پرسش و پاسخ

پرسش پاسخ شرعی

لطفا قبل از ارسال سوال آن را در بین سوالات جستجو نمایید تا از تکرار جلوگیری شود.

باسمه تعالی

ما صددرصد این برنامه را تایید نمی‌کنیم و معتقدیم افرادی که چنین حالاتی برای آنها به وجود آمده است هنوز نمرده بوده اند و در حالتی به نام حالت احتضار قرار داشته اند. لکن چون علائم حیاتی در آنها بسیار ضعیف شده بوده، تصور دیگران بر مردن آنها بوده است. طبق آیات قرآن و احادیث، فردی که بمیرد دیگر به این دنیا باز نمی گردد مگر اینکه خداوند چنین اجازه‌ای به او داده باشد و این هم از استثنائات بسیار نادری است.

باسمه تعالی

برای دریافت پاسخ در سایت ثبت نام نمایید.

باسمه تعالی

افکار بعد تا زمانی که اجرایی و عملیاتی نشوند و در واقع به مرحله عمل نرسند معصیت محسوب نمی شوند. حتماً به مدت یکسال اعمال دهگانه (لینک) را انجام دهید و در ماه مبارک رمضان سعی کنید به مقدار توانتان ادعیه سحر، شبها و روزهای ماه رمضان و اعمال آن را انجام دهید.

باسمه تعالی

همچنان باید ادامه دهید تا نشانه ای از اجابت یا عدم اجابت برای شما مشخص شود.

باسمه تعالی

پس از بررسی حدیث پاسخ داده خواهد شد.

باسمه تعالی

اگر شما به دفتر مرکزی موسسه نزدیک می باشید، ایشان را برای تست روز پنجشنبه ساعت 4:30 بعد از ظهر به این مرکز  آورده تا پس از آن مشاوره لازم به شما داده شود. (در آنجا یادآوری کنید که با جناب استاد مخملباف از طریق سایت هماهنگ شده است)

باسمه تعالی

آن اجلی را که خداوند متعال در قرآن بیان می فرماید اجل حتمی یعنی آنچه را که در لوح محفوظ ثبت و ضبط شده است و هیچگونه بدائی در آن حاصل نمی‌شود می باشد و در روایات صله رحم، صدقه دادن و امثالهم برای اجلی است که می تواند تغییر پیدا کند و آن اجل غیر محتوم یا اجل معلق است.

باسمه تعالی

1- مطالبی که راجع به حرز می‌گویند اغلب سند درستی ندارد و فقط به همین مقدار می شود بسنده کرد که چنین حرزی متعلق به آن حضرت بوده باشد و تا حدودی ویژگی های خاص خود را دارد. اما به آن مقدار که تبلیغ می کنند چنین نیست بلکه متأسفانه عده‌ای برای این مطلب دکان باز کرده‌اند. شما می توانید به کتاب "حقایقی پیرامون دعا و توسل" نوشته جناب استاد مخملباف مراجعه کنید و انواع دعاها و حرزهای معتبر را در آنجا یافته و مورد بررسی قرار دهید.

2- در مورد سوال دوم نیز سوال خود را مجددا بیان بفرمایید. (با ثبت نام در سایت سوالات خود را در پنل مخصوص خودتان داشته باشید)

باسمه تعالی

برای دریافت پاسخ در سایت ثبت نام نمایید.

باسمه تعالی

اولاً در مسئله ازدواج زن و مرد باید همدیگر را پسندیده و سپس به تفاهم برسند و این مطلب به کس دیگری ارتباط ندارد. ثانیاً نبودن مادر در اوان کودکی در کنار یک فردی باعث عدم تربیت او نمیشود. پیامبر خاتم(ص) در اوان کودکی بدون پدر بزرگ شده و در پنج سالگی مادر خود را از دست داده است و این مطلب در مورد ائمه دیگر بعضاً و بسیاری از بزرگان اتفاق افتاده است. ثالثا شما می توانید با رایزنی‌های مستمر با پدر و مادر خود و بردن آنها پیش فرد متخصص که بتواند آنها را توجیه نماید، آنان را به این کار راضی نمایید. رابعا در این ماه مبارک حتماً اعمال آن را انجام داده و به خصوص لیالی قدر و سپس عرض حاجت نمایید. ان شاء الله خداوند در این مسئله به شما کمک خواهد کرد.

