پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی
 1-مسئله به این صورت است که چون شما می‌دانید که ممکن است این غذا مشکل داشته باشد ولی دیگری چنین چیزی را نمی‌داند، مخصوصاً فقر، و لذا از نظر شرعی خوردن آن برای او اشکالی ندارد چون نمی‌داند.
 2-در چند جا خرید و فروش سگ استثناء شده است. 1-سگ هایی که نیروی انتظامی برای کارهای خود از آنها استفاده می‌کند. 2-سگ هایی که گله‌داران برای گله ی خود از آنها استفاده می‌کنند. 3-سگ نگهبان که اصولا از آن برای حفاظت از مکان‌ها استفاده می‌شود. البته در تمام این موارد مکان زندگی سگ باید جدا از انسان باشد و رعایت نجاست و طهارت حیوان انجام گردد.

باسمه تعالی
 1-این مطلب ریشه قرآنی داشته و آیه  124 سوره مبارکه بقره چنین مطلبی را اثبات می‌کند که حضرت ابراهیم علیه‌السلام دارای مقام نبوت بود و با انجام آزمایشات سنگین و بی‌نظیر و مؤفق شدن در آنها به مقام امامت رسید. پس معلوم می‌شود مقام امامت بالاتر از نبوت می‌باشد.
 2-البته امامان معصوم(ع) مقامشان از همه پیامبران(ع) به استثنای پیامبر خاتم(ص) بالاتر است، طبق آیه شریفه و احادیثی که در این زمینه در کتاب شریف بحارالانوار در بحث امامت ذکر گردیده است .

باسمه‌ تعالی
 جناب استاد فرمودند: "حتماً باید برای چنین امری با دفتر مرکزی کانون تماس گرفته (از ساعت 9 صبح الی 4 بعد از ظهر) و با سرکار خانم بخشی پور هماهنگ نمایید ".

باسمه تعالی
 به هر کسی که در چنین رشته‌ای فعالیت می‌کند می توانید این کمربند را بدهید. تا او یا خودش استفاده کند و یا به افراد نیازمند در این زمینه بدهد.

باسمه تعالی
 1-وقتی سوالی مطرح می‌کنید سعی کنید سوال به گونه‌ای نباشد که در آن تهدیدی نسبت به پاسخ دهنده در نظر گرفته شده باشد. چرا که مسلماً یا پاسخ دهنده جوابی نخواهد داد و یا اینکه پاسخ، مطلوب شما نخواهد بود .
 2-همان‌طور که فرمودید کسانی که از بین مردم جهان وارد بهشت می‌شوند کسانی هستند که باید اعتقاد به خدای یگانه و اعتقاد به 124 هزار پیامبر(ع) و 12 جانشین بر حق پیامبر خاتم(ص) را داشته باشند. همچنین به آنچه را که از جانب پیامبر خاتم (ص) و پیامبران دیگر(ع) بر مردم نازل شده است را داشته باشند. لکن غیر از این مردمان دیگری نیز هستند که ممکن است از دین اسلام که همان است که در بالا تعریف نمودیم چیزی به آن‌ها نرسیده باشد. اینها نیز به جهنم نخواهند رفت و نیز کسان دیگری هستند که در فضایی زندگی کرده‌اند که فقط مخالفین در آن فضا بوده‌اند و آنان جرأت تحقیق نداشته‌اند و نتوانسته‌اند آزادانه دین خود را انتخاب نمایند. اینها نیز کسانی نیستند که به جهنم بروند . البته چند گروه دیگر نیز هستند که همه و همه اینها با برنامه خاصی از طرف پروردگار مهربان در فضایی دیگر مورد امتحان قرار خواهند گرفت . در واقع باید گفت کسانی به جهنم می‌روند که مسیر آن را خود انتخاب کرده باشند و این که شما تصور کنید فردی به واسطه چند گناه با اینکه مسلمان واقعی (شیعه) باشد، به جهنم نخواهد رفت و آنان که مسیر جهنم را خود انتخاب می‌کنند همان کسانی هستند که حقیقت کاملاً بر آنها روشن شده و حجت الهی بر آن‌ها تمام شده باشد. ما این بحث را در یک دی‌وی‌دی (بحث معاد، ذیل جلساتِ علت خلود در آتش- اینجا) مفصل شرح داده ایم. با همه این احوالات در پایان باید گفت اگر خداوند افراد را به صورت انتخابی به دوزخ می برد، فرمایش شما کاملاً صحیح بود لکن وقتی کسی هست که نمی‌خواهند بهشت بروند و می‌خواهد خودش به جهنم برود، نه ما و نه شما و نه پروردگار متعال کاری برای او انجام نخواهند داد. اگر دی‌وی‌دی مورد نظر را گوش کردید و در این زمینه مشکلی بود، حتما سوال خود را مطرح کرده تا پاسخ دهیم.

باسمه تعالی
 مشکلی ندارد ولیکن اگر چنین وقفی را در قرائت حفض از عاصم انجام ندهید بهتر است .

