پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه‌تعالی

 متأسفانه کسی که آیه را برای شما ترجمه کرده است این کار را به غلط انجام داده است. ترجمه آیه چنین چیزی نمی‌باشد. حتماً در این زمینه به تفسیر المیزان و نیز کتاب شریف قاموس قرآن مراجعه و یا منتظر باشید که در ادامه مبحث دعا، ما مبحث بسیار ارزنده‌ای پیرامون جنیان خواهیم داشت.

باسمه تعالی

 متأسفانه اشتباهی که دیگران در مورد شما انجام داده‌اند نابخشودنی است. البته خود شما هم بی‌تقصیر نیستید. باید در زمانی که می‌توانستید ازدواج کنید، باید پایتان را در یک کفش کرده و ازدواج می کردید. لکن این عمل متأسفانه انجام نشده است. اما هنوز نباید از این مطلب ناامید بود بلکه شما می‌توانید از همین امروز به همین نیت روزی 500 مرتبه استغفار کرده و ان‌شاءالله نتیجه آن را ببینید. البته می‌دانید باید این کار چند ماه طول بکشد. از طرفی دیگر لازم نیست ازدواج با یک مرد که تا کنون ازدواج نکرده باشد، بلکه می‌تواند کسی که همسر او از دنیا رفته یا همسرشان را طلاق داده یا فرزندی دارد و به دنبال همسری شایسته است نیز صورت بگیرد . در این زمینه تعصب خاصی نداشته باشید. ان‌شاءالله به زودی با توجه به انجام موارد فوق مؤفق خواهید شد ان‌شاءالله .

باسمه‌تعالی

 متأسفانه باز هم یک طرفه قضاوت کرده‌اید. اگر می‌خواهید بدانید کتبی را که نام برده‌اید و دانشجویانی که این کتب را خوانده‌اند، واقعاً توانسته اند یک ادیب و ادبیات دان شوند، خودتان یا یکی از آنها را به مؤسسه بیاورید تا فقط یک آیه کوتاه را به شما یا به آنها بدهیم و براساس معلوماتی که از آن کتب فراگرفته‌اند، آن آیه را تجزیه و ترکیب نمایند. البته با جوّی که در کشور حاکم است و آن خواندن کتب و تند تند پاس کردن واحدها می‌باشد و در نتیجه گرفتن مدرک و گفتن اینکه ما فلان کتاب و فلان کتاب را خوانده‌ایم حق با شماست. در چنین جوّی صحبت از فهمیدن مطلب و گرفتن خروجی و در نتیجه فهم آیات قرآن کریم شاید کاری عبث و بیهوده باشد. همیشه به یاد داشته باشید که هر کس هر ادعایی می‌کند بلافاصله او را تست کنید و اگر نتوانستید به ما بگویید. ما به فضل خدا او را تست خواهیم کرد. آنچه که ما سال‌ها در این مسیر طی کرده‌ایم و افراد گوناگونی را از حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تست کرده ایم، تاکنون به اندازه انگشتان یک دست نتیجه نگرفته‌ایم. به هر حال ما آماده‌ایم که مدعیان را آزمایش کرده، از محضر ایشان استفاده کنیم. این گوی و این میدان!

باسمه تعالی

ما دلایل شما را ندیده‌ایم. شما باید یا دلایلتان را به صورت کتبی یا به صورت حضوری مطرح کنید تا پاسخ آنها را بدهیم. آن گاه بتوانید تصمیم لازم را بگیرید.

باسمه‌تعالی

باید به مقداری باشد که تصاعد بوی آن باعث تحریک نامحرم نشود.

باسمه تعالی

در این باره رجوع کنید به مبحث خمس از جناب استاد مخمل باف (بخش سخنرانی ها). آنرا گوش کرده و اگر باز هم سوالی بود بفرمایید تا پاسخ دهیم.