باسمه تعالی

اقتدا کردن در نماز جماعت به امام جماعت دارای شرایط شمرده شده ای در رساله‌های عملیه است. از جمله بالغ بودن، عاقل بودن، درست خواندن نماز و دانستن احکام آن و نیز داشتن تقوا و عدالت می باشد و خوب صحبت کردن و مطالعه داشتن از جمله ی این شرایط نیست. پس بنابراین اگر شما شرایط امام جماعت را در او می یابید میتوانید به او اقتدا نمایید لکن برای مسئله تبلیغ و موعظه و بحث های علمی حتما پیگیری نمایید تا فرد دیگری را برای شما بفرستند.

باسمه تعالی

اصولاً معلولیت های ذهنی نشأت گرفته از صدماتی است که به ذهن شخص در مقاطع یا مقطعی از زمان برای او صورت پذیرفته است و اصولاً چون روح نمی تواند در آن عضو به صورت کامل تجلی کند، تجلی او در آن عضو ناقص خواهد بود و لذا به این گونه موارد معلولیت های ذهنی می گویند و وجود این معلولیت‌ها همانگونه که بیان شد ارتباطی به خداوند متعال ندارد. بلکه نشأت گرفته از اعمال و رفتار انسانها می باشد که این خود بحث مفصلی دارد. می‌توانید به مبحث توحید جلسات 23 الی 25 با موضوعات قضا و قدر و مصیبت های وارده بر بندگان (لینک) مراجعه نمایید.

در مورد سوال دوم باید گفت بیش از نود درصد از خوشی ها و سختی ها به عملکرد انسان ها برمی گردد و به موانعی که برای رسیدن به خوشی ها وجود دارد و یا برای رفع موانعی که ناملایمات را ایجاد می کند. در اینجا یا انسان خود مقصر است و یا دیگرانی در جامعه برای او ناملایمات ایجاد کرده و یا مانع رسیدن او به آسایش می‌شوند. در این گونه موارد اگر مسئله شخصی باشد، خود آدمی باید به دنبال برطرف کردن موانع باشد و اگر به دست دیگران باشد باید برای احقاق حق خود قیام نماید. در هر حال همانطور که گفته شد ارتباطی به خداوند متعال ندارد. حال ممکن است درصد کمی به خاطر مصالحی که خداوند برای بعضی از بندگان در نظر می گیرد آنها را در یک سختی قرار دهد که آن سختی بدون آنکه آن بندگان بدانند در پایان برای آنها خیر و منفعت داشته باشد. در چنین مواردی خود خدای تعالی ناملایمات به وجود آمده برای چنین بندگانی را به نحو اکمل و احسن وجه جبران می نماید.

باسمه تعالی

اصولا وقتی انسان صورت هایی را می بیند، چه در موجودات زنده و غیرزنده، در بایگانی ذهن او ثبت می شود و چنانچه بعد از آن اگرچه سال ها گذشته باشد صورتی را ببیند که مشابه با آن چه باشد که قبلاً دیده است، این تصور به او دست می‌دهد که این صورت را قبلا جایی دیده است و اگر به واقع قبلاً دیده باشد بلافاصله صورت فوق را با صورت بایگانی ذهن تطبیق داده و حالت تصدیق برای او بوجود می‌آید و اگر ذهن خطا کرده باشد یا چشم خطا کرده باشد حالت تصدیقی برای او نخواهد بود. چنانچه میگوید این چیزی که الان دیده ام آنچه را که در بایگانی ذهنم بود نبود و مطابقت نداشت. این مسئله اصولاً به تناسخ ارتباطی ندارد و به همین صورت که تعریف کردیم مربوط به ذهن و مغز آدمی است که نشات گرفته از روح آدمی است می باشد. 

باسمه تعالی

برنامه دهگانه (لینک) و نیز اعمال ماه مبارک رمضان مخصوصاً اعمال لیالی قدر را انجام دهید.

باسمه تعالی

مطلبی که شما فرموده اید صحیح نیست. ما می‌دانیم که خداوند أَعْدَلَ الْعَادِلِینَ است یعنی عادل ترین کس خود خداوند متعال است و به عدالت بین بندگان حکم می کند و خداوند هیچ زمانی و مکانی را بدون حجت خود قرار نمی دهد. همیشه حجت های خداوند در هر مکان و زمانی وجود دارد. اصولا آمدن صد و بیست و چهار هزار پیامبر و اوصیای آنها و دوازده امام (ع) و نیز کتاب های آسمانی تحریف نشده و همچنین قرآن کریم که تا روز قیامت معجزه ی باقیه است به همین علت است که این حجت ها باشند تا افراد در هر کجا که هستند بتوانند از آنها استفاده کنند و گمراه نشوند.

