشنبه سوم ماه شوال، چند نفر از غلام‌های خاص پدر را مأمور کشتن وی کرد و آنها در حالی که متوکل مشغول شرب خمر بود، خونش را ریختند و وی به درک واصل شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

تقویم شیعه شوال متوکل

عمومی    دوشنبه 4 اردیبهشت 1402

اطلاعیه

✅ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر به فتاوای مراجع عظام شیعه فطریه از گندم با احتیاط برای هر نفر ۴۰ هزار تومان می‌باشد و چنانچه دوشنبه عید فطر بود، می‌توان از غروب یکشنبه مبلغ فطریه را کنار گذاشته و چنانچه کسی قصد اقامه نماز عید را داشت، بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از نماز، فطریه را به فقیر شرعی بدهد، و اگر قصد اقامه نماز عید نداشت، تا ظهر می‌تواند بپردازد و چنانچه تا ظهر هم نپرداخت، هر زمان که خواست -مالی که کنار گذاشته بوده را- بپردازد، بنابر احتیاط واجب باید مجددا نیت پرداخت زکات فطره نموده و بپردازد. همچنین در این زمینه به موارد ذیل توجه نمایید:

🔹 ۱- فطریه خود را به داخل هیچ صندوقی نیندازید، چون در این زمینه کلاهبرداری‌های زیادی انجام شده و می‌شود.

🔹 ۲- سادات می‌توانند فطریه خود را به سادات یا غیرسادات بدهند، اما غیرسادات فقط می‌توانند فطریه خود را به غیرسادات بدهند و دادن آن به سادات جایز نیست.

🔹 ۳- تا آنجا که می‌توانید آن مبلغی که به عنوان فطریه کنار گذاشته‌اید را با دست خودتان به فقیر شرعی بدهید و اگر کسی را نیافتید، مبلغ را داخل پاکتی گذاشته و در موقع مناسب به مؤسسه میقات‌القرآن تحویل دهید تا به فقرایی که در لیست مؤسسه قرار دارند داده شود. این کار باعث می‌شود که ان‌شاءالله زکات فطریه شما تاثیرات وضعی خود را برایتان تا سال آینده داشته باشد. همچنین به این منظور می‌توانید مبلغ فطریه خود را به شماره حساب مؤسسه ۶۰۳۷۹۹۸۱۹۹۷۷۳۹۲۹ نیز واریز نمایید. در صورتی که چنین قصدی داشتید، پس از واریز مبلغ، این موارد را برای ما از طریق آیدی @almiqat_admin در تلگرام، سروش و ایتا حتما ارسال نمایید:
۱) رسید واریز مبلغ (رسید تراکنش)
۲) ذکر کنید که مبلغ واریزی بابت زکات فطره است.
۳) اینکه مبلغ فطریه را از گندم محاسبه کرده‌اید یا چیز دیگر
۴) اینکه از سادات هستید یا عام (غیر سادات)

🔹 ۴- اگر برای دادن فطریه پول نقد ندارید، مقدار فطریه خود که در حسابتان موجود است را نیت نمایید و سپس برای فقیری که در نظر گرفته‌اید آن را کارت به کارت کنید.

🔹 ۵- اگر کسی خودش فقیر باشد و نتواند زکات فطره را پرداخت نماید فطریه بر او واجب نیست.

🔹 ۶- زکات فطر بر سرپرست خانواده واجب است، یعنی کسی که افراد دیگر تحت تکفل او می باشند و به عبارتی نان‌خور او هستند. حال ممکن است فردی به عنوان سرپرست خانواده غیر از فرزندان و همسر خود، پدر، مادر یا افراد دیگری را هم سرپرستی کند که در این صورت بر او واجب است زکات فطره همه آنها را بدهد.

🔹 ۷- کسی که قبل از غروب شب عید فطر به عنوان میهمان و با رضایت صاحب خانه وارد خانه کسی می‌شود، زکات فطره‌اش بر صاحبخانه واجب است و اگر بعد از غروب آفتاب بیاید زکات فطره‌اش بر خودش واجب می‌باشد.

🔹 ۸- به هیچ وجه به پولی که به‌عنوان زکات فطره کنار گذاشته‌اید دست نزنید، یعنی آن را جابه‌جا نکرده و صرف موارد دیگر نکنید. همچنین مبلغی را که در کارت خود نیت کرده‌اید را نیز نباید صرف چیز دیگری نمایید.

🔹 ۹- همانطور که ذیلا اشاره خواهد شد، فدیه و کفاره با فطریه فرق می‌کند و هر کدام مسائل جداگانه‌ای دارد. دقت کنید که این دو را با هم اشتباه نگیرید.

🔹 تذکراتی راجع به فدیه و کفاره:
کسانی که ماه رمضان سال گذشته را به هر دلیلی نتوانسته‌اند روزه بگیرند، اگر تا رمضان امسال قضای آن را به جای نیاورده‌اند، باید برای هر روز مبلغ ۱۰ هزار تومان از گندم به‌عنوان فدیه پرداخت نمایند و کسانی که امسال به هر دلیلی نتوانسته‌اند روزه ماه مبارک را بگیرند، فعلا لازم نیست فدیه بدهند، بلکه باید تا سال دیگر صبر کنند تا چنانچه توانستند قضای روزه را بگیرند و در آن صورت نیازی به دادن فدیه نیست، مگر کسانی که عمداً روزه خود را باطل نموده باشند که در این صورت علاوه‌بر قضای آن روز، باید ۶۰ روز (به نحوی که در رساله آمده) روزه بگیرند، یا ۶۰ فقیر را اطعام کنند که می‌توان معادل آن را یعنی مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از گندم پرداخت کرد.

