پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی
   عربستان صعودی آنقدر پول نفت دارد که احتیاجی به مبالغ گرفته شده از حجاج ایرانی ندارد و اگر هر یک از حجاج ایرانی هم به حج نروند، عربستان صعودی همچنان با پول های باد آورده نفتی آنچه که بخواهد انجام می دهد. مسئله حج چیزی نیست که با صحبت های مذکور نادیده گرفته شود بلکه باید حجاج ایرانی به هر بهانه ای که شده در هر زمانی در عربستان حضور داشته باشند تا شیعیان عربستان و کشورهای دیگر دلگرمی خاصی پیدا کرده و بتوانند به مسیر خود ادامه بدهند. همچنین وجود برنامه های شیعی در عربستان توسط کاروان ها یک مسئله ی فرهنگی است که به هیچ وجه نباید کنار گذاشته شود.

باسمه تعالی
   اگر تمام موارد شرعی دقیقاً رعایت شود و مفسده ای در پیش نباشد کار کردن مانعی ندارد.

باسمه تعالی
   موانع و مشکلات چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی در طول خلقت همواره بوده و هست. اگر کمی اراده برای ازدواج کردن داشته باشد باید سعی کند با مشکلات جنگیده و یا به نحوی با آنها کنار بیاید. اگر تصور بر این باشد که در منزل بنشینیم و مسئله ی ازدواج ما خود به خود حل شود، چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود. کمک خواستن از پروردگار متعال در این زمینه نطقه عطف برنامه ما خواهد بود.

باسمه تعالی
  متأسفانه ما با سایت های همسر یابی ارتباط چندانی نداریم  و نمی توانیم آنها را تأیید یا تکذیب نماییم. شما باید مواردی را که گفته شد دائماً به صورت استمرار انجام دهید. به آنها اضافه نمایید 7 روز روزی 100 مرتبه سوره توحید. حتماً شب نیمه شعبان و روز نیمه شعبان را نیز از خاطر دور ننمایید.

باسمه تعالی
   اگر سی دی هایی که می فرمایید وابسته به میقات القرآن و ضبط شده در آن می باشد، به هر صورت کپی برداری از روی آن از نظر ما مانعی ندارد ولی اگر وابسته به شرکت ها و موسسات دیگر است شرعا باید از آنها اجازه بگیرید.

باسمه تعالی
   یقین به کسب درآمد حرام کاری بس مشکل است. چرا که در آمدهای حرام در اسلام مشخص شده اند و موارد مشابه نمی تواند جایگزین آن باشد. مسئله ی شبهه ناک با مسئله حرام دو مقوله است. اگر شما 99 درصد گمال داشته باشید که فلان درآمد حرام است باز نمی توانید آن درآمد را حرام اطلاق نمایید چرا که حتما باید 100 درصد به این مطلب یقین داشته باشید. اگر هنوز به این صورت تفحص و جستجو نکرده اید این کار را ادامه ندهید و همچنان از درآمد پدر ارتزاق نمایید و اگر غیر از این است با ما مکاتبه کنید تا راه کاری برای شما ارائه نماییم.

باسمه تعالی

مسئله دعانویسی در اسلام بطور کلی مطرود و ممنوع است مگر اینگه به دستور معصومین(ع) و یا علمای دینی باشد و نیز برخوردار از ادعیه ی معتبر باشد. در موردی که فرموده اید اگر طبیب با استناد به آزمایشاتی که از شما به عمل آورده به شما گفته است که مشکلی دارید، شما باید از نظر پزشکی مشکل مورد نظر را برطرف نموده و سپس اقدام به بچه دار شدن نمایید. ولی اگر صرفا فقط ترس از این قضیه دارید فقط صدقه ای کنار گذاشته و به این عمل اقدام نمایید و هر روز دعاهای روزهای هفته و زیارات امامان معصوم(ع) به مناسبت روزهای هفته مخصوصا تعقیبات مشترکه را که تعویضی در میان آنها وجود دارد را هر روز بخوانید. به لطف پروردگار برای شما مشکلی پیش نخواهد آمد.

