میلاد پیامبر و امام صادق (ع)

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

بله موجود است از اقای ضیائی درخواست نمائید

امیر المومنین علی ع خود سید بوده است وسیادت از پدر منتقل می شود فلذا فرزندان ان حضرت از سادات کرام هستند

باستناد احادیث و روایات وارده در ذیل آیه شریفه اهل بیت فقط به 5 تن آل عبا اختصاص می یابد و دوم اینکه آقای عبد الهادی حسینی معنای لغوی اهل بیت را ذکر نموده اند در حالیکه این کلمه دارای یک معنای اصطلاحی می باشد که 5 تن آل عبا را شامل می شود ضمن اینکه الف و لام وارده در اهل البیت الف و لام عهد حضوری می باشد و به معنای ان است که مدخول ان معین است بواسطه حضور ان در وقت تکلم {که در زمان نزول آیه افراد حاضر فقط 5 تن آل عبا بوده اند و لا غیر} و همینطور قرائن دیگری در آیه شریفه مو جود است که دلالت بر نزول آیه شریفه بر 5 تن آل عبا می نماید که از جمله انها وجود کلمه رجس در آیه شریفه است بدین صورت که چون خداوند متعال با اراده الهیه خود رجس را {که در کتب معتبر لغت از جمله مفردات راغب اصفهانی که از لغت شناسان اهل سنت می باشد به معنای هرگونه آلوده گی ظاهری و باطنی می باشد } از اهل او دور نموده است پس هر کس ادعا کند که او نیز جزو اهل بیت است باید حسب آیه شریفه رجس از او نیز دور شده باشد ولکن می بینیم جناب ام المومنین در جنگی هولناک بر علیه خلیفه وقت قیام نموده وعده زیادی را با تحریک خود به کشتن می دهد این عمل به هر دلیل اتفاق افتاده باشد از مصادیق بارز ظلم بوده فلذا نمونه بارزی از رجس است و ایشان نمی توانند مشمول آیه شریفه باشند. والسلام

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته اولا کتب متعددی در باره شهادت آن حضرت در بین شیعه مستنداً و همچنین در بین بعضی از بزر گان اهل سنت نوشته شده است که دلالت صریحه ای بر شهادت آن بزرگوار می نماید از جمله این کتب می توانید به کتاب {ردی بر افسانه شهادت} نویسنده:جناب اقای حسینی طباطبائی مراجعه بفرمائید . ثانیا: باید از کسانی که شهادت آن حضرت را صحیح نمی دانند سوال نمود که آن حضرت در سن 18 سالگی به چه بیماریی از دنیا رفته است؟ ثالثا: هجوم افراد به درب خانه انحضرت چندین بار بوده است و آمدن ان حضرت به پشت درب وصحبت با مهاجمین به این خاطر بوده است که چون می دانستند پیامبر ص سفارش دخترش را به همگان نموده است و بنا بر این مهاجمین با او چنین رفتاری را نخواهند نمود ولذا دائما به انها همین مطلب را تذکر داده است که من دختر رسول خداوندم که شاید انها را از اعمال خشونت امیز باز دارد ولکن مهاجمین در یک اقدام سریع وبا زدن ضربه محکمی به درب قدرت هرگونه مانوری را از ان حضرت و همسر بزرگوارشان سلب نمودند

Thank you very much for message.Happy Eide Ghadeer to you too. Please contact Almighat for any inquiries. We will be at your service

خداوند متعال عیوب بندگان را از همه کس حتی خاصان درگاهش می پوشاند و چشم برزخی به آن معنا که شما تصور می کنید نمی باشد بلکه به بعضی افراد به واسطه بعضی از ریاضت های خاص به طور محدود قدرت هائی در بعضی از اعضاء و جوارح داده می شودکه آن قدرت ها همواره محدود بوده و در دایره اذن خداوندی عمل می کنند

برحسب قائده فقهی 'کل شی طاهر' بنا را برپاکی باید گذاشت مگر آنکه دلیلی بر نجاست آن پیدا شود و وقتی هر چیز را پاک دانستیم و دلیل بر نجاست آن پیدا نکردیم شست وشوی آن چیز یا اعضاء و جوارح آگر دیگر برای تمیزی نباشد حرام و از گناهان کبیره است

منظور از قاریان در اینجا کسانی هستند که ایمان واقعی به خداوند و رسول او وائمه اطهار صلواه الله علیهم داشته باشند وبا توبه کامل از دنیا رفته باشند

این عمل برای امتحان بنی اسرائیل بود که مومنین واقعی از منافقان و کافران تمیز داده شوند . شما برای پی بردن به مسائل تفصیلی پیرامون این موضوع به تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه مراجعه بفر مائید

باز گشت در آیه شریفه باز گشت از طرف کافران درخواست می شود و جواب به انها گفته می شود :شما دیگر فرصت را از دست داده اید. ولیکن برای مومنان مخصوصا ائمه اطهارسلام الله علیهم باز گشت به دنیا در غالب رجعت میسر خواهد بود

