پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی

این صرفا یک نشانه است و چیزی بیشتر از این نیست و ریشه در شرع یا دین ندارد بلکه مسئله عرفی است که شرع مقدس با آن مخالفتی ندارد.

باسمه تعالی

لطفا با شماره های دیگر شعبه سلمان فارسی (ره) تماس بگیرید.
34586943 - 34586934 - 34586945

باسمه تعالی

آیا شما قبل از خواندن این زیارت موانع استجابت دعا را برطرف کرده اید یا نه ؟ مثلا آیا با ارحام خود قطع رحم داشته اید یا خیر و یا مظلمه ای به هر نوع مادی و معنوی بر گردن شما هست یا خیر؟ آیا پدر و مادر ازشما راضی هستند یا خیر؟ آیا در هنگام دعا کردن و بعد ازآن گناهی مرتکب شده اید که جلوی استجابت دعای شما را گرفته باشد؟ امثال اینها مواردی است که باید درباره ی آنها دقت لازم را بنمایید.

باسمه تعالی

در این رابطه به موارد ذیل توجه نمایید:

  1. کتب بسیار زیادی درباره عوارض منفی موسیقی نوشته شده است. حتما به کتابخانه های معتبر مراجعه و مطالعه نمایید.
  2. در کتاب شریف میزان الحکمه ی آقای ری شهری، احادیثی پیرامون مزمت موسیقی بیان شده که حتما آنها را نیز مطالعه نمایید.
  3. مسئله ی جایگزینی است. شما می توانید قرائت های بسیار زیبایی را از اساتید مصری مانند عبدالباسط، منشاوی و ... را گرفته و به جای موسیقی آنها را استماع نمایید.

این روش ها مؤثر برای ترک عادت های شما می باشد.

باسمه تعالی

اگر عین مدفوع باشد، کهنه و وسایل مرتبط با آن همگی نجس می باشد و اگر رنگ آن باقی مانده باشد نجس نیست و پاک است.

باسمه تعالی

ثار الله از نظر ادبیات عرب اضافه ی تشریفیه محسوب می شود. یعنی اینکه اهمیت خون برای بدن به قدری مهم و حیاتی است که اگر خون نباشد انسان نم تواند زندگی نماید. حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السلام- نیز برای پروردگار متعال آنقدر عزیز است که حق تعالی برای معرفی عظمت آن حضرت، به آن حضرت لقب ثارالله داده است یعنی به کنایه فرموده است همانطور که خون برای بدن شما جنبه حیاتی دارد، علاقه و محبت من نیز به حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السلام- به همین صورت است.

باسمه تعالی

قرآن کلام خالق است و دعای ندبه و بوستان سعدی و ... کلام مخلوق است و دیگر اینکه ادعیه و پس از آنها کتاب هایی که دانشمندان در زمینه مسائل مذهبی تألیف کرده اند، نویسندگان آنها سعی کرده اند که از قرآن سرمشق گرفته و محتویات کتاب خود را منطبق با قرآن ارائه نمایند. حتی امامان معصوم -سلام الله علیهم اجمعین- نیز با تکیه بر قرآن کریم سخنان خود را بیان می فرمودند. لکن قرآن کریم  خود را منطبق با هیچ کتابی ندانسته و از هیچ کتابی سرمشق و الگو نگرفته است.

باسمه تعالی

در این رابطه می توانید به ستاد رسیدگی به امور مساجد تماس گرفته و چنین مطلبی را با آنان در میان بگذارید. لکن در حالی که امام جماعت مسجد حضور نداشته باشد، فردی که به عنوان امام جماعت انتخاب می شود باید شرایط امام جماعت را که در رساله های عملیه بیان شده است را دارا باشد.

باسمه تعالی

1- اگرمردی با خانمی ازدواج کند و آن خانم از همسر قبلی خود دختری داشته باشد، پس از مراسم عروسی دختر این خانم به مرد محرم می شود و به این دختر خانم اصطلاحا دختر همسر این مرد گفته می شود نه اینکه به او فرزند خوانده گفته شود و پس از محرمیت، این مرد نمی تواند با این دختر خانم که دختر همسر اوست ازدواج کند .

2-اگر زن و شوهری از شیرخوارگاه دختری را به منزل بیاورند این دختر پس از بزرگ شدن و به سن بلوغ رسیدن به مرد خانه نامحرم می باشد و مرد می تواند هر زمان که بخواهد با او ازدواج کند و به این فرد دختر خوانده می گویند. همچنین می تواند جهت محرمیت او را به عقد موقت خود در آورد تا زمانی که او بزرگ شود آنگاه عقد را فسخ کرده و او را به ازدواج فردی که می خواهد در آورد و مسلما بعد از این قضیه آن مرد به او مجددا نامحرم می گردد.

باسمه تعالی

کلمه ان شاءالله در قرآن کریم 6 بار به کاررفته است و از جمله آنها آیه 69 سوره کهف است که در همه موارد به معنای اگر خدا بخواهد می باشد و کتابت آن به صورت تفکیکی یعنی ان شاء الله آمده است. لکن در بعضی از کتابت های قدیم ایرانی واژه ان شاء الله به صورت یکجا نیز کتابت شده است(إنشاء الله) ، ولیکن کتابت های کنونی چون همگی از حجاز و بنام عثمان طه برداشت شده است به همین صورت تفکیکی که گفته شد می باشد ، از طرفی دیگر واژه انشاءً که در همه جای قرآن چسبیده نوشته شده است اصولا فعل نبوده و اسم می باشد و در بعضی مواقع معنای مصدری هم می دهد و یکی از معانی فارسی آن ایجاد کردن یا آفریدن می باشد. پس واژه ان شاء الله در واقع جمله ای است از سه کلمه ی إن(حرف)، شاء(فعل) و الله(اسم) و جمله ی شرطیه می باشد.و واژه انشاء یک کلمه بوده و اسم می باشد و این دوهم  از نظر لفظ و هم از نظر معنا تفاوت دارند. اولی چون فعل است به معنای اگر خدای تعالی بخواهد و دومی به معنا ایجاد و آفریدن و معنای دیگر آمده است مانند سوره مبارکه واقعه آیه 35 (إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء).