باسمه تعالی

از پیشنهادات شما متشکریم. اگر شما فرصت ارسال پیشنهادات  خود را به معاونت آموزش مرکز ندارید ما این کار را برای شما انجام خواهیم داد. ولی توجه به یک نکته برای شما ضروری است و آن اینکه یک طرفه فکر کردن و یک طرفه نتیجه گیری کردن و جوانب را در نظر نگرفتن نتیجه ی خوبی به دست نمی دهد. شما باید بدانید که افرادی دیگر، کتب دیگری را معرفی می کنند و هر کس دوست دارد کتاب یا جزوه ای که خود معرفی می کند مورد تدریس قرار گیرد و اگر چنین بشود می دانید که دیگر کتاب و جزوه ی واحدی وجود نخواهد داشت. یک موسسه همواره باید سعی کند جزوه و یا کتابی را در نظر بگیرد که به عنوان کتاب یا جزوه ی واحد بتواند آن را در اختیار همگان بگذارد. کتاب های صرفی که نام برده اید همگی دارای اشکالات متعددی است که متاسفانه از دید شما پنهان مانده و قبلاً ما آنها را بررسی کرده ایم. تا این زمان از جزوات مرحوم علامه نیکوصفت (ره) کامل تر پیدا نکرده ایم. لکن در آینده ای نزدیک در نظر داریم که جزوات صرف را مختصر نموده و مطالبی که کمتر در ادبیات عرب کاربرد دارند از جزوه حذف نموده و غیر از تمارین موجود، تمارینی از قرآن کریم نیز به آنها اضافه شود. این کار توسط کارگروه هایی که در گردهمایی سالیانه معرفی شده اند انجام خواهد پذیرفت.

باسمه تعالی

از پیشنهادات شما متشکریم. اگر شما فرصت ارسال پیشنهادات  خود را به معاونت آموزش مرکز ندارید ما این کار را برای شما انجام خواهیم داد. ولی توجه به یک نکته برای شما ضروری است و آن اینکه یک طرفه فکر کردن و یک طرفه نتیجه گیری کردن و جوانب را در نظر نگرفتن نتیجه ی خوبی به دست نمی دهد. شما باید بدانید که افرادی دیگر، کتب دیگری را معرفی می کنند و هر کس دوست دارد کتاب یا جزوه ای که خود معرفی می کند مورد تدریس قرار گیرد و اگر چنین بشود می دانید که دیگر کتاب و جزوه ی واحدی وجود نخواهد داشت. یک موسسه همواره باید سعی کند جزوه و یا کتابی را در نظر بگیرد که به عنوان کتاب یا جزوه ی واحد بتواند آن را در اختیار همگان بگذارد. کتاب های صرفی که نام برده اید همگی دارای اشکالات متعددی است که متاسفانه از دید شما پنهان مانده و قبلاً ما آنها را بررسی کرده ایم. تا این زمان از جزوات مرحوم علامه نیکوصفت (ره) کامل تر پیدا نکرده ایم. لکن در آینده ای نزدیک در نظر داریم که جزوات صرف را مختصر نموده و مطالبی که کمتر در ادبیات عرب کاربرد دارند از جزوه حذف نموده و غیر از تمارین موجود، تمارینی از قرآن کریم نیز به آنها اضافه شود. این کار توسط کارگروه هایی که در گردهمایی سالیانه معرفی شده اند انجام خواهد پذیرفت.

باسمه تعالی

از پیشنهادات شما بسیار متشکریم. حتما در این رابطه حضوراً همراه با پیشنهادهای خود به معاونت آموزش مرکز مراجعه نمایید.

باسمه تعالی

جهت پاسخ خود رجوع نمایید به بحث عصمت انبیاء (ع) (اینجا) از جناب استاد مخمل باف. بعد از استماع آن اگر سوالی بود بفرمایید تا پاسخ دهیم.

باسمه تعالی

 پاسخ‌های شما را از آخر به اول می‌دهیم.

