باسمه تعالی
عمل ابلیس صرفاً از روی دهان کجی و لجاجت به اقدام پروردگار میباشد که او را از درگاه الهی اخراج نموده است. ابلیس ظاهراً تا زمان ظهور در حال حیات خواهد بود و حسب روایاتی توسط امام عصر(عج) کشته خواهد شد و داخل جهنم برای ابد قرار خواهد گرفت.
خیر فعلاً در عذاب نیست.
ابلیس یک ملک(جن) میباشد اما شیاطینی را از طایفه جن و انس تربیت کرده و میکند که آنها نیز یاوران او در امر گمراهی مردمان میباشند.
باسمه تعالی
در زمان غیبت کبری همه مراجع تقلید نائبان عام امام معصوم میباشند و آیت الله خامنهای نیز مشمول همین قاعده میباشند. اما نواب خاص فقط چهار نفر بودند که در زمان غیبت صغری همگی آنها از دنیا رفتند و در زمان غیبت کبری به دستور امام عصر(عج) نائب خاصی در کار نخواهد بود. در مورد ارتباط نیز خود آن حضرت در نوشتهای که به علی بن محمد سمری داشتهاند میفرمایند که هر کس ادعای مشاهده آن حضرت یعنی ارتباط دو طرفه داشته باشد کذاب مفتر است. فلذا در زمان غیبت کبری آن حضرت اگر بخواهند خود را به کسی نشان بدهند این کار را انجام میدهند ولی از این طرف اگر کسی ادعا کند که با آن حضرت ارتباط دارد و هر وقت بخواهد آن حضرت را میبیند کذاب مفتر میباشد.
باسمه تعالی
در این رابطه ما عین ترجمه خطبه حضرت را در نهج البلاغه برای شما میآوریم (ترجمه محمد دشتی). بعد از آن اگر سوالی داشتی ارسال نمایید تا پاسخ دهیم.
قسمتى از احكام دينى در قرآن واجب شمرده شد كه ناسخ آن در سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده (1)، و بعضى از آن، در سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) واجب شده كه در كتاب خدا ترك آن مجاز بوده است، بعضى از واجبات، وقت محدودى داشته كه در آينده از بين رفته است.(2)
1- مانند آیه 15 سوره نساء "... فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ..." (زنان بدکاره را در خانه ها زندانی کنید تا بمیرند) این حکم برداشته شد و طلاق و رَجم جای آن را گرفته است.
2- مانند دستور نماز خواندن به طرف بیت المقدس که موقتی بود و با آیه 144 بقره حکم آن برداشته شده و نماز به سوی کعبه واجب گردید. (فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ)
باسمه تعالی
ما در رابطه با جنگی که شما مطرح کردید و تهاجمی که نسبت به خانه کعبه بوده در این زمینه مطالعه ای نداریم و تحقیقی نکردهایم. اگر بتوانید منابع و مآخذ آن را بیان فرمایید از شما ممنون میشویم. لکن بحث دیگر این است که معجزه در هر ساعت و هر روز و هر هفته و هر آنی اتفاق نمیافتد. بنای خداوند متعال بر این است که همه مسائل جهان خلقت به صورت طبیعی مسیر خود را طی کرده تا به نتیجه برسد و انسانها در این زمینه امتحان لازم را پس داده و از این آزمایش آنچنان که باید و شاید بیرون بیایند. بنابراین آنچه را که ما به عنوان معجزه میدانیم فقط گه گاهی صورت میگیرد که حکمت خداوند بر آن تعلق گرفته باشد و بخواهد از آن نتیجهای به نفع بشریت مخصوصاً به نفع مومنین اخذ نماید.
باسمه تعالی
در مورد شهادت و ولادت امامان معصوم –سلام الله علیهم اجمعین- گاهی بیش از یک روایت در زمینه شهادت یا ولادت آنها وجود دارد که هر دو روایت به یک اندازه معتبر هستند و لذا در چنین مواقعی علما هر دو روایت را اخذ کرده و برای بزرگداشت آن همت میگمارند. مثلاً اگر شهادت امام رضا -علیه السلام- در سیام صفر ذکر شده باشد، بیست و سوم ماه ذیالقعده هم روایتی بر این منظور هست و از افراد مطمئن و معتمد نقل شده است. فلذا آن روایت را هم همت میگمارند که در شهادت آن حضرت بتوانند سوگواری کرده و زیارت آن حضرت را از ناحیه دور و نزدیک بخوانند.
