موسسه میقات القرآن (تاسیس 1345) با تشکیل جلسات قرآنی متعدد و منسجم در موضوعات تجوید قرآن کریم، احکام عملیه، عقاید و ادبیات عرب پذیرای برادران و خواهران علاقمند به قرآن کریم به صورت کاملا رایگان می باشد که امروزه یکی از بزرگترین مراکز آموزشی کشور به شمار می آید. العربیة

پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

این عمل برای امتحان بنی اسرائیل بود که مومنین واقعی از منافقان و کافران تمیز داده شوند . شما برای پی بردن به مسائل تفصیلی پیرامون این موضوع به تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه مراجعه بفر مائید

باز گشت در آیه شریفه باز گشت از طرف کافران درخواست می شود و جواب به انها گفته می شود :شما دیگر فرصت را از دست داده اید. ولیکن برای مومنان مخصوصا ائمه اطهارسلام الله علیهم باز گشت به دنیا در غالب رجعت میسر خواهد بود

باید در انتشاراتی که کتابهای اخلاقی چاپ می کنند مثل مرکز نشر اسراء در قم بتوانید پیدا کنید

مقداری عنوان شده و ان شاءالله آن را کاملتر خواهیم نمود

لائیك به معنای جدایی دین از سیاسیت و تفكیك بین حوزه دین و سازمان حكومت می‌باشد. دین در حكومت لائیك شخصی شده و در حوزه عمومی جامعه جایگاهی ندارد. پیتر برگر در كتابش تحت عنوان واقعیت اجتماعی دین، لاییسیته را چنین تعریف می‌كند: «كوششی است كه به واسطه آن گروه‌های جامعه از سیطره فرمان‌ها و تشكیلات دینی جدا و رها می‌شوند».

عمر و ابوبکر هر دو پدرزنان پیامبر بودند دختر عمر حفصه ودختر ابوبکر عایشه همسران پیامبر بودند . در زمینه علت انزجار شیعه نسبت به انها میتوانید به کتاب منتهی الامال بخش رحلت پیامبر مراجعه نمائید

بسم الله الرحمن الرحیم لا یکلف الله نفسا الا وسعها یعنی خداوند هر کس را به قدر توانش تکلیف خواهد نمود و به اندازه تکلیفش از او حسابرسی خواهد نمود این سختی و راحتی امتحانها در نظر ما سخت و راحت جلوه می کند شاید برای امتحانی ما بگوئیم این امتحان سخت است مثل فقر ولی خیر ما در آن باشد وما خود نمی دانیم وکس دیگری با زیادی مال امتحان گردد و ما بگوئیم خوشا بحال او اگر با دقت تدبر کنیم خواهیم فهمید که امتحان فراخی مال خیلی سخت تر است و تکلیف ما خیلی بیشتر است ولی ما فقط ظاهر قضیه را نگاه می کنیم این نکته بسیار مهم از ذهن ما دور نباشد که خداوند تعالی بسیار نسبت به بندگانش مهربان و رحیم است و هرگز هرگز به بنده ای ذره ای ستم نخواهد نمود وتمام کارهای او حکیمانه و دقیق است در اول انقلاب مردم در شرایط آن زمان در امتحان بودند امروز نیز همانگونه در امتحان هستند وآینده نیز امتحانها باقی است و آیندگان امتحان می شوند وکلام آخر اینکه در همه حال و احوال بخصوص در امتحانهای الهی به خداوند تعالی بناه ببریم و از او طلب رحم و مغفرت نمائیم والسلام

چون توضیح آن زیاد است لطفا سخنرانی اقای دکتر فریدونی مبحث وهابیت راکه سی دی ان در نوارخانه کانون المیقات موجود است گوش دهید ویا کتاب وهابیت از نظر عقل و شرع را که نوشته دکتر سید محمد حسینی قزوینی است بخوانید این کتاب نیز در کتابخانه کانون المیقات موجود است

بله. مسابقات میلاد نور ویژه خواهران که در ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار می شود و همچنین مراسمی ویژه در ایام شهادت آن بزرگوار در محل شعبه مرکزی همه ساله برقرار می باشد که جهت اطلاع بیشتر می توانید با موسسه تماس حاصل نمایید.

واژه خشم که معادل عربی آن غضب است عبارت از جوشش و غلیان خون قلب است برای انتقام(مفردات راغب) و نیز عبارت از حالی است که در اثر عوامل مخصوصی به انسان عارض می شود و آن توأم با تاثیر و تغییر حالت است. از آنجا که تغییر و تاثیر در خداوند راه ندارد لذا منظور از غضب خداوند همان انتقام و بلا و عذاب است که در اثر بد کاری، در دنیا و آخرت بر شخص وارد می شود. و در حدیثی(کافی ج 1 صفحه 110 باب الاردة انها من صفات الفعل) از امام باقر(ع) غضب خدا همان عقاب معنی شده است(قاموس قرآن). لذا منظور از غضب و خشم خدا یعنی عدم رضایت خداوند از عقاید، اعمال و افکار فرد است که منجر به عذاب می شود.

اصولا علم بدون تقوی خیری ندارد و عوامل بی اثر بودن آن چند چیز است که از جمله آنها عبارت است از:
الف- اگر عالم به علم خود عمل نکند گفتار او در دیگران در همان زمینه ای که عمل نمی کند تاثیری ندارد.
ب- در فراگیری علم باید دقت و تمرکز داشت و از همه مهمتر، مطلب را فهمید و لذا طوطی وار خواندن مطالب، نتیجه اش این است که در ذهن نخواهد ماند.

