پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی
حسب روایات وارده در کتاب شریف بحارالانوار و کتب معتبر دیگر مؤمنین در عالم برزخ برای خویشاوندان خود دعا می نمایند. البته در صورتی که خویشاوندان آنها تقاضای این کار را داشته باشند و نیز افراد فاسق و اهل معاصی کبیره نباشند. ونیز مؤمنین از عالم برزخ از بعضی از احوالات زمینیان با خبر می باشند.

باسمه تعالی
سلام علیکم. این کتاب چون در سالهای دوری نگاشته شده است امروزه بصورت کتب کوچکتر و با بیانی روانتر و راحتر موجود می باشد و لذا اگر به همین کتاب نیز مراجعه گردد و یا مانند کلاس های موسسه بصورت تلخیصی از آن بازگو شود مؤثر می باشد. لازم به ذکر است از طرف موسسه ی میقات القرآن کلاسی تحت عنوان شرح دعای مکارم الاخلاق که قسمت هایی از این کتاب نیز در آن تدریس می شود در روزهای سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت یک ساعت در "مدرسه علوم دینیه ی مهدیه" واقع در میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، جنب مسجد مهدیه توسط مدیریت موسسه برگزار می شود. خواهران و برادران در صورت لزوم می توانند از این کلاسها نیز استفاده نمایند.

باسمه تعالی
سلام علیکم. در مورد عطسه کردن هیچگونه مبنای عقلی و شرعی در این زمینه وجود ندارد. متاسفانه این مطلب به صورت خرافه ای در بین مردم ترویج پیدا کرده است لکن در مورد چشم زخم می توانید برای درک مطالبی پیرامون آن به تفسیر المیزان و تفسیر نمونه ذیل آیه ی 51 و 52 سوره قلم –سوره نون- مراجعه نمایید. البته خلاصه ی آن از این قرار است که انسان باید به گونه ای در جامعه رفتار نماید که مورد حسادت دیگران و به عبارت دیگر تحریک شدن آنها نسبت به خودش قرار نگیرد. چه اینکه ممکن است به واسطه ی یکی از این تحریکات، انسان مورد چشم زخم آنان واقع شده و صدماتی را متحمل شود. البته باید دانست چشم زخم آنچنان که مردم عوام در مورد آن صحبت می کنند صحت ندارد بلکه تا حدی صحیح می باشد که قرآن کریم و روایات در مورد آن صحبت کرده اند. برای درک روایات نیز از جمله به میزان الحکمه ذیل واژه ی چشم زخم مراجعه نمایید.

باسمه تعالی
سلام علیکم. اصولا در اینگونه موارد باید مجموعه احادیث و روایات در این زمینه مورد مطالعه قرار گیرد و نتیجه ی آن به عنوان معدل نهایی اعلام شود. در غیر اینصورت اگر چنانچه در این موضوعات فقط یک دسته از احادیث مطالعه شده و نتیجه گیری شود، شخص محقق دچار خطا و انحرافاتی خواهد گردید. در این باره توضیح کوتاهی برای شما میدهیم و آن اینکه حسب آیه ی قرآن کریم-مائده آیه ی 27- که میفرماید : إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ، یعنی خداوند متعال فقط از افراد با تقوی عمل صالح را قبول می کند و افرادی که دارای تقوی نیستند اعمالشان مورد قبول حق تعالی نمی باشد. پس صرف اینکه کسی معاصی مختلفی انجام دهد و سپس با یک عمل خوب مانند روزه ی مستحبی گرفتن یا فلان نماز مستحبی را بجا آوردن می خواهد بهشت را بر خود واجب نماید و درهای جهنم را بر خود ببندد، مسلماً این امر به سخره گرفتن آیات الهی می باشد.

سلام علیکم.
خیر در فردیس شعبه ای نداریم. به زودی بخش شعب فرعی میقات القرآن در سایت راه اندازی خواهد شد که اطلاعات دقیقی از شعب فرعی ، مکان و فعالیتهایشان را در اختیار کاربران عزیز قرار خواهد داد.

باسمه تعالی
سلام علیکم.خوبی همه ی کارها چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی به این است که با سلامتی و تهیت شروع شده و با سلامتی و تهیت به پایان برسد و لفظ سلام یک نوع تهیت و سلامتی روحی و جسمی از جانب خداوند متعال برای بشر به عنوان یک ارمغان الهی می باشد و لذا در پایان نماز نیز با تهیت و درود بر پیامبرش و ائمه معصومین و همه ی مؤمنین صالح العمل نماز به پایان می رسد. صرف نظر از اینکه این عمل یک دستور الهی و تعبدی نیز می باشد که باید به دقت اجرا شود.

