مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "پول، خدا، بچه‌ها"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۱۶۰

نویسنده این کتاب را در ۷ فصل نوشته که در هر فصل، موضوعات مختلفِ مورد سوال برای بچه‌ها را توضیح داده است و بدون شک کتاب «پول خدا بچه‌ها» یک کتاب مناسب برای آموزش سواد مالی کودکان و تقویت مهارت‌های مرتبط با پول آن‌هاست.

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 13 آبان 1402

عکس نگاشت-چادر-حجاب برتر
چادر، حجاب برتر

عکس نگاشت چادر حجاب برتر

عمومی    چهارشنبه 10 آبان 1402

حق مادر بر فرزند

اما حق مادر بر تو آن است که بدانی او تو را نه ماه حمل کرده است، طوری که هیچکس حاضر نیست این چنین دیگری را حمل کند و به تو شیره جانش را خورانده است، قسمی که هیچکس دیگر حاضر نیست این کار را انجام دهد؛ و با تمام وجود، با گوشش، چشمش، دستش، پایش، مویش، پوست بدنش و جمیع اعضا و جوارحش تو را حمایت و مواظبت نموده است و این کار را از روی شوق و عشق انجام داده و رنج و درد و غم و گرفتاری دوران بارداری را به‌خاطر تو تحمل نموده است تا وقتی که خدای متعال تو را از عالم رحم به عالم خارج انتقال داد.

پس این مادر بود که حاضر بود گرسنه بماند و تو سیر باشی، برهنه بماند و تو لباس داشته باشی، تشنه بماند و تو سیراب باشی، در آفتاب بنشیند تا تو در سایه او آرام استراحت کنی، ناراحتی را تحمل کند تا تو در نعمت و آسایش به زندگی ادامه داده و رشد نمایی و در اثر نوازش او به خواب راحت و استراحت لذیذ دست یابی.

شکم او خانه تو و آغوش او گهواره تو و سینه او سیراب کننده تو و خود او حافظ و نگهدارنده تو بود. سردی و گرمی دنیا را تحمل می‌کرد تا تو در آسایش و ناز و نعمت زندگی کنی.

پس شکرگزار مادر باش به اندازه‌ای که برای تو زحمت کشیده است و نمی‌توانی از او قدردانی نمایی مگر به عنایت و توفیق خداوند متعال.

ارسال شده توسط م.آ

پیشنهاد کاربران مادر فرزند

عمومی    دوشنبه 8 آبان 1402

حدیث-لباس-شهرت
لباس شهرت

امام صادق(ع): نه لباس شهرت بپوش، نه لباسی که تو را بی‌مقدار جلوه دهد.

📖 میزان الحکمه، ح۱۸۰۸۰

حدیث لباس شهرت

عمومی    شنبه 6 آبان 1402

حدیث-کار خیر
بنیان گذاشتن کار نیک

با معرفی سایت و کانال‌های مؤسسه میقات‌القرآن به خانواده، دوستان و...، خود را در بهره‌های معنوی افراد مختلف از آنها سهیم کنیم.
آدرس کانالهای موسسه در ایتا، سروش، تلگرام و سروش : @almiqat

حدیث کار خیر

عمومی    شنبه 6 آبان 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "چشم، لطفا، ممنون"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۵۲

ارتباط کلامی درست و مؤدبانه با دیگران، یکی از مهمترین مهارت‌ها در ارتباطات اجتماعی است. انتخاب واژه‌ها و جمله‌های مؤدبانه هنگام گفت‌وگو، کلیدی‌ترین ابزار تعامل سازنده در اجتماع است. موفقیت در معاشرت با مردم جز با استفاده از این واژه‌ها و جمله‌ها به‌دست نمی‌آید. بهترین زمان فراگیری مهارت‌های ارتباطی، به‌ویژه مهارت‌های گفت‌وگوی مؤدبانه، دوران کودکی است. از این رو والدین و مربیان هرگز نباید آموزش این مهارت را به دوران‌های بعدی موکول نمایند.

