باسمه تعالی
1- علوم غریبه علومی است که در گذشته در بعضی از حوزه های درسی تدریس میشد مانند علم هیئت ، علم نجوم، علم ریاضیات قدیم و علومی از این دست که هم اکنون آن چنان در حوزه های درسی به آن پرداخته نمی شود لکن علوم جدید جایگزین ظاهری بعضی از آنها گشته است .
2- متاسفانه اینها دستوراتی نیست که از شارع مقدس رسیده باشد ، انسان در حالی که سلامت است می تواند و باید از همه نعمت های الهی به مقدار محدود استفاده نماید البته به دو شرط سلامتی و توانایی ظاهری ، لکن بعضی اوقات برای تهذیب نفس علمای بزرگ با الگو گرفتن از پیشوایان معصوم (س) روزه گرفتن (مستحبی ) را به افراد پیشنهاد کرده اند که این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده و هست وخودش منشا برکات بسیاری می باشد، و نیز مبارزه با نفس به این معنا است که مثلا انسان هروقت دلش خواست بخورد، نخورد و .... البته این مطلب مفصل بوده و به همین مقدار کفایت میکند.
باسمه تعالی
شما میتوانید نقد را به نسیه نفروشید و هر آنچه که میخواهید لذت ببرید فقط به یادداشته باشید هیچ بی دینی و هیچ با دینی تاکنون زنده نمانده اند و همه مرده اند چرا که مرگ برای همه بوده است و اگر زمانی مرگ به سراغ شما آمد و یک درصد قیامت و عالم ماورای این دنیا درست بود آن موقع ببینید چه اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد ،البته این فقط در نظر گرفتن یک درصد بود در حالی که همه عقلای عالم و متدینین با عقل و منطق پذیرفته اند که عالم آخرت صد درصد درست است حتی ادیان دیگر مانند یهود و مسیحیت و امثالهم نیز منکر عالم قیامت نشده اند ،حال اختیار با شماست هرمسیری را که خواستید می توانید انتخاب کنید.
باسمه تعالی
قرآن حسب احادیث ائمه طاهرین (س) مخلوقی از مخلوقات پروردگار می باشد و در مورد تفسیر قرآن کریم متاسفانه نویسنده سواد چندانی نداشته است زیرا به طور مثال کتابهای اطلس پزشکی دائما در حال چاپ شدن است و برای آنها تبلیغات بسیاری می شود و در مورد آنان بیان می شود که فلان کتاب اطلس پزشکی کتاب خوبی است و حتما آنرا بخوانید حال سوال این است که آیا این کتابها را بدون استاد و توضیحات او قابل فهم است؟! اگر چنین باشد باید درب همه دانشگاهها را بست و به دانشجویان بگوییم هرکس چندجلد کتاب اطلس پزشکی بخرند و بعد مدتی طبابت نمایند به نظر شما آیا این درست است؟! قرآن کریم نیز فرموده است مرابخوانید و در من تدبرکنید. لکن در آیات دیگری توضیح داده است که همین قرآن نیاز به مبین دارد و تنها کسانی می توانند به باطن آن راه یابند که به نوعی با وحی در تماس باشند و برای فهم ظاهر آن نیز باید تخصص لازم را داشت از جمله آیاتی که نشان میدهد باید برای تفسیر و توضیح آن به پیامبر و ائمه معصومین مراجعه کرد یک آیه را ذکر میکنیم .
سوره نحل آیه 43-44
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ . پيش از تو [هم] جز مردانى كه بديشان وحى مىكرديم گسيل نداشتيم پس اگر نمىدانيد از پژوهندگان كتابهاى آسمانى جويا شويد بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ .
| ||
|
|
|
|
|
|
|
باسمه تعالی
شما باید یک روز که مادر شوهرتان تنهاست و سرحال می باشد به ایشان مراجعه کرده و بطور شخصی و خصوصی با ایشان صحبت و مذاکره نمایید و به ایشان بگویید چه مشکلی با شما دارد. آنها را بررسی نموده و سعی کنید دو طرفه حل نمایید. اگر هم نتوانستید حل کنید، لااقل ببینید مشکل ایشان در چیست، آنرا به خاطر سپرده و سپس بازگو کنید تا بشود به شما کمکی کرد.