باسمه تعالی
سلام علیکم.خوبی همه ی کارها چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی به این است که با سلامتی و تهیت شروع شده و با سلامتی و تهیت به پایان برسد و لفظ سلام یک نوع تهیت و سلامتی روحی و جسمی از جانب خداوند متعال برای بشر به عنوان یک ارمغان الهی می باشد و لذا در پایان نماز نیز با تهیت و درود بر پیامبرش و ائمه معصومین و همه ی مؤمنین صالح العمل نماز به پایان می رسد. صرف نظر از اینکه این عمل یک دستور الهی و تعبدی نیز می باشد که باید به دقت اجرا شود.

باسمه تعالی
سلام علیکم. در این باره میتوانید به سخنرانی های مفصلی که توسط استاد مخمل باف با موضوعات تفسیر و شرح زیارت عاشورا بیان فرموده اند- اولین سی دی- و در تمامی شعب این موسسه موجود است مراجعه نمایید .

باسمه تعالی
سلام علیکم.
1- اولا مطلبی که شما فرموده اید فراگیر نیست و عمومیت ندارد. حتی خصوصیت هم ندارد بلکه عده ای افراد لاابالی و بی دین و هرزه که تعداد آنها اندک است چنین اعمالی را انجام می دهند و عموم مردم افراد باغیرت، متدین و اصیل هستند.
2- اما در مورد مساله ی مد باید گفت این مطلب مربوط به بیگانگان است و ورود آن در تمدن اسلامی کار دشمنان این مرز و بوم است. باید دانست مساله ی مد و مدپرستی هیچ ریشه ای در مسائل اسلامی ندارد فلذا نمی تواند دلیلی برای توجیح اقدامات ناپسند اشخاص باشد.
3- اما در مورد مساله مهریه شما می توانید به مسائل حقوقی در همین رابطه مراجعه کنید. ظاهرا از قوانین مهریه اطلاعی ندارید. مساله کاملا برعکس است.
4- در مورد اطلاع داشتن بعضی از مردان از چنین مساله ای اگر واقعا چنین باشد، این مطلب می رساند که آن گروه از مردان نیز خود مشغول هرزگی در جایی دیگر هستند و عدم اعتراض آنها به همسرانشان چنین مطلبی را ثابت میکند.
5- اسلام در مورد چنین اشخاصی حکم بسیار واضحی دارد چنانچه افرادی در هنگام عمل به چنین اعمال زشتی دیده شوند حکم هردوی آنها قتل و کشته شدن می باشد و هم اکنون این حکم جاری بوده و هست.

باسمه تعالی
سلام علیکم. وقف قُفران یعنی انسان در مکان هایی از قرآن کریم که در کتب تجویدی بدان اشاره شده است و آن مکان هایی است که محتوای جمله دلالت بر آمرزش خواهی از پروردگار متعال می نماید وقف نماید.

باسمه تعالی
کفاره دروغ توبه است با شرایط خاص خود که در نهج البلاغه ذیل کلمه توبه شرایط ششگانه آن نیز نوشته شده است. البته دروغ بستن به خدا، پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام اگر در ماه مبارک رمضان باشد باعث ابطال روزه و کفاره ی آن، قضای آن روز و کفاره ی روزه ی آن روز می باشد درعین اینکه باید روزه ی آن روز را هم نگه دارد.

باسمه تعالی
غذاهای مهیج عبارتند از غذاهای انرژی زا که به صورت طبیعی و چه به صورت غیر طبیعی پتانسیل جنسی انسان را تقویت می کنند. مانند مواد نیرو زا که مصنوعی می باشند و نیز عسل طبیعی که خوردن زیاد آن برای چنین افرادی پیشنهاد نمی شود. و یا خوردن انواع فلفل و چیزهای مانند آن که دارای گرمی فوق العاده می باشند. همچنین بادام، پسته، فندق و امثال اینها برای چنین افرادی پیشنهاد نمی شود.

باسمه تعالی
منظور از طبیب، روانشناس متعهد و مسلمان و پزشکان تغذیه که در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند.

باسمه تعالی
ماه های حرام عبارتند از: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب. این چهار ماه از ماه های حرام هستند و حرام به معنای حرمت نگاه داشتن آنهاست و قبل از ظهور اسلام، اعراب جاهلی برای اینکه چند ماهی را دور از جنگ و خونریزی باشند این چهار ماه را به عنوان ماه های حرام انتخاب کردند که بعد از ظهور اسلام نیز پروردگار متعال این عمل آنها را تایید و آن ماه ها را به عنوان ماه های حرام برگزیده و تایید فرمودند. برای اطلاع بیشتر به سوره ی مبارکه ی توبه آیه ی 36 در تفسیر نمونه ج 7 مراجعه نمایید.
در مورد معنی ذی القعده، باید گفت خود کلمه ی القعدة به معنی محلی که یک انسان بتواند بنشیند-منجد الطلاب- و در مورد ذی القعده در کتاب "العین" –خلیل ابن احمد فراهیدی- چنین ذکر شده: " {ذو} القعدة: اسم شهر کانت العرب تقعد فیه ثم تجحّ فی ذی الحجة " یعنی نام ماهی است که عرب در آن ماه می نشست(منتظر بود) تا بواسطه ی فرا رسیدن ماه ذی الحجه به سوی حج روانه شود.

