باسمه تعالی
منظور از گفتار امام زین العابدین -علیه السلام- در آن روز کنایه از این بوده است که امروز(روز عرفه) همه باید در خانه پروردگار بروند و از حضرت حق درخواست نمایند و کسی بیکار ننشیند و در چنین روزی بدون دعا نباشد. واِلا بحث توسل سر جای خود ثابت شده و مشخص است که در این رابطه می توانید به مبحث دعا (لینک) مراجعه نمایید.
باسمه تعالی
جمله "توکلت علی الله" یا "تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَايَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ" یا جمله "حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ".
جملات فوق گوشهای از انواع توکل های ظاهری است که با بیان لفظ انجام میشود. اما در توکل کردن باطنی باید ذهن شما در این مورد ثابت شود که کارها را فقط خداوند می تواند درست کند و لذا باید بر خداوند اعتماد داشت و کارها را به او سپرد و در پایان هر دعایی باید گفت پروردگارا اگر مصلحت من بود چنین کاری انجام بشود یا نشود.
باسمه تعالی
شما از آن افرادی که چنین عقیده ای دارند سوال کنید که چگونه میشود محبت شخصی را در دل کسی به وجود آورد قبل از اینکه فرد آن شخص را بشناسید و معرفتی نسبت به او داشته باشد؟ قطعاً و یقیناً کسانی که چنین سخنی به شما گفته اند اشتباه کرده اند و خودشان هم متوجه این اشتباه نیستند. به خاطر اینکه مجذوب کلمات غامض و پیچیده شدهاند که به درستی معانی آن را نمی دانند. شما اگر بخواهید محبت کسی را در دل کسی به وجود آورید اول باید توضیحاتی پیرامون شخصیت آن فرد به فرد مذکور بدهید. همین توضیحات را معرفت مینامند.
باسمه تعالی
1- در هیچ زمانی از مقاطع تاریخی و نیز در زمان حال و نه در آینده هیچگاه آموزش ها از نظر حضوری با غیر حضوری قابل قیاس نبوده و نیستند. مخصوصا اگر آموزش در قالب تربیت باشد. در مسئله تربیت باید هم مربی و هم کسی که تربیت میشود حضور داشته باشند و شاگرد دقیقاً کردار و رفتار و گفتار مربی را با گوش خود شنیده و با چشم خود ببیند و به آن عمل نماید.
2- حدیثی که از امام صادق -علیه السلام- نقل کرده اید اصلاً ارتباطی به آموزش غیر حضوری ندارد و منظور حضرت آن است که قبل از اینکه برای تربیت افراد، گفتار آماده نمایید، عمل خود را آماده کنید. چون با عمل و پس از آن گفتار، تاثیرات، بسیار سریعتر و کارساز تر خواهد بود.
3- گفتارهای افرادی که غیر معصوم هستند همواره دچار کاستیها و نقایص می باشد فلذا برای درست بودن یا نادرست بودن آنها باید آنها را به کتاب خدا و سنت نبوی یعنی احادیث معتبر و صحیح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عرضه کرد. آنچه که قرآن کریم و اهل بیت(ع) به ما می فرمایند این است که ما باید با زبان خوب و عمل خوب در زمان خوب و مکان خوب افراد را موعظه و نصیحت کنیم و در این باره حتماً حتماً از خدای بزرگ کمک بخواهیم. در این صورت صددرصد حرکتی که ما شروع کردهایم نتیجه مثبت خواهد داشت. البته استثنائایی نیز وجود دارد که افرادی واقعا خواهان هدایت شدن نیستند. داستان این افراد با دیگران متفاوت است و باید با آنها به گونه دیگری عمل کرد.
