مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

معرفی کتاب-کودک-توحید
معرفی کتاب "خدایا اجازه!"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال / جمکران
تعداد صفحه: ۲۶۶

یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین، پاسخ به پرسش‌های کودکان در مسائل دینی است. بسیاری از مسائل دین نیازمند تحصیل و مطالعه است. لذا نمی‌توان به‌راحتی برای کودکان توضیح داد. کتاب خدایا اجازه در قالب پرسش و پاسخ‌هایی که بین کودکان و خدا شکل می‌گیرد، تلاش کرده که خدای مهربان را به کودکان معرفی کند و نشان دهد که او خدای دعا و زندگی و دنیا و آخرت و بهشت و دوزخ است. به عبارت دیگر کتاب خدایا اجازه معرفی لطیفی از خدای پیامبران به کودکان است. هرچند پاسخ سوالات به‌وسیله کلام خدا نیست، اما متکی بر آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) است.

برشی از کتاب:
خدایا تو چه شکلی هستی؟
هندوانه چه شکلی است؟ هندوانه گرد است. مداد چه شکلی است؟ مداد دراز است. چیزی که دیدنی باشد شکل هم دارد، اما اگر چیزی دیدنی نباشد شکل هم ندارد. من هم دیدنی نیستم. هیچ‌کس مرا ندیده و نخواهد دید. همه‌چیز که شکل ندارد. آیا درد دندان شکل دارد؟ درد دیده نمی‌شود و شکل هم ندارد. من نیز دیدنی نیستم و شکل ندارم. برای آن که مرا بیشتر بشناسی درباره شکل من فکر نکن. ببین پیامبرانم درباره من چه گفته‌اند. درباره مهربانی، بخشش، دانایی، نیرومندی و روزی‌دهندگی من فکر کن. این برای تو بهتر است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک توحید

عمومی    سه‌شنبه 29 اسفند

عکس نگاشت-حجاب-یهود
حجاب در یهودیت

عکس نگاشت حجاب یهود

عمومی    پنجشنبه 24 اسفند

کفاره-فدیه
اطلاعیه مؤسسه میقات‌القرآن در خصوص کفاره و فدیه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بدین وسیله به اطلاع می‌رساند مبالغ امسال با استفتاء از دفتر مراجع عظام به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- کفاره روزه غیر عمد از گندم برای هر روز مبلغ ۱۷,۰۰۰ تومان می‌باشد.
۲- کفاره روزه عمد از گندم برای هر روز مبلغ ۱,۰۲۰,۰۰۰ (یک میلیون و بیست هزار) تومان می‌باشد. 
۳- فدیه برای کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند ولی مشمول دادن فدیه می‌باشند، برای هر روز مبلغ ۱۷,۰۰۰ تومان از گندم می‌باشد.

تذکرات در ادامه مطلب.

کفاره فدیه

عمومی    سه‌شنبه 21 فروردین

خدا گر ز حکمت ببندد دری / ز رحمت گشاید در دیگری

تنها بازمانده یک کشتی شکسته، به جزیره کوچک خالی از سکنه‌ای افتاد. او با دلی لرزان دعا کرد که خدا نجاتش دهد. اگرچه روزها افق را به دنبال یاری‌رسانی از نظر می‌گذراند، اما کسی نمی‌آمد. سرانجام خسته و از پا افتاده موفق شد از تخته پاره‌ها کلبه‌ای بسازد تا خود را از عوامل زیان‌بار محافظت کند و دارایی‌های اندکش را در آن نگه دارد. روزی که برای جست‌وجوی غذا بیرون رفته بود، به هنگام برگشت، دید که کلبه‌اش در حال سوختن است و دودی از آن به آسمان می‌رود. متأسفانه بدترین اتفاق ممکن افتاده و همه چیز از دست رفته بود!

از شدت خشم و اندوه درجا خشکش زد و فریاد زد: خدایا! چطور راضی شدی با من چنین کاری کنی؟ صبح روز بعد با صدای بوق کشتی‌ای که به ساحل نزدیک می‌شد، از خواب پرید. یک کشتی‌ آمده بود تا نجاتش دهد. مرد خسته، از نجات‌دهندگانش پرسید: شما از کجا فهمیدید من در اینجا هستم؟ آن‌ها جواب دادند: ما متوجه علائمی که با دود می‌دادی، شدیم!

به یاد داشته باشیم، اگر کلبه‌مان سوخت و خاکستر شد، ممکن است دودهای برخاسته از آن، علائمی باشد که عظمت و بزرگی خدا را به کمک می‌خواند. و فراموش نکنیم، هیچ کار خدا بدون حکمت نیست.