باسمه تعالی
   از این شرایطی که در حال حاضر حکمفرما می باشد در گذشته به کرّات اتفاق افتاده است و مردمان هر زمانی با توجه به همین شرایط تصور کرده اند که زمان آنها دیگر آخرالزمان  می باشد لکن آخرالزمان، زمانی است که مردم دنیا به طور عموم به یک بن بست کلی در بیشتر ابعاد از لحاظ اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره رسیده باشند ولی هنوز مردم چه در کشور ما، چه در کشورهای دیگر تصور می کنند می توانند با بعضی از ابزارها جلوی بعضی مسائل را گرفته و خلع ها را جبران نمایند و مسلما تا زمانی که بشر چنین تصوری را داشته باشد، خالق هستی نیز به آنان فرصت می دهد تا همه ی راهها را آزمایش کنند و دست آخر بفهمند که راههای رسیدن به تعالی بشری اینها نیست. البته بعضی از نشانه ها دلالت بر نزدیکی ظهور می نمایند. مانند ضد ارزش شدن ارزش ها و ارزش شدن ضد ارزش ها. ولی هنوز دلالت بر آخرالزمان نمی کنند. البته اگر شیعیان همگی دست به دعا بردارند و تقاضای ظهور منجی عالم را داشته باشند، پروردگار مهربان همه ی علائم غیر حتمیّه را کنار گذاشته و ظهور آن بزرگوار را تسریع خواهد نمود.

باسمه تعالی

الف) اصولا یک فرد شیعه باید به آنچه که "ما یصح علی السجود" (آنچه که سجده بر آن صحیح است) می باشد سجده نماید و امروز راحت ترین چیزکه می توان بر آن سجده نمود و مشمول "ما یصح علی السجود" است همان مهر می باشد که البته موارد دیگر که قابل سجده کردن می باشد در رساله های عملیه به وضوح ذکر شده است.
ب) جمله "أشهد أن علی ولی الله" جزء واجبات اذان نیست و جزء مستحبات آن است که توسط معصومین –صلوات الله علیهم اجمعین- به آن اضافه شده است.

باسمه تعالی

خیر، خمس با آن تعلق نمی گیرد. اصولا ارثیه خمس ندارد.

باسمه تعالی
   ظاهرا حضرت عالی تاریخ ولادت آن حضرت را کاملا مطالعه نکرده اید. شاهد بر میلاد آن یزرگوار در زمان تولدش امام عسکری(ع) یعنی پدر بزرگوارش بوده و مخبر ولادت آن حضرت، پیامبر اکرم(ص) و یازده امام بعد از آخ حضرت بوده است. در این زمینه می توانید رجوع کنید به کتاب منتخب الاثر که کاملا ولادت آن حضرت را با احادیث شیعه و سنی پوشش داده است.  به نظر میرسد شما قابله آن حضرت را با شاهد آن بزرگوار اشتباه گرفته اید چرا که قابله آن خضرا حکیمه خاتون، عمه ی امام عسکری بوده است.

باسمه تعالی
   مانند دو فرد نامحرم می باشند. فقط اگر قصد ازدواج دارند می توانند چند جلسه با یکدیگر صحبت نموده که این صحبت کردن نیز باید در منازل و با بودن بزرگترها در آن مکان باشد. هر گونه خلوت کردن و تماسی غیر از این نامشروع بوده و فعل حرام می باشد. البته پسر و دختر باید در جلسات خواستگاری کاملا با یکدیگر به تفاهم رسیده و به مقدار جواز که صورت و دست ها تا مچ و گردی صورت بشکل باز از ناحیه ی خانم، دیدنش اشکالی ندارد .

باسمه تعالی
   در این زمینه مراجع تقلید نظرات مختلفی دارند و بعضی چنین نظری که شما فرموده اید داشته و بعضی دیگر فقط اهل کتاب یعنی یهود و نصاری را اگر واقعا اهل کتاب باشند پاک میدانند. نحوه ی احتراز از آنها نیز بدین صورت است که فقط چیزهای خوردنی بصورت مایع اجتناب شود لکن دست دادن در حالی که دست ها کاملا خشک باشد مشکل ندارد. البته این بنابر نظر اول است اما بصورت کلی برخورد مسلمانان با اهل کتاب باید مانند برخورد مسلمانان با یکدیگر باشد و در این زمینه هیچ تفاوتی توجیه پذیر نیست (از نظر احلاقی).

باسمه تعالی

برای پاسخ سوال اول، به پرسش شماره 1044 رجوع نمایید.(اینجا).

در مورد سوال دوم باید گفت بله، آن بزرگوار و فرزندانشان و خانواده گرامیشان در رأس سادات قرار دارند.

باسمه تعالی

سوال شما بطور کامل ارسال نشده است.