باسمه‌ تعالی
 از توجه شما به سایت متشکریم و از تذکرات سودمند شما استفاده خواهیم کرد. لکن چند موضوع را بنا بر این که "إن الذكرى تنفع المؤمنين"همواره به خاطر داشته باشید.
 1-اینکه گذاشتن یک مطلب و برداشتن آن بر روی سایت هیچ گاه بنا بر خواست شخصی اشخاص نبوده و نیست .
 2-اینکه چرا این گونه مطالب باید بر روی سایت قرار گیرد این است که اگر کار اشتباهی در خلوت انجام پذیرد، هیچ یک از ما حق نداریم آن را علنی نماییم. ولی اگر آن کار در ملأ عام انجام بپذیرد باید تذکر عمومی داده شود. حال اگر چه آن کار گناه کبیره هم نباشد، لکن اگر کاری باشد که در شأن مؤسسه نیست باید همان طور که تذکر داده شده، تذکر داده شود. در این زمینه قطعاً شما به جای ما و ما به جای شما نیستیم و به همین منظور ما حسب مسئولیتی که داریم باید همواره تمام نقایص و مکروهات و اشتباهات را رصد نموده و اگر عمومی بود تذکر دهیم. تصور کنید اگر همین کار در سطح کشور انجام پذیرد آیا دیگر مدیری متخلف پیدا می‌شود؟ در این زمینه احادیثی در کتاب شریف میزان الحکمه است که مجموعاً دلالت بر این مطلب می‌نماید که اگر کار اشتباهی را که به صورت عمومی انجام شده، همگان تذکر دهند، اولاً آن اشتباه دیگر تکرار نخواهد شد، ثانیاً صاحب آن اشتباه برای برنامه‌ها و کارهای آینده خود نهایت دقت را به عمل خواهد آورد.
 3-حتماً حضرت‌عالی نحوه انتصابات استانداران امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- توسط آن حضرت(ع) را در نهج‌البلاغه و دیگر کتب خوانده‌اید. دقت کنید که آن حضرت کوچک‌ترین خطایی را از آنان اگر به صورت عمومی مطرح می‌شد، عمومی برخورد کرده تا مردم بدانند که امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- با کسی تعارف ندارد. مخصوصاً اینکه دین خدا و احکام الهی در بین باشد. من تصور می‌کنم اگر ما در زمان آن حضرت(ع) بودیم شاید خیلی از کارهای آن حضرت(ع) را برنمی تافتیم و خداوند به ما لطف کرده که ما در زمان آن بزرگوار نیستیم.
 4-این را بدانید که هیچ عزیزی با امر به معروف شدن و نهی از منکر شدن خفیف و خوار نمی‌گردد بلکه عزیزتر نیز می‌گردد، زمانی که خود را در مقابل تذکر به جا و پسندیده منقاد و مطیع نشان دهد. تمام یاران امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- هم چنین بودند .
 5-فرصت خوبی است که از شما و همه دوستان بخواهیم همیشه با پیش آمدن کوچک‌ترین اشتباه و غفلت بلافاصله آن را متذکر شوند تا فرد اشتباه کننده خیلی سریع به اشتباه خود واقف گشته و آینده نورانی و خوبی را در پیش داشته باشد . البته این مطلب در اخلاق و اعتقادات و احکام بحث مفصلی دارد که با توجه به درصد درک افراد، مخصوصاً عزیزانی که از این تذکرات کوچک ناراحت می‌شوند جایز نباشد راجع به آن بخشی داشته باشیم. ولی خیلی خوب است که همه ما تمرین ظرفیت نموده و تا زنده هستیم بتوانیم مسیر کامل شدن و یا لااقل نزدیک به تکامل را طی نماییم.
 سایت ما باید سایتی باشد که همه بدانند ما برای بهتر شدن و خوب شدن از خود شروع کرده ایم نه از دیگران و این فرمول اساسی را می‌خواهیم رعایت کنیم که اول خود را اصلاح نماییم و در این زمینه از هیچ کس خجالت نکشیم و فقط رضایت خداوند را در نظر داشته باشیم .
 با تشکر و احترام برای شما .

باسمه تعالی 
 حتماً کتاب کودک و جوان مرحوم آیتالله فلسفی (ره) را مطالعه نمایید و نیز حتماً کتاب "اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" نوشته شهید دکتر پاکنژاد، بخش ازدواج آن را مطالعه نمایید. مؤفق باشید.

باسمه تعالی
پاسخ شما به ایمیلتان ارسال شد ولی ظاهرا آدرس را اشتباها درج نموده اید. جهت دریافت پاسخ خود می توانید مجددا آدرس صحیح ایمیلتان را برای ما ارسال نمایید. البته موضوع پیام خود را نیز قید بفرمایید

 باسمه تعالی
 زن برای انجام اعمال واجب مانند روزه واجب و نیز نمازهای واجب و دیگر واجبات به هیچ عنوان نیازی به اجازه گرفتن از شوهر ندارد و فقط در اعمال مستحب باید با رضایت شوهر همراه باشد. و در جایی که پدر نیاز به آب داشته باشند و خطری متوجه ایشان باشد باز هم نیاز به اجازه گرفتن از شوهر نیست.