مطلب بعد حجت های باطنی و ظاهری هستند. حجت باطنی عقل است که خداوند به هر کسی داده است و شما با عقل خود می توانید بفهمید که مسائلی که یهودیت یا مسیحیت می گویند مثل تثلیث یعنی خدای سه گانه باطل است چرا که اصلا با عقل ضدیت دارد و نیاز به قرآن و شریعت و امثالهم هم ندارد. حجت ظاهری نیز همان 124 هزار پیامبر، قرآن و ائمه(ع) هستند که حجت های ظاهری خداوند هستند و هرگز زمین از این حجت ها خالی نیست که گفتار حجت های خداوند بصورت احادیث و روایات و همچنین خود قرآن کریم وجود دارد و الان با این ارتباطاتی که در دنیا وجود دارد در هر کشور با هر درجه فسادی که وجود داشته باشد هر کسی میتواند از این حجت ها استفاده کند و دستش خالی نیست.

حال اگر فرض کنیم که کسی در روی کره زمین بود که به هیچ وجه نتوانست از این حجت ها استفاده کند قطعاً خداوند متعال حق او را ضایع نخواهد کرد و او را داخل دوزخ قرار نخواهد داد که در چنین موردی احادیث متعددی داریم که خداوند او را در محیطی کاملا آرام و مناسب حجت ها را برایش می آورد و او را امتحان خواهد کرد تا بتواند با اراده و عقل خود خوب و بد را تشخیص دهد و به هر طرف میخواست با اراده و خواست خودش گرایش پیدا کند.

بنابراین متولد شدن در مملکتی دینی یا غیر دینی در مورد هدایت شدن یا نشدن فرد درست نیست. برای مثال شما در کشور خودمان که به اسم جمهوری اسلامی است و این همه حوزه های علمیه و عالم دینی وجود دارد و تنها مملکت شیعه در کره زمین است، درصد بی‌دینان در مملکت ما از بعضی جاهای دیگری که مملکت بی‌دین هست و حتی مثل ما مملکت شیعه نیست بسیار بیشتر است و اینکه شما می بینید خیلی جوان ها نماز نمی خوانند، خیلی ها حجاب ندارند، انگیزه و غیرت دینی ندارند ولی شما همین را در ممالک کفر نشین در جاهایی که شما این حجت ها را در آن ضعیف می بینید اتفاقا آدم های بسیار متدین و قوی الایمانی هستند. مثلا در حجاز که مهد وهابیت است شیعیان خیلی معتقد و متدینی می بینیم که از شیعیان ایران هم اعتقادشان بسیار راسخ تر و قوی تر می باشد. این مورد در بحرین، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس حتی کشور نیجریه هم هست. پس اینکه کسی در مملکت دینی به دنیا بیاید هدایت شده است و برعکس صحیح نیست.

باسمه تعالی

نه تنها استاد قرآن بلکه هیچکس حق خیانت کردن در هیچ زمان و هیچ مکانی را ندارد. حال چه خیانت به خدا باشد چه به پیامبر و چه به قرآن باشد. چه استاد قرآن باشد و چه غیر استاد قرآن فرقی نمی کند.

ما در بحث دعا (اینجا) نیز مطرح کردیم که سحر و جادو به هیچ عنوان وجود ندارد به این معنی که بین مردم رایج است. هیچکس چه استاد قرآن و چه غیر آن نمی تواند در کسی تسخیر ایجاد کند و زندگی آن فرد را به فنا دهد. اینها همه حرفهای مزخرفی است و از خزعبلات است که ما به آن اسرائیلیات می گوییم و برخی به آن معتقدند و هیچ پایه و اساس شرعی و علمی و عقلی ندارد.

اینکه آیا استاد قرآن می تواند استخاره انجام دهد، این را ما در بحث استخاره (لینک) کامل توضیح داده ایم حتماً آن را استماع نمایید اگر بعد از آن سوالی بود بفرمایید تا پاسخ دهیم.

باسمه تعالی

در پس گرفتن امانت چه استاد قرآن باشد، چه آیت الله باشد و چه مرجع تقلید باشد، هر کسی با هر سمت و پستی باشد انسان باید به آن رجوع کرده و امانتش را طلب کنید. اگر نداد باید به پلیس شکایت کند تا امانتش را پس بگیرد و اگر دستش به پلیس هم نمی رسد باید نماز حاجت خوانده و در پیشگاه خداوند استغاثه کند که حتماً بتواند حقش را از آن فرد بگیرد و در گرفتن حق انسان نباید به مقام طرف نگاه کند چه معنوی و چه ظاهری. باید دقت داشته باشید که اگر استاد قرآن واقعاً استاد قرآن باشد اصلا خیانت نمی کند.