در این رابطه مسائل دیگری در رساله‌های عملیه هست که هر کس می‌تواند به رساله مرجع خود مراجعه نماید.

عمومی    سه‌شنبه 13 اردیبهشت 1401

روز معلم
روز معلم گرامی باد

امام صادق(ع): هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمان‌ها به بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد. (الذریعة الی حافظ الشریعة، ج۱، ص۵۶)

دوازدهم اردیبهشت هر سال روز شهادت استاد شهید، فیلسوف و متفکر جهان اسلام مرحوم آیت الله مطهری(ره) روز معلم نیز نامیده شده است. بدین وسیله این روز بزرگ را گرامی داشته و حضور گرم و فعال مدرسین و معلمین در شعب مختلف کانون آموزش قرآن و تجوید (میقات القرآن) را که با زحمات خالصانه خود همواره این مؤسسه بزرگ قرآنی را پویا و زنده نگاه داشته‌اند ارج می‌نهیم و از خداوند بزرگ سلامتی و موفقیت همه معلمین قرآنی این مؤسسه بزرگ را مسئلت می‌نماییم.

روز معلم

عمومی    چهارشنبه 12 اردیبهشت

دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان / قرائت جزء 30

👈 قرائت جزء سی‌ام قرآن کریم توسط محمد جبریل

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان

عمومی    جمعه 1 اردیبهشت 1402

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان / قرائت جزء 29

👈 قرائت جزء بیست و نهم قرآن کریم توسط توفیق الصائغ

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

عمومی    سه‌شنبه 21 فروردین

دعا هنگام افطار

دعا هنگام افطار

حدیث رمضان دعا

عمومی    شنبه 10 اردیبهشت 1401

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان / قرائت جزء 28

👈 قرائت جزء بیست و هشتم قرآن کریم توسط سعود الشُرَیم

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

عمومی    دوشنبه 20 فروردین

خروج از گناهان

خروج از گناهان در ماه رمضان

حدیث رمضان آمرزش

عمومی    چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401

نگهداری دل

حدیث نگهداری دل از اندیشیدن به گناه

حدیث رمضان خودداری از گناه

عمومی    سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401

روزه و سلامتی

روزه و سلامتی

حدیث روزه و سلامتی

عمومی    یکشنبه 4 اردیبهشت 1401

تقویم شیعه؛ بیست و یکم ماه مبارک رمضان

شهادت امیرالمؤمنین(ع)

امام المتقین أمیرالمؤمنین(ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان مقارن طلوع فجر به شهادت رسید، در حالی که از سن مبارك حضرتش ۶۳ سال گذشته بود.
در بیستم ماه رمضان اثرات سم در پاهای مبارك امیرالمؤمنین(ع) ظاهر شد و پاهای مبارك ورم کرد. شب بیست و یکم اثر زهر بر بدن مبارك حضرت بسیار شد. حضرت فرزندان و اهل بیت خود را جمع کرد و با آنها وداع نمود و وصیتهای خود را فرمود. حضرت پس از بیان وصایای خود به فرزندان، دستوراتی در مورد غسل، کفن، نماز و محل دفن به امام مجتبی(ع) فرمودند و با امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) کلماتی از کربلا فرمودند.
بعد از وداع با همگان، دست و پای مبارك را به طرف قبله کشیدند و چشمان مبارك را بستند و بهشت را به قدوم خویش مبارك فرمودند. صدای شیون و گریه از خانه آن حضرت بلند شد. اهل کوفه با خبر شدند و صدای شیون و ناله از تمامی شهر برخواست. سپس مشغول غسل آن حضرت شدند. بعد از غسل و کفن، امام حسن و امام حسین –علیهماالسّلام- تابوت حضرت را بردند و در قبری که سال‌ها پیش حضرت نوح(ع) برای امیر مؤمنان حفر نموده بود بدن مطهر آن حضرت را دفن نمودند و حسب وصیّت آن حضرت، قبر مطهرش را مخفی نمودند تا در زمان هارون بر همگان معلوم شد.
فرزندان آن حضرت از همسران مختلف ۲۸ دختر و پسرند. ۵ نفر آنها اولاد حضرت صدیقه طاهره(س) هستند که عبارتند از امام حسن، امام حسین، زینب کبری، امّ کلثوم و حضرت محسن -علیهم‌السّلام- که در دوران حمل در شش ماهگی در ماجرای هجوم به خانه امیرالمؤمنین(ع) به شهادت رسید. حضرت عباس(ع)، جعفر، عثمان و عبداللَّه که در کربلا به شهادت رسیدند نیز مادرشان امّ‌البنین است و بقیه اولاد حضرت نیز از همسران دیگر هستند.

بیعت با امام مجتبی(ع)

در این روز پس از شهادت امیرالمؤمنین(ع) با امام حسن(ع) بیعت کردند.

قتل ابن ملجم

ابن ملجم در همین روز با یک ضربت شمشیر کشته شد.

📖 منبع: کتاب «تقویم شیعه» (با تلخیص)

اللهم العن قتلة امیرالمومنین

تقویم شیعه 21 رمضان

عمومی    چهارشنبه 23 فروردین 1402

علت روزه گرفتن

حدیث علت روزه گرفتن

حدیث روزه

عمومی    پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401