باسمه تعالی
 به هیچ عنوان نباید به شک های خود و وسوسههایی که میشوید اعتنا نمایید در غیر این صورت بیمار می شوید و مداوای شما هم مشکل خواهد بود.

باسمه تعالی
 اول اینکه در آینده باید به فکر تعویض مکان باشید.
 دوم، شما زندگی خودتان را بکنید و چون راه پله های شما جدا است مشکلی ندارد و در اینکه آن حیوان کجاها می رود تفحص نکنید.
سوم، غذاهایی که از طرف صاحب خانه می آید، همه را به فقیر بدهید و خودتان استفاده نکنید .

باسمه تعالی
شما در یک مقابله جدیدی با شیطان قرار دارید. اگر بتوانید به مقاومت خود مخصوصاً در این ماه پربرکت و نیز بویژه در شب های قدر ادامه دهید، حتماً با یاری خدا مؤفق خواهید شد. یاد خدای تعالی را از دست ندهید و اگر توانستید در مراسم لیالی قدر این موسسه شرکت نمایید.

باسمه تعالی
با توجه به طولانی بودن سوال شما و محدودیت در ارسال تعداد حروف در این قسمت (700 کاراکتر)، لذا پیام شما ناقص و فقط دو مورد به دست ما رسیده است. اگر چنان چه مطالبی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر دارید، نظرات خود را مکتوب نموده و به دفتر مدیریت در ساختمان مرکزی تهران ارسال نمایید تا ضمن بررسی، در صورت لازم بودن پاسخ به آن، بتوان آن را برای شما ارسال نمود.

باسمه تعالی
 1-از آغاز فعالیت این مؤسسه روحانیون بیشماری هم به عنوان استاد و هم به عنوان شاگرد در این مؤسسه فعالیت داشتهاند و اکنون نیز طلاب متعددی در مؤسسه، چه خانم و چه آقا مشغول تحصیل و تدریس میباشند.
2-در مراسمات موسسه اگر حضور داشته باشید، از مکانهای مختلف روحانیت معظم همواره حضور خوبی در مجالس داشته و دارند. می توانید به سی دی های مراسم و عکسهای آنان مراجعه نمایید.

باسمه تعالی
1-کتاب خوبی است لکن باید دقت کنید که بعضی از مطالب آن مورد نظر بعضی از دانشمندان دیگر نمی‌باشد.
 2-در شارع مقدس چیزی به نام فلسفه نداریم و فلسفه یکی از دانش‌هایی است که جدای از علوم الهی که همان قرآنی و روایی هستند مطرح می‌شود و به نظر ما خواندن آن برای کسانی خوب است که استعداد لازم و اعتقاد راسخ به دین را داشته باشند و در پایان بخواهند پاسخ منحرفین در این زمینه را به خوبی بدهند.
 3و4-پاسخ این است که ابتدای هر گونه عرفانی و نیز ابتدای هرگونه سیر و سلوکی از دو چیز شروع می شود. 1-ترک محرمات به طور کلی 2- انجام واجبات به تمام معنا. هر گاه این دو حاصل گردید و زمانی از آن گذشت، آنگاه می‌توان راجع به بقیه مسایل برای رسیدن به تکامل صحبت نمود.

باسمه تعالی
 1-هرگونه ارتباط با مرد نامحرم از دیدگاه شارع مقدس حرام بوده، چه تلفنی باشد چه مکاتبه‌ای.
 2-شما فعلاً باید فقط به فکر درس خواندن و گرفتن دیپلم باشید و در حال حاضر اصولاً داشتن چنین تفکراتی برای سنین شما نه تنها مطلوب نبوده، بلکه زیان‌های جبران‌ناپذیری نیز به همراه دارد. با یک برنامه‌ریزی دقیق مسیر زندگانی خود را به درستی تغییر داده و کاری کنید که بعدها برای شما پشیمانی به بار نیاورد. آینده شما اکنون در دست‌های خود شما است. مواظب باشید چگونه رفتار می‌کنید. باز هم می‌گوییم، بعدها پشیمان نشوید. پس خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید و از هرگونه انجام کارهای احساسی و خلاف عقل و شرع جداً جلوگیری نمایید .
در آخر پیشنهاد می شود بحث حجاب، جلسات مربوط به روابط دختر و پسر از دیدگاه قرآن و روایات را دریافت کرده و گوش نمایید.(اینجا)

باسمه تعالی
 دروغ از گناهان کبیره بوده و در همه موارد حرام می‌باشد و جایز نیست. مخصوصاً مواردی که ذکر کردید و فقط در بعضی موارد استثناء شده است که در کتاب شریف میزان الحکمه ذیل واژه کذب در مورد استثنائات آن توضیح لازم داده شده است .

باسمه تعالی
اگر صدمه به بدن محسوب شود جایز نیست در غیر این صورت مشکل فقهی ندارد. ولی اخلاقاً دست بردن در چگونگی خلقت اعضا و جوارح به دست پروردگار متعال درست به نظر نمی رسد.