باسمه تعالی

مطلب بسیار واضح است. ما اگر بر کسی لعن و نفرین می کنیم تا زمانی هست که او بر مسیر باطل قرار دارد. حال این باطل ممکن است باطل اعتقادی یا باطل اخلاقی یا باطل سیاسی و یا باطل اجتماعی باشد. وقتی از آن باطل دست برمیدارد طبیعتاً ما نیز وظیفه داریم لعن و نفرین خود را از او برداریم. این یک امر مشخصی است. مثلاً خیلی از افراد وهابی که ما آنها را لعن می کردیم اینها برگشته و شیعه شده اند. در زاهدان، در سیستان و بلوچستان، در شهرهای استان خوزستان و در کشورهای دیگر هم همینطور. مثل جناب آقای تیجانی که کتاب "ثم اهتدیت (آن گاه که هدایت شدم)" را نوشته که از افراد مبلغ وهابی هم بوده که برگشته و شیعه شده است. آن موقعی که مبلغ وهابی بوده ما لعن می کردیم و حال که برگشته و شیعه شده ما ایشان را دعا می کنیم و از خداوند طلب رحمت و موفقیت برای ایشان می کنیم. این مشکلی ندارد. در مسائل سیاسی هم همینطور. هر کشوری تا زمانی که با شما دشمن هست شما او را لعن و نفرین می کنید و هر زمان که دوست شما شد شما برای آن طلب رحمت و غفران می کنید. این از لحاظ علمی و منطقی هیچ مشکلی ندارد. 

باسمه تعالی

شما باید به این نکته بسیار دقت نمایید که "هر کس برای هر کسی و برای هر چیزی که کار می‌کند باید مزدش را از همان کس و از همان چیز طلب کند". این خلاف عقل و خلاف حکمت است که من برای کسی کار بکنم و از کس دیگری مزد  بخواهم. این مطلب عقلی و علمی است و مورد تایید همه دانشمندان دینی و غیردینی می باشد. حتی خود افرادی که شما نام برده اید این مطلب را قبول دارند و این اصلاً کلام ما را نقض نمی کند بلکه آن را تایید هم می کند و کجای آن خلاف عدالت است؟ 
بانو ترزا بانوی خوب و فداکاری بوده است، ما چه می دانیم برای چه کسی و چه چیزی کار کرده است؟ از همان کس برود و مزدش را بگیرد، مشکلی ندارد. خداوند هم راهش را باز گذاشته و هرگز مانع پاداش دادن به این افراد توسط دیگران که برایشان کار کرده است نمی شود.

مسئله دوم این است که شما از کجا می دانید افرادی را که نام برده اید در طول زندگانیشان به مسائل دنیایی و لذت های دنیایی نرسیده‌اند؟ مگر شما شب تا صبح و صبح تا شب با ایشان زندگی کرده اید و می دانید که به آنچه می خواستند نرسیده اند و زندگی خوبی نداشته اند و بدون پاداش از دنیا رفته اند. این حرف از لحاظ منطقی عقلی و علمی صحیح نیست. 

مسئله سوم نیز این است که این که ما میگوییم خداوند به هیچکس ظلم نمی کند و هر کس برای هر کسی که کار می کند برود و مزدش را از آن بگیرد، اگر اینها واقعاً خداوند را شناخته باشند و برای خداوند کار کرده باشند قطعاً و یقیناً خداوند مزد شان را به آنها خواهد داد. اگر در این دنیا ندهد در برزخ و قیامت مزدشان را خواهد داد لکن نحوه مزد دادن را خود خداوند متعال مشخص می کند که به چه کسی چه مقدار و با چه کمیتی و کیفیتی مزد دهد. 

اگر باز مشکلی بود برای ما ارسال کنید تا پاسخ دهید.

باسمه تعالی

اولا باید شما یقین داشته باشید که آن کرم پودر نجس بوده است چرا که کرم پودر همه اش نجس نمی شود بلکه قسمتی از آن نجس میشود. لذا شما باید یقین داشته باشید که بچه از همان قسمت نجس استفاده کرده است.

در مرحله بعدی اگر کرم نجس را از روی میز ابتدا پاک نمایید و سپس با آب کر آب بریزید و با پارچه آن را جمع نمایید آن پاک می شود. اتو هم آن مقداری که نجس شده (بعد از آنکه عین نجس را از آن پاک کرده اید) را زیر شیر آب که خیلی کم باز کرده اید اندکی تماس دهید که آن هم پاک می شود و همه اینها زمانی است که شما یقین داشته باشید که نجس شده است.