 اولاً ما اصلاً از پول بیت‌المال در موسسه هزینه نکرده، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. حال چگونه شما چنین اتهامی را به ما می‌زنید خداوند بر همه ما ببخشاید.
دوم اینکه ما نه تنها قصد نداریم و نداشته و نخواهیم داشت که رساله های عملیه را از دست مردم بگیریم بلکه قصدمان این است که همه اقشار جامعه مخصوصاً جوانان و نوجوانان عزیز لااقل در هفته پنج صفحه رساله بخوانند و برای این منظور همه معلمین این موسسه دانشجویان خود را ملزم می‌کنند که حتماً به فتاوای مراجع خود  در رساله‌های عملیه نیز مراجعه نمایند. تا این ساعت که در خدمت شما هستیم در حدود ده هزار رساله عملیه یا به طور رایگان یا با قیمت‌های تخفیف داده شده در اختیار دانشجویان در سال‌های متمادی قرارداده ایم. آیا این یعنی جمع کردن رسانه‌ها از دست مردم؟
سوم اینکه عزیز من، شما در ارتباط با مسئلة تدوین جزوات توجیه نبوده و نیستید. اصلاً قصد موسسه از انتشار چنین جزواتی آنچه که شما فکر می‌کنید نبوده است بلکه چون در سال‌های اخیر مراجع زیادی به مراجع قبلی اضافه شده اند و چیزی نزدیک به یکصد مرجع در حال حاضر وجود دارد و اغلب این‌ها دارای رساله می‌باشند. لذا یک معلم در کلاس با دانشجویانی مواجه می‌شد که هر کدام یک رسانه را با خود آورده بودند و خود معلم هم دارای رساله ای جداگانه بود و بالاخره نمی‌دانستند از روی چه رسانه‌ای بخوانند و چگونه جمع فتاوی نمایند. تدوین جزوات به خاطر این بود که یک جزوه واحد در اختیار همگان باشد تا لااقل در سر کلاس همه از روی یک متن بخوانند و اگر اختلافی بود به حواشی جزوه مراجعه نمایند. موفق باشید. 

باسمه تعالی

با تشکر از شما. حتما نظرات شما مورد توجه خواهد بود.

 باسمه‌تعالی

 خدا ایشان را رحمت کند و از تقصیرات ما و ایشان در گذرد . اولاً اگر بین ورثه اختلافی هست باید حتماً این اختلاف رفع شود. ثانیاً اگر مظلمه ای مانند حج، نماز، روزه و امثال این‌ها بر عهده پدر بزرگ بوده و کسی از آن اطلاع دارد حتماً آن را ادا نمایید. ثالثاً وصیت های پدربزرگ اگر شامل باقیات و الصالحات است انجام دهید و اگر نیست خودتان برای ایشان ختم قرآن، اطعام کردن، انفاق کردن، نماز مستحبی و زیارت مستحبی و امثال این کارها را تا اطلاع ثانوی انجام دهید .

باسمه‌تعالی

اولاً ما پاسخ هر سؤالی را متناسب با آن می‌دهیم. اگر اشکالات به نوع اشکالات وهابیت باشد، به همان صورت پاسخ خواهیم داد و اگر اشکالات به نوع وطن گرایی و  ملی‌گرایی و دوری از اسلام باشد مسلماً پاسخ خود را خواهد داشت و همین طور غیره و ذالک. لکن آن طور که گفته اید، بسیاری از جوانان دنبال کوروش کبیر و داریوش و امثال آن نیستند. باید دید هر کس چگونه تأثیر پذیرفته است و مشکل او چیست. اگر شما دقیقا نوع اشکال را ذکر نمایید سعی می‌کنیم حتماً پاسخ شما را تقدیم نماییم.

باسمه تعالی

حتماً به زیارت عاشورای خود، شب‌ها سوره فتح را نیز اضافه کنید. البته می‌توانید در طول روز نیز این سوره را بخوانید. حداقل روزی یک مرتبه و نیز این ذکر را که گرفته شده از دعای معصومین (ع) است تا اطلاع ثانوی هر روز 100 مرتبه بگویید :

يَا مَنْ يَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لَا يَكْفِي مِنْهُ شَيْ‏ءٌ اِكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي

 برای خواستگاران شرایط سخت نگذارید و اگر متدیّن هستند و شرایط دیگر نیز در آنها موجود است زودتر ازدواج نمایید.

باسمه تعالی

در نزد ما مترجم زبان عربی و انگلیسی موجود است. شما می‌توانی شبهات خود را برای ما ارسال کنید و پاسخ را به هر کدام از سه زمان فارسی، انگلیسی و عربی دریافت نمایید .

 باسمه تعالی

 به موارد ذیل دقت کنید:

 1-برادر عزیز، کدام تفسیر از تفاسیر شیعه مطلبی که شما فرموده اید را بیان کرده است؟ لطفا برای ما ذکر کنید و جایزه بگیرید .