کتاب «چشم، لطفا، ممنون» فرصتی فراهم آورده تا گوش و چشم و زبان کودکان با عبارات و کلمات مؤدبانه خو بگیرد و این واژه‌ها و جمله‌ها، به‌راحتی در گفت‌وگوهای روزمره‌ی آنان وارد شوند. این کتاب کودکانه به شکل یک سرگرمی و بازی طراحی شده تا کودکان از آن لذت ببرند. فضای فانتزی متن کتاب «چشم، لطفا، ممنون»، این اثر را برای کودکان خواندنی‌تر و جذاب‌تر کرده و به نگاه خیال‌پردازانه‌ی بچه‌ها بسیار نزدیک ساخته است.

برشی از کتاب:
قورقورکی به خانه‌ی پدربزرگش رفت تا به او سر بزند. خانه‌ی پدر بزرگ وسط برکه بود. قورقورکی که پدربزرگ را دید، به او گفت: سلام پدربزرگ، حال شما چطور است؟ پدربزرگ گفت: سلام نوه‌ی عزیزم! خداراشکر. تو چطوری قورقورکی؟...

🔹 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    جمعه 5 آبان 1402

عکس نگاشت-زنان-حضور زن در اجتماع
منظور از حضور غیر مفید زن در اجتماع

منظور از حضور غیر مفید زن در اجتماع / حضوری که مورد تایید شارع مقدس نیست

عکس نگاشت زنان حضور زن در اجتماع

عمومی    چهارشنبه 3 آبان 1402

پیشنهاد کاربران-شعر-فلسطین-غزه
قتل عامِ هزارها بیمار (سروده محمد شفائی اردکانی)

از سراپنجه‌های هر صهیون
می‌چکد غزه غزه خون و جنون
کودکانی عطش عطش در خواب
کشته و مادرانشان بی‌تاب
مادرانی که دَر به دَر هستند
آسمان را سپر به خود بستند

غزه غزه، همی چکد افسوس
رخت بر بسته غیرت و ناموس
ای جهانی‌ترینِ جانی‌ها
حامیان ظهور بانی‌ها
از حقوق بشر چه می‌گویید؟
از افول بشر چه می‌جویید؟

شُورِ شورای امنیت، دشنه
نمک و زخم کودکی تشنه
شد وِتو خنجری برای بهار
قتل عامِ هزارها بیمار
تکه‌تکه همی شود انسان
مادری مرده، طفلکی بی‌جان

لعنت حق به هر چه اسرائیل
آن جنایتگرانِ چون قابیل
روزشان تیره، شامشان چون روز
جمله دشمنانشان پیروز
خوار و زار و علیل می‌گردند
در نهایت، ذلیل می‌گردند

حامیانِ سکوت محکومند
صاحبان تفکری شومند
خشم عالم تباهشان سازد
کاخ ظلمت به عدل می‌بازد
لحظه‌لحظه به قدس نزدیکیم
روشنای فضای تاریکیم...

🔹 ارسال شده توسط سرکار خانم پریسا زارع

پیشنهاد کاربران شعر فلسطین غزه

عمومی    یکشنبه 30 مهر 1402

علم امام-افزایش علم-علم لدنی-دریافت علم
جلسه 75: نمونه‌هایی از دانش امامان معصوم(ع) و نحوه افزایش علم آنها

استخراج علوم وسیع و عجیبی که در قرآن نهفته است توسط معصومین(ع) / قرآن منتسب به امیرالمؤمنین(ع) همین قرآنی بوده است که در اختیار ماست، اما به همراه شأن نزول، تفسیر و... آیات / اخبار آسمان‌ها و زمین و بهشتیان و دوزخیان برزخی در دست ائمه(ع) / نشانه‌های امام از زبان حضرت کاظم(ع) / امام پاسخ هر سؤالی را می‌داند / ائمه(ع)، پاسخگوی سؤالات ناپرسیده! / قدرت تکلم ائمه(ع) به تمامی زبان‌ها و لهجه‌ها! / تکلم امام کاظم(ع) با زبان فارسی و لهجه مشهدی! / آیا طبق آیه «ربِّ زِدنی عِلماَ»، علم رسول اکرم(ص) دائما رو به افزایش است؟ / برابری علم رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) / افزایش علم رسول اکرم(ص) و ائمه(ع)، حتی پس از مرگ! / علمی که بین ائمه(ع) دست به دست منتقل می‌گردد / طریقه افزایش علم لدنّی ائمه(ع) در آسمان و زمین / تفاوت «رسول»، «نبی» و «مُحَدَّث» / «مُحَدَّث» چه کسی است؟ / حرمت شراب (و بعضی دیگر از گناهان) در شرایع گذشته