باسمه تعالی
منظور از حدیثی که ذکر فرموده اید این است که اگر کسی در انتخاب دوست دقت لازم را بنماید دلیل بر آن است که هم عقلش رو به تکامل است و هم اینکه از عقل خود بهترین استفاده را می نماید و وقتی که انسان از عقل خود بهترین استفاده را نمود انسانی است که دائما به سمت تکامل پیش می رود، اما در قسمت دوم سوال خود اگر کسانی را که امر به معروف و نهی از منکر میکنید از جنس خودتان باشند مثلا اگر شما مذکرهستید آنان نیز مذکر باشند نه تنها مانعی ندارد بلکه این کار با شرایط و مراتب خود فضیلت نیز دارد لکن دوستی اگر صرفا به خاطر امر به معروف و نهی از منکر باشد ممکن است این شائبه را پیش آورد که شما مایلید همواره از دیگران عیب گرفته و عیوب آنها را برجسته نموده و گوشزد نمایید فلذا سعی کنید دوستی شما برای خدا باشد و در ضمن آن امربه معروف و نهی از منکر را انجام دهید .معیار تشخیص حق از باطل معتقد بودن به خدای متعال و پیامبر واقعی و آنچه پیامبر از جانب خدای متعال آورده است و عمل به آنها می باشد فلذا دقت نمایید در شناخت افراد هرکس چنین اعتقاداتی دارد و به آنچه اعتقاد دارد عمل میکند را می توانید به عنوان افراد خوب درنظر گرفته و با آنها مراوده داشته باشید.
باسمه تعالی
همانطور که قبلا نیز گفتیم، این آقا متأهل است و خانم نیز فرصت های خوبی برای ازدواج دارد. ازدواج با این فرد مذکور باعث از هم پاشیدگی خانواده ای دیگر، و زندگانی ای که مانند سوهان روح می باشد است. حالا چه این عقد موقت باشد یا دائم. این ارتباط باید برای همیشه متوقف شده و راهش این است که آرام آرام به خواستگارهای دیگر جواب مثبت داده و همسر آینده را از بین آنان انتخاب نماید. به یاد آوردن مصیبت های زندگی با چنین فردی و تبعات منفی آن بعد از ازدواج می تواند راهکار مناسبی برای ترک ارتباط با این فرد باشد.
باسمه تعالی
ایجاد ارتباط با مرد نامحرم حرام بوده و این حرام زمانی که فرد مذکور متاهل باشد و قصد ازدواج نیز نداشته باشد مضاعف خواهد بود. بهترین اقدام شما ترک این رابطه ی نامشروع و جواب مثبت به اولین خواستگاری که اغلب شرایط شما را دارا باشد می باشد. در غیر اینصورت دچار زیانی خواهید شد که در آینده به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود.
باسمه تعالی
آنچه که راجع به اصول دین ذکر شد صرفا عقلی نیست بلکه متخذ از آیات و روایات و منطبق با عقل می باشد. آیات متعدی در قرآن کریم دلالت بر این قضیه دارند که در این زمینه می توانید به آیات توحیدی و نیز آیاتی که اثبات پیامبر رحمت را می نمایند و نیز آیاتی که در مقام اثبات ولایت امیر المومنین علی (ع) است رجوع نمایید. در باب روایات نیز اصول کافی باب "التوحید" و باب "النبوة" و باب "الامامة" احادیث بسیار زیادی در این رابطه ذکر نموده اند. اگر خواستید مجملا مراجعه کنید، می توانید به کلمه ی عرف در کتاب میزان الحکمه مراجعه کرده تا در آنجا مطلوب خود را بیابید.