2-اگر هر کسی به شما گفت ما وقتی مریض می‌شویم باید به خدا مراجعه کنیم و خدا ما را بلافاصله شفا خواهد داد، بگویید:
اولاً چرا پیامبر اکرم (ص) و دیگر بزرگان شما هرگاه مریض می‌شدند به طبیب مراجعه می‌کردند و به خدا مراجعه نمی‌کردند؟
ثانیاً معنای مسبب الاسباب بودن یعنی چه؟
ثالثاً اگر کسی در اموری احتیاج پیدا کرد، بنا باشد مستقیم به خدا مراجعه ‌کند، باید دائماً از آسمان، دارو، غذا، لباس، آهن‌آلات، مصالح ساختمانی، لوازم خانوادگی و هزاران مورد دیگر دائماً در حال فرود آمدن باشد. اگر کسی چنین عقلی دارد، فقط یک فاتحه برای عقلش بخوانید و نه بیشتر .

3-اما در مورد سؤالِ " اگر انسان میان خود وخدای خود را اصلاح کند بی نیاز می شود"، به این بنده خدا بگویید شما که خود این حرف را می‌زنید، آیا بین خود و خدای خود را اصلاح کرده اید یا خیر؟ اگر نکرده‌اید کاری را که خود نکرده‌اید چرا از ما می‌خواهید و اگر انجام داده اید به ما بگویید پس چرا وقتی بیمار می‌شوید به طبیب مراجعه و یا نان را از نانوایی می گیرید و برق را از اداره برق و آب را از اداره آبرسانی و گاز را از اداره گاز و همین‌طور کارهای دیگر را. چرا در صورتی که بین شما و بین خدا اصلاح شده است همه کارها را از او نمی‌خواهید و اگر این‌ها سبب است و او تعالی مسبب الاسباب است پس چرا مغلطه می‌کنید؟ اگر می‌خواهید توسل را بکوبید حداقل این را بدانید که راهش این نیست. لذا چیزی را که حتی بلد نیستید به آن اشکال کنید قبلاً یاد گرفته و بعد انجام دهید.

البته این‌ها مطالبی بود که شما باید به آن بنده خدا بگویید و جوابش را هم برای ما ارسال کنید.

 4-مثل اینکه این بنده خدا آن قدر بی‌سواد است که نفهمیده است خداوند دکتر و طبیب و داروخانه ندارد بلکه شافی است یعنی شفا دهنده است و فرق است بین شفا دهنده و دکتر و طبیب. دکتر و طبیب سبب هستند و باید کار خود را انجام دهند و این خدای تعالی است که شفا را می‌تواند در کار آنها قرار دهد و این که چه زمانی خدای تعالی شفا را قرار می‌دهد البته به دعا و خواستن ما از خدای متعال بستگی دارد .

5-اما اگر در مورد اینکه توسل جایز است یا نه، مطلبی خواستید، حتماً به کتب بسیاری که در این زمینه نگاشته شده از جمله کتاب بسیار عظیم "منشور جاوید" از آیت‌الله سبحانی و کتاب "توسل" نوشته علامه عسگری رجوع نمایید.

باسمه تعالی

پاسخ خود را در ادامه این مبحث دریافت خواهید کرد. حتما با ما همراه باشید.

باسمه‌تعالی
 برای غلبه بر استرس و اضطراب موارد زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر به خوبی آنها را انجام دهید بعد از مدتی برای ما گزارش خود را بیان کنید تا ببینیم چند در صد اضطراب و استرس شما کاهش پیدا کرده است.
 1-حتماً نمازهای خود را در اول وقت و با طمأنینه و آرامش بخوانید. اگر در اول وقت نشد، هر چه زمان به اول وقت نزدیک‌تر باشد این کار را انجام دهید.
 2-دعاهایی که در قالب تعقیبات نماز در ادامه آنها در مفاتیح الجنان آمده است را هر روز مطالعه نمایید.
 3-هر شب 50 آیه از اول قرآن شروع به خواندن نمایید و شب بعد 50 آیه ی بعدی و همینطور تا آخر قرآن را بخوانید.
 4-هر شب قبل از خواب آیةالکرسی و سوره ناس و فلق را خوانده و صبح‌ها نیز پس از برخاستن از خواب این کار را انجام دهید .
 5-شب‌های جمعه از خواندن دعای کمیل غفلت ننمایید. حتماً با توجه، در هر شرایطی که هستید آن را بخوانید.
 6-یک ساعت مانده به غروب جمعه، دعای سمات را بخوانید.
پس از یک ماه گزارش کار خود را برای ما ارسال کنید .