میلاد پیامبر و امام صادق (ع)

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی
از نظر فقهی نگه داشتن این پرندگان گناه نیست و همچنین ماهی ها. لکن نگه داشتن پرندگان از نظر اخلاقی صحیح نیست، چرا که آنها دوست دارند آزاد باشند. اما ماهی ها را چون نمی شود در هر جایی رها کرد نگه داشتن آنها تا زمانی که جای مخصوص آنها مانند آبهای آزاد پیدا نشود، اخلاقا نیز مشکلی ندارد. البته در هر دو صورت از نظر شرعی باید این حیوانات آب و غذای لازم را دریافت کنند در غیر این صورت گناهی نابخشودنی عارض بر صاحبان آنان خواهد بود.

باسمه تعالی
پاسخ 1- باید دانست در هر زمانی متناسب با امکانات آن زمان خداوند تبارک و تعالی برای مجاب کردن مخالفین از معجزاتی متناسب با توانایی های موجود در آن زمان توسط مخالفین استفاده می نماید. مثلا زمانی هست که مردم ارتباطاتی با اجنه و شیاطین برقرار می کردند. خداوند هم معجزاتی مانند تسخیر باد را برای حضرت سلیمان(ع) در نظر گرفته است. یا مانند زمان حضرت موسی(ع) که در مقابل ساحران اژدها شدن عسا را در نظر گرفته است. همینطور در زمانهای دیگر هم برای هر پیغمبری متناسب با آن زمان معجزاتی در نظر گرفته است. پس الان که خبری از ارتباط اجنه با انسانها و استفاده آنها از شیاطین چنانچه در گذشته بود وجود ندارد. فلذا نوع معجزات نیز توسط حضرت مهدی(عج) فرق می کند.
پاسخ 2- اگر منظور از ظهور صغری دیده شدن امام زمان قبل از قیام آن حضرت در فاصله زمانی حدودا سه ماه کمی بیشتر یا کمتر باشد می تواند این معنی درست باشد و اگر به معنای دیگر باشد به هیچ وجه صحیح نیست.
پاسخ 3- خیر. البته ممکن است انسانی بواسطه ی ضعف ایمان و ضعف اراده و ضعف های روحی دیگر تحت تاثیر اعمال شیادانه ی عده ای افراد شیاد قرار گیرد. لکن به معنای سحر شدن اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

باسمه تعالی
باید دانست پروردگار محل حوادث واقع نمی شود. یعنی چیزی در او تعالی بوجود نمی آید. در این باره می توانید به جلد 4 بحار الانوار صفحه 66 مراجعه نموده و حدیثی از امام صادق(ع) را مطالعه نمایید. اما مختصرا می گوییم که خوشنودی و ناخوشنودی پروردگار مانند ما مخلوقات نیست که در او تعالی حالتی حادث شود و تغییرش دهد. بلکه رضا و غضب و رحمت و نقمت او تعالی همان اثرهایی است که در اشیاء آفریده است که اگر به دستورش بکار ببریم مورد رحمت و رضای حق تعالی واقع شده ایم و اگر خلاف کنیم مورد سخط و غضبش قرار گرفته ایم. پس رضا و غضب عین ذات پروردگار است و در عین اینکه از کسی خشنود است در همان حال از فرد دیگری نیز ناراحت است. البته بندگان نیز چنین هستند که در حالی که از کسی خشنود هستند از فرد دیگری در همان زمان ناخشنودند. لکن مسئله در اینجا اظهار خشنودی و ناخشنودی است که در بندگان وجود دارد و در آن واحد نمی توانند اظهار خشنودی و ناخشنودی کنند ولی اظهار خشنودی و ناخشنودی پروردگار به ظاهر و ایجاد شدن نیست بلکه به همان صورت است که گفتیم.

باسمه تعالی
اصولا اقوامی که عذاب می شوند اگر در بین آنها کودکانی باشند و یا افرادی که به نوعی در حکم کودک هستند، در اینجا چون خالق اینها پروردگار مهربان می باشد، فلذا قیم و ولی اینها محسوب می شود و چون قیم و ولی شد، هر کاری که اراده بفرماید می تواند عقلا و شرعا انجام دهد. لکن پروردگار متعال در بین چنین اقوامی اگر چنین کودکانی وجود داشته باشند به جبران مرگ زودرس آنها و از بین رفتن آنها در چنین عذاب هایی آنان را از عذاب خود در آخرت نجات بخشیده و با یک امتحان فوری مسیر آنها را برای رفتن به بهشتش هموار می سازد.

باسمه تعالی
بهترین منبع برای مسئله ی غدیرخم مجموعه ی "الغدیر" علامه امینی می باشد و نیز تفسیر المیزان ذیل آیه 6 و 67 سوره مبارکه ی مائده می باشد. همچنین کتابهای "شبهای پیشاور" و "المراجعات" و "احقاق الحق" نیز مفید است.