ارسال شده توسط سرکار خانم اعظم طاهری

پیشنهاد کاربران امید حکمت

عمومی    یکشنبه 20 اسفند

حدیث-فرزند-آخر الزمان
وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان

روزی رسول اکرم(ص) به تعدادی از کودکان نگاه کردند، سپس فرمودند: وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان. عرض شد: یا رسول‌الله(ص) از پدران مشرک آنها؟ فرمودند: نه، بلکه از پدران مسلمانشان که هیچ‌چیز از فرایض مذهبی را به آنان نمی‌آموزند و اگر خود فرزندان پاره‌ای از مسائل دینی را فرا گیرند، آنها را باز می‌دارند و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان متاع ناچیزی از دنیا را به دست آورند. من از این قبیل پدران بیزار هستم و آنها نیز از من بیزارند.

📖 مستدرک الوسایل، ج۲، ص۶۲۵

حدیث فرزند آخر الزمان

عمومی    یکشنبه 20 اسفند

معرفی کتاب-حاج قاسم
معرفی کتاب "بهترین ژنرال"

نویسنده: محسن نعما
ناشر: نشرجمال / جمکران
تعداد صفحه: ۱۲۸

کتاب بهترین ژنرال، نمونه یک الگوی پسندیده زندگی برای هر انسانی می‌باشد. یکی از الگوهای زندگی که لحظه به لحظه آن، نشان‌دهنده مسیر خوشبختی و سعادت است. حاج قاسم سلیمانی نه‌تنها با زندگی عزّتمند و درس‌آموز خود الگوی همگان شد، بلکه با شهادت شرافتمندانه خود، تمام جهانیان را تحت‌تاثیر خود قرار داد. سردار سلیمانی انتخاب کرد که با رفتار و قلب مهربانش، سردار دل‌ها شود.

برشی از کتاب:

تا مرز شهادت؛ تکفیری‌ها، بارها در سوریه تلاش کردند حاج قاسم را ترور کنند. آنها تشنه به خونِ او بودند! یک‌ بار تکفیری‌ها، در شهر حَلَب، حاج قاسم را شناسایی کردند و سویش تیراندازی شدیدی کردند. یک‌ بار دیگر در نزدیک حلب، ماشینش را به رگبار بستند! یک‌ بار در شهر حِماه، یک تکفیری که بمب به خودش وصل کرده بود، نزدیکِ حاج قاسم منفجر شد! یک‌ بار در شهرِ «بوکمال»، تک‌تیرانداز داعشی، حاج قاسم را هدف قرار داد، امّا تیرش کمی به خطا رفت و گلوله به یک بلوک خورد؛ طوری که تکه‌های خرد شده بلوک، به سر و صورت حاج قاسم پاشید!

حاج قاسم نه یک بار و دو بار و سه بار، بلکه بارها و بارها تا مرز شهادت رفته بود، امّا در هر بار، خدا او را نجات داد. خدا نمی‌خواست  قاسمش اینطور برود. او قاسم را لازم داشت برای روزهای سختی که پیش روی مردم سوریه و عراق بود...


🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب حاج قاسم

عمومی    جمعه 18 اسفند

راهکارهایی برای جلوگیری و درمان افسردگی نوجوان

- زمان خاص و اختصاصی در هفته با هم باشید. نوجوان به صورت تکی با یکی از والدین
- اگه حتی فردی ژن افسردگی هم داشته باشه، این حالت روحی در خانواده‌ای که آرام و شاد باشه به همین راحتی بروز نمی‌کنه. افسردگی یعنی فقر و نبود هیجانات و شادی. پس خانواده‌تون رو شاد کنید و شاد نگه دارید.
- نوجوان نیاز به تحسین داره. اگرچه نمی‌شه خیلی مثل بچگی اون رو بغل کرد و لوسش کرد، ولی همچنان بهترین چیزها مثل محبت، عشق و... مجانی هستن. پس اگر کار مثبتی کرد، نادیده نگیرید.
- به نوجوان حق انتخاب بدیم، مشورت بگیریم و نظرش را بپرسیم. به عنوان والدین، اون رو به حساب بیاریم تا اون هم والدینش را به حساب بیاره.

ارسال شده توسط سرکار خانم رقیه پاشازاده

پیشنهاد کاربران افسردگی نوجوان

عمومی    یکشنبه 13 اسفند

حدیث-خوشبختی
خوشبختی

امام صادق(ع): چنین نیست که هر کس چیزی بخواهد توانایی دست یافتن به آن را داشته باشد، و نه هر کس توانایی رسیدن به چیزی را داشته باشد توفیق آن را یابد، و نه هر که توفیق یابد از عهده آن درست برآید؛ بلکه هرگاه خواستن و توانستن و توفیق و درست از عهده برآمدن فراهم آید آنگاه است که خوشبختی تحقق می‌یابد.