باسمه تعالی
اصولاً برای چیزی که وجود ندارد از نظر علمی و عقلی و شرعی اثباتی در کار نیست و برای وجود نداشتن آن کسی دنبال اثبات آن نیست. اثباتها همیشه برای زمانی است که چیزی وجود دارد و سپس برای آنکه آیا آن وجود دارد یا ندارد عدهای موافق و مخالف پیدا میشود و بحث و مناظره در این باره میکند.
باسمه تعالی
اینکه شما بخواهید چه اعمالی انجام دهید به خودتان مربوط میباشد. اما اگر بخواهید مسلمان مومن باشید باید اعمال دین خود را که شامل احکام عملیه از جمله حجاب میباشد را رعایت نمایید و هرگونه عذر و بهانهای در این زمینه پذیرفتنی نیست. مثلاً آیا شما تاکنون به خود گفتهاید که چندین سال است ناهار میخورم، شام میخورم، دیگر خسته شدهام و نمیخواهم بخورم یا سالهاست که میخوابم و دیگر خسته شدم و نمیخواهم بخوابم؟! همینطور که در این مسائل یکنواختی معنایی ندارد، در مسائل عبادی هم به همین صورت است.
باسمه تعالی
هر کس که نظری خارج از قرآن و سنت واقعی پیامبر(ص) بدهد، اگر عمداً باشد کافر است و اگر سهوی باشد باید در عقاید خود تجدید نظر نماید. در قرآن کریم امر حجاب به صورت امر مولوی آمده است و مانند خواندن نماز واجب است و هیچ امامی تاکنون در ارتباط با حجاب نفرموده است که امری ارشادی میباشد.
باسمه تعالی
1- منظور از حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ یعنی کسی که نه تنها امامت بر اهالی زمین دارد بلکه امامت بر موجودات فرازمینی هم دارد مانند جنیان و امثالهم.
2- مَنْ تَحْتَ الثَّرَى: زیر زمین هم موجوداتی زندگی میکنند که آنها هم همگی تابع حجت خدا میباشند.
3- این سخنان سلیقهای است و پایه و اساس شرعی ندارد. شما میتوانید همه ائمه(ع) را و یا بعضی از آنها را هر وقت خواستید زیارت کنید. چه از راه دور چه از راه نزدیک.
باسمه تعالی
خیر. چنین چیزی به صورت مستند در تاریخ ثبت نشده است.
باسمه تعالی
ائمه(ع) وظیفه داشتند به صورت طبیعی مانند دیگر مردم زندگی کنند و از همین مسیر طبیعی امکاناتشان بسیار محدود بوده است و دولتهای ظالم نیز روی خوش به آنها نشان نمیدادند بلکه آنها را محدودتر میکردند. بنابراین نمیشود گفت که آنها افرادی ثروتمند بودهاند. چرا که وقتی بخواهند از مسیر طبیعی زندگی را دنبال کنند طبیعتاً باید از امکانات مسیر طبیعی استفاده کنند و آن هم همین بوده است که در تاریخ دیدهایم.
باسمه تعالی
خیر، چنین چیزی که شما برداشت کردهاید صحیح نیست. شما میتوانید تفسیر المیزان را در این زمینه مطالعه کنید اگر مشکلی بود ما مشکلات شما را پاسخ خواهیم داد.
باسمه تعالی
در زمان ائمه طاهرین(ع) اصلاً وسایل نوشتاری مانند امروز حتی مانند سالهای پیش نیز موجود نبوده است بلکه بیشتر در زمان آن حضرات افرادی که روایتی نقل میکردند یا قرآن را میخواستند بخوانند بیشتر حفظ میکردند و به حافظه خود متکی بودند نه از طریق وسایل نوشتاری. فلذا خیلی کم مسئله نوشتن در زمان ائمه(ع) اتفاق افتاده است مگر اینکه چیزهای خاصی بوده که بر روی پوست آهو یا چیزهای جدیدتری که در آن موقع به وجود آمده است مطالب خاصی را مینوشتند. ولی همانطور که گفته شد بیشتر اصحاب در این زمینه به حافظه خود متکی بودند. همچنین زمان ائمه(ع) حکومت در دست مخالفین و معاندین و دشمنان اهل بیت(ع) بود و آن بزرگواران را به هیچ وجه فرصت چنین کاری نبوده است بلکه آنها سعی میکردند بیشتر به مسائل احکامی، اعتقادی و اخلاقی مردم پرداخته و در این زمینه احادیث نبوی(ص) را برای آنها نقل کرده و یا سخنی اگر دارند خود برای مردم مطرح کرده و آنها را آموزش بدهند.