اصولا قاعده ادغام در ادبیات عرب و فارسی در بعضی کلمات مانند کلمه فوق فقط در قرائت (خواندن) جاری می شود و در کتابت جاری نمی شود.

به اتفاق همه صاحبنظران از علمای شیعه کتاب "بحار الانوار" یا "بحار الانوار الجامعة لِدُرَرِ اخبار الائمه (ع)" کاملترین کتاب در موضوع احادیث پراکنده است و همه هدف ها و موضوعات دینی را در بر داشته و به بهترین وجه آنها را برای مراجعه کنندگان بیان می کند. به قول حاج میرزا حسین نوری (اعلی الله مقامه) هرگز آیه یا حدیثی درباره اعتقادات، فروع دین، تاریخ، اخلاق و ... را نمی یابی مگر آنکه علامه مجلسی(ره) در بحار الانوار توضیح و تحقیقی پیرامون آن ارائه داده است. علامه طباطبایی(ره) نیز آن را بهترین دایرة المعارف شیعه از نظر جمع اخبار می دانستند.

 از ویژگی های عمده بحار الانوار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. جامع بودن (بطوری که هیچ موضوعی از موضوعات گوناگون اسلامی نیست مگر آنکه در مورد آن قلم فرسایی کرده و حق مطلب را ادا نموده است)
  2. استفاده از بهترین نسخه ها جهت تألیف بحار الانوار توسط علامه مجلسی(ره)
  3. مؤلف آنچه را در کتاب نقل کرده است صحیح می دانسته و آنچه را قابل اعتماد نمی دانسته در جای خود تذکر داده است.
  4. غالب روایات دسته بندی شده و یکجا نقل شده است. و ..

.لذا این جمله که عده ای می گویند علامه مجلسی(ره) فقط احادیث را جمع آوری نموده و سندیت آنها را مورد بررسی قرار نداده ناشی از عدم آشنایی با بحار الانوار، ویژگی ها و روش تألیف آن بوده است. البته ذکر این مطلب ضروری است که ما مسلمانان جز قرآن کریم، هیچ کتابی را معصوم نمی دانیم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دایرة المعارف بزرگ حدیثی شیعه از جمله می توانید به کتاب "آشنایی با بحار الانوار" تألیف احمد عابدی از انتشارات سازمان چاپ  و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نمایید.

يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ(سوره مبارکه آل عمران آیه 43)

به نظر می رسد واژه های قنوت، سجده و رکوع در این آیه اشاره به اعمال قنوت، سجده و رکوع نماز نباشند، بلکه مفهوم لغوی آنها که بمعنای تواضع می باشد(تفسیر نمونه) منظور نظر باشد و بیان راکعین پس از" وارکعی" تناسب دارد نه ساجدین و نه قانتین.

جواب این سوال بین علماء اختلافی است وباید به رساله مرجع خودتان رجوع کنید

با سلام، بهتر بود پرسش گر محترم مرجع خود را ذکر می کردند. علی ای حال نظر اجمالی فقها بر این است کسی که از وطن مادری خود عدول کند یعنی زادگاه خود را ترک گفته و به مکان دیگری جهت زندگی مهاجرت کند در صورت بازگشت فرد مذکور بدانجا، حکم مسافر را دارد مگر بطور کامل عدول نکرده باشد مثل کشاورزان که تابستان ها برای کشاورزی یک یا دو ماه به زادگاه اصلی خود بر می گردند و یا قصد بیشتر از ده روز را نمایند.

با سلام حضور پرسش گر محترم، ابتدا باید مرجع حدیث و متن عربی حدیث دیده شود ولی در عین حال باید همواره به این مطلب کلی توجه داشت که خداوند متعال جسم نیست تا دیده شود لذا رؤیت(دیدن) به معنای واقعی هرگز امکان ندارد اما باید توجه داشت که دیدن معانی و کاربرد های متعددی دارد. در برخی جاها به معنای دیدن با چشم است و در جایی دیگر به معنای فهمیدن است مانند آنچه در فارسی بجای "جریان و مطلب را این طور می فهمم" گفته می شود "جریان را اینطور می بینم" و یا بجای "نظرت را راجع به ... چیست؟" گفته می شود "مطلب را چطور می بینی؟" و عبارت دیدن با چشم باطن که در برخی احادیث بکار رفته کنایه از این است که خداوند متعال را هر لحظه و در هر مکان با تمام وجود حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینیم.

برخی از کتابهای معروف شیعه که عمدتا به عنوان مرجع به کار می روند عبارتند از کتب اربعه: کتب کافی، الاستبصار، من لایحضره الفقیه و بحار الانوار. و همچنین منتهی الآمال، امالی و خصال صدوق و ... و برخی از کتب معتب اهل سنت نیز عبارتند از: صحیح مسلم، صحیح بخاری، سنن ابی داود، سنن ترمزی، تاریخ یعقوبی، تاریخ کامل ابی اثیر و ...

به این سوال می توان با دو رویکرد پاسخ داد: 1- عقلی، 2- شرعی: اگر چه می توان با ابزار عقل و تفکر به جوابهایی رسید اما مطمئنا بسیاری از زوایای پاسخ از دید عقل مخفی خواهد ماند، لذا بنا به دلایل بسیاری بهتر این است که با ابزار شرع(آیات و روایات) که دلایل عقلی را هم در بر میگیرد به این سوال پاسخ دهیم. در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. در جایی هدف از خلقت، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.
تهران- میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی،خیابان شهید جوادیان (قلمستان)، پلاک 167
55370517- 55390144
55394972
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است