📖 بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۱۰

حدیث خوشبختی

عمومی    شنبه 12 اسفند

معرفی کتاب-کودک-نماز
معرفی کتاب "هیس، خدا با من کار داره"

نویسنده: سعید بیات
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۴۸

همواره از نماز به عنوان مهم‌ترین و ارزشمندترین فعالیت عبادی هر بنده یاد می‌شود، ولی هنگام عمل و به جا آوردن نماز، مسئله کم‌توجهی به نماز یا تصور کم‌اثر بودن آن برای بعضی به بک چالش تبدیل می‌شود.

نویسنده سعی کرده است که با شیرین کردن آموزش از طریق سرگرمی، جدول، پرسش‌گری، روایت و داستان، آموزش‌هایی را در باب شیوه نماز خواندن به گونه‌ای متفاوت و به شکلی خیلی خوب به کودکان و نوجوانان  ارائه دهد.

«هیس، خدا با من کار داره» یک کتاب کار برای نماز است. این اثر برای نوتکلیف‌ها یا کسانی که می‌خواهند تازه با نماز آشنا شوند نگاشته شده است.

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک نماز

عمومی    جمعه 11 اسفند

عکس نگاشت-حجاب-زرتشت
حجاب در آئین زرتشت

عکس نگاشت حجاب زرتشت

عمومی    پنجشنبه 10 اسفند

مراسم-نیمه شعبان-گزارش
گزارشی از مراسم جشن نیمه شعبان 1445 و سالروز میلاد حضرت ولی‌عصر(عج)

مراسم جشن بزرگ نیمه شعبان و سالروز میلاد مسعود منجی عالم بشریت، حضرت صاحب‌الزمان(عج)، روز یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۶ در شعبه مرکزی مؤسسه برگزار شد. گزارشی از این مراسم و نیز تصاویر و اسامی برندگان مسابقه میلاد نور را در ادامه این مطلب ببینید.

مراسم نیمه شعبان گزارش

عمومی    سه‌شنبه 8 اسفند

پیشنهاد کاربران-حدیث-مهدوی
دو حدیث مهدوی

- امام زمان(عج): براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج شما نيز در آن است. (كمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۴۸۵)

- امام زمان(عج): ... از خدا بترسید و تسلیم ما باشید، و امور خود را به ما واگذار کنید، چون وظیفه ما است که شما را بی‌نیاز و سیراب نمائیم، همان طوری که ورود شما بر چشمه معرفت به وسیله ما می‌باشد ... (غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۶)

ارسال شده توسط جناب آقای علی شهبازی

پیشنهاد کاربران حدیث مهدوی

عمومی    سه‌شنبه 8 اسفند

حدیث-دولت
شکست دولت‌ها

امیرالمؤمنین(ع): چهار چیز باعث شکست دولت‌ها می‌شود: ۱- ضایع کردن اصول (مسایل مهم) ۲- سرگرم شدن به فروع (امور کم‌اهمیت) ۳- به کار گماردن آدم‌های پست ۴- کنار گذاردن انسان‌های فاضل

📖 غررالحکم، ص۳۴۲

حدیث دولت

عمومی    شنبه 5 اسفند

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "آقاجان! سلام"

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری 
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۹۶

این کتاب جذاب، ۷۲ پرسش را از زبان بچه‌ها مطرح نموده و پاسخ آنها را از زبان امام زمان(ع) بیان می‌کند تا کودکان و نوجوانان با شخصیت و اهداف امامت و رسالت ایشان آشنا شوند. اصلی‌ترین منبع در تالیف کتاب نیز دانشنامه امام مهدی(عج) (تالیف آیت‌الله ری‌شهری) بوده است.

برشی از کتاب:
- از بین بستگان، آیا کسی مدعی جانشینی پدرتان شد؟
- بله، همان عمویم جعفر که قصد داشت بر پیکر پدرم نماز بخواند، شدیدا در پی آن بود که خودش را جانشین آن بزرگوار جا بزند. او در این راه تلاش‌های زیادی انجام داد، اما به هدفش نرسید. حتی با پیشنهاد رشوه به حاکمان عباسی می‌خواست آنان را نیز به حمایت از خود تشویق کند که موفق نشد. جعفر ارثیه‌ی پدرم را که از آن من و مادرم بود برای خود برداشت و ما را از آن محروم کرد.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 5 اسفند

عکس نگاشت-شیعه
شیعه راستین امام صادق(ع)

عکس نگاشت شیعه

عمومی    چهارشنبه 2 اسفند

مسابقه سخنرانی-میلاد نور
دریافت فایل صوتی مسابقات سخنرانی

مرحله نهایی مسابقات سخنرانی ویژه سی و پنجمین دوره مسابقات قرآنی یادواره میلاد نور ویژه معلمین با موضوع مهدویت

👈 صفحه دانلود

مسابقه سخنرانی میلاد نور

عمومی    دوشنبه 30 بهمن

آیا شغل و حقوق، به‌تنهایی کیفیت زندگی را تغییر خواهند داد؟

چند دوست دوران دانشجویی که پس از فارغ‌التحصیلی، هر یک شغل‌های مختلفی داشتند و در کار و زندگی خود نیز موفق بودند، پس از مدت‌ها با هم به دانشگاه سابقشان رفتند تا با استادشان دیداری تازه کنند.