👈 صفحه دانلود

علم امام افزایش علم علم لدنی دریافت علم

عمومی    شنبه 18 آذر 1402

حدیث-تصمیم-انجام کار
حدیث

امیرالمؤمنین(ع): تصمیم به انجام دادن کاری که درستی آن برایت روشن نیست، نگیر.

📖 میزان الحکمه، ح 12992

حدیث تصمیم انجام کار

عمومی    شنبه 29 مهر 1402

معرفی کتاب-کودک-توحید
معرفی کتاب "به طور اتفاقی"

نویسنده: غلام‌رضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۳۲

یکی از بهترین راه‌های خداشناسی، تماشای جهان و تفکر در پدیده‌های رنگارنگ و شگفت‌انگیز آن است. هستی، مالامال از نشانه‌های وجود خداوند و آینه‌ای برای دیدن جمال زیبای اوست. خداناباورران می‌خواهند این راه آشنایی با الله را به روی بندگان او ببندند. آنان بی‌هیچ دلیل و منطقی، جهان را محصول اتفاق می‌شمرند!

کتاب«به‌طور اتفاقی» درباره‌ی همین سخن سست و نادرست است. «به‌طور اتفاقی» با الهام از یکی از احادیث امام صادق(ع) و بیانی طنزآمیز و البته عقلانی و فطری، ادعای اتفاقی بودن جهان را زیر سؤال می‌برد و بطلان آن را برای کودکان آشکار می‌سازد.

بخشی از کتاب:
این ساختمان چهار طبقه‌ی زیبا را می‌بینید؟ می‌خواهید بدانید این ساختمان قشنگ چطور ساخته شده؟ ماجرای آن خیلی عجیب و غریب است. اگر بشنوید حتما شاخ درمی‌آورید. دلتان می‌خواهد ماجرایش را برایتان تعریف کنم؟ ممنونم که موافقید. چهار سال پیش اینجا یک زمین خالی بود. خالی خالی خالی. یک زمین صاف صاف. فقط خاک بود و خاک. یک روز ناگهان بادی وزید و به‌طور اتفاقی تعداد زیادی تیرآهن و ستون آهنی را به این جا آورد …

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک توحید

عمومی    شنبه 29 مهر 1402

عکس نگاشت-زن-اجتماع
حضور زن در اجتماع

آیا اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف است؟

عکس نگاشت زن اجتماع

عمومی    چهارشنبه 26 مهر 1402

حدیث-سخن گفتن-نادان
سخن گفتن با کسی که گفتارت را نمی‌فهمد

امیرالمؤمنین(ع): از سخن گفتن با کسی که گفتارت را نمی‌فهمد بپرهیز که تو را به ستوه می‌آورد.

📖 شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲۰، حکمت۲۸۲

حدیث سخن گفتن نادان

عمومی    یکشنبه 23 مهر 1402

معرفی کتاب-کودک
معرفی کتاب "چهل حدیث و تصویرها"

به کوشش: غلامرضا حیدری ابهری
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحه: ۵۲

احادیث اهل‌بیت(ع) سرشار از معارف و نکاتی است که دانستن آنها به سعادت دنیا و آخرت انسان کمک می‌کند. آموزش این احادیث به کودکان باید به شیوه‌ای جذاب باشد تا هم در ذهن آنها ماندگار شود و هم بتوانند ارتباط مناسبی با فرموده‌های اهل‌بیت(ع) برقرار کنند. در کتاب چهل حدیث و تصویرها، با کمک گرفتن از تصاویری زیبا و جذاب و شیوه‌ای نو در ترویج سنت نبوی، به امر آموزش احادیث به کودکان پرداخته شده ‌است.