باسمه تعالی
به شما توصیه می کنیم در اولویت اول فقط دنبال واجبات دین خود باشید که همانا فراگیری اعتقادات پایه ای شماست. متذکر می شویم که حتما سی دی های بحث های اعتقادات، توحید، نبوت، امامت و معاد و نیز بحث های حاشیه ای آنرا که در کلاس های اعتقادات در حال برگزاری است را هم طبق یک برنامه زمانبندی شده استماع نمایید(موارد فوق در سایت در دسترس شماست). قطعا به آنچه که می خواهید می رسید. موفق باشید.

باسمه تعالی
کتاب منتهب الامال کتابی بسیار خوب ولی قدیمی است. از این نظر که الفاظ آن بعضا فارسی قدیم یا عربی است. اگر در زمینه تاریخ اسلام می خواهید مطالعاتی داشته باشید و کتاب روانی در این زمینه به شما معرفی کنیم، به کتاب فروغ ابدیت نوشته آقای سبحانی مراجعه کنید. و نیز فروغ ولایت هم در زمینه جانشینی پیامبر(ص)، کتاب بسیار خوبی است. در زمینه دوازده امام (ع) انتشارات در راه حق کتب خوبی در این زمینه دارد که میتوانید به آنها مراجعه نمایید.

باسمه تعالی
شما میتوانید با پدر این خانم صحبت کرده و او را متقاعد نمایید که دختر ایشان را عقد نموده و به مدت دو سال عقد کرده باقی بمانید تا شما از سربازی بازگشته و کاری برای خود دست و پا کنید. اگر ایشان قبول نکردند کسان دیگری هستند که می توانند جایگزین ایشان گردند. مطمئن باشید پروردگار مهربان حتما به شما کمک خواهد کرد. موفق باشید.

باسمه تعالی
منظور از عدم توانایی در ازدواج همانطور که مرحوم علامه فرموده اند نداشتن نفقه و مهریه و یا اینکه یکی از این دو و یا ناتوانی در اداره ی زندگی به نحوی که کم بیاورد می باشد. در چنین صورتی مرد باید با اتکاء به خداوند متعال دنبال کار و کسب و تلاش و کوشش نیز باشد و هر چه بتواند خود را از حالت فقر خارج نماید. در چنین موقعیتی حتما پروردگار متعال کمک های لازم را خواهد نمود.

باسمه تعالی
کلمه بلی یا بلی(بلا) عربی است. لکن کلمه بله فارسی است که از همان کلمه بلی در عربی نشأت گرفته شده است. در فارسی از واژه های آری و آره و امثال اینها برای جواب مثبت استفاده می شود.

باسمه تعالی
سوال شما به سه بخش تقسیم میشود;
در جواب بخش اول باید گفت راه حل اینکار بسیار ساده است چرا که خود ائمه طاهرین-سلام الله علیهم اجمعین- فرمودند احادیث باید منطبق با قرآن کریم و عقل باشد و اگر منطبق با قرآن کریم نبود آنرا کنار بگذارید. البته انطباق احادیث با آیات کار افرادی است که کاملا به قرآن احاطه داشته و معانی آن را بخوبی می فهمند. همچنین باید برای درک یک مطلب در بین روایات، همیشه باید به مجموع احادیث و روایات رجوع کنیم والا رجوع به یک حدیث قطعا ما را با مشکل مواجه خواهد کرد(البته احادیث و روایات مربوط به آن موضوع).
اما در مورد مرحوم علامه مجلسی(ره) ایشان تا حدود زیادی خودشان احادیث معتبر از غیر معتبر را در کتاب بحار بدان اشاره نموده اند و کار را ساده کرده اند و آن مقداری هم که باقی بماند و ایشان فرصت نکرده اند به ما معرفی کنند طبق بند اول عمل میکنیم.
در بخش سوم باید بدانید که شیعه در زمان صدر اسلام و از زمان حضور سلمان فارسی(ره) در کنار پیامبر رحمت در بین ایرانیان رواج پیدا کرده است و دلیل آن خود سلمان فارسی(ره) است که یک شیعه ی به تمام معنا بوده است نه اینکه شیعه در زمان صفویه وارد ایران شده باشد. البته در یک زمانهایی با فشارهای زیاد روبرو بوده و در زمانهای دیگری با فشارهای کمتر بلکه آزادی عقیده و بیان روبرو بوده از جمله در زمان صفویه.

باسمه تعالی
جنیان مخلوقات دیگر پروردگار هستند که در بعضی از قالب های شبه انسانی بروز و ظهور می کنند. لکن اینکه در سوال فرموده اید که بخواهند آنگونه انسان را بترسانند به هیچ وجه صحت ندارد و در واقع امر، مجاز به چنین کارهایی نیستند. لکن ممکن است بین آنها مانند انسانها مردم آزار هم پیدا شود یعنی در واقع به معنای یک جن بد که طبیعتا ممکن است به نحو کمی حضورشان در بعضی مواقع باعث اندک آزاری برای انسانها شود. لکن نه به آن سبکی که بیان کرده اید.