1-بخاطر اینکه ماده مخلوق است و زمانی برای خلقت آن منظور می شود. لکن واجب الوجود مخلوق نبوده و قدیم می باشد.
2- متاسفانه افراد جاهل و وابسته به دولت های استکباری با القاء این مطلب می خواهند دنیا را هر چه بیشتر در مقابل زورگویان مخصوصا صهیونیسم خبیث منقاد و نرم نموده و به آنها تلقین کنند هر چه که بر سر شما می آید، خواست خداوند تبارک و تعالی است(نعوذ بالله). این عمل در زمان خلافت بنی عباس با احادیث جعلی توسط حُکّام نامشروع آن شروع شده و همچنان ادامه دارد. اما در مورد ولایت فقیه باید دانست هر کس منکر ولایت فقیه گردد، در واقع منکر مرجعیت شده است. چرا که ولی فقیه همان مرجع تقلید می باشد و اگر کسی چنین چیزی را منکر شود در واقع در زمان غیبت کبری معتقد به سرگردانی و حیرت مردم در انجام اعمال عبادی و احکام ثانویه شده است. فلذا مفتی های مفت خور وهابیت نیز به همین خاطر دچار هجوگویی و گفتن پرتو پلاهای مزحک گشته اند. پس ولی فقیه(ولایت فقیه) یکی از دستاوردهای مهم تشیع در زمان غیبت کبری است.
اما در مورد لفظ امام باید دانست واژه ی امام به معنای پیشوا است که بین مسلمین در آن اختلافی نیست (چه شیعه و چه سنی) فلذا به همه کسانی که به عنوان مقتدا در نماز جماعت به آنان اقتدا می شود، امام جماعت می گویند. اما آنچه که تشیع از واژه امام در بعضی مواقع استفاده می کند به عنوان یک اسم خاص و در واقع "عَلَم" می باشد. یعنی پیشوایان دوازده گانه. پس اگر کسی در این زمینه آنگونه که شما نوشته اید فکر کند، قطعا اشتباه کرده است. چرا که به ریسمان بنایی(شاقول) در کتاب مفردات راغب اصفهانی نیز امام می گویند. اما در مورد سکوت باید گفت احادیثی را که اشاره کرده اید فقط و فقط مربوط به  جایی است که کسی  بخواهد حکومتی مانند حکومت امام زمان (عج) در روی کره زمین تاسیس نماید که چنین چیزی ممکن نبوده و نخواهد بود و این امر فقط مختص به امام دوازدهم می باشد. اما در مورد اینکه اگر ما بتوانیم ظالمین را از کشوری خارج نموده و سپس جمهوری ای به نام اسلامی تاسیس کنیم و مردم را تشویق به اجرای احکام اسلامی نماییم، لکن به اینگونه احادیث استناد کرده و از چنین امری خودداری کنیم، قطعا این مطلب مورد تایید امامان معصوم (ع) و خدا متعال و پیامبر(ص) نیست. اگر چنین چیزی که فرد مذکور گفته است صحیح باشد، قیام حضرت سیدالشهداء (ع) و نیز تشکیل حکومت توسط امیرالمومنین(ع) و همچنین اصرار امام مجتبی(ع) بر تشکیل حکومت در مقابل معاویه ی ملعون همگی ناصحیح بوده است (العیاذ بالله).

باسمه تعالی

ذکر فوق در مفاتیح الجنان و کتب دیگر چنین آمده است: " أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِيعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " (در مفاتیح در اعمال ماه رجب) و در همان کتاب شریف بیان کرده است که اگر در کل ماه رجب هزار مرتبه این ذکر گفته شود مشمول آن حدیث شریف می باشد لکن فرد گوینده باید اصرار بر گناه نداشته باشد و مخصوصا در این ماه مبارک از معصیت پروردگار جدداً اجتناب نماید.

باسمه تعالی

تسلسل در جایی بوجود می آید که خالق و مخلوقی در کار باشد ولی ما در بحث قدیم بودن، خالقی را داریم که به علت قدیم بودن، مخلوقیتی در کار نیست.

باسمه تعالی
   هر گونه ارتباط با نامحرم در غیر از موارد مراحل ازدواج حرام بوده و عقوبت شدید دنیا و آخرت را به دنبال دارد. اگر شما بواقع موقعیت ازدواج ندارید (که این مطلب بعید به نظر می رسد) می توانید در صورت داشتن موقعیت مناسب، موقتا ازدواج نمایید و ما در این مورد در بحث ازدواج در رابطه با این مسئله توضیحات لازم را داده ایم.

باسمه تعالی
  اولا اینطور نیست که ما قبل از شناخت پروردگار حتما باید خود را بشناسیم. بلکه یکی از راه های شناخت پروردگار، خود شناسی است و شما می توانید از راههای مختلف پروردگار خود را بشناسید که یکی از آنها نیز تحصیل عقاید اسلامی شامل توحید اصیل (توحیدی که نشأت گرفته از آیات قرآن کریم و بیانات عترت طاهره ی پیامبر اکرم(ص) می باشد) می باشد.

باسمه تعالی

  نظر عموم فقها بر این است که قنوت به عربی خوانده شود و شما نیز احتیاط نموده و قنوت را به عربی بخوانید.