با اینکه کتاب خواندن برای کودک بسیار مهم است، اما دخیل کردن آنها در این کار به همان اندازه اهمیت دارد. به‌جای خواندن سریع کلمات، یکی پس از دیگری و رد شدن از صفحه‌ها، زمانی را در نظر بگیریم تا با کودک درباره‌ اتفاقات هر صفحه گفت‌وگو کنیم و نظرش را درباره اتفاقات بعدی بپرسیم. اینکه به کودک بیاموزیم مطالب خوانده شده را درک کند، به اندازه مطالعه کردن مهم است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند همه روزه (غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با واحد کتابخانه مؤسسه میقات‌‌القرآن (شعبه مرکزی) تماس حاصل نمایند. تلفن:
۰۲۱-۵۵۳۷۰۵۱۷
۰۲۱-۵۵۳۹۰۱۴۴

معرفی کتاب کودک

عمومی    شنبه 22 مهر 1402

قمر در عقرب
پرسش و پاسخ سایت

❓پرسش:
آیا انجام دادن کارهای مهم در روزی که قمر در عقرب است، صحیح است؟

✍️ پاسخ:
باسمه تعالی؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌‌البلاغه چنین مطالبی را مردود شمرده‌اند و در جواب شخصی فرموده‌اند: «توکل بر خدا کن و بسم‌الله بگو و کاری را که باید انجام بدهی و صحیح می‌باشد را انجام بده». اصولاً مسائلی از قبیل قمر در عقرب و امثالهم پایه و اساس درستی در اسلام نداشته و ندارند و انسان باید وظایفی را که خداوند بر او محول کرده، با نام و یاد او و برای تقرب یافتن به او انجام داده و از نواهی او جداً پرهیز نماید.

👈 ارسال سوال جدید

قمر در عقرب

عمومی    شنبه 1 اردیبهشت

عکس نگاشت-نامحرم-رابطه
احتیاط در مراودات با نامحرم

عکس نگاشت نامحرم رابطه

عمومی    چهارشنبه 19 مهر 1402

فلسطین-غزه-مقاومت
طوفان الاقصی

فضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی
خداوند مجاهدانی را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان (جهادگریزان) برتری بخشيده و به هر يك از اين دو دسته (به نسبت اعمال نيكشان) خداوند وعده پاداش نيك داده است (نساء/۹۵)

در پی قیام مردم ستم‌دیده فلسطین علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل، از خداوند متعال غفران الهی را برای شهدای این جنبش و شفای عاجل را برای مجروحین و مصدومین فلسطین مظلوم خواستاریم و پیروزی نهایی مسلمین فلسطین اشغالی بر این رژیم غاصب را از پروردگار متعال مسئلت می‌نماییم.

فلسطین غزه مقاومت

عمومی    سه‌شنبه 18 مهر 1402

سلامت و درمان-تربیت-والدین-فرزند
سه مورد از رفتارهای منفی تربیتی که می‌توانند منجر به مشکلات روحی و افسردگی کودک شوند:

۱) فرزندپروری دیکتاتور مآبانه والدین که اراده صحیح را از فرزندان می‌گیرد و فرزندان احساس می‌کنند پاسخ همه چیز، «نَه» است!

۲) فرزندپروری غفلت‌ورزانه والدین که باعث عدم توجه به فرزند است، به‌گونه‌ای که فرزند احساس می‌کند که توانایی و استحقاق لازم را برای انجام هیچ یک از امور ندارد.

۳) فرزندپروری سهل‌گیرانه والدین که باعث پرتوقعی‌ و لوس‌شدن فرزندان می‌شود، زیرا والدین به محض اینکه فرزندانشان لب تر کنند، همه چیز را برایش آماده‎ می‌کنند. لذا فرزند در جامعه‌های بزرگتر، وقتی با بی‌توجهی دیگران و فراهم‌نشدن خواسته‌هایش مواجه می‌شود، دچار ناکامی و افسردگی می‌شود.

📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «مشکلات مربوط به نوزادان و کودکان»

سلامت و درمان تربیت والدین فرزند

عمومی    دوشنبه 17 مهر 1402

چهار حکایت پندآموز

۱ـ از کاسبی پرسیدند: چگونه در این کوچه پرت و بی‌عابر کسب روزی می‌کنی؟! گفت: آن خدایی که فرشته مرگش مرا در هر سوراخی که باشم پیدا می‌کند، چگونه فرشته روزی‌اش مرا گم خواهد کرد!

۲ـ پسری با اخلاق اما فقیر به خواستگاری دختری می‌رود. پدر دختر گفت: تو فقیری و دخترم طاقت رنج و سختی ندارد، به تو دختر نمی‌دهم!
پسری پولدار اما بدکردار به خواستگاری همان دختر می‌رود، پدر با ازدواج موافقت می‌کند و در مورد اخلاق پسر می‌گوید: ان‌شاءالله خدا او را هدایت می‌کند! دختر گفت: پدر جان! مگر خدایی که هدایت می‌کند با خدایی که روزی می‌دهد فرق دارد؟!

۳ـ از حاتم طایی پرسیدند: بخشنده‌تر از خود دیده‌ای؟ گفت: آری، مردی که دارایی‌اش تنها دو گوسفند بود، یکی را شب برایم ذبح کرد! از طعم جگرش تعریف کردم، صبح فردا جگر گوسفند دوم را نیز برایم کباب کرد...
گفتند: تو چه کردی؟ گفت: پانصد گوسفند به او هدیه دادم! گفتند: پس تو بخشنده‌تری؟ گفت: نه! چون او هرچه داشت به من داد اما من اندکی از آنچه داشتم به او دادم...

۴ـ عارفی را گفتند: خداوند را چگونه می‌بینی؟ گفت: آنگونه که همیشه می‌تواند مچم را بگیرد، اما دستم را می‌گیرد

ارسال شده توسط جناب آقای محمد پالشی

📌 عزیزانی که محتوای مفید و قابل استفاده‌ای را در نظر دارند، می‌توانند آن را از طریق آیدی @almiqat_admin برای ما ارسال کنند (در پیام‌رسان های ایتا، سروش و تلگرام و در صورت تمایل با ذکر نام) تا مورد بررسی قرار گرفته و «در صورت مورد تایید قرار گرفتن» در کانال قرار گیرد.

پیشنهاد کاربران حکایت پندآموز

عمومی    یکشنبه 16 مهر 1402

علم حضرت فاطمه (س)-مصحف حضرت فاطمه (س)-صدیقه طاهره (س)-حوریه-فضایل حضرت فاطمه (س)
جلسه 76: کیفیت علم لدنی حضرت صدیقه طاهره(س)

📝چه نیازی هست که درباره کم و کیف علم لدنی حضرت فاطمه(س) بحث و گفت‌وگو کنیم؟ / در مباحثات، هیجانی ورود نکنیم / اثبات علم لدنی صدیقه طاهره(س) / حضرت فاطمه(س)، سرور زنان عالم / خشنودی و ناخشنودی خداوند متعال، گره خورده به خشنودی و ناخشنودی فاطمه زهرا(س) / حضرت فاطمه(س)، کُفو امیرالمؤمنین(ع) / نامگذاری حضرت فاطمه(س) توسط خداوند / تکلم و سخنان عجیب حضرت فاطمه(س) در لحظات آغازین تولد! / مصحف حضرت فاطمه(س) چیست؟ / جریان مصحف حضرت فاطمه(س) از کجا آغاز شده و این مصحف شریف حاوی چه مطالبی است؟ / تشریفات تحویل مصحف توسط ملائکه مقرب به حضرت صدیقه طاهره(س) / مصحف حضرت فاطمه(س) در دستان امام زمان(عج) / حضرت فاطمه(س)، حوریه انسیه

👈 صفحه دانلود

علم حضرت فاطمه (س) مصحف حضرت فاطمه (س) صدیقه طاهره (س) حوریه فضایل حضرت فاطمه (س)

عمومی    شنبه 2 دی 1402

نمایش 7 از 25