باسمه تعالی
کلمه "ام" به معنای مرکزیت هر چیزی و از نظر لازمه معنا به معنای مادر نیز آمده است لکن کلمه "امی" واژه دیگری است به معنای دیگری که آن معنا عبارت است از کسی که ناخوانده و نانوشته است نه اینکه بی سواد باشد. واژه "ام ابیها" مختص حضرت صدیقه طاهره -سلام الله علیها- می باشد و منظور آن این است که بعد از وفات حضرت خدیجه -سلام الله علیها- حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- مسئولیت رسیدگی به پدر گرامی خود را بیشتر به گونهای برعهده داشتند که ملقب به ام ابیها شدند. یعنی مادر پدرشان.
باسمه تعالی
معنای حدیث به این شرح است؛ کوتاهی همت یعنی کار را به نتیجه نرساندن و اهمال کردن در کار. کم تدبیری یعنی بدون تعقل کردن حرف زدن و کاری را انجام دادن و سستی اندیشه یعنی اصولاً کارها را قبل از اینکه با عقل در میان بگذاریم انجام دهیم و برنامه ریزی راجع به کارهای خود نداشته باشیم و یا اینکه برنامه ضعیف باشد.
تمام این نقاط ضعف با برنامه ریزی در کارهای علمی و اجرایی برطرف خواهد شد. مثلاً برنامه مطالعاتی برای خود داشته باشید و نیز ساعات مشخص برای خروج از خانه و ورود به منزل، ورزش کردن و کارهای عبادی و رسیدگی به امورات شخصی و خانوادگی.
باسمه تعالی
خواندن زیارت عاشورا در هیچ زمانی سنگین نیست و کسانی که چنین سخنان بیپایه ای را میگویند برای مطرح کردن نام و کسب شهرت می باشد. تمام دعاها و زیارات مفاتیح الجنان و کتب ادعیه دیگر در صورت معتبر بودن را می توان در هر زمانی خواند. البته بعضی از آنها دارای زمان های خاصی می باشند. مانند دعاهای ماه رمضان یا رجب یا شعبان و امثالهم که البته آنها را هم اگر به نیت دعا در مواقع دیگر بخوانید مشکلی ندارد.
باسمه تعالی
اولاً این که در مورد کوروش یا دیگران شعر ساختهاند، این فعل کوروش و امثال او نیست بلکه فعل مردمی است که درباره او سخن گفته اند. حال ممکن است امثال کوروش با سخنان آن افراد حتی موافق هم نباشد. ثانیاً ساختن مقابر برای امامان و پیامبر خاتم –سلام الله علیهم اجمعین- کار مردم است نه فعل خود آن حضرات و در اینجا اگر هدف از ساختن مراقد و گنبد و بارگاه این باشد که عظمت این بزرگواران در زمان وفات ایشان نیز به مردم شناسانده شود اشکالی ندارد به شرطی که در این زمینه اسراف صورت نگیرد و اصولاً چون پیغمبر و امام با افراد عادی امثال کوروش و غیره دارای تفاوت های اصولی و بنیادی هستند یعنی ما می توانیم از پیامبر(ص) و امامان(ع) حاجت بگیریم اما نمیتوانیم از کوروش صحاجت بگیریم، پس تعظیم و بزرگ داشتن این بزرگواران امری لازم و عقلانی است لکن تعظیم کوروش و امثالهم فقط در حدی لازم است که افراد ماندگاری در تاریخ بوده اند.
باسمه تعالی
قطعا شما دچار مرگ نشده اید بلکه گاهی جدا شدن روح از بدن و سیر و سلوک آن به نحوی است که انسان می تواند آن را درک نماید. باید توجه داشته باشید که انقطاع حیات از بدن با خروج روح از بدن دو مسئله جدا می باشد. حتما سعی کنید کارهایی که ناقص انجام داده اید را کامل کنید و اگر احیاناً واجباتی دارید که در گذشته های دور آنها را انجام نداده اید، هم اکنون فرصت بسیار خوبی است که جبران مافات نمایید. انجام صله رحم، تلاوت قرآن و انجام کارهای نیک به هر صورتی که باشد بسیار حائز اهمیت است. مخصوصاً در این ماه مبارک. در پایان یادآور می شود که نباید از این خواب واهمه و ترسی داشته باشید بلکه اینها تذکراتی است برای افرادی که خداوند متعال خواستار هدایت آنهاست.