باید در انتشاراتی که کتابهای اخلاقی چاپ می کنند مثل مرکز نشر اسراء در قم بتوانید پیدا کنید

مقداری عنوان شده و ان شاءالله آن را کاملتر خواهیم نمود

لائیك به معنای جدایی دین از سیاسیت و تفكیك بین حوزه دین و سازمان حكومت می‌باشد. دین در حكومت لائیك شخصی شده و در حوزه عمومی جامعه جایگاهی ندارد. پیتر برگر در كتابش تحت عنوان واقعیت اجتماعی دین، لاییسیته را چنین تعریف می‌كند: «كوششی است كه به واسطه آن گروه‌های جامعه از سیطره فرمان‌ها و تشكیلات دینی جدا و رها می‌شوند».

عمر و ابوبکر هر دو پدرزنان پیامبر بودند دختر عمر حفصه ودختر ابوبکر عایشه همسران پیامبر بودند . در زمینه علت انزجار شیعه نسبت به انها میتوانید به کتاب منتهی الامال بخش رحلت پیامبر مراجعه نمائید

بسم الله الرحمن الرحیم لا یکلف الله نفسا الا وسعها یعنی خداوند هر کس را به قدر توانش تکلیف خواهد نمود و به اندازه تکلیفش از او حسابرسی خواهد نمود این سختی و راحتی امتحانها در نظر ما سخت و راحت جلوه می کند شاید برای امتحانی ما بگوئیم این امتحان سخت است مثل فقر ولی خیر ما در آن باشد وما خود نمی دانیم وکس دیگری با زیادی مال امتحان گردد و ما بگوئیم خوشا بحال او اگر با دقت تدبر کنیم خواهیم فهمید که امتحان فراخی مال خیلی سخت تر است و تکلیف ما خیلی بیشتر است ولی ما فقط ظاهر قضیه را نگاه می کنیم این نکته بسیار مهم از ذهن ما دور نباشد که خداوند تعالی بسیار نسبت به بندگانش مهربان و رحیم است و هرگز هرگز به بنده ای ذره ای ستم نخواهد نمود وتمام کارهای او حکیمانه و دقیق است در اول انقلاب مردم در شرایط آن زمان در امتحان بودند امروز نیز همانگونه در امتحان هستند وآینده نیز امتحانها باقی است و آیندگان امتحان می شوند وکلام آخر اینکه در همه حال و احوال بخصوص در امتحانهای الهی به خداوند تعالی بناه ببریم و از او طلب رحم و مغفرت نمائیم والسلام

چون توضیح آن زیاد است لطفا سخنرانی اقای دکتر فریدونی مبحث وهابیت راکه سی دی ان در نوارخانه کانون المیقات موجود است گوش دهید ویا کتاب وهابیت از نظر عقل و شرع را که نوشته دکتر سید محمد حسینی قزوینی است بخوانید این کتاب نیز در کتابخانه کانون المیقات موجود است

بله. مسابقات میلاد نور ویژه خواهران که در ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار می شود و همچنین مراسمی ویژه در ایام شهادت آن بزرگوار در محل شعبه مرکزی همه ساله برقرار می باشد که جهت اطلاع بیشتر می توانید با موسسه تماس حاصل نمایید.

واژه خشم که معادل عربی آن غضب است عبارت از جوشش و غلیان خون قلب است برای انتقام(مفردات راغب) و نیز عبارت از حالی است که در اثر عوامل مخصوصی به انسان عارض می شود و آن توأم با تاثیر و تغییر حالت است. از آنجا که تغییر و تاثیر در خداوند راه ندارد لذا منظور از غضب خداوند همان انتقام و بلا و عذاب است که در اثر بد کاری، در دنیا و آخرت بر شخص وارد می شود. و در حدیثی(کافی ج 1 صفحه 110 باب الاردة انها من صفات الفعل) از امام باقر(ع) غضب خدا همان عقاب معنی شده است(قاموس قرآن). لذا منظور از غضب و خشم خدا یعنی عدم رضایت خداوند از عقاید، اعمال و افکار فرد است که منجر به عذاب می شود.

اصولا علم بدون تقوی خیری ندارد و عوامل بی اثر بودن آن چند چیز است که از جمله آنها عبارت است از:
الف- اگر عالم به علم خود عمل نکند گفتار او در دیگران در همان زمینه ای که عمل نمی کند تاثیری ندارد.
ب- در فراگیری علم باید دقت و تمرکز داشت و از همه مهمتر، مطلب را فهمید و لذا طوطی وار خواندن مطالب، نتیجه اش این است که در ذهن نخواهد ماند.

اصولا قاعده ادغام در ادبیات عرب و فارسی در بعضی کلمات مانند کلمه فوق فقط در قرائت (خواندن) جاری می شود و در کتابت جاری نمی شود.