راستی خود حضرت عالی وقتی می خواهید برای کسی بنویسید ان شاءالله می آیم چگونه کتابت میکنید؟

باسمه تعالی

کلاس صرف و نحو جناب استاد مخملباف چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء در محل مدرسه مهدیه برگزار میگردد.کلاس دیگر جناب استاد درس مکارم اخلاق سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا در همان مکان واقع در میدان شوش،خ فداییان اسلام، مدرسه مهدیه می باشد.

باسمه تعالی

کلمه ان شاءالله در قرآن کریم 6 بار به کاررفته است و از جمله آنها آیه 69 سوره کهف است که در همه موارد به معنای اگر خدا بخواهد می باشد و کتابت آن به صورت تفکیکی یعنی ان شاء الله آمده است. لکن در بعضی از کتابت های قدیم ایرانی واژه ان شاء الله به صورت یکجا نیز کتابت شده است(إنشاء الله) ، ولیکن کتابت های کنونی چون همگی از حجاز و بنام عثمان طه برداشت شده است به همین صورت تفکیکی که گفته شد می باشد ، از طرفی دیگر واژه انشاءً که در همه جای قرآن چسبیده نوشته شده است اصولا فعل نبوده و اسم می باشد و در بعضی مواقع معنای مصدری هم می دهد و یکی از معانی فارسی آن ایجاد کردن یا آفریدن می باشد. پس واژه ان شاء الله در واقع جمله ای است از سه کلمه ی إن(حرف)، شاء(فعل) و الله(اسم) و جمله ی شرطیه می باشد.و واژه انشاء یک کلمه بوده و اسم می باشد و این دوهم  از نظر لفظ و هم از نظر معنا تفاوت دارند. اولی چون فعل است به معنای اگر خدای تعالی بخواهد و دومی به معنا ایجاد و آفریدن و معنای دیگر آمده است مانند سوره مبارکه واقعه آیه 35 (إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء).

راستی خود حضرت عالی وقتی می خواهید برای کسی بنویسید ان شاءالله می آیم چگونه کتابت میکنید؟

باسمه تعالی

آن کلاس همچنان برقرار بوده و در محل مدرسه مهدیه برگزار میگردد.کلاس دیگر جناب استاد درس مکارم اخلاق سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا.میدان شوش،خ فداییان اسلام، مدرسه مهدیه می باشد.

باسمه تعالی

اینکه جمعیت شیعه در حال کم شدن و جمعیت مخالفین در حال زیاد شدن می باشد امری واقعی و حقیقی است و باید برای این امر چاره ای اندیشید. مراجع عظام هم به خاطر همین مطلب فتاوی ای را مطرح کرده اند که در جای خود صحیح می باشد. لکن هر خانواده ای باید چند فرزند داشته باشد. این بستگی به توانایی مادی و معنوی آن خانواده ارتباط داشته و ما نمی توانیم درباره آن قضاوت نماییم.

باسمه تعالی

هر دو کتابت صحیح می باشد و در قرآن هر دو کتابت آمده است.

باسمه تعالی

چون نظرات مراجع در این زمینه اختلافی است لذا خانم مورد نظر باید در این رابطه با دفتر مرجع خود تماس گرفته و ار مرجع مورد نظر کسب تکلیف نماید.

باسمه تعالی

آیا شما قصد ازدواج دارید؟ آیا موقعیت ازدواج را نیز دارید؟ اگر چنین است بدانید برای ازدواج خاطر خواه شدن و عاشق شدن کفایت نمی کند، بلکه باید با تحقیقات و اندیشه ی لازم و نیز در میان گذاشتن با خانواده این کار انجام شود. به شما پیشنهاد می کنیم حتما حتما سی دی ازدواج را به دقت استماع کرده و در پایان اگر تصمیم جدی داشتید آنگاه تماس بگیرید.

باسمه تعالی

جایز نیست و اصولا گرفتن هرگونه شاباش در حال رقص خلاف شرع بوده و جایز نمی باشد مگر اینکه در غیر این موقعیت به عنوان هدیه به شخص داده شود.

باسمه تعالی

درحال حاضر وهابیت بسیاری از مسلمیات اهل سنت را نیز انکار می کند مثلا پول نفت حجاز دردست وهابیت است و هرکاری بخواهد انجام می دهد اما اینکه واقعیت چیست شما می توانید به کتاب شریف فاطمه الزهرا نوشته آیت الله قزوینی و نیز بیت الاحزان آیت الله قمی و نیز کتاب شهادت مادرم زهرا افسانه نیست رجوع نمایید.

باسمه تعالی

"ما" شرطیه می باشد. جمله شرطیه "مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ" به عنوان جمله شرطیه اول و جمله شرطیه دوم "أَوْ نُنسِهَا" که به حرف "أَوْ" عطف به جمله اول گشته و جزای شرط، "نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا" می باشد.