باسمه تعالی
شما لازم نیست در این زمینه کاری انجام دهید بلکه به او بگویید هر وقت شما از هر بیست و پنج قسمت مغزتان استفاده کردید و توانستید کارهای خارق العاده انجام دهید، به ما هم بگویید که ما هم همین کار را مانند شما انجام دهیم. در غیر اینصورت اتلاف وقت نکرده باشیم و آن کسی که وقتش تلف شده باشد فقط یک نفر باشد.
باسمه تعالی
در هر دین و آیینی برای ازدواج قوانینی وجود دارد. یکی از آنها خواندن عقد برای به وجود آمدن رابطه زناشویی می باشد (یعنی از طریق مشروع و عقل) حال هر کس چنین چیزی را انکار نماید در واقع می خواهد بگوید من متدین به دینی نیستم مانند همه کمونیست ها، لائیک ها و بی دین ها.
فلسفه خواندن صیغه عقد آن است که طرفین بدانند با خواندن آن میتوانند یک رابطه زناشویی سالم را داشته باشند و نیز از زمان خواندن آن خطبه یا عقد وظایفی بر هر یک از دو طرف مترتب می گردد که باید آن را انجام دهند و نیز مشمول قوانین اجتماعی کشوری که در آن زندگی می کنند قرار می گیرند و موارد دیگر. در حالیکه کسانی که به صورت دوست و بدون خواندن این خطبه با یکدیگر زندگی میکنند سوای آن که ناخشنودی پروردگار خود را به دنبال دارد مشمول هیچ یک از قواعد و قوانین فوق هم نخواهند بود و لذا نمی توانند هیچگاه نسبت به حقوق تضییع شده خود اقدام نمایند. در مورد خطبه عقد کتب متعددی وجود دارد. لکن مطالبی که گفتیم خلاصهای از کتب فوق می باشد.
باسمه تعالی
در این زمینه قرآن کریم می فرماید "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ" یعنی ای مومنین چرا چیزی را میگویید که خود بدان عمل نمی کنید. در این زمینه آیات دیگر و روایات بسیار فراوانی داریم که انسان باید چیزی را که به دیگران میگوید خود نیز بدان عمل کند و اگر کاری را می خواهد که دیگران انجام ندهند اگرچه آن کار از محرمات و مکروهات نیز نباشد برای تاثیر در آن فرد باید خود نیز در آن زمانی که می خواهد آن را نهی کند آن فعل را انجام ندهد.
باسمه تعالی
بنده هم چنین خبری را شنیده ام لکن در آن مکان ها حضور نداشتم که بدانم محتوای برنامه آنها چیست و لذا نمیتوانم آنها را تایید و نه آنها را تکذیب نمایم.
باسمه تعالی
1- راجع به کسانی که زودتر به حاجت خود میرسند چند دلیل وجود دارد که چون بحث مفصلی است فقط یکی از آنها را مختصراً برای شما بیان می کنیم و آن این است که خداوند متعال حاجات بندگان مومن را به صورت کامل و یکجا در دنیا به آنها نمی دهد به غیر از موارد معدودی و قسمتی از آن را برای آنها ذخیره کرده و در برزخ و قیامت به آنان دوچندان از آنچه را که در دنیا خواسته اند مرحمت می فرماید که این باعث خوشحالی مومنین و مومنات میشود.
2- بله لکن شما حداقل به مدت یک سال هر روز ۴۰۰ مرتبه استغفار کنید.
باسمه تعالی
در روایات معتبر وارد شده است که دعا کردن فضیلتش بیشتر از تلاوت قرآن می باشد و این را ما در کتاب «حقایقی پیرامون دعا و توسل» با مدرک ذکر کرده ایم.
ما دعایی به نام صحیفه نشنیده ایم لکن دعای عشرات در مفاتیح است و دعای خوبی است. حتما آن را بخوانید و ان شاء الله نتیجه مثبت آن بر شما مترتب خواهد شد.