باسمه تعالی
طبق آیات قرآن شریف در روایات و احادیث رسیده از حضرات معصومین –سلام الله علیهم اجمعین- خوشبختی و بدیختی هر کس بدست خودش می باشد و خداوند متعال در این امر دخالتی ندارد. قرآن کریم می فرماید:" ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ" یعنی فساد در خشکی و دریا آشکار میشود به سبب آنچه که مردم با دست خود انجام می دهند، یعنی با اراده و قدرت خود. و نیز آیات دیگر و احادیث بسیاری نیز این مطلب را بیان می فرماید.

باسمه تعالی
منظور از خلق شدن در اینجا باید دید خلق اولیه است یا ثانویه. منظور از خلق اولیه آن است که هستی ای به مانند آدم علیه السلام آفریده است و سپس حیات را به آن دمیده است. این خلقت اولیه است که هنوز هیچ نیرویی بر آن عارض نشده است. در چنین حالتی به او نیروی عقل را عرضه داشته است و همچنین نیرو های دیگر را. در خلق ثانویه زمانی است که حضرت آدم به عنوان یک انسان کامل نمود پیدا کرده است. البته به این به مانند اول آفرینش نمی گویند لکن از باب مجاز چنین می گوییم. پس در زمانی که حضرت آدم علیه السلام به خلق اولیه آفریده شده است به او نیروی عقل و حیا و دین عرضه می شود. او عقل را بر میگزیند که می دانیم دین و حیا منشعب از عقل هستند. تا اینجا پاسخ به سوال شما روشن است. اگر مشکلی است مجددا مطرح بفرمایید.

باسمه تعالی
متاسفانه شما در جواب سوال کاملا دقت نکرده اید. حضرت آدم علیه السلام پس از خلق شدن به نیرویی بنام عقل متصف گردیده است و چون شخص عاقل اگر از عقل خود درست استفاده کند همواره با حیاء و متدین نیز خواهد بود و لذا در آن خطبه نیز بیان می دارد که حیاء و دین گفتند هر کجا که عقل باشد ما نیز آنجا هستیم. پس از آن حضرت آدم علیه السلام هبوط می کند و مسئولیت خطیر پیامبری را بر عهده می گیرد. حال این مسئله کجایش ابهام دارد شما باید مشخص نمایید.

باسمه تعالی
نیاز نیست که هر معصومی ولی باشد و اگر باشد هم مشکلی بوجود نمی آید. لکن بالعکس آن یعنی اینکه هر ولی ای(سرپرست) که از جانب خداوند تعیین می شود باید حتما معصوم باشد.
در مورد سوال دوم نیز در روزهای سه شنبه در مدرسه ی علوم دینیه ی مهدیه بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت 45 دقیقه بحثی پیرامون "شرحی بر دعای مکارم الاخلاق" توسط جناب استاد حاج مرتضی مخملباف برقرار می باشد که می توانید مراجعه نمایید.
آدرس مدرسه مهدیه: میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، جنب مسجد مهدیه.

باسمه تعالی
شما حتما باید سی دی های مبحث توحید را به دقت استماع نموده و قسمت های مهم آن را یادداشت برداری کنید و سپس سوالاتی که در ذهنتان بوجود می آید را مطرح نمایید تا پاسخ آن را دریافت کنید.(شما میتوانید در بخش سخنرانی های سایت، مبحث توحید و دیگر مباحث اعتقادی جناب استاد حاج مرتضی مخملباف را دانلود نمایید).

باسمه تعالی
منظور از تقسیم ایمان در اینجا این است که عده ای از مردمان به قلب اقرار به آنچه که به لسان می گویند دارند و اینها مومنین واقعی هستند به شرطی که عمل صالح نیز انجام دهند. اما عده ای دیگر هستند که آنچه که به زبان جاری می کنند بعضا به قلب اقرار داشته و بعضا ندارند و بعضی را عمل می کنند و بعضی را عمل نمی کنند. چنین افرادی متزلزل الایمان هستند و دارای ایمان قوی نیستند.

باسمه تعالی
خوشبختانه این سایت برچیده شده است و در این زمینه شما و همه شیعیان وظیفه دارند اینگونه موارد را به دست اندرکاران نظام تذکر بدهند.

باسمه تعالی
با تشکر از بذل توجهات شما، همانطور که فرموده اید فراگیری اصول اعتقادی از واجب ترین واجبات است. لکن برای تحقیق پیرامون آنها باید دقیق ترین و صحیح ترین مسیر را انتخاب نمود و برای این منظور به حضرت عالی پیشنهاد می شود که حتما سی دی های مباحث اعتقادی را، هم خود استماع نموده و هم دیگران. البته چون شما تا بحث امامت را گذرانده اید، می توانید ما بعد آنرا دنبال کنید و دوستان عزیزتان نیز از آغاز مباحث به ترتیب این کار را شروع نمایند و این امر بهتر از خواندن جزوات می باشد. متذکر می گردد در صورت برخورد با هر نوع اشکالی شفاها یا کتبا آنرا مطرح نموده تا پاسخ آن را دریافت دارید. سلام ما را به دوستانتان برسانید.