باسمه تعالی
پیامبر اکرم(ص) از بدو تولد دستور داشته اند طبق تعلیمات پروردگار متعال و الهاماتی که به آن حضرت می شد، حضرت حق – جل عظمة- را عبادت نماید و به همین منظور آن بزرگوار در مقابل کعبه به عبادت می پرداختند و مطلبی را که شما فرموده اید در مورد نماز، اصولا هنور در آن زمان حکم نماز نازل نشده بود و بحثی را که فروغ ابدیت مطرح کرده است قبل از نزول حکم نماز می باشد.

باسمه تعالی
احادیث چندی در کتب حدیثی موجود است که دلالت بر این می نماید که پیامبران به ویژه پیامبر خاتم –صل الله علیه وآله و سلم- قبل از بعثت خود چوپانی می کردند. دلیل این امر این است که شغل چوپانی شغلی است که نیاز به حوصله و صبر و سروکله زدن دارد و اگر کسی مدتی را چوپانی نماید در واقع تمرین صبر و بردباری و چگونه برخورد کردن با اقشار جامعه را می نماید. بدین خاطر خداوند تبارک و تعالی پیامبران را مامور بدین کار کرد تا بتوانند با اقشار مختلف جامعه چگونه برخورد کردن را بیاموزند و در مقابله ی با آنها از دایره ی صبر و حوصله خارج نشده و با آنها مدارا نمایند.

باسمه تعالی
قبل از ظهور اسلام نذر برای قربانی کردن فرزند اشکالی نداشته اگر چه در عمل هیچگاه تحقق نیافته است. بطور مثال قرآن کریم ذبح اسماعیل-ع- توسط ابراهیم-ع- را که دستور آن از طرف خداوند متعال صادر شده بود را تایید می فرماید. یعنی دستور به ذبح حضرت اسماعیل –ع- صادر شده بود لکن در عمل گوسفندی به عوض آن حضرت ذبح گردید و این مطلب در عمل محقق نشد. بعد از ظهور اسلام نیز نذر ذبح فرزند کلاً منسوخ گشت. جهت اطلاع بیشتر می توانید به آیه 145 سوره انعام در کتب تفاسیر مراجعه نمایید.

باسمه تعالی
قدرت خداوند متعال بر محالات عقلیه تعلق نمی گیرد. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم؛فرض کنید شما بهترین استاد فیزیک را در دنیا می شناسید و ایشان را دعوت می نمایید که به یک تخته سنگی فیزیک تدریس نماید. در اینجا هر چه استاد فیزیک تلاش کند، نمی تواند به آن تخته سنگ چیزی بیاموزد. آیا این از ضعف استاد فیزیک می باشد؟ مسلماً خیر. بلکه ضعف در عدم فراگیری تخته سنگ می باشد. یعنی آن تخته سنگ به هیچ عنوان ظرفیت فراگیری را ندارد و این را محال عقلی گویند.
در مورد پروردگار متعال هم به همین صورت است که خداوند تبارک و تعالی چون خالق است و ماسوای او مخلوق می باشند و لذا مخلوقات ظرفیت چنین چیزی را که شما بیان کرده اید را ندارند.

باسمه تعالی
پیامبران که تعدادشان 124000 نفر بوده است از حضرت آدم –ع- شروع و به پیامبر خاتم –ص- ختم می گردد. گاهی اتفاق افتاده است که در یک زمان بواسطه ی عدم ارتباطات کنونی در آن زمان دهها پیامبر در یک لحظه بر روی کره ی زمین مشغول به هدایت مردمان بوده اند و لازم نیست که حتما یک پیامبر از دنیا برود و سپس پیامبر بعدی بیاید. در مورد پیامبر قبل از حضرت خاتم-ص- باید گفت ایشان حضرت عیسی –ع- بوده اند.

باسمه تعالی
معرفت یعنی شناخت و معرفت خداوند یعنی شناخت خداوند متعال. اصولا شناخت هر موجودی مقدمه ای است برای ابراز علاقه یا محبت و یا دلبستگی و یا اطاعت و یا پرستش آن و یا همه ی مواردی که بیان شد نسبت به آن موجود. اگر ما موجودی را که می خواهیم یکی از این موارد فوق را در مورد او انجام دهیم، نشناسیم، نخواهیم توانست آن کار را انجام دهیم. پس مسأله ی شناخت یک مسأله ی پایه و رکن برای هر چیزی است و اگر بدون شناخت بخواهیم نسبت به موجودی حتی ابراز علاقه نیز نماییم طبیعی است که آن ابراز علاقه واقعی نخواهد بود. و اما فواید شناخت خداوند متعال بسیار زیاد است که از جمله ی آنها تاثیر مستقیم بر نحوه ی عبادت و پرستش بنده می باشد.