آن‌ها مشغول صحبت شده بودند و طبق معمول بیشتر حرف‌هایشان هم شکایت از زندگی بود! استادشان حین صحبت آن‌ها قهوه آماده می‌کرد. او قهوه‌جوش را روی میز گذاشت و از دانشجو‌ها خواست که برای خود قهوه بریزند. روی میز لیوان‌های متفاوتی قرار داشت؛ شیشه‌ای، پلاستیکی، چینی، بلور و لیوان‌های دیگر.

وقتی همه دانشجو‌ها قهوه‌هایشان را ریخته بودند و هریک لیوانی در دست داشت، استاد مثل همیشه آرام و بامهربانی گفت: بچه‌ها! ببینید، همه شما لیوان‌های ظریف و زیبا را انتخاب کردید و الان فقط لیوان‌های زمخت و ارزان‌قیمت روی میز مانده‌اند! دانشجو‌ها که از حرف‌های استاد متعجب شده بودند، ساکت ماندند و استاد حرف‌هایش را ادامه داد: در حقیقت چیزی که شما واقعاً می‌خواستید، قهوه بود و نه لیوان. اما لیوان‌های زیبا را انتخاب کردید و در عین حال نگاهتان به لیوان‌های دیگران هم بود. 

زندگی هم مانند قهوه است و شغل، حقوق و جایگاه اجتماعی ظرف آن است. این ظرف‌ها زندگی را تزیین می‌کنند، اما کیفیت آن را تغییر نخواهند داد. البته لیوان‌های متفاوت در علاقه شما به نوشیدن قهوه تأثیر خواهند گذاشت، اما اگر بیشتر توجهتان به لیوان باشد و چیز‌های باارزشی مانند کیفیت قهوه را فراموش کنید و از بوی آن لذت نبرید، معنی واقعی نوشیدن قهوه را هم از دست خواهید داد.

پس از حالا به بعد تلاش کنید نگاهتان را از لیوان بردارید و در حالی که چشم‌هایتان را بسته‌اید، از نوشیدن قهوه لذت ببرید...

پیشنهاد کاربران زندگی

عمومی    یکشنبه 29 بهمن

حدیث-فاش کردن-گفتن
آشکار کردن چیزی پیش از استواری آن

امام جواد(ع): آشکار کردن چیزی پیش از آنکه استوار گردد، موجب تباهی آن است.

📖 بحارالانوار، ج۵۷، ص۱۷

حدیث فاش کردن گفتن

عمومی    شنبه 28 بهمن

معرفی کتاب-کودک-جشن تکلیف
معرفی کتاب "سلام خدا جونم"

کتاب: سلام خدا جونم (نامه‌های صمیمانه دختری نه ساله به خدای مهربان)
نویسنده: فاطمه مسعودی
ناشر: کتابک

این کتاب، نامه‌های صمیمانه دختری نه ساله به خدای مهربان می‌باشد که از 40 روز قبل از جشن تکلیفش با خداوند نامه‌نگاری می‌کند. کتاب «سلام خدا جونم» با زبان محاوره و قلم کودکانه و با طراحی متفاوت برای پاسخگویی به دغدغه‌های دختران در این سن نوشته شده است.

برشی از کتاب:
فهمیدم تنها تاریخ تولد هر دختری فقط آن روزی نیست که به دنیا می‌آید. فهمیدم خدای مهربان یک روز دیگری را هم به‌عنوان روز تولد ما انتخاب کرده. همان روزی که رازهای بزرگی را به ما می‌گویند. مثلا این راز که هر دختری هدیه‌ای است از طرف خداوند، یا اینکه خداوند چقدر ما را زیبا آفریده است، یا اینکه ما ملکه‌هایی هستیم که بر قلب پدر و مادرمان حکومت می‌کنیم. اما من امروز یک راز بزرگتر را فهمیدم و این راز این بود: «خدا من را با تمام زیبایی‌ام برای خودش می‌خواهد، به همین دلیل هاله‌ای از نور را برایم آفرید و نامش را حیا گذاشت و حیا بر تن زمینی من حجاب نام گرفت».

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک جشن تکلیف

عمومی    شنبه 28 بهمن

عکس نگاشت-فقر-تنگدستی-آبرو
دستت را جلوی هر کسی دراز نکن

عکس نگاشت فقر تنگدستی آبرو

عمومی    چهارشنبه 25 بهمن

نمایش 3 از 25