میلاد پیامبر و امام صادق (ع)

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

به اتفاق همه صاحبنظران از علمای شیعه کتاب "بحار الانوار" یا "بحار الانوار الجامعة لِدُرَرِ اخبار الائمه (ع)" کاملترین کتاب در موضوع احادیث پراکنده است و همه هدف ها و موضوعات دینی را در بر داشته و به بهترین وجه آنها را برای مراجعه کنندگان بیان می کند. به قول حاج میرزا حسین نوری (اعلی الله مقامه) هرگز آیه یا حدیثی درباره اعتقادات، فروع دین، تاریخ، اخلاق و ... را نمی یابی مگر آنکه علامه مجلسی(ره) در بحار الانوار توضیح و تحقیقی پیرامون آن ارائه داده است. علامه طباطبایی(ره) نیز آن را بهترین دایرة المعارف شیعه از نظر جمع اخبار می دانستند.

 از ویژگی های عمده بحار الانوار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. جامع بودن (بطوری که هیچ موضوعی از موضوعات گوناگون اسلامی نیست مگر آنکه در مورد آن قلم فرسایی کرده و حق مطلب را ادا نموده است)
  2. استفاده از بهترین نسخه ها جهت تألیف بحار الانوار توسط علامه مجلسی(ره)
  3. مؤلف آنچه را در کتاب نقل کرده است صحیح می دانسته و آنچه را قابل اعتماد نمی دانسته در جای خود تذکر داده است.
  4. غالب روایات دسته بندی شده و یکجا نقل شده است. و ..

.لذا این جمله که عده ای می گویند علامه مجلسی(ره) فقط احادیث را جمع آوری نموده و سندیت آنها را مورد بررسی قرار نداده ناشی از عدم آشنایی با بحار الانوار، ویژگی ها و روش تألیف آن بوده است. البته ذکر این مطلب ضروری است که ما مسلمانان جز قرآن کریم، هیچ کتابی را معصوم نمی دانیم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دایرة المعارف بزرگ حدیثی شیعه از جمله می توانید به کتاب "آشنایی با بحار الانوار" تألیف احمد عابدی از انتشارات سازمان چاپ  و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نمایید.

يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ(سوره مبارکه آل عمران آیه 43)

به نظر می رسد واژه های قنوت، سجده و رکوع در این آیه اشاره به اعمال قنوت، سجده و رکوع نماز نباشند، بلکه مفهوم لغوی آنها که بمعنای تواضع می باشد(تفسیر نمونه) منظور نظر باشد و بیان راکعین پس از" وارکعی" تناسب دارد نه ساجدین و نه قانتین.

جواب این سوال بین علماء اختلافی است وباید به رساله مرجع خودتان رجوع کنید

با سلام، بهتر بود پرسش گر محترم مرجع خود را ذکر می کردند. علی ای حال نظر اجمالی فقها بر این است کسی که از وطن مادری خود عدول کند یعنی زادگاه خود را ترک گفته و به مکان دیگری جهت زندگی مهاجرت کند در صورت بازگشت فرد مذکور بدانجا، حکم مسافر را دارد مگر بطور کامل عدول نکرده باشد مثل کشاورزان که تابستان ها برای کشاورزی یک یا دو ماه به زادگاه اصلی خود بر می گردند و یا قصد بیشتر از ده روز را نمایند.

با سلام حضور پرسش گر محترم، ابتدا باید مرجع حدیث و متن عربی حدیث دیده شود ولی در عین حال باید همواره به این مطلب کلی توجه داشت که خداوند متعال جسم نیست تا دیده شود لذا رؤیت(دیدن) به معنای واقعی هرگز امکان ندارد اما باید توجه داشت که دیدن معانی و کاربرد های متعددی دارد. در برخی جاها به معنای دیدن با چشم است و در جایی دیگر به معنای فهمیدن است مانند آنچه در فارسی بجای "جریان و مطلب را این طور می فهمم" گفته می شود "جریان را اینطور می بینم" و یا بجای "نظرت را راجع به ... چیست؟" گفته می شود "مطلب را چطور می بینی؟" و عبارت دیدن با چشم باطن که در برخی احادیث بکار رفته کنایه از این است که خداوند متعال را هر لحظه و در هر مکان با تمام وجود حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینیم.

برخی از کتابهای معروف شیعه که عمدتا به عنوان مرجع به کار می روند عبارتند از کتب اربعه: کتب کافی، الاستبصار، من لایحضره الفقیه و بحار الانوار. و همچنین منتهی الآمال، امالی و خصال صدوق و ... و برخی از کتب معتب اهل سنت نیز عبارتند از: صحیح مسلم، صحیح بخاری، سنن ابی داود، سنن ترمزی، تاریخ یعقوبی، تاریخ کامل ابی اثیر و ...

به این سوال می توان با دو رویکرد پاسخ داد: 1- عقلی، 2- شرعی: اگر چه می توان با ابزار عقل و تفکر به جوابهایی رسید اما مطمئنا بسیاری از زوایای پاسخ از دید عقل مخفی خواهد ماند، لذا بنا به دلایل بسیاری بهتر این است که با ابزار شرع(آیات و روایات) که دلایل عقلی را هم در بر میگیرد به این سوال پاسخ دهیم. در آیات قرآن کریم به صورت های مختلف و جنبه های متفاوت به این سوال پاسخ داده شده است. در جایی هدف از خلقت، عبادت حق تعالی (که مقدمه اش شناخت اوست) بیان شده است(ذاریات-آیه 56) در جای دیگر هدف، آزمایش انسان معرفی گردیده است. اما آنچه که از دل این آیات و آیات دیگر بر می آید رسیدن به کمال می باشد تا بیش از پیش از رحمت الهی بهرمند گردد. چرا که خداوند منشأ و سرچشمه همه کمالات است و افاضه این کمالات به موجوداتی که قابلیت آنرا دارند لازمه وجود اوست.